Německý trh v 1.pololetí roku 2009: Pořadí značek
Celková suma registrací za prvních 6 měsíců roku 2009 přesáhla 2 miliony vozů, zatímco ve stejném období roku 2008 to bylo jen 1,6 milionu aut. Čím levnější model, tím více se vliv šrotovného na jeho prodeji odrazil. Nejvíce tak vzrostl prodej miniaut (přes 100% nárůst), malá auta se prodávají asi o 65 % lépe než v roce 2008 a také nižší střední třída jde asi o 50 % lépe na odbyt než loni. Ztráty prodejních počtů zaznamenává vyšší střední, luxusní i sportovní třída.
A absolutních počtech vedou i nadále domácí německé značky. Přibližně třicetiprocentní meziroční nárůst si díky šrotovnému připsal první Volkswagen i druhý Opel. Ještě více rostl Ford, ale také Škoda a Fiat. Rekordní výsledek zaznamenala rumunská Dacia (v našem přehledu společné údaje s Renaultem), která sama o sobě dokázala prodat o 346 % víc aut než před rokem, předstihla s výjimkou Toyoty všechny japonské značky na německém trhu. Samotný Renault velké nárůsty prodeje nezaznamenává, na rozdíl od konkurenčního Peugeotu a Citroënu.
Ve druhé desítce pořadí roste výrazně většina značek, které mají v nabídce malá auta přibližně do rozměru nižší střední třídy.
Aktuální tržní situace naopak nepřeje luxusním značkám. Mercedes-Benz ztrácí téměř 16 % loňských počtů, BMW -10 %, což ale zachraňuje Mini (+3,4 %). Audi dokázala jako jediná z prestižního tria zvýšit meziročně prodej na domácím trhu, byť jen symbolicky. Výrazné poklesy poptávky hlásí Jaguar (-29 %), Saab (-62 %), Lexus (-35 %) nebo Land Rover (-40 %) s Jeepem (-52 %).
Výrobci sportovních a ultraluxusních vozů také nemají dobré časy: Bentley hlásí propad o 60 % (za pololetí prodal 120 vozů), Aston Martin o 37 % (prodal 241 vozů), Lamborghini o 30 % (prodalo 65 ks) a Maserati o 32 % (prodalo 219 vozů). Relativně dobře na tom je Ferrari se 473 prodanými vozy (propad o 12 %), Rolls-Royce se 14 vozy (+7,7 %) nebo Maybach s 18 vozy (-14 %).
Německo vs. Evropa
Poslední sloupec následující tabulky ukazuje, jak významný je německý trh pro jednotlivé značky. Konkrétně vyjadřuje podíl v Německu prodaných vozů na počtu vozů dané značky prodaném v celé Evropě.
Podle očekávání vedou domácí značky s podílem často přes 40 %, ale zajímavá jsou také některá další čísla. Škoda je z tohoto pohledu na úrovni Volkswagenu nebo Mercedesu. 42,5 % evropského odbytu se děje právě na německém trhu, Fabia je čtvrtým nejprodávanějším modelem s minimální ztrátou na druhou Corsu!
Němci si velmi oblíbili i Hyundaie (32 % evropského prodeje se uskutečňuje právě u našich západních sousedů), Mazdy (30 %), Kie (26 %) a Mitsubishi (+35,8 %).
Prodej automobilů v Německu (KBA): leden-červen 2009 | ||||||
- | - | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Meziroční rozdíl [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Podíl D na EU [%] |
Poř. | Značka | 1-6/2009 | 1-6/2008 | - | - | 1-6/2009 |
1. | VW | 418 870 | 319 301 | 99 569 | 31,18% | 49,4% |
2. | Opel | 187 114 | 144 200 | 42 914 | 29,76% | 33,3% |
3. | Ford | 154 556 | 107 295 | 47 261 | 44,05% | 23,3% |
4. | Mercedes-Benz | 145 463 | 172 911 | -27 448 | -15,87% | 47,9% |
5. | BMW (Mini) | 136 751 | 149 957 | -13 206 | -8,81% | 38,4% |
6. | Audi | 125 157 | 123 393 | 1 764 | 1,43% | 38,3% |
7. | Renault (Dacia) | 115 961 | 78 550 | 37 411 | 47,63% | 18,0% |
8. | Škoda | 105 342 | 64 589 | 40 753 | 63,10% | 42,5% |
9. | Fiat | 102 487 | 49 533 | 52 954 | 106,91% | 18,7% |
10. | Toyota (Lexus) | 78 469 | 55 154 | 23 315 | 42,27% | 21,0% |
11. | Peugeot | 74 602 | 51 562 | 23 040 | 44,68% | 14,7% |
12. | Hyundai | 55 676 | 24 128 | 31 548 | 130,75% | 32,3% |
13. | Citroën | 53 327 | 38 158 | 15 169 | 39,75% | 12,1% |
14. | Seat | 40 937 | 26 224 | 14 713 | 56,11% | 24,5% |
15. | Suzuki | 33 877 | 19 457 | 14 420 | 74,11% | 25,1% |
16. | Mazda | 33 768 | 33 974 | -206 | -0,61% | 30,5% |
17. | Kia | 31 938 | 18 413 | 13 525 | 73,45% | 26,1% |
18. | Honda | 26 017 | 21 448 | 4 569 | 21,30% | 19,4% |
19. | Nissan (Infiniti) | 23 483 | 25 310 | -1 827 | -7,22% | 14,7% |
20. | Mitsubishi | 20 405 | 13 661 | 6 744 | 49,37% | 35,8% |
21. | Chevrolet | 17 258 | 11 740 | 5 518 | 47,00% | 17,6% |
22. | Volvo | 14 561 | 15 578 | -1 017 | -6,53% | 14,5% |
23. | Porsche | 8 549 | 9 712 | -1 163 | -11,97% | - |
24. | Alfa Romeo | 6 639 | 3 139 | 3 500 | 111,50% | 11,2% |
25. | Subaru | 5 194 | 4 795 | 399 | 8,32% | - |
26. | Chrysler (Dodge,Jeep) | 4 546 | 8 417 | -3 871 | -45,99% | 15,6% |
27. | Land Rover | 2 534 | 4 264 | -1 730 | -40,57% | 9,5% |
28. | Lancia | 2 095 | 1 791 | 304 | 16,97% | 3,4% |
29. | Jaguar | 1 477 | 2 101 | -624 | -29,70% | 9,8% |
30. | Saab | 834 | 2 240 | -1 406 | -62,77% | 5,0% |
- | celkem | 2 027 887 | 1 600 995 | 426 892 | 26,66% | 27,3% |