Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německý trh v 1.pololetí roku 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Německý automobilový trh je tím největším v Evropě. V prvním pololetí roku byl pod výrazným vlivem šrotovného. Zatímco celoevropské registrace klesaly, v Německu se prodalo meziročně o čtvrtinu aut více.

Celková suma registrací za prvních 6 měsíců roku 2009 přesáhla 2 miliony vozů, zatímco ve stejném období roku 2008 to bylo jen 1,6 milionu aut. Čím levnější model, tím více se vliv šrotovného na jeho prodeji odrazil. Nejvíce tak vzrostl prodej miniaut (přes 100% nárůst), malá auta se prodávají asi o 65 % lépe než v roce 2008 a také nižší střední třída jde asi o 50 % lépe na odbyt než loni. Ztráty prodejních počtů zaznamenává vyšší střední, luxusní i sportovní třída.

A absolutních počtech vedou i nadále domácí německé značky. Přibližně třicetiprocentní meziroční nárůst si díky šrotovnému připsal první Volkswagen i druhý Opel. Ještě více rostl Ford, ale také Škoda a Fiat. Rekordní výsledek zaznamenala rumunská Dacia (v našem přehledu společné údaje s Renaultem), která sama o sobě dokázala prodat o 346 % víc aut než před rokem, předstihla s výjimkou Toyoty všechny japonské značky na německém trhu. Samotný Renault velké nárůsty prodeje nezaznamenává, na rozdíl od konkurenčního Peugeotu a Citroënu.

Ve druhé desítce pořadí roste výrazně většina značek, které mají v nabídce malá auta přibližně do rozměru nižší střední třídy.

Aktuální tržní situace naopak nepřeje luxusním značkám. Mercedes-Benz ztrácí téměř 16 % loňských počtů, BMW -10 %, což ale zachraňuje Mini (+3,4 %). Audi dokázala jako jediná z prestižního tria zvýšit meziročně prodej na domácím trhu, byť jen symbolicky. Výrazné poklesy poptávky hlásí Jaguar (-29 %), Saab (-62 %), Lexus (-35 %) nebo Land Rover (-40 %) s Jeepem (-52 %).

Výrobci sportovních a ultraluxusních vozů také nemají dobré časy: Bentley hlásí propad o 60 % (za pololetí prodal 120 vozů), Aston Martin o 37 % (prodal 241 vozů), Lamborghini o 30 % (prodalo 65 ks) a Maserati o 32 % (prodalo 219 vozů). Relativně dobře na tom je Ferrari se 473 prodanými vozy (propad o 12 %), Rolls-Royce se 14 vozy (+7,7 %) nebo Maybach s 18 vozy (-14 %).

Německo vs. Evropa

Poslední sloupec následující tabulky ukazuje, jak významný je německý trh pro jednotlivé značky. Konkrétně vyjadřuje podíl v Německu prodaných vozů na počtu vozů dané značky prodaném v celé Evropě.

Podle očekávání vedou domácí značky s podílem často přes 40 %, ale zajímavá jsou také některá další čísla. Škoda je z tohoto pohledu na úrovni Volkswagenu nebo Mercedesu. 42,5 % evropského odbytu se děje právě na německém trhu, Fabia je čtvrtým nejprodávanějším modelem s minimální ztrátou na druhou Corsu!

Němci si velmi oblíbili i Hyundaie (32 % evropského prodeje se uskutečňuje právě u našich západních sousedů), Mazdy (30 %), Kie (26 %) a Mitsubishi (+35,8 %).

Prodej automobilů v Německu (KBA): leden-červen 2009
--Prodej [ks]Prodej [ks]Meziroční rozdíl [ks]Meziroční rozdíl [%]Podíl D na EU [%]
Poř.Značka1-6/20091-6/2008--1-6/2009
1.VW418 870319 30199 56931,18%49,4%
2.Opel187 114144 20042 91429,76%33,3%
3.Ford154 556107 29547 26144,05%23,3%
4.Mercedes-Benz145 463172 911-27 448-15,87%47,9%
5.BMW (Mini)136 751149 957-13 206-8,81%38,4%
6.Audi125 157123 3931 7641,43%38,3%
7.Renault (Dacia)115 96178 55037 41147,63%18,0%
8.Škoda105 34264 58940 75363,10%42,5%
9.Fiat102 48749 53352 954106,91%18,7%
10.Toyota (Lexus)78 46955 15423 31542,27%21,0%
11.Peugeot74 60251 56223 04044,68%14,7%
12.Hyundai55 67624 12831 548130,75%32,3%
13.Citroën53 32738 15815 16939,75%12,1%
14.Seat40 93726 22414 71356,11%24,5%
15.Suzuki33 87719 45714 42074,11%25,1%
16.Mazda33 76833 974-206-0,61%30,5%
17.Kia31 93818 41313 52573,45%26,1%
18.Honda26 01721 4484 56921,30%19,4%
19.Nissan (Infiniti)23 48325 310-1 827-7,22%14,7%
20.Mitsubishi20 40513 6616 74449,37%35,8%
21.Chevrolet17 25811 7405 51847,00%17,6%
22.Volvo14 56115 578-1 017-6,53%14,5%
23.Porsche8 5499 712-1 163-11,97%-
24.Alfa Romeo6 6393 1393 500111,50%11,2%
25.Subaru5 1944 7953998,32%-
26.Chrysler (Dodge,Jeep)4 5468 417-3 871-45,99%15,6%
27.Land Rover2 5344 264-1 730-40,57%9,5%
28.Lancia2 0951 79130416,97%3,4%
29.Jaguar1 4772 101-624-29,70%9,8%
30.Saab8342 240-1 406-62,77%5,0%
-celkem2 027 8871 600 995426 89226,66%27,3%

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Avatar - Emel
19. 8. 2009 14:43
Re: Milý Deadlift(e)!
Hele, když už píšeš kraviny, zkus aspoň, aby to dávalo smysl jazykově. "Někdo zde nemůže vstřebat porážku od Jaguaru, které mu dodává Ford." - co to je, Ford dodává Jaguaru porážku?
Avatar - Emel
19. 8. 2009 14:36
Re: Porovnání Škody a rendlíku je povznášející
Podílu vlastní produkce směřující na domácí trh. A úplně obecně, směřující na jakýkoliv trh.
Avatar - white label
19. 8. 2009 14:28
Re: Porovnání Škody a rendlíku je povznášející
Nad 30% čeho? Podílu celé vlastní produkce směřující výhradně na "domácí" trh..., nebo svým podílem na celkovém prodeji aut v dané zemi?!?
Avatar - Emel
19. 8. 2009 14:23
Re: Porovnání Škody a rendlíku je povznášející
Zrovna tohle číslo bych moc neřešil, vypovídá o jediné věci: nakolik je značka závislá na jednom trhu. Když už bych z něj měl něco vyvozovat, pak tedy čím méně, tím lépe... globální automobilka by se neměla v žádné zemi dostat nad 30%.
Avatar - Hammunasakra
19. 8. 2009 11:18
Re: Porovnání Škody a rendlíku je povznášející
Takže pro to "méně" znalé ještě jednou - TATO tabulka prodejů je "de facto" NEsmysl.. ;-\
Německý trh sice JE velký (kompletní české prodeje jsou v praxi řekněme jedno německé MĚSTO!), ale více jak milion vozů prodaných "skrz" ŠROTOVNÉ výsledky (zcela) DEFORMOVALO (navíc někteří prodejci - speciálně vw a to hlavně na některé "své" modely a např. na fabia, která stála/stojí po "všech slevách" nějakých 160-170 t. kč - nabízeli skoro až OBROVSKÉ "dodatkové" slevy navíc K "Abwrackprämie") - výsledkem těchto ekonomických NEsmyslů je právě tato tabulka!
(+ to že je Škoda "levnější" ale technicky stejná verze vw, tedy trochu DOMÁCí automobilka ví asi zhruba tak KAŽDÝ, což prodejům Škoda na německém trhu také "pomáhá")
PS: Normálních (smysluplných, "něco" říkajících) dat se dočkáme až zase za rok (i když než budou prodeje opět ZCELA "normální", to si asi počkáme déle, ten /nepřirozený/ letošní "boom" bude výsledky do jisté míry ovlivňovat i napřesrok...
PPS: Prostě ta "záplava" nejlevnějších modelů a jejich většinou spíše LEVNÝCH verzí/motorů je dána JEN a POUZE právě "šrotovným" :no: 8-s - použité smajlíky "znázornňují" MŮJ názor na tento ekonomický NEsmysl (chtěla jsem říci EXPERIMENT ;-)