Nezkazí si luxusní značky image kvůli novým modelům?
Výsledkem tvrdého souboje o post největší luxusní automobilky světa je i boj o ty nejmenší mezery na trhu. Jestliže ještě v devadesátých letech nabízely Audi, BMW a Mercedes-Benz jen několik modelů, dnes to jsou již desítky. Někteří fanoušci se tak bojí, že německé luxusní trio ztrácí svoji exkluzivitu.
A nemyslí si to jen fanoušci, ale také někteří odborníci, kteří BMW vyčítají příchod MPV s pohonem předních kol a Mercedesu práce na picku-upu s technikou Nissanu. Mezi ně patří třeba Peter De Lorenzo, vedoucí serveru AutoExtremist, který kritizuje poměry v automobilovém průmyslu.
„Zatímco Porsche velmi dobře zákazníkům připomíná, proč je tato značka speciální, a Audi zůstalo konzistentní, BMW a Mercedes se provinily tím, že ztratily své zaměření,“ tvrdí De Lorenzo. Podle jeho názoru se BMW a Mercedes stále přibližují mainstreamovým značkám a ztrácí svůj luxusní charakter.
Samotné automobilky ale expanzi nabídky vysvětlují zájmem zákazníků. Širokým záběrem modelů výrobci chtějí zaujmout co nejširší publikum. Navíc se tím jistí proti rychle se měnícím zájmům kupujících. Rychlou expanzi přitom umožňují platformy, na nichž je možné snadno a levně postavit různé karosářské verze.
Svoji roli v rozšiřování modelového portfolia hrají také prodejci. Ti tlačí na automobilky, aby nabídly to samé co konkurence, aby oni sami měli co prodávat. Široká nabídka ale pro dealery může být vážný problém, podle konzultanta Marka Wakefielda prodejci brzy zjistí, že tolik různých aut na skladě vlastně nechtějí.
Třeba v USA se už podle nejmenovaného prodejce BMW ukazuje, že nové varianty kanibalizují na prodejích tradičních modelů (jako je sedan řady 3). I kvůli tomu už jsou zákazníci lákáni na nízké ceny, což u luxusních značek nebývá zvykem.
A vlastně i samy automobilky pomalu zjišťují, že tolik modelů je možná na škodu. „Šachovnice stylů a typů karoserií je už skoro plná. V následujících letech se budeme muset rozhodnout, zda chceme nahradit modely v segmentech, které se zmenšují,“ řekl serveru Automotive News Europě vedoucí prodeje a marketingu v BMW Ian Robertson.
První znak možného trendu je již na dohled. Značka Mini (patřící BMW) v budoucnu nabídne místo dnešních osmi modelů jen pětici aut. Důvodem je malý zájem o některé modely. Samotné Audi, BMW a Mercedes-Benz ale zatím nadále slibují spíše expanzi.