Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Premiérová jízda prvního auta Henryho Forda se uskutečnila před 124 lety

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Par dnů nazpět uplynulo 124 let od první jízdy Henryho Forda s jeho prvním vozem. Vše začalo v malé dílně jednoho hocha, kterého připomíná modrý ovál s nezapomenutelným jménem.

Henry Ford se začal učit životnímu řemeslu již v mládí. Od 12 let trávil většinu volného času v malé dílně vybavené vlastním nářadím. Po třech letech improvizací sestavil první parní stroj, ale pravý trumf učenlivého žáka měl teprve následovat.

Učňovský strojník představil 4. června 1896 koňský povoz zbavený živého spřežení. Debut revolučního vynálezu proběhl přibližně ve čtyři hodiny ráno v kůlně za jeho domovem na ulici Bagley Street v Detroitu. První osobní automobil poháněný vyrobenou energií zvaný Quadricycle byl složen z lehkého kovového rámu opatřeného čtyřmi cyklistickými koly a prostornou lavicí z kočáru.

Toho času chyběl ručně kompletovanému projektu volant, brzdy nebo zpátečka. Provizorní dílo hnal vpřed dvouválcový benzínový motor o výkonu čtyř koní. Úžasný předchůdce spalovacích jednotek byl chlazený vzduchem, ale protože teplota rychle narůstala, přidal Henry do stěn válců vodní chlazení.

Objevitel pracoval jako hlavní inženýr v závodě Edison Illuminating Company dalšího skvělého myslitele Thomase Edisona. Když Henry Ford začal tvořit Quadricycle, trávil v dílně dny a noci, aby se také ujistil, že Detroit poskytuje nepřetržitě dodávky elektrického proudu. Génius doby použil pružný pracovní rozvrh přizpůsobený experimentům se svým kdysi zvířecím prototypem.

Pan Ford se nechal uchvátit v roce 1876, když na vlastní oči spatřil parní automobil pohybující se silnicí. Posedlost mechanickým pohybem, respektive benzínovým ústrojím, byla zpečetěna po přečtení odborného článku časopisu American Machinist v listopadu 1895. Zapálený konstruktér rovněž dostal podporu od samotného Edisona, šéfa elektrárny v Detroitu a poté velkého přítele chytrého podřízeného.

„Máš to,“ řekl svému zaměstnanci vynálezce žárovky po vzniku Quadricycle a dodal: „Drž se toho.“ Povzbuzený kutil spustil čtyřkoňový prostředek cestou po Grand River Avenue a projel přes tři hlavní třídy Detroitu. Model z koňského povozu dosahoval dvou rychlostí jízdy – 16 km/h, nebo 32 km/h a místo houkačky chodce rozháněl pronikavý zvonek.

Vykonaná jízda byla považována za revoluční pokrok. Každý metr pohybu benzínového automobilu zvyšovala naději dosažení životního snu. Během cvičného testování došlo k pouze jedinému selhání vadné pružiny.

Zkušený strojař prodal zkušební Quadricycle Charlesi Ainsleymu za 200 dolarů, které utratil za stavbu svého druhého pokusného vozidla z roku 1899.

Vynález čtyřkolového kočáru s dvouválcem představuje důležitou inovaci nadcházející éry sériových automobilů. Neúnavný muž v kůlně položil základy budoucnosti automobilismu.

Ford Quadricycle

Vzhledově hodně vzdálený prapředek současných aut byl sestrojen manuálně z komponentů běžného života. Dnešním jazykem dvoumístný roadster měl rozvor 1200 milimetrů a vážil asi 230 kilogramů. Za následovníka můžeme považovat prvotinu modrého oválu alias Ford Model A.

Model A sjížděl z pohyblivé výrobní linky, která způsobila inovativní skok řízených procesů výroby v automobilovém oboru. Sériová montáž z továrny v michiganském Highland Parku se stala měřítkem metod globální masové produkce.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
10. 6. 2020 10:33
Fotky
Na fotkách 8 a 9 jsou dva různé Quadricicly, které se v detailech liší. Počítám že jsou to obě repliky. Ví se co se stalo s původním autem, které Ford prodal za 200 usd? Dochovalo se?

EDIT: tak jsem si to našel na wikipedii: "Production: 1896–1901 Ford sold his first Quadricycle for $200 in 1896 to Charles Ainsley. He later built two more Quadricycles: one in 1899, and another in 1901. He eventually bought his first one back for $60.[1] (according to Ford Museum records)"
Avatar - Jerry.Gunman
9. 6. 2020 18:21
Probůh, pane Mazale
Ať už jste tento článek překládal z jakéhokoliv zdroje, proč jste to raději nezadal nějaké agentuře?
Z tohohle výtvoru Google Translatoru až bolí oči :-( :-( :-(

BTW, jsem jen prostý chlapec z vesnice, ale JAK mohl "první" model A (vyráběný v letech 1903-1904) sjíždět z pohyblivé montážní linky, kterou u Fordů spustili k 1/12/1913? To asi u Fordů jen tak mírnyx-tírnyx vynalezli stroj času, ne? :-) :-) :-)