Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI – Vzájemná výměna rolí?

Svět motorů Svět motorů 15. 9. 2017
92
137
Zobrazit náhledy (92)
Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI Velmi jednoduše navržená grafi ka usnadňuje orientaci, palubní počítač zobrazuje méně informací – chybí mu například čas jízdy nebo teplota oleje. Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Japonci si dali na interiéru záležet a nápaditosti i materiály micra ibizu válcuje. Obsluha palubních systémů však není tak intuitivní a přes širší přední sloupky je hůře vidět. Nissan Micra 0.9 IG-T Parkovací kamera nabízí i pohled z ptačí perspektivy. Samotný multimediální systém však příliš rychlými reakcemi neoplývá a nepotěší ani malá tlačítka na bocích. K přesnosti řazení nemáme výhrady, byť dráhy jsou o něco delší Nissan Micra 0.9 IG-T K ovládání tempomatu slouží tlačítka vpravo na volantu. Nissan Micra 0.9 IG-T Jednozónová klimatizace v micře se ovládá jednoduše, na rozdíl od ibizy však nemá oddělená tlačítka pro směřování vzduchu do různých směrů Intenzita podsvícení se reguluje kolébkovým tlačítkem vlevo od volantu. Micra nabízí na jednom místě vstup USB, Aux i 12 V zásuvku, díky čemuž nemusíte tahat napájecí kabely přes řadicí páku dozadu Kontrastně zbarvená sedadla micry jsou sice nepatrně menší, ale méně sevřená než v ibize a více vyhoví korpulentnějším postavám. Pásy mají výškové nastavování. Nissan Micra 0.9 IG-T nissan seat srovnavacitesty svetmotoru malevozy Do micry se velká láhev vejde bez problémů, avšak trochu koliduje s dveřním madlem. To je samo o sobě dlouhé a může vadit levé noze. U micry se elektricky ovládají pouze přední okna, samočinně vyjíždí jen to u řidiče. Vzadu mají všechny verze kličku. Specialitou micry je reproduktor v hlavové opěrce dodávaný za 13 000 Kč. Bohužel však zcela chybí ozvučení vzadu. Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Naladění micry je více přetáčivé a od řidiče žádá větší součinnost, stabilizace zasahuje zvolna a vůz zcela nezkrotí. Tuhý podvozek dovoluje větší zvedání zadního kola, což podporuje ustřelování zádě. Chválíme přesné řízení. Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Důkladně čalouněný zavazadelník nabízí velmi dobrou výšku, v ostatních rozměrech však ztrácí, nejvíce pak v ložné délce. Chyběly nám háčky na bocích. Nissan Micra 0.9 IG-T Motor 0.9 IG-T vyznává jednoduchou techniku, chybí mu přímé vstřikování i proměnné časování výfukových ventilů. V nižších otáčkách moc nejede a žádá více paliva než ibiza Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Nissan Micra 0.9 IG-T Stupnice rychloměru není ve vyšších rychlostech úplně názorná, mezi přístroji se nachází tradiční displej palubního počítače. Ovládá se velmi intuitivně tlačítky na pravé straně volantu. Seat Ibiza 1.0 TSI Palubní deska vyznává jednoduché tvary. Proti předchůdci působí stroze i trochu fádně a nepotěší tvrdými plasty. Zlepšila se však ergonomie i přehlednost. Seat Ibiza 1.0 TSI Základní audiosystém bez navigace nabízí jen 5“ displej, ke snadnosti ovládání však připomínky nemáme. Zpětnou kameru doplňuje piktogram zobrazující data z parkovacích čidel. Řazení v ibize funguje velmi lehce a přesně. Dráhy jsou krátké a kulatá hlavice se dobře drží. Tempomat se nastavuje levou páčkou pod volantem. Kvůli ztlumení jasu však musíte do menu palubního systému. Ovládání klimatizace nemůže být jednodušší. V případě samočinné verze dostanete rovnou dvouzónové provedení, což je mezi malými vozy ojedinělé. V praktické schránce před řadicí pákou se nacházejí konektory USB a AUX, napájecí zásuvka je neprakticky až u ruční brzdy Univerzálně tvarovaná sedadla se v ramenech trochu zužují. Výplně jsou měkčí, avšak záda z nich nebolí. Stejně jako většímu leonu chybějí i ibize výškově stavitelné pásy. Seat Ibiza 1.0 TSI Mělká palubní deska umožňuje blízké přisunutí, aniž by bylo řidičovo koleno v ohrožení. Vyšším jedincům může vadit menší možnost vysunutí hlavové opěrky. Na poměry malých aut je prostor před koleny královský a dozadu hodně protažená střecha nechává i hodně místa ve vertikálním směru. Rozměrná kapsa v předních dveřích ibizy pojme velkou láhev jako nic a ve schránce stále zbývá spousta místa Elektrické ovládání zadních oken se u ibizy nabízí standardně od výbavy Style, automatické dojezdy nahoru i dolů jsou všude Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Na změnu směru reaguje ibiza okamžitě a bez náznaků těžkopádnosti, záď vybočuje jen lehce a nežádá výraznější korekce. Stabilizace zasahuje jemně, příliš práce ale nemá. Řízení však neposkytuje tolik informací jako v micře. Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Kufr ibizy je velmi dobře skladný a půdorysem i objemem patří k největším ve třídě. Schod po sklopení opěradel lze vyrovnat dvojitým dnem (4900 Kč). Seat Ibiza 1.0 TSI Litrovému tříválci se sice nelíbí úplně nejnižší otáčky, kde trochu duní, avšak silně táhne už od 1500 ot./min a spokojí se s přídělem kolem 6 l/100 km. Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI Seat Ibiza 1.0 TSI
S novinkami mezi malými vozy se letos roztrhl pytel a obměnila se většina modelů. Ibiza je stálicí, která se snaží zaujmout jízdními vlastnostmi a dynamickým designem, v nejnovější generaci se však zaměřuje i na praktičnost.


Dojem, cena a výbava, prostor a pohodlí


Proti tomu z dříve nemastné neslané micry emoce jen srší a nebývalý důraz klade i na kvalitu jízdy.

Nissan Micra se v Evropě navzdory japonskému původu od svého uvedení v roce 1983 vždy těšil velkému zájmu. Vrcholu dosáhla druhá generace, která se jako první japonský model v historii stala i evropským Autem roku. V letech 1992 až 2002 se jí na starém kontinentě prodalo 1,3 milionu kusů. Úspěšné prodeje se dařily i třetímu vydání s kulatým designem. Toho se za následujících sedm let prodalo přes osm set tisíc vozů. Pak však přišla čtvrtá, minulá generace, která svými vlastnostmi spadla hluboko do průměru. Trumfy předchůdců obětovala globálnímu nasazení a její odbyt v Evropě rázem spadl na polovinu.

Novinka si je chyb vědoma a snaží se vrátit micru na výsluní. Kompletně změnila design, zlepšila materiály a využívá novou podvozkovou platformu.

Charakterem sportovně naladěného hatchbacku míří micra třeba na ibizu, která v rámci koncernu Volkswagen cílí na mladé aktivní řidiče nejvíce. I ona však změnila v poslední generaci charakter. Ubrala na rozpustilých tvarech, vně i uvnitř si odpustila drobné ergonomické přešlapy a hodně se zaměřila

na uživatelskou univerzálnost i praktičnost. Který z vozů tedy nabídne řidičsky orientovaným zákazníkům více?

Svaly, nebo rozum

Drsně osekaná micra plná dramatických linek vypadá od pohledu jako pořádný kus auta. Skutečnou velikost tím ale spíše trochu nafukuje a ibizu

překonává jedině výškou, což byste rozhodně netipovali. Na délku jí naopak na španělského soka chybí přesně 6 cm a na šířku necelé čtyři.

Hodnota rozvoru se mezigeneračně pořádně natáhla u obou vozů – u micry činí 2525 mm, v případě ibizy dokonce 2564 mm. Seat však působí zvláště v bílé barvě nenápadně. Zachoval si sice tradiční trojúhelníkové motivy, zároveň však sází spíše na nadčasovou eleganci a méně výrazné hrany.

Umění zaujmout

Stejný obraz se opakuje i v interiéru. Micra si dala záležet, aby se vymykala. Nabízí výrazně kontrastní provedení palubní desky, přičemž středový pás je obšitý kůží, stejně jako „ploutve“ okolo řadicí páky a výplně dveří. Horní část palubní desky kryje měkčený plast. Pěkně vypadá i nový volant s malým středem a zploštělou spodní částí. Na poměry malých aut má velký průměr. Pokud vám není po chuti titěrný minivolant z Peugeotu 208, jste u micry na správné adrese.

Většina ovladačů našla původ v ostatních modelech značky. Jejich rozmístění nikterak nepřekvapí. V horní části středového panelu se nachází multimediální systém, který má sice klasická tlačítka na bocích, avšak jsou příliš malá a špatně se do nich trefuje. Nepotěší ani horší odezva displeje. Zcela nepochopitelná je nemožnost objednat si zadní elektricky ovládaná okna.

Přes velmi pěkně vypadající materiály jsme našli několik drobných chyb ve zpracování: koženka okolo řadicí páky je tenká a s málo pevnými švy, neboť u testovaného auta se už začínaly párat, a výplně dveří se po zatlačení prohýbají více, než je zdrávo. Celkově uvnitř micra působí velmi mohutně, až máte pocit, že řídíte malý tank. Zároveň se však hůře než v ibize odhadují vnější rozměry, zejména šířka vozu.

Nudný pořádek

Ibiza vyznává maximální přehlednost a ergonomickou jednoduchost, základní rozmístění na středovém panelu je shodné s microu. Zcela nahoře se nacházejí dva úzké výdechy klimatizace. Stejně jako u Japonce nám však vadilo, že nejdou samostatně směrovat, případně uzavřít. Pod nimi se nachází rádio a zcela vespod klimatizace. Zde má ibiza výhodu, že na rozdíl od micry a většiny ostatních malých aut nabízí i dvouzónové provedení.

Rádio se obsluhuje jednoduše osvědčenou kombinací klasických tlačítek a dobře reagujícího displeje. Tradičně promyšlené a intuitivní je i ovládání palubního počítače na volantu, zorientovat se v tom v micře zabere více času. Navíc neposkytuje tolik údajů ani tak přehledné zobrazení. Velkým nedostatkem ibizy jsou použité tvrdé plasty, které neoživuje ani fádní šedá dekorace uprostřed.

Střední cenová

Micra ani ibiza se cenou nijak nepodbízejí. S testovanými tříválci začínají na 308.000 Kč, respektive 316.900 Kč. Oba modely už obsahují klimatizaci,

elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, rádio nebo palubní počítač. Micra má tradiční nevýhodu v menší konfigurovatelnosti výbav, k druhému stupni Visia+ si například nepřikoupíte tempomat, litá kola ani navigaci. Naopak ibiza umožňuje jak jednotlivé přikupování nadstandardní výbavy, tak i zvýhodněné pakety. Nabízejí se i donedávna v malých vozech ojedinělé prvky jako diodové světlomety, adaptivní tempomat nebo adaptivní tlumiče. Nissan klade větší důraz na množství jízdních asistentů, když si lze za rozumný příplatek 16.500 Kč koupit balíček obsahující hlídání jízdního pruhu, automatické brzdění s detekcí chodců a samočinné přepínání dálkových světlometů. Vyšší výbavy mohou mít i kontrolu mrtvého úhlu. Velký důraz je kladen i na možnosti individualizace, za 7000 Kč si lze nechat obšít palubní desku umělou kůží v modré, nebo oranžové barvě a nabízí se i bezpočet polepů karoserie. Seat poskytuje standardní dvouletou záruku, nicméně už za 1600 Kč ji lze prodloužit o další dva roky do 40.000 km, maximální pětiletá garance do 150.000 km stojí 17.400 Kč. U nissanu platí standardní záruka 3 roky/100.000 km.

Pořizovací náklady Dacia Sandero 0.9 TCe/66 kW (etalon) Nissan Micra 0.9 IG-T/66 kW Seat Ibiza 1.0 TSI/70 kW
Základní cena 237 900 Kč (Arctica) 308 000 Kč (Visia+) 316 900 Kč (Reference)
Cena verze Světa motorů 237 900 Kč (Arctica) 308 000 Kč (Visia+) 316 900 Kč (Reference)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ne Ne Ne
Bixenony/světlomety LED Ne/Ne Ne/Ne Ne/Ne
Vyhřívání předních/zadních sedadel Ne/Ne 7500 Kč/Ne 9400 Kč/Ne
Zadní/zadní a přední parkovací senzory 6000 Kč/Ne Ne/Ne 6700 Kč/Ne
Litá kola 9000 Kč Ne 8900 Kč (15“)
Navigace 7500 Kč NeNe
Dešťový a světelný senzor Ne 16 500 Kč Ne
Tempomat 6000 Kč Ne 3900 Kč
El. ovládání zadních oken 3000 Kč Ne 3500 Kč
Metalíza 10 900 Kč 11 000 Kč 13 200 Kč
Porovnání cen 237 900 Kč (100 %) 308 000 Kč (o 29 % horší) 316 900 Kč (o 33 % horší)
Známka 1,00 2,50 2,50
POŘADÍ  1. 2.
*Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Růstový potenciál

Všechno, co ibiza ztrácí na útulnosti a kvalitě materiálů v interiéru, bohatě dohání prostorností. Jako první z malých aut koncernu VW dostala platformu MQB A0 a díky zmiňovanému nárůstu rozvoru z toho velmi těží místo pro posádku. Nejvíce užitku mají cestující vzadu. I dlouhánům zbývá před koleny slušná rezerva, na kterou jsme donedávna byli zvyklí jen o třídu výše. Mezi současnými malými vozy se s ibizou může měřit jen nové rio nebo baleno. Vpředu panuje velká vzdušnost, středový panel nevyčnívá do prostoru a díky vhodnému tvarování nijak neomezuje řidičovo koleno. Volant lze seřizovat dvouose a ve velkém rozsahu. Potěší také možnost jemného nastavování sklonu opěradla kolečkem, a to i u spolujezdce.

V ideální pozici za volantem si oba vozy dobře rozumějí, i v micře se pohodlně posadí řidiči a řidičky nejrůznějších postav. Sedět lze sportovně nízko a rovněž tvarování přístrojové desky vychází spodním končetinám vstříc. Tlačit může jen dlouhé madlo dveří. Bohužel vzadu už to taková sláva není. Byť mezi nápravami narostla micra téměř stejně jako ibiza, na místo pro kolena je skoupá.

Stísněný pocit pokračuje i nad hlavou, kde na seat ztrácí 5 cm. Vzdušnosti nepomáhá ani menší vnitřní šířka. Pro tři to tu rozhodně vhodné není, vyšší jedinci se usadí jen s koleny zapřenými do předních opěradel. Výrazně stoupající linie oken omezuje výhled dětem. Pro řidiče jsou navíc nepříjemné široké zadní sloupky, které velmi omezují výhled šikmo vzad. Alespoň že to nissan trochu zachraňuje velkými zpětnými zrcátky.

Designu se podřídilo i umístění zadních dveřních madel, která si hrají na neviditelná, avšak ratolesti na ně hůře dosáhnou. Přístup dozadu navíc komplikuje malý vstupní otvor. Do ibizy se nastupuje o něco lépe, byť i zde vystouplý podběh trochu překáží.

Litry pro ibizu

To samé, co platí o prostoru pro zadní cestující, lze volně přenést na zavazadelníky. Ibiza patří s 355 litry mezi rekordmany třídy a potvrzuje to i naměřenými rozměry, zejména velkorysou délkou a šířkou. Micra sice disponuje o 3 cm větší hloubkou (57 vs. 54 cm), v ostatních dvou rozměrech ale ztrácí. Výsledný objem u ní činí průměrných 300 litrů. V obou autech potěší důkladné čalounění i po stranách. Ibiza zde nabízí dva pevné háčky, jsou však umístěny zbytečně nízko a některé tašky na nich příliš dobře nedrží. V nissanu si ale nákup nezafixujete vůbec. Nákladová hrana leží v ibize o 2 cm níže (72 vs. 74 cm) a páté se dveře vyklápějí o 3 cm výše (188 vs. 185 cm). Velikost vstupního otvoru je u obou vozů podobná, není problém naložit ani větší předměty.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan Micra 0.9 IG-T Seat Ibiza 1.0 TSI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 169/0 174/7
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 94-100/88 92-100/93
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 2-8/0 0-8/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 142/139 147/141
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 136/126 138/131
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 49/48 x 53 52 x 49/50 x 54
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 62 x 49 63 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 74 x 90 72 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 74/185 72/188

Motory, jízda


Generační rozdíl

Pod kapotami se nacházejí známé tříválce: 1.0 TSI v ibize, respektive 0.9 IG-T v micře. Oba jsou spojeny s pětistupňovým manuálem. Devítistovka původem od Renaultu poskytuje 66 kW a 140 N.m. Seat nabízí dvě výkonové verze jednotky 1.0 TSI, přičemž i slabší, testovaná produkuje velmi slušných 70 kW a především velkorysých 175 N.m. Polepšila si tak i proti dvanáctistovce v minulé generaci. Na poměry tříválců se jednotka chová kultivovaně a s výjimkou jízdy pod zátěží v nízkých otáčkách o sobě nedává vědět více než předchozí čtyřválec. Plynule se rozbíhá zhruba od 1600 ot./min, běžně řidič odřazuje výše mezi 2000-2500 ot./min a motor srdnatě táhne k hranici 5500 ot./min. Přes 6000 otáček ji nemá smysl točit. K omezovači v 6500 ot./min se už šourá velmi vlažně.

Postarší jednotka v micře poskytuje točivější charakter, avšak odspodu se jí tolik nechce. Probouzet se začíná spíše až za hranicí dvou tisíc a zdaleka netáhne tak silně jako ibiza. Při vytáčení se od ní navíc linou nepříliš vábné zvuky, připomínající vysavač. Efektivně se však nechá hnát i za hranici šesti tisíc, občas dokonce chuť po otáčkách zabrzdí až omezovač v 6600 ot./min. Nejčastěji si ale vystačíte s vytáčením do 3000 ot./min. Využitelné pásmo otáček má však blíže k atmosférickým motorům.

Naměřená dynamika vykázala menší rozdíly, než udávají výrobci. Zrychlit na stovku zvládly oba vozy rychleji, než mají psáno. Ibiza to umí za 10,2 s, micra to stihla za stále solidních 11,2 s, udáváno je přitom 13,7 s. Větší rozdíl byl při měření pružnosti na pětku, kde seat nissanu výrazně ujede.

Spotřeba paliva hovoří ve prospěch modernějšího motoru ibizy, která díky efektivnější možnosti využívání nižších otáček většinou jezdí o půl litru úsporněji. Městský průměr skončil výsledkem 6,4 vs. 6,9 l/100 km, dálniční při 130 km/h 6,3 vs. 6,8 l/100 km, na okreskách se pak rozdíl snížil na

tři desetiny – 5,8 vs. 6,1 litru. Potěší, že ani jeden z vozů není příliš citlivý na jízdní styl. Ibiza má však větší potenciál k úspornému provozu při klidném stylu.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan Micra 0.9 IG-T Seat Ibiza 1.0 TSI
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R3, DOHC přeplňovaný benzin R3, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 898 999
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/5500 70/5000-5500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 140/2250 175/1500-3500
Převodovka 5° manuální 5° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 3999 x 1743 x 1455 4059 x 1780 x 1444
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2525, 1510/1520 2564, 1525/1505
Standardní pneumatiky 185/65 R15 185/65 R15
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1053/552 1122/593
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 525/1200 560/1000
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 300/1004 355/1165
Objem nádrže paliva (l) 41 40
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 182
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,7 10,9
Emise CO2 (g/km) 99 106
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 5,6/3,7/4,4 5,8/4,1/4,7
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 8,3 8,7
Pružnost na 5. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 17,3 13,5
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (ot./min) 3500 3000
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 34,6 37,1
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,4/86,1/124,7 48,4/87,8/127,2
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,6 6,2
K měření jízdních parametrů používáme GPS telemetrii Racelogic DriftBox 01.

Premianti mají pré

Oba vozy přinášejí do segmentu čerstvou krev a nové platformy umožnily posunout jízdní vlastnosti na nejvyšší úroveň. Micra využívá technický základ, který by měla sdílet i nová generace clia, avšak vývoj pochází od Japonců. Mezi malými vozy momentálně nenajdete zábavnější auto, než je micra.

Myšlenka tuctového naladění do nedotáčivosti je minulostí, při plynulé jízdě leží limity podvozku velmi vysoko. Micra sveřepě drží poloměr zatáčení nastavený volantem. Pokud nájezd přepálíte, leckoho možná překvapí, že do smyku začnou přecházet zadní kola.

Na prudkou změnu směru reaguje micra pohotově, avšak tuhý podvozek dovoluje výrazné zvedání zadního kola, což podporuje přetáčivost. Stabilizace nechává situaci hodně na řidiči (popřípadě ji lze i vypnout), ten se tedy musí uchýlit k velkému kontrování. Micra si chce jednoduše hrát - vždy a všude. Příjemným bonusem ve městě je výborný rejd, který jí může konkurentka závidět.

Ibiza obrovským způsobem těží ze zmiňované platformy MQB A0, která znamená revoluční zlepšení ovladatelnosti, ačkoli i minulá ibiza či současná fabia jezdí velmi dobře. Také Španělka je naladěna na limitu do přetáčivosti, avšak jemnějším způsobem. Poddanější podvozek dovoluje kolům lepší kopírování terénu a tendence k přechodu do smyku jsou pozvolnější.

Výborné mechanické vyladění podvozku a jeho téměř neutrální vyvážení nenutí stabilizaci k příliš častým zásahům. Pokud se tak již stane, elektronika zasahuje velmi efektně, rychle a jemně. Jedinou pihou na kráse je v případě seatu lehce přeposilované řízení, které nedává při prudkých změnách směru tak dobrou zpětnou vazbu jako v micře.

Celkově je však ibiza vyváženější a při stejné rychlosti s ní řidič projede losí test s menší námahou a větší jistotou než s microu. A to i přes hendikep menšího rozměru pneumatik.

Podvozek ibizy přináší také více komfortu. Prkennější micra se občas neubrání ostrému rázu, své však sehrály i nízkoprofilové pneumatiky. Seat se přes většinu nerovností nese tiše a dokáže potlačit na minimum i tupé rány. Micra však boduje celkově nižším aerodynamickým hlukem.

Závěr


Závěr

Micra segment malých vozů jednoznačně oživuje a dává potenciálním zákazníkům jasný vzkaz, že pokud chtějí zábavné malé auto, představuje nejlepší volbu. Velmi nápaditá je i uvnitř, bohužel však zapomíná na cestující vzadu, kteří se poněkud tísní. V celkovém součtu vítězí univerzálně naladěná ibiza, která precizně nastaveným podvozkem dokáže pocitově sportovnější micru porazit. Navíc boduje i velmi prostorným interiérem a vítězí i dynamikou a spotřebou. Jediným výrazným nedostatkem seatu zůstávají laciné materiály.

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Nissan Micra 0.9 IG-T Seat Ibiza 1.0 TSI
DOJEM
Design 1,00 1,50
Dílenské zpracování 1,50 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00 1,00
Sedadla 1,50 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,00 1,00
Ovládací prvky 1,50 1,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,00
Pružnost 2,00 1,00
Spotřeba 2,00 1,50
JÍZDA
Řazení 1,00 1,00
Řízení 1,00 2,00
Brzdy 1,00 1,50
Ovladatelnost na silnici 1,50 1,00
Jízdní komfort 2,00 1,50
CELKEM
Průměr celkem 1,54 1,32
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Seat Ibiza 1.0 TSI2. Nissan Micra 0.9 IG-T
PlusyVýborné jízdní vlastnostiHravý podvozek
 Solidní komfortPřesné řízení
 Velký a praktický interiérKvalitní materiály v interiéru
 Objemný kufrVýborné brzdy
 Velmi dobrá dynamikaDobré odhlučnění
 Zdařilá ergonomie-
MínusyTvrdé plasty v interiéruMéně místa vzadu
 Menší nádržHučivý motor
 -Průměrná pružnost a spotřeba
Průměr celkem1,321,54

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým vozem se zážehovým motorem o výkonu okolo 70 kW a výbavou dle Světa motorů je Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica za 237.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 249.795 Kč. Za cenu od 249.796 Kč do 273.585 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autor: Martin Jeník

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - lamal
Mezi malými vozy
lamal
| 18. 9. 2017
neviem posudit, ci to je v poriadku alebo nie... to sa mozeme bavit aj o tomto:

[odkaz] 64 km/h micra to aj s poskakovanim spravila o 10km/h rychlejsie... je to v poriadku alebo nie? ceed je nebezpecne auto, alebo ma zle jazdne vlastnosti ? nemyslim si skor naopak
Mezi malými vozy
Arese
| 18. 9. 2017
Že má koncern VW řadu průserů (dieselgate, problémy s rozvody u první generace TSI atd.) samozřejmě nikdo nemůže popřít. Stejně jako to, že poskakování Micry při ostrém vyhýbacím manévru není v pořádku. ;-)
Avatar - lamal
Mezi malými vozy
lamal
| 18. 9. 2017
tak trapny si potom ty, lebo ty si s tym zacal ´´u Nissanu si ho za rámeček určitě nedají!´´ nedovidi si na koniec nosa a ide mi tu nieco pisat... ;-)

to je uplne jedno, mne +- koncern nevadi a leon uz vobec nie, len fanaticky i nefanaticky priaznivec koncernu si tiez neda do ´´ramecku´´ prusery a nepodarky koncernu... nic viac nic menej som nenapisal, viac si si tam nasiel ty
Avatar - lamal
Mezi malými vozy
lamal
| 18. 9. 2017
tak pre tych co si potrebuju obhajit koncern alebo nieco ine to argument je, ale to je tak asi vsetko... nech spravi niekto zrovnavacku na okruhu a potom sa bavme
Avatar - lamal
Mezi malými vozy
lamal
| 18. 9. 2017
ja nebojujem, iba som ho krivo oznacil >:D micra si trochu hopsala, ale ten zadok jej lietal statocne aj kvoli tomu to nedala az o 1km/h v cistej stope

aj tak ibiza 75km/h a micra 74km/h ... snad tu nebude niekto dokazovat ze to je moc...

uz tu jeden taky bol, v SZ ma presviedcal ze jeho fabia combi mala tento isty losi test len o par km pomalsi ako nejake Porsche cayman ... sick >:D 8-s chlapik si myslel, ze ma auto na rovnakej jazdnej urovni, asi tak by som prirovnal aj v tejto diskusii