Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Note 1.2 Acenta – Nic není jako dřív

Jan Mička
Diskuze (75)
Druhá generace Nissanu Note se vzdala cejchu malého MPV a míří mezi hatchbacky. V našem případě ji na cestu vyprovodila základní tříválcová dvanáctistovka.

Nissan na segment malých MPV zanevřel. Zatímco první generace modelu Note jej před lety otevírala, nyní se ho vzdává a řadí se na vrchol malých vozů. Automobilka nový Note cílí proti soupeřům jako Ford Fiesta, Volkswagen Polo nebo třeba Hyundai i20. Vůz vyjíždí na nové platformě, díky které proti předchůdci zhubl o 55 kg. Vnější rozměry se změnily jenom minimálně, přičemž i nadprůměrný rozvor 2600 milimetrů zůstal zachován. To je také z hlediska boje s konkurencí výrazné plus. Fiestu totiž Note přerůstá o 111 milimetrů, oproti Polu má navrch dokonce o 133 milimetrů. I přes kompaktní vnější rozměry tak můžete v interiéru očekávat nadbytek prostoru v podélném směru.

Nissan Note: Srovnání rozměrů současné a předchozí generace
Model Nissan Note II Nissan Note I rozdíl
Délka [mm] 4100 4083 +17
Šířka [mm] 1695 1691 +4
Výška [mm] 1535 1550 -15
Rozvor [mm] 2600 2600 0
Rozchod vpředu [mm] 1480 1470 +10
Rozchod vzadu [mm] 1485 1460 +25

Tvary karoserie vycházejí z konceptu Invitation, který se představil na loňském ženevském autosalonu. Přední část vozu má přirozeně optimistický pohled, líbí se nám zakomponování masky chladiče do hlavních světlometů. Zboku vyniká velký rozvor náprav, prolis táhnoucí se až k zadnímu nárazníku a malý zadní převis. Výrazný sklon předního okna si vyžádal zdvojení sloupku A, malá trojúhelníková okénka však oceníte při popojíždění v městské džungli. Vnější zpětná zrcátka jsou díky tomu připevněna níže a nepostrádají diodové směrovky. Záď ničím na první pohled neohromí, oceňujeme však klasickou koncepci svítilen, která již nesahají až po střechu jako u předchůdce. Bez ohledu na verzi vzadu najdeme modrostříbrnou plaketu s nápisem Pure Drive, zdůrazňující technologie pro snížení dopadu na životní prostředí.

Interiér – Zdařilý, plastový …

Tvarově povedená přístrojová deska dostala černý dekor a příkladné zpracování. Druhý pohled však odhaluje místa, kde se šetřilo. Jednak zde nenajdete ani kousek měkčeného materiálu, středový tunel s výrazně čnějící řadicí pákou by si také zasloužil více pozornosti. Loketní opěrku dostanete pouze za příplatek a vyhřívání předních sedadel neseženete vůbec. Pokud se však přenesete přes tvrdé plasty, budete se na předních sedadlech cítit příjemně.

Středová konzola se designově povedla, chválíme ovládání automatické klimatizace připomínající telefonní číselník (ve videu se vám tahle pasáž určitě bude líbit). Příplatkový multimediální systém Nissan Connect nové generace má dotykový displej s úhlopříčkou 5,8”, umožňuje připojení k internetu a jeho ovládání je kompletně v češtině. Revoluci značí zcela nová kaplička přístrojů se zajímavě řešenými ukazateli. Po přepnutí do režimu Eco navíc zelený pás indikuje, jak ekologická vaše jízda je.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Vpředu najdeme pohodlné sedačky s dostatečným bočním vedením, přimluvili bychom se za delší sedáky a o fous nižší posaz. Vyšší postavy však mohou mít problém s nalezením ideální pozice k řízení. Multifunkční volant lze totiž nastavit pouze výškově, po přisunutí sedadla blíže k němu limituje méně prostoru pro kolena. Interiér na tom není ideálně ani v oblasti šířky. Námi naměřených 1380 milimetrů překonává hlavní sok z řad Fordu o 70 milimetrů, vzadu „jen“ o 40.

Zmíněné připomínky však Note vyvažuje množstvím prostoru v podélném směru. Zde vůz těží z nadměrného rozvoru náprav, za sebe se s výraznou rezervou posadí i cestující vysoký 190 cm. A ten nebude strádat ani místem nad hlavou. Při vzpřímeném posazu zbývají v obou směrech ještě minimálně tři centimetry, delší cestování však komplikuje nízko usazená zadní lavice s krátkými opěradly. Ani při úplném vysunutí hlavových opěrek jsme nenalezli odpovídající komfort.

V zavazadelníku se z důvodu nadbytku prostoru pro posádku šetřilo nejvíce. Note má v základu 295 litrů, což je sice o 15 litrů více než u předchůdce, rozhodně ale má na víc. Automobilka problém řeší posuvnou zadní lavicí, kterou u prostřední linie Acenta získáte za příplatek. Bez ní nám však připadal prostor v interiéru lehce nevyužitý. Abychom si ale rozuměli – 295 litrů není málo, za kompletní potenciál si však musíte připlatit. Koupě paketu Family za 10.000 korun, jehož součástí je i dvojitá podlážka, je navíc jediná možnost, jak po sklopení zadních opěradel docílit rovné ložné plochy.

Motor: Základ stačí, kompresor by neškodil

Note je k dispozici s trojicí motorů. Pro první test jsme zvolili základní zážehovou dvanáctistovku, sáhnout však můžete i po kompresorem přeplňované verzi s Millerovým cyklem nebo klasické vznětové patnáctistovce. Všechny agregáty jsou standardně vybaveny systémem Start/Stop.

Dlouhozdvihový tříválec má výkon 59 kW v 6000 min-1 a točivý moment 110 N.m, který vrcholí o dva tisíce otáček níže. Motor je vybaven proměnným časováním ventilů, což se projevuje velmi živým naturelem od nízkých otáček. Nejraději se pohybuje v rozmezí od 2000 do 4000 min-1, výše už toho moc nepředvede. Základní agregát spolupracuje s novou manuální pětistupňovou převodovkou, kterou automobilka sdílí s některými modely Renault a Dacia. Páka se v kulise pohybuje přesně a s lehkostí, potěší také příjemně krátké zpřevodování. Pokud vás však řazení nebaví a chcete jej nechat na automatice, musíte sáhnout po silnější dvanáctistovce s přeplňováním.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Motoru se skvěle daří maskovat vrozenou nepravidelnost běhu tříválců - má jemný projev a do kabiny nepřenáší zbytečné vibrace. Konstruktéři toho dosáhli použitím těžkého setrvačníku, což má za následek pomalu padající otáčky. Při ustálené jízdě tento fakt nepocítíte, ve městě ale může být problém motor držet v optimálním pásmu.

Jízda: Dálnici nemusí, ve městě je doma

Nissan Note nabízí po jízdní stránce od všeho trochu. Ve městě jsme ocenili jeho mrštnost a schopnost vejít se prakticky kamkoliv. Tříválec navíc v hbitém provozu potěšil příjemnou spotřebou - bez snažení jsme jezdili za 7 l na 100 km. Problém může nastat na dálnici, které se čas od času nevyhnete. Díky pětistupňové převodovce motor při rychlosti 130 km/h točí 3800 min-1 a spotřeba se povážlivě vzdaluje sedmi litrům. Vysoká rychlost navíc odhaluje mírnou nervozitu vozu i na relativně dobrém povrchu. Notu proto nejvíce vyhovují okresní silnice v klidném tempu, kde odběr benzinu rázem padá pod 5 l na 100 km.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Oproti předchůdci se zlepšila tuhost karoserie, značný posun vidíme i v oblasti tlumení nerovností a náklonu v zatáčkách. Patnáctipalcová kola obutá do pneumatik 185/65 se výborně osvědčila, ani palec navíc by však jízdnímu komfortu neuškodil. Note díky lehounkému tříválci na přední nápravě projíždí obloukem velmi jistě, na limitu má sklony k lehké přetáčivosti. Řízení s elektromechanickým posilovačem působí poněkud odtažitě, na natočení volantu však odpovídá s přesností.

Závěr

Druhá generace Nissanu Note dokázala navázat na svého předchůdce. Vůz nejvíce těží z dlouhého rozvoru, díky kterému uvnitř nabídne nebývalé množství prostoru v podélném směru. V interiéru nalezneme řadu kontrastů – celý je vyroben z tvrdých plastů, zároveň však disponuje technologiemi, za které by se nemusely stydět ani daleko dražší vozy. Stále však platí, že pokud chcete využít veškerý potenciál vozu, musíte si připlatit za paket Family, který mimo jiné přidá posuvnou zadní lavici. Rozhodně doporučujeme obezřetnost při výběru motoru. Základní dvanáctistovka není špatná, jeden z přeplňovaných agregátů by však vozu slušel daleko více.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 269.900 Kč (1.2 / 59 kW Visia)
Základ s testovaným motorem 269.900 Kč (1.2 / 59 kW Visia)
Testovaný vůz s výbavou 380.500 Kč (1.2 / 59 kW Acenta)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Motor s proměnným časováním ventilů
  • Úhel otevírání dveří
  • Příznivá spotřeba paliva
  • Rozsáhlá základní výbava

Minusy

  • Pouze výškové nastavení volantu
  • Posuvná zadní lavice za příplatek
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Odtažité řízení

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (75)
Nissan Note 1.2 Acenta
Cena základní sestavy 269 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, tempomat s omezovačem rychlosti, úchyty dětských sedaček Isofix, litá 15“ kola, elektrická vnější zrcátka, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dálkové centrální zamykání, Stop/Start, audio s CD + bluetooth + USB, multifunkční volant atd. Kč
Cena testované sestavy 380 500 Kč
Výbava testované sestavy Prosklená střecha, IT pack - Nissan Connect, panoramatický kamerový parkovací, systém (AVM), systém Nissan Safety Shield, Auto pack, inteligentní klíč – (59.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1465
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1036 / 474
Rozměr pneu: 185/65 R15
Nissan Note 1.2 Acenta
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4100
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 12. 2013 00:05
Note,Jazz,Swift.
Vlastnim vsetky 3 auta, musim zhodnotit ze Note je z nich naj Sit, vo vetre sa naklana a je nestabilny na ceste, spotreba je v porovnani s tymi dvomi asi o 1/5 vyssia. Jazz je solidny, ale na Swifta v jazdnych vlastnostiach nema, sedi, ako prilepeny na ceste a motor je super. Spolupraca Nissanu a Renaultu bol omyl. :'-( :no:
22. 12. 2013 00:03
Note,Jazz,Swift.
Vlastnim vsetky 3 auta, musim zhodnotit ze Note je z nich naj ausus,vo vetre sa naklana a je nestabilny na ceste, spotreba je v porovnani s tymi dvomi asi o 1/5 vyssia. Jazz je solidny, ale na Swifta v jazdnych vlastnostiach nema, sedi ako prilepeny na ceste a motor je super. Spolupraca Nissanu a Renaultu bol omyl. :'-( :no:
22. 12. 2013 00:03
Note,Jazz,Swift.
Vlastnim vsetky 3 auta, musim zhodnotit ze Note je z nich naj ausus,vo vetre sa naklana a je nestabilny na ceste, spotreba je v porovnani s tymi dvomi asi o 1/5 vyssia. Jazz je solidny, ale na Swifta v jazdnych vlastnostiach nema, sedi ako prilepeny na ceste a motor je super. Spolupraca Nissanu a Renaultu bol omyl. :'-( :'-(
Avatar - grifith
25. 11. 2013 21:41
Re: MPHatch
Já ano
Avatar - pelikoš
25. 11. 2013 18:59
Re: MPHatch
asi těžko :-!