TEST Nissan Primera 1,8 hatchback
Nissan Primera prošel důkladnou inovací, která v sobě nese na 600 vylepšení. Jak se zdá, zdaleka nešlo jen o kosmetické úpravy karoserie, ale o mimořádně důkladné přepracování celého vozu. Příkladů je dost. Například brzdová soustava je kromě sériového ABS osazena také dvoustupňovým posilovačem. Tento systém vyhodnocuje rychlost stisknutí brzdového pedálu a jakmile zjistí , že jde o náhlé a prudké stisknutí brzdového pedálu, vyvine systém maximální tlak na brzdy nehledě na sílu stisknutí pedálu. Tímto se dosáhne ideální spolupráce s ABS. Dalším příkladem je výrazné omezení hluku v interiéru, zvláště při vyšších rychlostech nebo zcela nový zážehový motor 1,8 s proměnným časováním ventilů.
Opravdu významnou novinkou je převodovka CVT, kterou je možno si objednat s motorem 2,0. Navíc má možnost tzv. sekvenčního řazení 6 pseudostupňů. Jízda s touto převodovkou bude zcela jistě velmi zajímavá. Test Primery 2,0 s touto převodovkou chystáme.
Doménou Primery byly vždy jízdní vlastnosti především díky víceprvkové zadní nápravě. Ty byly optimalizovány a zůstaly na vysoké úrovni. Dobré je, že si Primera podržela i jistou dávku pohodlí a posádka není kvůli dobrým jízdním vlastnostem zbytečně otloukána. Brzdová soustava dostala kromě dvoustupňového posilovače i zvětšené kotouče o průměru 280 mm, které dosud měla jen Primera GT.
Zcela nová osmnáctistovka s proměnným časováním ventilů má výkon 84 kW a maximum točivého momentu 158 Nm dosahuje v překvapivě nízkých otáčkách (2800 ot/min). Přesto pro svižnější jízdu je nutné využít spíše otáčky nad 3500 ot/min. Motor i podvozek jsou výborně odhlučněny, takže není nutno při rozhovoru se spolucestujícími zvyšovat hlas. Průměrná spotřeba je podle oficiálních údajů prakticky stejná jako u slabší šestnáctistovky. Naše spotřeba v testu byla 7,8 l/100 km, což je vzhledem ke svižnější jízdě dobré.
Snad jediným problémovým místem vozu byla spojka. Šla velmi ztuha a navíc spínala až u podlahy . Spínání půjde zcela určitě seřídit, ale tuhost se asi nezmění, což může při delší jízdě vadit.
Interiér i přístrojová deska mají kvalitní zpracování. Potěšující je sériová montáž poloautomatické klimatizace, která sama udržuje zvolenou teplotu. Manuálně je nutno zvolit jen směr proudění vzduchu. Přední sedačky mají velmi dobré boční vedení. Velikost prostoru vzadu je v průměru. Místa nad hlavou by mohlo být o něco více.
Zavazadlový prostor má nadprůměrnou velikost 505 litrů. Navíc testované pětidveřové provedení má oproti sedanu své další praktické výhody.
Cena nové Primery začíná na 499 000 Kč. Cena testovaného vozu je 623 000 Kč. V každém případě je nový Nissan Primera zajímavý vůz, který si zaslouží pozornost.