Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Primera 1,8 hatchback

Nissan Primera prošel faceliftem a již se objevil i v našich autosalonech. Jaké změny pro nás technici Nissanu připravili si můžete přečíst v rubrice Představujeme. Dojmy z testu tohoto vozu vám nabízím v následujících řádcích.

Nissan Primera prošel důkladnou inovací, která v sobě nese na 600 vylepšení. Jak se zdá, zdaleka nešlo jen o kosmetické úpravy karoserie, ale o mimořádně důkladné přepracování celého vozu. Příkladů je dost. Například brzdová soustava je kromě sériového ABS osazena také dvoustupňovým posilovačem. Tento systém vyhodnocuje rychlost stisknutí brzdového pedálu a jakmile zjistí , že jde o náhlé a prudké stisknutí brzdového pedálu, vyvine systém maximální tlak na brzdy nehledě na sílu stisknutí pedálu. Tímto se dosáhne ideální spolupráce s ABS. Dalším příkladem je výrazné omezení hluku v interiéru, zvláště při vyšších rychlostech nebo zcela nový zážehový motor 1,8 s proměnným časováním ventilů.

Opravdu významnou novinkou je převodovka CVT, kterou je možno si objednat s motorem 2,0. Navíc má možnost tzv. sekvenčního řazení 6 pseudostupňů. Jízda s touto převodovkou bude zcela jistě velmi zajímavá. Test Primery 2,0 s touto převodovkou chystáme.

Doménou Primery byly vždy jízdní vlastnosti především díky víceprvkové zadní nápravě. Ty byly optimalizovány a zůstaly na vysoké úrovni. Dobré je, že si Primera podržela i jistou dávku pohodlí a posádka není kvůli dobrým jízdním vlastnostem zbytečně otloukána. Brzdová soustava dostala kromě dvoustupňového posilovače i zvětšené kotouče o průměru 280 mm, které dosud měla jen Primera GT.

Zcela nová osmnáctistovka s proměnným časováním ventilů má výkon 84 kW a maximum točivého momentu 158 Nm dosahuje v překvapivě nízkých otáčkách (2800 ot/min). Přesto pro svižnější jízdu je nutné využít spíše otáčky nad 3500 ot/min. Motor i podvozek jsou výborně odhlučněny, takže není nutno při rozhovoru se spolucestujícími zvyšovat hlas. Průměrná spotřeba je podle oficiálních údajů prakticky stejná jako u slabší šestnáctistovky. Naše spotřeba v testu byla 7,8 l/100 km, což je vzhledem ke svižnější jízdě dobré.

Snad jediným problémovým místem vozu byla spojka. Šla velmi ztuha a navíc spínala až u podlahy . Spínání půjde zcela určitě seřídit, ale tuhost se asi nezmění, což může při delší jízdě vadit.

Interiér i přístrojová deska mají kvalitní zpracování. Potěšující je sériová montáž poloautomatické klimatizace, která sama udržuje zvolenou teplotu. Manuálně je nutno zvolit jen směr proudění vzduchu. Přední sedačky mají velmi dobré boční vedení. Velikost prostoru vzadu je v průměru. Místa nad hlavou by mohlo být o něco více.

Zavazadlový prostor má nadprůměrnou velikost 505 litrů. Navíc testované pětidveřové provedení má oproti sedanu své další praktické výhody.

Cena nové Primery začíná na 499 000 Kč. Cena testovaného vozu je 623 000 Kč. V každém případě je nový Nissan Primera zajímavý vůz, který si zaslouží pozornost.

Cena základní sestavy 611 Kč
Výbava základní sestavy 4x airbag, ABS + EBD, předpínače předních bezp. pásů, 3x tříbodové bezp. pásy vzadu, imobilizér, poloautomatická klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený a výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, posilovač řízení, el. ovládání oken a vnějších zrcátek, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, 6x repro, dělená zadní opěradla, pylový filtr, tónovaná skla, ukazatel vnější teploty + palubní počítač, ostřikovače světel, mlhová světla Kč
Cena testované sestavy 623 000 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12 000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1769
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 158 / 2800 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 5.8 / 7.3
Emise CO2: 177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1357
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1250 / 490
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4522
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1454
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano