Norsko chce, aby lidé méně jezdili elektromobily a více veřejnou dopravou
V Norsku se mohutnou podporou daří přesvědčit lidi, aby si místo spalovacích aut pořizovali ta elektrická. Teď by je vláda chtěla přesvědčit, aby z aut přesedli do veřejné dopravy.
„Elektrická auta činí dopravu ekologičtější, ale zároveň jednoznačně soupeří s veřejnou dopravou v intermodální dopravě v městských oblastech. Musíme zajistit, aby bylo lákavější využití veřejné dopravy, kol či chůze,“ říká norský ministr dopravy Jon-Ivar Nygard. Norsko totiž ve snaze o snížení emisí narazilo na komplikaci. Podpora prodeje a provozu elektrických aut v kombinaci s pandemií koronaviru způsobila, že lidé všude jezdí vlastním autem.
Norsku se masivní podporou podařilo dosáhnout toho, že ze všech loni prodaných aut na tamním trhu byly prakticky dvě třetiny z nich elektromobily. Konec prodeje vozů se spalovacími motory je dokonce naplánován již na rok 2025. Ale přestože jsou elektromobily prezentovány jako ekologické řešení, stále mají dopad na životní prostředí. Dejme stranou otázku výroby elektřiny pro jejich provoz, protože Norsko je schopno relativně čisté produkce – přes 90 % (konkrétní číslo se liší v závislosti na zdroji informací) totiž pochází z vodních elektráren a zbývající podíl je mix větrné energie a elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Vynechejme také komplikovanou otázku těžby vzácných kovů či recyklaci baterií. Každý elektromobil je však ve své podstatě pouhé auto, což znamená, že stále zabírá místo na silnici – ať už je v provozu nebo zaparkované. To je problém především ve městech. Stále je rovněž zdrojem emisí, byť ne těch z výfuku. V posledních letech se hovoří například o dosud opomíjeném uvolňování nebezpečných částic z pneumatik. Vzhledem k vyšší váze elektromobilů navíc může opotřebování gum probíhat rychleji. A Norsko by rádo omezilo veškeré emise. Výroba elektromobilů a jejich servis také nejsou bez dopadů.
Zjednodušeně řečeno – elektromobily nejsou konečným řešením. Obzvlášť v době koronaviru si mnoho lidí navyklo raději se přepravovat svým autem. K čemuž dlouhodobě přispívá podpora prodeje elektromobilů, levná elektřina na jejich provoz, výrazné slevy na silničních poplatcích a mnohé další výhody. Pro lidi je díky tomu jízda autem levná a k návratu do veřejné dopravy se nemají. Norsko proto zvažuje zrušení či alespoň omezení úlev na nákup a provoz elektromobilů. Veřejná doprava má totiž nižší ekologický dopad, než sebeúspornější individuální auta.