Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Norsko chce, aby lidé méně jezdili elektromobily a více veřejnou dopravou

Filip Melich
Diskuze (72)

V Norsku se mohutnou podporou daří přesvědčit lidi, aby si místo spalovacích aut pořizovali ta elektrická. Teď by je vláda chtěla přesvědčit, aby z aut přesedli do veřejné dopravy.

Elektrická auta činí dopravu ekologičtější, ale zároveň jednoznačně soupeří s veřejnou dopravou v intermodální dopravě v městských oblastech. Musíme zajistit, aby bylo lákavější využití veřejné dopravy, kol či chůze,“ říká norský ministr dopravy Jon-Ivar Nygard. Norsko totiž ve snaze o snížení emisí narazilo na komplikaci. Podpora prodeje a provozu elektrických aut v kombinaci s pandemií koronaviru způsobila, že lidé všude jezdí vlastním autem.

Norsku se masivní podporou podařilo dosáhnout toho, že ze všech loni prodaných aut na tamním trhu byly prakticky dvě třetiny z nich elektromobily. Konec prodeje vozů se spalovacími motory je dokonce naplánován již na rok 2025. Ale přestože jsou elektromobily prezentovány jako ekologické řešení, stále mají dopad na životní prostředí. Dejme stranou otázku výroby elektřiny pro jejich provoz, protože Norsko je schopno relativně čisté produkce – přes 90 % (konkrétní číslo se liší v závislosti na zdroji informací) totiž pochází z vodních elektráren a zbývající podíl je mix větrné energie a elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Vynechejme také komplikovanou otázku těžby vzácných kovů či recyklaci baterií. Každý elektromobil je však ve své podstatě pouhé auto, což znamená, že stále zabírá místo na silnici – ať už je v provozu nebo zaparkované. To je problém především ve městech. Stále je rovněž zdrojem emisí, byť ne těch z výfuku. V posledních letech se hovoří například o dosud opomíjeném uvolňování nebezpečných částic z pneumatik. Vzhledem k vyšší váze elektromobilů navíc může opotřebování gum probíhat rychleji. A Norsko by rádo omezilo veškeré emise. Výroba elektromobilů a jejich servis také nejsou bez dopadů.

Zjednodušeně řečeno – elektromobily nejsou konečným řešením. Obzvlášť v době koronaviru si mnoho lidí navyklo raději se přepravovat svým autem. K čemuž dlouhodobě přispívá podpora prodeje elektromobilů, levná elektřina na jejich provoz, výrazné slevy na silničních poplatcích a mnohé další výhody. Pro lidi je díky tomu jízda autem levná a k návratu do veřejné dopravy se nemají. Norsko proto zvažuje zrušení či alespoň omezení úlev na nákup a provoz elektromobilů. Veřejná doprava má totiž nižší ekologický dopad, než sebeúspornější individuální auta.

Video se připravuje ...

Filip Melich
Diskuze (72)

Doporučujeme

10. 5. 2022 18:17
Re: nechápu co tady zas v diskusi blejete...
Jedině ty sám.
10. 5. 2022 12:49
Re: Konečné řešení, kde jsem to jen slyšel?
Pivo cigára a hrací automaty, základní lidské potřeby :-)
10. 5. 2022 12:47
Re: Re: Super.
Nic ti nebrání při přepravě stát.
10. 5. 2022 12:16
Re: Titulek jak z Blesku nebo Parlamentních listů
No však hej. ;-) Musí tu byť nejaká protiváha retardovaným výplodom, čo produkuješ ty a tebe podobní.
10. 5. 2022 12:12
Re: Re: Super.
Tak som sa nemýlil. Máš preprdenú hlavu. Vyvetraj si ju a vráť sa, keď už nebude smrdieť.