Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Cupra Terramar se plaví po Vltavě! Jak vznikla? A proč si ji nekoupíte?

Cupra Terramar na Vltavě
Cupra Terramar na Vltavě
Cupra Terramar na Vltavě
Cupra Terramar na Vltavě
11 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Terramar je složeninou slov země a moře. V Praze sice moře nemáme, ale i naše nejdelší řeka může pro daný účel skvěle posloužit.

„Mami, támhle plave na řece auto!“ Možná nějak takhle budou reagovat děti, které při procházce po nábřeží v Praze spatří Cupru Terramar uprostřed řeky. Jedná se skutečně o plovoucí verzi Terramaru (Floating Terramar). Vznikla díky spolupráci značek Cupra a Brava Boats. Jde o originální kus navržený exkluzivně pro Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky. Základem pro plavající Terramar se stal vůz Cupra Terramar America´s Cup.

Plovoucí Terramar sice na první pohled vypadá jako takový reklamní poutač. Ve skutečnosti ale jde o sofistikované zařízení, na jehož palubu se můžete normálně nalodit. A sice ve dnech 23. až 25. dubna. Poté co plovoucí cupru vyzkoušejí novináři a obchodní partneři španělské značky, je tady šance i pro širokou veřejnost. Na Slapy vás sice plavidlo neodveze, ale i tak půjde o zcela nevšední zážitek. Když už nic, tak minimálně půjde o jediné auto, z jehož sedadel uvidíte Pražský hrad, nábřežní budovy či Petřínské sady z pohledu, který vám žádné jiné vozidlo neposkytne.  

„Cupra Terramar má za sebou ostrý start na českém trhu – jen za první čtvrtletí jsme přijali více než 220 zákaznických objednávek. Pomyslnou oslavou úspěšného uvedení na český trh jsme se rozhodli navázat na loňskou světovou premiéru tohoto jedinečného modelu v rámci Poháru Ameriky a nabídnout našim významným hostům, obchodním partnerům i široké veřejnosti nezapomenutelné zážitky z plavby v Terramaru na vlnách Vltavy,“ říká Tomáš Navrátil, vedoucí divize Cupra společnosti Porsche Česká republika, a dodává: „Cupra znovu překračuje hranice automobilového světa, aby mohla nabídnout něco opravdu nečekaného a inovativního. Floating Terramar je současně dokladem výjimečných schopností našich inženýrů, kteří dokázali ve spolupráci se specialisty ze společnosti Brava Boats vytvořit unikátní plavidlo nabízející sofistikovanost a komfort modelu Terramar i mimo pevninu.“

Pro jachtařské závody

Pokud máte rádi jachting, tak jistě víte, že Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky jsou slavné jachtařské závody. Právě ty byly mottem vzniku plovoucí Cupry Terramar, a sice v rámci globálního partnerství závodu se španělskou automobilkou.

Floating Terramar si svůj debut před zraky veřejnosti odbyl při plavbě na moři mezi přístavy Barcelona a Port Vell, který se také nachází v hlavním městě Katalánska, a které je domovem značky Cupra. A sice v rámci nejprestižnější globální akce pro fanoušky jachtingu. Plovoucí Terramar také poskytl zázemí v rámci Poháru Ameriky ve vodách Středozemního moře online streamerům a influencerům.

Takový trochu vor…

Na první pohled vypadá plovoucí terramar jako auto, která najelo na vor. Ve skutečnosti je plovoucí část mnohem složitější. Její spodní část je z hliníkové slitiny a připomíná trimaran. Jde o pokročilou konstrukci raftu známou také jako double-outrigrer se střední „gondolou“ k níž je po obou stranách připevněna pomocná konstrukce na plovácích. Čili se v podstatě jedná o druh katamaránu neboli pontonové lodě. Zkonstruovali ji inženýři ze společnosti Brava Boats s tím, že využili lodní vybavení firmy Vetus. Plošina má na vodní hladině nosnost až 2500 kg, což bohatě stačí na auto i v případě, že se využije jeho nejvyšší přípustná hmotnost.

Inženýři Cupry naproti tomu stojí za systémem ovládání plavidla. Děje se tak z místa řidiče, které zaujímá profesionální kapitán, který na palubu (do kabiny auta) může vzít až 4 cestující. Ovládání lodi (přesněji plovoucí části) je integrováno do palubní desky a je zcela nezávislé na ovládacích systémech vozidla. Plavidlo je tak možné řídit přímo z kabiny auta aniž se musíte ochudit o ostatní prvky, které běžný terramar nabízí.

Na plavidlo auto najíždí na pevnině, přičemž jeho stabilní polohu i na vlnách Středozemního moře zajišťuje upoutání popruhy. Během plavby se cestující ani personál (kapitán, který řídí) nesmějí poutat bezpečnostními pásy, a dokonce ani v průběhu nebo přesněji v režimu plavby opouštět interiér auta. V případě nouze je vozidlo vybaveno nafukovacími plovacími vestami.

Na TSI zapomeňte

Cupra Terrmar může mít pod kapotou hned několik pohonných jednotek TSI i TDI a také eHybrid. Ani jeden pohon se však při plavbě neuplatnil. K pohonu plavidla slouží vznětový řadový tříválec Vetus Marino M3.29 s největším výkonem 20 kW při 2500/min, jehož hnací síla se přenáší na převodovku Saildrive SP60. V zavazadlovém prostoru vozidla je umístěna vyjímatelná jednotka zahrnující systém spouštění lodního motoru, palivoměr a voltmetr. Propojení hnacího systému lodi a ovládacích prvků ve vozidle je snadné a nevyžaduje žádné speciální nářadí (patrně to bude řešeno elektrickým konektorem).

Video placeholder
Cupra Terramar na Vltavě: Rozhovor s kapitánem • Zdroj: Video: Svět motorů

Zbývá dodat, že teoretická nejvyšší rychlost plavidla je 5 uzlů, což je 9,3 km/h. Celková hmotnost plavidla (s autem) činí 5044 kg. Délka plavidla je 5,95 metru, největší celková šířka 2,50 metru a ponor (hloubka plavidla od hladiny – čili ta část, která není vidět) 2,42 metru.  

Zdroj: Cupra, Porsche Česká republika, Video: Svět motorů

Začít diskuzi