Nová Cupra Terramar se plaví po Vltavě! Jak vznikla? A proč si ji nekoupíte?
Terramar je složeninou slov země a moře. V Praze sice moře nemáme, ale i naše nejdelší řeka může pro daný účel skvěle posloužit.
„Mami, támhle plave na řece auto!“ Možná nějak takhle budou reagovat děti, které při procházce po nábřeží v Praze spatří Cupru Terramar uprostřed řeky. Jedná se skutečně o plovoucí verzi Terramaru (Floating Terramar). Vznikla díky spolupráci značek Cupra a Brava Boats. Jde o originální kus navržený exkluzivně pro Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky. Základem pro plavající Terramar se stal vůz Cupra Terramar America´s Cup.
Plovoucí Terramar sice na první pohled vypadá jako takový reklamní poutač. Ve skutečnosti ale jde o sofistikované zařízení, na jehož palubu se můžete normálně nalodit. A sice ve dnech 23. až 25. dubna. Poté co plovoucí cupru vyzkoušejí novináři a obchodní partneři španělské značky, je tady šance i pro širokou veřejnost. Na Slapy vás sice plavidlo neodveze, ale i tak půjde o zcela nevšední zážitek. Když už nic, tak minimálně půjde o jediné auto, z jehož sedadel uvidíte Pražský hrad, nábřežní budovy či Petřínské sady z pohledu, který vám žádné jiné vozidlo neposkytne.
„Cupra Terramar má za sebou ostrý start na českém trhu – jen za první čtvrtletí jsme přijali více než 220 zákaznických objednávek. Pomyslnou oslavou úspěšného uvedení na český trh jsme se rozhodli navázat na loňskou světovou premiéru tohoto jedinečného modelu v rámci Poháru Ameriky a nabídnout našim významným hostům, obchodním partnerům i široké veřejnosti nezapomenutelné zážitky z plavby v Terramaru na vlnách Vltavy,“ říká Tomáš Navrátil, vedoucí divize Cupra společnosti Porsche Česká republika, a dodává: „Cupra znovu překračuje hranice automobilového světa, aby mohla nabídnout něco opravdu nečekaného a inovativního. Floating Terramar je současně dokladem výjimečných schopností našich inženýrů, kteří dokázali ve spolupráci se specialisty ze společnosti Brava Boats vytvořit unikátní plavidlo nabízející sofistikovanost a komfort modelu Terramar i mimo pevninu.“
Pro jachtařské závody
Pokud máte rádi jachting, tak jistě víte, že Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky jsou slavné jachtařské závody. Právě ty byly mottem vzniku plovoucí Cupry Terramar, a sice v rámci globálního partnerství závodu se španělskou automobilkou.
Floating Terramar si svůj debut před zraky veřejnosti odbyl při plavbě na moři mezi přístavy Barcelona a Port Vell, který se také nachází v hlavním městě Katalánska, a které je domovem značky Cupra. A sice v rámci nejprestižnější globální akce pro fanoušky jachtingu. Plovoucí Terramar také poskytl zázemí v rámci Poháru Ameriky ve vodách Středozemního moře online streamerům a influencerům.
Takový trochu vor…
Na první pohled vypadá plovoucí terramar jako auto, která najelo na vor. Ve skutečnosti je plovoucí část mnohem složitější. Její spodní část je z hliníkové slitiny a připomíná trimaran. Jde o pokročilou konstrukci raftu známou také jako double-outrigrer se střední „gondolou“ k níž je po obou stranách připevněna pomocná konstrukce na plovácích. Čili se v podstatě jedná o druh katamaránu neboli pontonové lodě. Zkonstruovali ji inženýři ze společnosti Brava Boats s tím, že využili lodní vybavení firmy Vetus. Plošina má na vodní hladině nosnost až 2500 kg, což bohatě stačí na auto i v případě, že se využije jeho nejvyšší přípustná hmotnost.
Inženýři Cupry naproti tomu stojí za systémem ovládání plavidla. Děje se tak z místa řidiče, které zaujímá profesionální kapitán, který na palubu (do kabiny auta) může vzít až 4 cestující. Ovládání lodi (přesněji plovoucí části) je integrováno do palubní desky a je zcela nezávislé na ovládacích systémech vozidla. Plavidlo je tak možné řídit přímo z kabiny auta aniž se musíte ochudit o ostatní prvky, které běžný terramar nabízí.
Na plavidlo auto najíždí na pevnině, přičemž jeho stabilní polohu i na vlnách Středozemního moře zajišťuje upoutání popruhy. Během plavby se cestující ani personál (kapitán, který řídí) nesmějí poutat bezpečnostními pásy, a dokonce ani v průběhu nebo přesněji v režimu plavby opouštět interiér auta. V případě nouze je vozidlo vybaveno nafukovacími plovacími vestami.
Na TSI zapomeňte
Cupra Terrmar může mít pod kapotou hned několik pohonných jednotek TSI i TDI a také eHybrid. Ani jeden pohon se však při plavbě neuplatnil. K pohonu plavidla slouží vznětový řadový tříválec Vetus Marino M3.29 s největším výkonem 20 kW při 2500/min, jehož hnací síla se přenáší na převodovku Saildrive SP60. V zavazadlovém prostoru vozidla je umístěna vyjímatelná jednotka zahrnující systém spouštění lodního motoru, palivoměr a voltmetr. Propojení hnacího systému lodi a ovládacích prvků ve vozidle je snadné a nevyžaduje žádné speciální nářadí (patrně to bude řešeno elektrickým konektorem).

Zbývá dodat, že teoretická nejvyšší rychlost plavidla je 5 uzlů, což je 9,3 km/h. Celková hmotnost plavidla (s autem) činí 5044 kg. Délka plavidla je 5,95 metru, největší celková šířka 2,50 metru a ponor (hloubka plavidla od hladiny – čili ta část, která není vidět) 2,42 metru.
Zdroj: Cupra, Porsche Česká republika, Video: Svět motorů