Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Ceed
Kia Ceed
Kia Ceed
Kia Ceed
110 Fotogalerie

Nová Kia Ceed představuje své motory. Čím se liší nové 1.6 CRDi?

Třetí generace Kie Ceed přijíždí s výrazně obměněnou nabídkou motorů. Místo 1.6 GDI je tu 1.4 T-GDI, nový je i turbodiesel 1.6 CRDi.

Novou Kiu Ceed jsme si v únoru poprvé prohlédli ve formě hatchbacku, abychom o pár týdnů později spatřili jako kombi na ženevském autosalonu. V červnu následovalo první svezení, tenkrát na portugalských silnicích. Až koncem srpna však třetí generace Ceedu oficiálně vstupuje na český trh. A vedle cen prozradila i některé dosud neznámé detaily o motorech.

Právě agregáty jsou důležitou součástí novinky, jejich nabídka totiž byla v rámci mezigenerační proměny v lecčems upravena. Benzinový vrchol v podobě atmosférického čtyřválce 1.6 GDI nahradil o čtyři procenta výkonnější turbomotor 1.4 T-GDI, zatímco nabízený turbodiesel má sice známé obchodní označení 1.6 CRDi, ve skutečnosti jde ale o jeho novou generaci U3.

Všechny nabízené agregáty tak nově patří do rodiny Kappa (1.6 GDI byla „Gamma“), přičemž splňují už emisní normu Euro 6d-TEMP. Kia tudíž podobně jako někteří další výrobci přeskočila nadcházející pravidla a postavila motory podle norem platných až od září 2019.

V případě benzinových motorů s přímým vstřikováním si přizpůsobení Euro 6d-TEMP vyžádalo zástavbu filtru pevných částic (tzv. GPF), toho se tak dočkaly tříválec 1.0 T-GDI i čtyřválec 1.4 T-GDI, zatímco základ v podobě 1.4 CVVT se bez něj obejde.

Video placeholder
Nová Kia Ceed představuje své motory. Čím se liší nové 1.6 CRDi? • Zdroj: Auto.cz

Principiálně jde přitom o podobné řešení jako u filtrů pevných částic již známých turbodieselů. Stejně jako DPF je tvořen porézním materiálem, jenže v tomto případě dochází k čištění automaticky, samovznícením, k regeneraci tak není jako u turbodieselů potřeba řídicí jednotka, která v případě GPF jen kontroluje činnost systému. Teplota spalin je totiž u nich vyšší než u vznětových motorů.

Přeplňovaná čtrnáctistovka se proti atmosférické šestnáctistovce neliší jen menším objemem, standardně dodávaným filtrem pevných částic nebo přeplňováním turbodmychadlem. Jeho vstřikování pracuje s tlakem 250 bar, do vínku dostal také vysokonapěťovou cívku zapalování nebo elektronickou regulaci plnicího tlaku turbodmychadla. Výfukové potrubí je pak integrované do hlavy válců a nové je i variabilní časování ventilů. Nabízena je v jediné výkonové verzi, se 103 kW a 242 N.m, přičemž ji lze kombinovat s šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Kia Ceed – ceny nové generace na českém trhu
Motor1.4 CVVT1.0 T-GDI1.4 T-GDI1.6 CRDi1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3]1398998135315981598
Válce/ventily4/163/124/164/164/16
Největší výkon [kW/min]73/600088/6000103/600085/4000100/4000
Točivý moment [N.m/min]134/3500172/1500-4000242/1500-3200280/1500-2750280/1500-3000
Převodovka6M6M6M (7DS)6M6M (7DS)
Max. rychlost [km/h]183190210192200
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,611,18,9 (9,2)10,910,2 (9,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]65,45,6 (5,5)3,84,0 (4,2)
Cena Comfort [Kč]379.980404.980x474.980x
Cena COOL [Kč]384.980409.980xxx
Cena Exclusive [Kč]419.980444.980474.980 (514.980)x524.980 (564.980)

Nový turbodiesel 1.6 CRDi generace U3 nahrazující stejnojmennou jednotku generace U2 je pak proti předchůdci v lecčems jiná. V praxi je nejdůležitější zástavba vstřikování kapaliny AdBlue. O čištění výfukových plynů se tak stará kombinace zásobníkového katalyzátoru (NOX trap), filtru pevných částic, nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů a systém selektivní katalytické redukce.

Motor má hliníkový blok, přičemž jeho systém přímého vstřikování s piezo vstřikovači už nově nepochází od externího dodavatele, ale Kia si ho vyvinula sama. Pracuje až s tlakem 2.200 bar. Zajímavostí je pak chybějící termostat, místo něho je tu jen modul se třemi ventily zjišťující, kudy protéká chladicí kapalina.

Vznětová šestnáctistovka je v Ceedu dostupná ve dvou výkonových variantách. Ta slabší poskytuje 85 kW a 280 N.m, silnější má 100 kW a také 280 N.m, v kombinaci s příplatkovou dvouspojkovou převodovkou však točivý moment vzroste na 320 N.m.

S dnešní nabídkou agregátů to ale nekončí. Kia již potvrdila příchod Ceedu s mildhybridním pohonem, jehož součástí bude naftový motor. Této verze s 48V palubní sítí se dočkáme někdy před koncem roku 2019. Do té doby bude prezentována i další karosářská verze, kterou má být shooting brake. A následně se počítá s ještě jedním, dosud neznámým provedením.