Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Kia EV3 oficiálně: Postaví se Volvu EX30, VW ID.3, ale i Kie Niro

Ondřej Šámal
Diskuze (33)

Nejnovější elektrický crossover od Kie sice stojí na platformě e-GMP, na rozdíl od větších sourozenců ovšem nedostane 800V dobíjecí síť s vysokým výkonem. Velký akumulátor jej ovšem nemine.

Zatím nejmenší zástupce rodiny elektrických modelů EV má podobu subkompaktního crossoveru. EV3 na délku měří 4300 milimetrů, což je o 120 mm méně než v případě podobně koncipované Kie Niro (od 909.980 Kč). S tou novinku spojuje také standardní pohon předních kol a elektromotor o výkonu 150 kilowattů, je tedy možné, že EV3 bude na jinak velmi povedeném niru trochu kanibalizovat.

Hlavními konkurenty korejského elektromobilu ovšem budou evropské modely. Vůz totiž míří do stále větší skupiny lokálně bezemisních aut, jejíž vody naposledy pořádně rozčeřilo Volvo EX30 s čínskou technikou.

Kia EV3 sice stojí na platformě e-GMP, kterou dostali též větší sourozenci EV6 a EV9, na rozdíl od nich si ovšem musí vystačit s nižším dobíjecím výkonem. Místo 800 V má totiž „jen“ 400 voltů, také maximální hodnota se nepohybuje okolo 240 kilowattů, ale dosahuje nanejvýš 128 kW.

Video se připravuje ...

Jestliže Kia Niro EV spoléhá na akumulátor s kapacitou 64,8 kWh, EV3 dává na výběr mezi 58,3 a 81,4 kilowatthodinami. S větší baterií vůz na jedno nabití zvládne až 600 kilometrů. Zmíněné Volvo EX30 nabízí 51, respektive 69 kWh, je ovšem výrazně výkonnější. Zatímco základní provedení disponuje 200 kW, čtyřkolka s motorem na každé nápravě dává až 315 kilowattů (od 1.144.000 Kč). Díky tomu se EX30 na stovku dostane už za 3,6 sekundy.

EV3 se ovšem postaví i Volkswagenu ID.3 s totožným výkonem, pohonem zadních kol a akumulátorem s 58 kWh. Německý hatchback aktuálně začíná na 929.900 Kč, Volvo EX30 stojí minimálně 869 tisíc. V případě Kie EV3 se dá očekávat podobná základní cena, které se velmi pravděpodobně bud pohybovat pod milionem korun.

Technické údaje Kia EV3
  Standard Range Long Range
Výkon (kW) 150 150
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,5 7,7
Vnější rozměry (mm) 4300 x 1850 x 1560 4300 x 1850 x 1560
Kapacita akumulátoru (kWh) 58,3 81,4
Dojezd na jedno nabití (km) 429 600
DC dobíjení 10-80 % (min) zhruba 30 zhruba 30
AC dobíjení (kW) 11 11
DC dobíjení (kW) 102 128

Ve výbavě EV3 nechybí vektorování točivého momentu, aktivní systém pro jízdu v pruzích, asistenty pro jízdu na dálnici a pro zamezení kolizím při couvání, dálkově ovládané parkování nebo dvanáctipalcový head-up displej.

EV3 je prvním modelem značky vybaveným novou technologií rekuperačního brzdění i-Pedal 3.0, umožňující řidiči upravovat intenzitu rekuperačního brzdění podle aktuální potřeby včetně možnosti ovládání jedním pedálem.

Poprvé v této třídě se objevuje technologie V2L (vehicle-to-load), umožňující uživatelům napájet nejrůznější externí spotřebiče, jako například notebooky, malé chladničky, kávovary nebo fény na vlasy. Díky aplikaci Digital Key 2.0 u sebe nemusíte nosit fyzický klíč, k odemknutí a spuštění EV3 totiž postačí chytrý telefon nebo hodinky. Digitální klíč je navíc možné pohodlně sdílet s přáteli nebo členy rodiny.

Moderní technologie na palubě

Kia prostřednictvím prémiových streamovacích služeb nabízí nejrůznější obsah poskytovaný přes platformu LG Automotive Content Platform (ACP) na systému webOS. Například při dobíjení si na palubě EV3 můžete zahrát třeba některou z „arkádovek“, které jsou k dispozici. Milovníci hudby zase ocení audiosystém Harman Kardon.

EV3 je prvním elektrickým modelem značky, v němž se představí technologie AI asistenta, nedávno uvedená v kompaktním sedanu Kia K4. Generativní umělá inteligence s rozpoznáváním přirozeného jazyka rozumí i složitějším kontextům a umožňuje tak přirozenou konverzaci s uživatelem. AI asistent dokáže pomáhat s plánováním trasy a zároveň uživatele vede tak, aby mohl optimálně využívat všechny funkce auta.

Video se připravuje ...

Korejská avantgarda

Design exteriéru odpovídá stylistickému směru nastolenému velkým SUV EV9. Vertikální přední světlomety, zasazené až k okrajům čelní partie s čistými povrchy, karoserii EV3 opticky rozšiřují. Součástí nového robustního pojetí typické „tygří masky“ Kia je doposud největší světelný podpis ve stylu hvězdné mapy.

Pro EV3 je připraveno devět různých odstínů karoserie, z nichž dva vznikly speciálně pro tento nový model: zelená Aventurine a červená Terracotta.

Provedení GT-Line má vpředu kontrastní dekor ve spodní partii. Technicky vyvedená vertikální a horizontální grafika je protipólem velkých černých dekorů karoserie. Tohle pojetí se odráží i na zádi s charakteristickým trojúhelníkovým uspořádáním blatníků ve spodní části nárazníku.

Interiér se snaží připomínat obývací pokoj. Chytrým detailem je posuvný odkládací stolek u loketní opěrky, který lze využít pro práci s notebookem nebo tabletem a jako úložný prostor. Přední křesla nabízejí relaxační režim, kdy se promění v pohodlné lenošky. Pod přední kapotou se nachází 25litrový odkládací prostor na dobíjecí kabely či jiné drobnosti. Klasický zavazadelník pojme slušných 460 l. Dvojitou podlahu v přepravním prostoru lze zvýšit nebo snížit o 140 mm.

Hlavní dominantu palubní desky tvoří trojice spojených displejů (dvakrát 12,3“ a pětipalcová obrazovka uprostřed). Téměř třicetipalcový monitor známe už ze zmíněné Kie EV9. Trojka bohužel dostala totožné rozložení s ovládáním klimatizace mezi dvěma hlavními obrazovkami, které částečně překrývá věnec volantu. Ikonky navíc nejsou fyzicky ideálně přístupné, což naštěstí částečně řeší klasické ovladače teploty ventilace na středovém panelu.

Ideální není ani umístění páky s voličem převodovky a startovacím tlačítkem. Na to dosáhnete zespodu, případně musíte ruku protáhnout věncem. Vyhřívání a odvětrávání sedadel ovládáte knoflíky na madlech dveří.

Na přístrojové desce a ve výplních dveří je použita recyklovaná látka k vytvoření domácké atmosféry. Na řadě míst v interiéru najdeme prvky z polyethylentereftalátu (PET), jednoho z nejsnáze recyklovatelných plastů na světě – jedná se například o sedadla, čalounění stropu kabiny, loketní opěrky ve dveřích, dekory, podlahové rohože a podlahu kufru.

Ondřej Šámal
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - skejpa
28. 5. 2024 11:08
Promarněná příležitost
400V je v této třídě standard, ano. Ale právě proto by bylo super mít něco s 800V. Asi by to bylo o chlup dražší ale nabíjení 18 minut vs 35 minut, to je sakra rozdíl. Tím by se odlišila EV3 od zbytku naprosto totožných aut jen s odlišnou kastlí. A přiznejme si, Kia je stále Kia. Volvo EX30 bude silný konkurent. Mladá ženská si vybere Volvo před Kiou nehledě na parametry.
Avatar - skejpa
28. 5. 2024 11:05
Re: Žádné terno
Právě, že to je naprostý standard. 800V by EV3ku odlišilo a udělalo by z ní použitelné auto i na dálky...
24. 5. 2024 10:25
Re: zásadní bude cena
Souhlas s tím, že to auto není tak malé. Prostorné a kufr je jako běžné středně velké SUV typu Karoq/XCeed/Corolla Cross. S nabíjením 30 min. i 400V architekturou bych taky neměl problém. Kvůli tvaru mám trošku obavu o spotřebu, záleží taky jestli se celková efektivita nezlepšila. Škoda, že to není zadokolka, ta trakce by byla lepší, 4kolka by to vyřešila, ale to znamená vyšší cena, hmotnost, spotřeba.
24. 5. 2024 07:57
Re: ???
Ne, to fakt není důležitý údaj :D
24. 5. 2024 01:42
Re: Brzy starý neprodejný krám
Jenze pak ten tvuj 800V krám bude vypadat vedle těch 1600V příbuzných dost neprodejně :D