Nová Škoda Enyaq naživo a na videu: Lepší světla i příjemný interiér
Bílý enyaq s karoserií kupé při prezentaci zaujal kromobyčejně příjemným interiérem i tím, že nová přední maska na bílé barvě zevnějšku hezky vynikne. A třebaže se nyní změnil až na drobnosti jen vizuál, technickou modernizací enyaq prošel docela nedávno.
Čerstvě představený enyaq modelového roku 2025 přinesl coby největší novinku příď „Tech Deck Face“ v designovém jazyce Modern Solid a vůz tak vzhledově přiblížil menšímu elroqu. Nejsou to jediné změny, které v nedávné době novinku potkaly, ale jsou vizuálně nejvýraznější – a my jsme je už mohli dopodrobna prozkoumat.
Škodovka nás s předstihem pozvala si osahat celkem čtyři enyaqy – dvě kupé a dvě SUV, z nich bylo po jednom v základní, byť špičkově vybavené verzi, a po jednom v provedení Sportline. Jak ukázala fotogalerie dopoledního článku, každý se trochu lišil nejen barvou; mě osobně zaujalo nejvíce bílé kupé v provedení automobilkou označované „basis“, tedy se standardní karoserií bez černých doplňků provedení Sportline.
Nestojí za tím ani tak bílá barva exteriéru, byť myslím, že vozu kromobyčejně sluší. Také v ní opravdu vynikne možná ne prvoplánově líbivá, ale rozhodně designově zajímavá přední maska. Ta tam je imitace mřížky konvenčního modelu, střed nově tvoří panel se 131 okénky, kterými prosvítá bílé světlo.
K základní verzi světlometů, tedy třem LEDkám s reflektory na každé straně, tu dostanete černý panel a ten automobilka zatím neukázala; jak vypadá, bychom se měli spolu s cenami jednotlivých verzí dozvědět už zítra, kdy bude spuštěn internetový konfigurátor. U základních světel však v každém případě půjde zejména o funkci – o to, jak dokážou nasvítit vozovku ve tmě. Odpověď na tuto otázku však dostaneme, až když budeme mít příležitost se svézt.
Bílý kousek, který zkoumám na videu, však má příplatkové „matrixy“. Ty jsou lepší než dřív díky 36 segmentům na každé straně; doufám tedy v přinejmenším stejně skvělé fungování jako u octavie. Ta už před svým faceliftem používala dálkové matrixové segmenty pro natáčení potkávacích světel do zatáček a uměla je jednotlivě tlumit, aby řidiče neoslňovaly dopravní značky.
Protože ale také tvořily odskok cut-off line potkávacích světel doprava nahoru, řidiči napravo od octavií byli nezřídka oslňováni víc, než by tomu bylo u běžného tvaru kužele potkávacích světel. Větší množství matrixových segmentů u enyaqu tohle může vyřešit, ale opět – jak světla budou fungovat na nočních silnicích, zjistíme, až se s novinkou svezeme.
Už nyní však mohu vyzdvihnout věc, která mě na předních světlech těší – hezky rozměrné blinkry jsou daleko od hlavních světlometů. To znamená, že ve tmě budou pro protijedoucí řidiče lépe vidět i z větší vzdálenosti. Že enyaq po faceliftu nabídne sekvenční směrovky jen vzadu, mě nijak neuráží, neb nejsem jejich fanouškem.
Vzadu zůstala světla v podstatě stejná, až na drobně odlišnou grafiku horní linky obrysovek. Ve standardu tu jsou statické blinkry, za příplatek v podobě „Top LED zadních světel“ jsou dynamické. Přinejmenším tyhle lepší zadní lampy mají taky párové couvačky a mlhovky, stejně jako dosud, což mé puntičkářské já velmi těší.
Příjemný interiér Lounge
V kabině pokračuje automobilka v systému několika verzí interiéru. Důvod, proč mě bílé auto zaujalo nejvíce, je právě kabina v provedení Lounge. Světle šedou barvou čalounění by se mohla hodit spíš do auta s černým exteriérem, aby víc vynikla, ale to jí nijak neubírá na, řekněme, haptické příjemnosti.
Na těch částech sedaček, kde člověk sedí, a také na loketních opěrkách ve dveřích i uprostřed, po stranách středového tunelu či na palubní desce je semišový materiál Suedia, který je na dotek opravdu skvělý. Sedačky mají po stranách a zezadu koženku, což znamená snazší omývání, na věnci volantu – který se drží stejně příjemně jako dosud – je hezká perforace.
Inovovaný infotainment bude příležitost vyzkoušet taky až ve chvíli, kdy dostaneme možnost se s vozy řádně projet. Automobilka však slibuje možnost zapnutí vyhřívání všeho možného jediným tlačítkem, což je v zimě velmi užitečná funkce. Změnila se také struktura některých menu a přibyly zkratky pro často používané funkce, jako je aktivace předehřevu baterie pro nabíjení nebo vypnutí „eurohlásítka“ překročení rychlostního limitu.
Co zůstává beze změn, je nutnost používat hmaty a chvaty, aby auto běželo, a tedy topilo, a vy jste mohli kolem něj chodit a ometat sníh. Standardně totiž nasednutí, sešlápnutí brzdového pedálu a zapnutí bezpečnostního pásu znamená připravenost vozu k jízdě, tedy možnost zařazení D, aniž by člověk mačkal startovací tlačítko. Je to pohodlné, ale taky to znamená, že když se zařazeným P otevřete dveře a vystoupíte, auto se včetně klimatizace vypne, takže když chcete, aby běželo, topilo a vyhřívalo, je třeba šlápnout na brzdu, aniž byste usedli do sedačky.
Je to krkolomné, ale půjde na to snadno vyzrát – zapnout klimatizaci či topení, což v zimě znamená roztopení námrazy na sklech, jde předem z mobilní aplikace, i když vůz není připojený k nabíječce. Aplikace ostatně také prošla vylepšením, nově je možné na dálku vůz odemknout či zamknout a je tu i funkce dálkového parkování, která funguje na kolmá i podélná místa. Řidič se jen musí s klíčkem v kapse nacházet v blízkosti auta, protože mobil s autem v této situaci komunikuje přes bluetooth.
Co do prostornosti je na tom enyaq stejně jako dosud. Nestrádám tedy na předních ani zadních sedačkách, byť bych vzadu potřeboval vysunout hlavovou opěrku o něco výš. I s prosklenou střechou – která mimochodem stále nemá roletku, nýbrž manuálně vkládanou stínící síťku, všimněte si, že po stranách skla chybí jakékoliv kolejnice – mám nad hlavou ještě pár centimetrů místa.
Stará technika? Ale kdeže
Facelift je tentokrát skutečně faceliftem – vizuální modernizací. Technika v útrobách však není stejná, s jakou enyaq v roce 2020 přišel na trh – už před víc než rokem proběhla technická modernizace, která přivála možnost předehřevu baterie pro rychlé nabíjení v zimních podmínkách, vyšší výkony motorů – i zadokolka má až 545 newtonmetrů – a spoustu dalších změn.
Po stránce dynamických parametrů čerstvý facelift tedy „jen“ o něco zlepšil dojezd díky lepší aerodynamice přídě vozu a s tím souvisejícím nižším koeficientem odporu vzduchu. Jak to bude s dojezdem, spotřebou a dalšími detaily života s kodiaqem, se dozvíme, až se s ním svezeme. Vzhledem k tomu, že už od zítra bude možno nový vůz objednávat, to bude, věříme, brzy.