Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota Tacoma dostala hybrid a má až 331 koní. Vzhled je třešničkou na dortu

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Jeden z nejpopulárnějších středních pick-upů na americkém trhu přebírá design většího sourozence, současně si ale uchovává i mimořádnou praktičnost.

Symbolem amerických full-size pick-upů zůstává po celém světě Ford F-150, segmentu středních pick-upů ale dlouhodobě vládne Toyota Tacoma, která na americkém trhu poráží Ford Ranger i Chevrolet Colorado. Americké značky ovšem připravují ofenzivu s novými modely, na kterou Toyota odpovídá kompletním přepracováním Tacomy.

Nový model přitom neztrácí nic ze své praktičnosti. Na rozdíl od některých konkurentů nabízí  i nová Toyota Tacoma konfiguraci s dvoudveřovou i čtyřdveřovou karoserií, navíc i čtyřdveřová karoserie nabídne možnost volby ze dvou délek korby, přičemž maximální by se měla pohybovat okolo 183 cm. Hliníkové víko korby může mít elektrický pohon a na korbě jsou 12V i 120V zásuvky.

Video se připravuje ...

Vývoj modelu probíhal v USA, kde vznikal také design. Ten je výrazně inspirován větším modelem Tundra, od které menší Tacoma přebrala podobný styl menší masky chladiče a podobná užší světla s výraznými tvary. Podobná je také celková silueta karoserie a opomenout nemůžeme ani svalnaté tvarování boků.

Aby Toyota oslovila co nejširší spektrum zákazníků, plánuje nabízet kompaktní pick-up v celkem osmi různých výbavách, včetně zcela nové dobrodružné specifikace Trailhunter, která vyhází ze stejnojmenného konceptu. Na jejím vývoji se podíleli odborníci z ARB, což ukazuje, že se nebude bát náročného terénu.

Inspirace modelem Tundra je patrná také v nové kabině, která již v základu nabízí 7palcový digitální přístrojový štít, volitelně je však možné získat i 12,3“ obrazovku za volantem. Uprostřed palubní desky je obrazovka multimediálního systému Toyota Audio Multimedia, nabízející úhlopříčku 8 nebo 14 palců. Nechybí bohaté možnosti konektivity a řada USB-C portů.

Po stránce praktičnosti stojí za zmínku malá polička v palubní desce před spolujezdcem, MOLLE panely připravené na dveřích a středovém tunelu a úložný prostor pod zadní lavicí je třikrát větší oproti minulé generaci. V kabině je navíc několik připravených míst, do kterých si zákazníci mohou na 3D tiskárnách vytisknout například držáky na vlastní příslušenství, s čímž jim automobilka pomůže na speciálním webu.

Video se připravuje ...

Z komfortní výbavy, dostupné především pro vozy vyšší specifikace, lze zmínit například vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla, digitální zpětné zrcátko, prosklenou střechu nebo speciální audiosystém JBL s přenosným reproduktorem, který je standardně umístěn v palubní desce a posádka si ho může vzít ven.

Základem pohonných jednotek je nově 2,4litrový turbem přeplňovaný čtyřválec, který nahrazuje starší 2,7litrový čtyřválec. Základní motor je dostupný pouze pro základní výbavu a nabízí výkon 170 kW (231 k) a 329 Nm točivého momentu. Spojen je přitom výhradně s osmistupňovým manuálem.

Pro vyšší výbavy je připraven 2,4litrový motor i-Force, naladěný na 201 kW (274 k) a 420 Nm točivého momentu. Tato pohonná jednotka je standardně dostupná s šestistupňovým manuálem, kterému nechybí funkce srovnávání otáček. Volitelně je ale dostupný i osmistupňový automat, se kterým se výkon zvyšuje na 207 kW a 429 Nm točivého momentu.

Velkou novinkou je hybridní pohonné ústrojí i-Force Max, které se skládá z 2,4litrového přeplňovaného čtyřválce, doplněného o elektromotor integrovaný do osmistupňového automatu. Energie je uložena v nikl-metal-hydridové baterii s kapacitou 1,87 kWh. Výsledkem je výkon 243 kW (331 k) a 630 Nm točivého momentu, což je důstojná náhrada původně vrcholného motoru V6.

Video se připravuje ...

Základem modelu Tacoma je nová rámová platforma TNGA-F, která je rovněž základem modelů Tundra a Sequoia. Žebřinový rám vozu používá vysokopevnostní ocel svařovanou laserem, je doplněn o výztuhy a dostal nové uložení řízení. Platforma by tak měla být tužší a současně nabídnout lepší zážitek z jízdy a lepší dynamiku.

U nižších výbavových stupňů je zadní náprava vybavena tradičními listovými pružinami, ve vyšších výbavách je ale použito víceprvkové zavěšení, které je příslibem lepší ovladatelnosti a také vyššího komfortu. Sportovně a dobrodružně laděné výbavy pak dostaly specificky naladěné tlumiče pro jízdu v terénu, výbava Limited zas nabízí systém Adaptive Variable Suspension pro komfortní jízdu na silnicích.

Model Tacoma nabízí standardně pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem, volitelný pohon všech kol ovšem přináší redukční převodovku a aktivní kontrolu trakce, samosvor vzadu přitom zůstává. Verze Limited s motorem i-Force Max nabízí full-time pohon všech kol s uzavíratelným středovým diferenciálem, zatímco sportovní a terénní výbavy TRD PreRunner, TRD Off-Road, TRD Pro a Trailhunter dostávají závěrku zadního diferenciálu.

Podvozek variant určených do terénu je rovněž vybaven možností odpojení předního stabilizátoru po stisknutí jediného tlačítka, čímž by se křižitelnost přední nápravy měla zlepšit o 10 procent. S jízdou v terénu navíc pomohou i systémy jako Multi-Terrain Monitor, Multi-Terrain Select, funkce Crawl Control nebo asistent pro sjíždění svahů. Na silnici pak vyšší bezpečnost zaručuje systém Toyota Safety Sense 3.0.

Parametry ohledně nosnosti a tažné kapacity zatím automobilka neodkryla kompletně, některé modely s motorizací i-Force a osmistupňovým automatem by ale měly utáhnout cca 2.948 kilogramů, zatímco modely s pohonem i-Force Max pouze 2.722 kilogramů. Jízdu s přívěsem přitom usnadní celá řada chytrých technologií, včetně asistentu pro couvání. Nosnost korby by se měla u modelu TRD Off-Road pohybovat kolem 775 kilogramů, o dalších verzích zatím značka mlčí.

Nová Toyota Tacoma pro modelový rok 2024 se začne prodávat již tento rok, zájemci o pohonnou jednotku i-Force Max si ale budou muset počkat až do jara příštího roku. Ceny budou teprve upřesněny.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

20. 5. 2023 17:32
Pradaj
Bude sa predávať aj v EÚ, v českej a slovenskej republike ?