Nová Toyota Yaris poprvé v Česku. Kompletně odhalila svůj zbrusu nový hybrid
Čtvrtá generace Toyota Yaris přichází se zcela nově vyvinutým hybridním ústrojí. Při prvním setkáním přímo v Česku bylo do detailu odhaleno.
Yaris je pro japonskou automobilku Toyota klíčovým modelem. První generace uvedená v roce 1999 zahájila výraznou expanzi značky do Evropy, i díky čemuž je dnes Yaris jeden z jejích nejprodávanějších modelů. Letos na trh vstupuje už čtvrtá generace Yarisu, se zcela novým základem.
S novým Yarisem jsme se poprvé seznámili již loni, na mezinárodní premiéře v Amsterdamu, až tento týden jsme si však vůz mohli prohlédnout v České republice. Ještě totiž nějakou chvíli potrvá, než se nový Yaris začne prodávat. První české dodávky zákazníkům jsou totiž naplánovány až na říjen 2020.
V Česku však už první exemplář nového Yarisu je. Patří českému zastoupení, přičemž jde o exemplář, který se měl prezentovat na letos zrušeném ženevském autosalonu. Výstavní kariéru si však užije i tak, české zastoupení značky ho nyní bude prezentovat po vlastech českých před oficiálním spuštěním prodeje.
Menší a tužší
Yaris se přitom v rámci mezigenerační proměny výrazně změnil, a to nemluvíme jen o sportovněji tvarovaném designu. Má o 50 mm delší rozvor, zároveň je o 50 mm širší, s o 57 mm rozšířeným rozchodem kol, pro zajištění lepších jízdních vlastností. Délka je však paradoxně o pět milimetrů kratší, aby bylo zajištěno co nejsnazší parkování.
Změnu proporcí umožnila nová platforma TNGA ve verzi GA-B přizpůsobené vozům segmentu B. Díky různým výztuhám v podlaze nebo mezi zadními podběhy a použití vysokopevnostní oceli je karoserie o 37 % tužší, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti, které byly při vývoji prioritou. Těm pomáhá rovněž nižší těžiště. To se povedlo snížit o 12 mm, a to díky posunutí těžkých prvků blíže k silnici. Z toho důvodu se snižovalo i sezení, řidič tak sedí o 36 mm níže než dosud.
Kompletně nový tříválec
Důležitou součástí nové platformy je pak nová generace hybridního ústrojí. Konkrétně jde o vylepšenou čtvrtou generaci hybridu Toyota.
Jeho ústředním prvkem je nově vyvinutý tříválec 1.5 Hybrid Dynamic Force, který je zjednodušeně řečeno uříznutým dvoulitrovým čtyřválcem z hybridní Corolly. Tak jednoduché to ale nebylo, mimo jiné se chlazení dočkalo jednoho ventilátoru místo dvou, chybí pak kapalinou chlazený chladič oleje. Automobilka přitom zdůrazňuje, že jde o nejhospodárnější motor ve své kategorii, jehož tepelná účinnost dosahuje vysokých 41 %, což je na poměry benzinových motorů opravdu hodně.
Jedná se o atmosférický řadový tříválec s rozvodem DOHC, přeplňování díky hybridnímu pohonu podle Toyoty nebylo potřeba. Dlouhozdvihový motor sází na proměnné časování a vysoký kompresní poměr 14:1. Zajímavostí je přitom v případě hybridu využití nepřímého vstřikování, navzdory tomu však Yaris Hybrid bude mít filtr pevných částic. Naopak tříválcová patnáctistovka bez kombinace s elektromotorem využije přímé vstřikování.
Vysoké účinnosti se konstruktérům podařilo dosáhnout hlavně vylepšením spalování. Cílem bylo zrychlit proudění vzduchu, díky čemuž jsou sací kanály přímé, bez různých zalomení, jak bývá zvykem. Rozšířily se také sací a výfukové ventily, přičemž se povedlo zajistit rychlejší prohoření směsi než dosud.
Nové jsou též elektrické komponenty
Zapracovalo se ale také na elektrických součástkách hybridního ústrojí. Invertor a konvertor jsou nyní kompaktnější, zároveň však díky novému bipolárnímu relé dosahují vyšší výkonu. Uloženy jsou pak nově v horizontální pozici, pro lepší chlazení.
Dosavadní nikl-metal hydridový akumulátor pak byly nahrazen li-ion bateriemi pro lepší proudění elektřiny. Mají však i další výhody, jejich kapacita se zvýšila o 19 %, zároveň však došlo k úspoře hmotnosti 12 kilogramů. To umožní zvýšit podíl jízdy čistě na elektřinu – nový Yaris má tak až 80 % času jízdy ve městě využívat čistě elektrický pohon. Baterie tvořené 48 články po 3,7 V každopádně nadále zůstávají umístěny pod zadními sedadly.
Zbrusu nová je pak převodovka, která nově umožní jet na elektřinu až do rychlosti 130 km/h, zatímco dosud to bylo jen 75 km/h. Převodovka mimochodem vychází z té v Corolle, byla však uzpůsobena použití v malém autě. Umístěna je tak pro zajištění slušného rejdu.
To všechno znamená výrazné zlepšení parametrů proti dosavadnímu Yarisu Hybrid, který využíval patnáctistovku se čtyřmi válci. Výkon nyní dosahuje 116 koní (85 kW), o 16 koní více než dosud, díky čemuž hybridní Yaris zrychlí z 0-100 km/h za 9,7 sekundy, o dvě vteřiny rychleji než dosud. Podle metodiky WLTP pak kombinované emise oxidu uhličitého činí jen 85 g/km, o 26 g/km méně než nyní. Kombinovaná spotřeba podle WLTP tak má dosahovat hodnoty 3,8 l/100 km, přičemž i v reálném prostředí má hybridní Yaris podle Toyoty jezdit za nějaké čtyři litry.
Jestli tomu tak skutečně bud,e zjistí první zákazníci až na podzim. Nový Yaris už je sice možné objednávat už nyní, první dodávky ale započnou až v říjnu. Mezitím je možné objednávat i dosavadní generaci Yarisu, jehož výroba sice skončila v květnu, skladové zásoby alokované pro české trh by ale měly vydržet až do konce roku.