Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi S3 Sportback
Audi S3 Sportback
Audi S3 Sportback
Audi S3 Sportback
19 Fotogalerie

Nové Audi A3 konečně poprvé spatříme v Ženevě. O ostré S3 však už toho víme dost

Audi se konečně chystá na premiéru nové generace kompaktního modelu A3, který opět samozřejmě dorazí i ve sportovní verzi S3. Co už o tomto derivátu víme?

Aktuální Audi A3 je tu s námi již od roku 2012, a tak už poměrně přesluhuje. Automobilka dala v minulých letech raději přednost vývoji nových elektromobilů (e-tron a e-tron Sportback), a tak příchod čtvrté generace pozdržela. Letos se však nové A3 konečně dočkáme, a to v rámci masivní mezigenerační změny koncernových kompaktů. Už je na ni nejvyšší čas, konkurenční Mercedes A i BMW 1 jsou tu už v nové generaci dávno, a tak Audi má co dohánět.

Audi A3 přitom bude až ten poslední model, který se nové generace dočká. Technicky spřízněné modely Volkswagen Golf 8 a Škoda Octavia 4 jsme viděli už loni, premiéru má za sebou i Seat Leon 4, který se světu poprvé představil v lednu. Novou A3 uvidíme až v následujících týdnech, a to nejpozději na březnovém ženevském autosalonu 2020, kde ji čeká výstavní premiéra pro širokou veřejnost.

Už předtím však automobilka uvolnila množství informací o sportovní variantě Audi S3, která samozřejmě bude opět součástí nabídky. Možná trochu překvapivě si nová S3 uchová čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 228 kW (310 k) známý z dnešní generace, automobilka ale pro to má své důvody. Musí myslet na flotilové emise, a tak alespoň u sportovní verze uchovala výkon, než aby ho kvůli snížení emisí snížila, nebo se dokonce tohoto provedení zcela zbavila.

Audi S3 si nadále uchová pohon všech kol quattro, půjde však o novou, šestou generaci systému Haldex, která je lehčí než předchůdci a rychleji reagující. Navíc umožní poslat na zadní kola více síly než dnes. Jedinou možností pak bude automat – konkrétně sedmistupňová dvouspojková převodovka. Novinkou je však užší spolupráce jednotlivých systémů, jako je pohon všech kol, progresivní řízení nebo adaptivní podvozek. Ten už však nevyužije magnetoreologické tlumiče jako dosud, ale s elektrohydraulickými ventily.

„Nyní máme centrální dynamické ovládání systémů včetně tlumičů, pohonu všech kol a vektorování točivého momentu pomocí brzdění, které nyní mají stejné informace. Například všechny systémy budou vědět, zda auto není v nedotáčivém smyku a všechny zareagují, aby jej vyrovnaly. Dosud byly decentralizované, a tak jeden nevěděl, co dělá druhý,“ říká k důležité novince inženýr Sebastien Straasser.

Výsledkem této změny mají být agilnější jízdní vlastnosti, chování automobilu má pak pro řidiče být více předvídatelné. Plusem bude i širší spektrum naladění, od ryze sportovního, po komfortní.

Audi už uvolnilo též několik snímků prototypu S3. Ten sice díky speciálnímu zbarvení neodhaluje zcela svůj design, přesto je znát, že Audi jako již tradičně půjde cestou evoluce tvarů než revoluce. Viditelné každopádně jsou třeba nově tvarované světlomety, inspirované e-tronem. Podobu interiéru zatím neznáme, jako již tradičně se ale můžeme těšit na luxusní zpracování. Jistotou je také použití méně klasických tlačítek, která budou nahrazena dotykovými plochami, podobně jako u koncernových bratrů. Stejně tak se dočkáme rozměrných displejů, v kapličce přístrojů i na vrchu středového panelu.

Čtvrtá generace Audi A3 postupně dorazí hned v 11 derivátech. Vedle výchozího pětidveřového hatchbacku A3 Sportback se opět počítá se sedanem, které se dočkají rovněž sportovních variant S3 a RS 3. Kabriolet naopak nahrazen nebude, stejně jako třídveřové provedení, spekuluje se však o zvýšeném oplastovaném Allroadu (nebo citycarveru, chcete-li) nebo sportovně stylizovaném fastbacku.