Nové BMW 3 (F30): Motory, ceny, premiéra 14.října 2011
Oficiální odhalení šesté generace BMW řady 3 je sice naplánováno až na 14. říjen 2011 do Mnichova (i s účastí Auto.cz), jak se ale tento den blíží, přicházejí další a další informace.
Týdeník Auto Bild přišel s předpokládaným výčtem použitých motorů. Jasné je, že atmosférické motory nemají pod kapotou řady 3 (jakož ostatně téměř nikde) růžovou budoucnost, do nové trojky se s nimi už nepočítá.
Platforma nové generace F30 bude modulární, společná například s novou řadou 1 (F20). Oba modely zachovají pohon zadních kol a budou sdílet také většinu pohonných jednotek.
Nabídka motorizací začíná verzí 316i (100 kW), nejdostupnější BMW 3 má mít na německém trhu cenu zhruba 29 tisíc Eur, tedy asi 730 tisíc Kč. Jde pravděpodobně o stejný agregát, jaký je montován do nového BMW řady 1, tedy přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Časem, spekuluje se o roku 2014, však pod kapotu BMW řady 3 zamíří i přeplňované tříválce o objemu 1,5 litru.
O 318i zatím žádné informace nemáme, pravděpodobně však půjde taktéž o čtyřválec; v řadě 1 má výkon 125 kW.
BMW uvádí, že připravovaná rodina tříválcových agregátů bude vrcholit verzemi až se 150 kW. Ostatně, v konceptu i8 má tříválec výkon 164 kW a lidé od BMW o něm doslova básní: „Jsme si jisti, že zákazníci budou chtít takto silný a úsporný tříválec i v jiných modelech.“. Není proto vyloučen příchod nových číselných označení (314i) jakož i možné budoucí záměny tříválců za čtyřválce při zachování stávajícího značení modelů.
Dalším v nabídce je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec v 320i a 320iX (135 kW), jeho silnější verze bude pohánět 328i a 328iX. Jde o stejný agregát jako využívá X1 xDrive28i a Z4 sDrive28i, tedy očekáváme výkon 180 kW a točivý moment 350 Nm.
Jediným zážehovým šestiválcem v nové řadě 3 bude třílitrové TwinPower Turbo. V 335i dosáhne 225 kW a 400 Nm.
Podobný šestiválec nahradí také 4,0 V8 (309 kW) z aktuální generace M3, jeho výkon by ale měl dosahovat (i díky sofistikovanému způsobu přeplňování) hodnoty kolem 330 kW. Nová M3 je naplánovaná na rok 2013.
U vznětových verzí bude na výběr z dvou a třílitrových agregátů. Očekáváme motorizace 316d (85 kW), 318d (110 kW), 320d (135 kW), 323d (150 kW, čtyřválec 2,0 l), časem se objeví i 330d (180 kW) a 335d (215 kW). BMW 320d a 330d budou mít i varianty s pohonem všech kol xDrive.
Hybridní verze ActiveHybrid 3 má prý být tzv. mild hybrid a sdílet techniku s velkým ActiveHybridem 7, možná ještě pravděpodobnější je však příbuznost s čerstvě představeným full hybridem ActiveHybrid 5, i zde má totiž jít o spojení přeplňovaného benzinového šestiválce a elektromotoru. Kombinovaná spotřeba by měla začínat číslicí 6, což je pro vůz o výkonu 250 kW opravdu skvělý výsledek.
Nová řada 3 by dále měla sdílet pokročilé systémy, jakými jsou například varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, noční vidění, monitorování bdělosti řidiče či adaptivní tempomat s funkcí zabránění či zmírnění kolize.
Šestá generace BMW řady 3 se začne prodávat na jaře příštího roku.
Kromě tradičního sedanu (F30), kombi (F31), kupé (F32) a kabrioletu (F33 – tak jako v současné generaci se skládací stěchou) se chystá také crossover 3 GT, který přenese úspěšné ingredience 5 GT o třídu níž.