Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW 4 Gran Coupé oficiálně: Elektromobil doplňují konvenční verze, s výkonem až 275 kW

David Bureš
Diskuze (42)

Mnichovskou modelovou řadu 4 doplňuje třetí karosářská verze, Gran Coupé s dvěma páry bočních dveří. Na českém trhu se bude prodávat od listopadu.

BMW na začátku měsíce odhalilo podobu svého nového elektromobilu, modelu i4, což je čtyřdveřové kupé střední třídy odvozené od řady 4. Už před premiérou se přitom spekulovalo, že automobil bude nabídnut také se spalovacími motory. Nyní automobilka tyto zprávy potvrzuje, když oficiálně představuje model BMW 4 Gran Coupé, alias i4 s konvenčním pohonem.

Pro automobilku je přitom 4 Gran Coupé klíčovým modelem. Podle výrobce je totiž „skutečným ambasadorem tradičních vlastností vozů mnichovské značky“, díky kombinaci sportovního designu a radosti z jízdy. Dokonce čtyřku Gran Coupé označuje za jeden ze tří modelů, které nejvíce přispívají k image značky.

Video se připravuje ...

Design automobilu přímo navazuje na dříve odhalenou i4, největším rozdílem je tak maska. Uchovává si sice koncepci vertikálně orientovaných ledvinek, logicky však není kvůli spalovacímu motoru pod kapotou z větší části zaslepená jako u elektromobilu. Nízké světlomety pak standardně využívají full-LED techniku, nechybí tu bezrámové dveře. Také v případě varianty s konvenčním pohonem se však myslelo na aerodynamiku, aktivní systém ovládání vzduchových klapek rozdělených na horní a spodní polovinu, vzduchové clony, hladká kola z lehkých slitin a téměř zcela zakrytá podlaha znamenají, že součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,26.

Také Gran Coupé se pak týká mezigenerační nárůst rozměrů jako u kupé řady 4. S délkou 4.783 mm, šířkou 1.852 mm a výškou 1.442 mm je novinka o významných 143 mm delší, 27 mm širší a 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se pak mezigeneračně natáhl o 46 mm na 2.856 mm, což je mimochodem ještě o 5 mm více než u řady 3.

Spolu s rozšířením karoserie došlo také k rozšíření rozchodu náprav (o 50 mm vpředu, o 29 mm vzadu), což má mít pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Delší karoserie pak mimo jiné znamená zvětšení zavazadelníku, udávaný objem 470 litrů je o 39 litrů více než u minulé generace. Přístupný je nadále prostřednictvím výklopné zadní stěny.

Konstrukce vychází z kupé řady 4. Cílem bylo auto udělat agilnější a efektnější, čemuž přispívá také odlehčený základ s rozložením hmotnosti 50:50 mezi nápravy. Inteligentní kombinace materiálů nejenže snižuje hmotnost, ale také zvyšuje tuhost karoserie. Konkrétně třeba ocel lisovanou za tepla a hliníkové slitiny použité pro bezpečnostní strukturu pro cestující doplňují vícefázové oceli.

Podvozek standardně využívá progresivní tlumiče, které v závislosti na zdvihu pružiny poskytují dodatečné tlumení. Připlatit si lze i za tužší nastavení prostřednictvím M sportovního podvozku nebo adaptivní M podvozek. Z „M“ prvků jsou tu rovněž sportovní brzdy s individuálním nastavením nebo sportovní diferenciál.

Rozdílem proti i4 pak vedle pohonu v útrobách je také interiér. Čtyřka Gran Coupé totiž nevyužívá velký displej infotainmentu s úhlopříčkou 14,9“, ale „jen“ nejvýše 10,25“ obrazovku. To však zároveň znamená, že si vůz zachoval i konvenční ovladače klimatizace, na rozdíl od i4. Také 4 Gran Coupé se nicméně chlubí novou generací navigačního systému nebo možností vzdálené aktualizace softwaru.

Nabídka motorů pro nové BMW 4 Gran Coupé v tuto chvíli čítá čtyři jednotky. Ty benzinové zastupují čtyřválce 420i (135 kW) a 430i (180 kW) a vrcholný řadový šestiválec M440i xDrive s výkonem 275 kW, který je mildhybridem s 8kW elektromotorem.

Z turbodieselů je tu mildhybridní bi-turbo čtyřválec 420d (140 kW), dostupný za příplatek s pohonem všech kol. Všechny agregáty se přitom standardně spoléhají na spolupráci s osmistupňovým automatem.

Nové BMW 4 Gran Coupé – technická data nabízených motorů
Motor 420i 430i M440i xDrive 420d 420d xDrive
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 2998 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 135/5000-6500 180/4500-6500 275/5500-6500 140/4000 140/4000
Točivý moment [N.m/min]  300/1350-4000 400/1600-4000 500/1900-5000 400/1750-2500 400/1750-2500
Převodovka 8A 8A 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 235 250 250 235 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 6,2 4,7 7,3 7,6
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 6,6 6,8 8 4,8 5,1
Pohotovostní h. [kg] 1620 1645 1825 1705 1760

Nová generace BMW řady 4 Gran Coupé se bude vyrábět v mnichovské továrně značky, společně s čistě elektrickým BMW i4. Montáž přitom bude téměř zcela integrována do výrobního procesu řady 3, přestože se řada 4 od ní v lecčems odlišuje. Na trh 4 Gran Coupé dorazí v listopadu, s cenami začínajícími na částce 1.229.800 Kč.

David Bureš
Diskuze (42)

Doporučujeme

10. 6. 2021 15:49
Re: Auto pro tatinka
Sice jsi to popsal ne příliš obratně, ale snad chápu, co jsi chtěl říct.

V první řadě je třeba si to srovnat v hlavě a v peněžence. Je však vždy lepší zvolit i "zbytečný" auto, tedy pro zábavu, tak, aby si člověk i při následném prodeji nepřipadal, že ho vyhazuje, jak píšeš. Pokud nejsi úplně za vodou a to mám pocit, že zatím asi nejsi.
10. 6. 2021 13:34
Re: Auto pro tatinka
Jeste ne.
Chci si poridit nejaky sviznejsi auto, vzdycky jsem si to pral. Ale ja nejsem clovek, co bude servisovat desetileta auta, ikdyz jsou mozna jeste lepsi nez ta soucasna (hmotnost, velikost).
Jen tak na dva tri roky a uzit si to. Proste si kouopit zbytecny auto, pobavit se, zas to zahodit a proste na tom budes trratit nejake penize, to je zivot. Uzit si v zivote i trochu zabavy.

V tomto pripade by to byl trilitrovy benzin, to je jasne. A protoze si to chci uzit a bude to druhe auto, nezalezi prilis na spotrebe. Pro me je 9 hodne a 12 jeste vic, ale financne me to dva tri roky trapit nebude, ikdybych s tim jezdil 15 tisic rocne.
Ale s hlavnim autem jezdim 20-40 tisic km rocne, byly dokonce silnejsi roky, to uz je poradny balik, kdyz tam lejes 12 na sto, kupujes drahy pneu, mas drahy autorizovany servis (servisy premie proste neco stoji) a hlavne s tim nejezdis na spotrebu - pod 10 se nedostanes atd. … nejaky penize za to vyhodim, ale zas rozhazovat je kolem sebe jen tak nebudu :-)
10. 6. 2021 09:22
Re: Správne údaje?
Tak to by tě vážně neuspokojilo :-[] Ale hledám projektanta topení, můžeš hned začít :-!
Avatar - fOE
10. 6. 2021 07:29
Podvozky 3er / 4er
Jak to ma ted BMW u 3er s podvozky?
1) Obyc vs. 2) M sport vs 3) adaptivni vs. 4) adaptivni M sport(?) - pokud tedy je neco takove

Je z toho neco cemu se kazdou cenu vyhnout nebo to vsechno funguje "jako kdysi", resp jak clovek z nazvu ceka?
Treba neadaptivni M podvozek, udelali z toho vrazdu co se cloveku na vetsich kolech vymsti nebo je to furt rozumnej kompromis? Ptam se bo jedina zkusenost zatim u me jen s nehybridnima trojkama kde bylo kdovi co za zelezo a uprimne se tech +150-200kg bojim prave ve vztahu co udelaji s nastavenim podvozku.
10. 6. 2021 05:32
Re: Auto pro tatinka
Asi kríza stredného veku? 😅