Nové BMW 4 Gran Coupé oficiálně: Elektromobil doplňují konvenční verze, s výkonem až 275 kW
Mnichovskou modelovou řadu 4 doplňuje třetí karosářská verze, Gran Coupé s dvěma páry bočních dveří. Na českém trhu se bude prodávat od listopadu.
BMW na začátku měsíce odhalilo podobu svého nového elektromobilu, modelu i4, což je čtyřdveřové kupé střední třídy odvozené od řady 4. Už před premiérou se přitom spekulovalo, že automobil bude nabídnut také se spalovacími motory. Nyní automobilka tyto zprávy potvrzuje, když oficiálně představuje model BMW 4 Gran Coupé, alias i4 s konvenčním pohonem.
Pro automobilku je přitom 4 Gran Coupé klíčovým modelem. Podle výrobce je totiž „skutečným ambasadorem tradičních vlastností vozů mnichovské značky“, díky kombinaci sportovního designu a radosti z jízdy. Dokonce čtyřku Gran Coupé označuje za jeden ze tří modelů, které nejvíce přispívají k image značky.
Design automobilu přímo navazuje na dříve odhalenou i4, největším rozdílem je tak maska. Uchovává si sice koncepci vertikálně orientovaných ledvinek, logicky však není kvůli spalovacímu motoru pod kapotou z větší části zaslepená jako u elektromobilu. Nízké světlomety pak standardně využívají full-LED techniku, nechybí tu bezrámové dveře. Také v případě varianty s konvenčním pohonem se však myslelo na aerodynamiku, aktivní systém ovládání vzduchových klapek rozdělených na horní a spodní polovinu, vzduchové clony, hladká kola z lehkých slitin a téměř zcela zakrytá podlaha znamenají, že součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,26.
Také Gran Coupé se pak týká mezigenerační nárůst rozměrů jako u kupé řady 4. S délkou 4.783 mm, šířkou 1.852 mm a výškou 1.442 mm je novinka o významných 143 mm delší, 27 mm širší a 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se pak mezigeneračně natáhl o 46 mm na 2.856 mm, což je mimochodem ještě o 5 mm více než u řady 3.
Spolu s rozšířením karoserie došlo také k rozšíření rozchodu náprav (o 50 mm vpředu, o 29 mm vzadu), což má mít pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Delší karoserie pak mimo jiné znamená zvětšení zavazadelníku, udávaný objem 470 litrů je o 39 litrů více než u minulé generace. Přístupný je nadále prostřednictvím výklopné zadní stěny.
Konstrukce vychází z kupé řady 4. Cílem bylo auto udělat agilnější a efektnější, čemuž přispívá také odlehčený základ s rozložením hmotnosti 50:50 mezi nápravy. Inteligentní kombinace materiálů nejenže snižuje hmotnost, ale také zvyšuje tuhost karoserie. Konkrétně třeba ocel lisovanou za tepla a hliníkové slitiny použité pro bezpečnostní strukturu pro cestující doplňují vícefázové oceli.
Podvozek standardně využívá progresivní tlumiče, které v závislosti na zdvihu pružiny poskytují dodatečné tlumení. Připlatit si lze i za tužší nastavení prostřednictvím M sportovního podvozku nebo adaptivní M podvozek. Z „M“ prvků jsou tu rovněž sportovní brzdy s individuálním nastavením nebo sportovní diferenciál.
Rozdílem proti i4 pak vedle pohonu v útrobách je také interiér. Čtyřka Gran Coupé totiž nevyužívá velký displej infotainmentu s úhlopříčkou 14,9“, ale „jen“ nejvýše 10,25“ obrazovku. To však zároveň znamená, že si vůz zachoval i konvenční ovladače klimatizace, na rozdíl od i4. Také 4 Gran Coupé se nicméně chlubí novou generací navigačního systému nebo možností vzdálené aktualizace softwaru.
Nabídka motorů pro nové BMW 4 Gran Coupé v tuto chvíli čítá čtyři jednotky. Ty benzinové zastupují čtyřválce 420i (135 kW) a 430i (180 kW) a vrcholný řadový šestiválec M440i xDrive s výkonem 275 kW, který je mildhybridem s 8kW elektromotorem.
Z turbodieselů je tu mildhybridní bi-turbo čtyřválec 420d (140 kW), dostupný za příplatek s pohonem všech kol. Všechny agregáty se přitom standardně spoléhají na spolupráci s osmistupňovým automatem.
Nové BMW 4 Gran Coupé – technická data nabízených motorů | |||||
Motor | 420i | 430i | M440i xDrive | 420d | 420d xDrive |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 2998 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 135/5000-6500 | 180/4500-6500 | 275/5500-6500 | 140/4000 | 140/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 300/1350-4000 | 400/1600-4000 | 500/1900-5000 | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 250 | 250 | 235 | 233 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 6,2 | 4,7 | 7,3 | 7,6 |
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 6,6 | 6,8 | 8 | 4,8 | 5,1 |
Pohotovostní h. [kg] | 1620 | 1645 | 1825 | 1705 | 1760 |
Nová generace BMW řady 4 Gran Coupé se bude vyrábět v mnichovské továrně značky, společně s čistě elektrickým BMW i4. Montáž přitom bude téměř zcela integrována do výrobního procesu řady 3, přestože se řada 4 od ní v lecčems odlišuje. Na trh 4 Gran Coupé dorazí v listopadu, s cenami začínajícími na částce 1.229.800 Kč.