Nové sporťáky musí být kvůli evropským regulím tišší. Doplatí na to celý svět
Na očesávání a upravování motorů kvůli emisním normám jsme si už zvykli. Brzy se ale začnou seškrtávat také decibely sportovních aut. Ta už nebudou moci být tolik hlučná.
Když testujeme sportovní vozy, součástí našeho hodnocení je rovněž celkový zvukový projev. Někdo miluje jadrný zvuk motoru, jiný zase brumlání či práskání od výfuku. Většinou si každý přijde na své, ať už řídíme drahý supersport, nebo dostupnější hot hatch. Jenže na akustiku hlučnějších aut si posvítily evropské regule a zdá se, že minimálně z části máme po zábavě.
Mercedes-AMG už teď přiznává, že bude muset projev svých automobilů utlumit. Byť na některých trzích žádné omezení decibelů neřeší, ostrá divize stříbrných šípů bude své vozy „ztižovat“ plošně. Jak přiznal vedoucí produktového plánování Bastian Bogenschutz, vyvíjet několik různých systémů pro různé trhy by bylo finančně příliš náročné. Situaci navíc komplikuje fakt, že na vybraných trzích se regule zpřísňují každé dva roky.
Prvními vozy Mercedesu-AMG, které projdou úpravou kvůli přísnějším pravidlům, jsou modely A 45 S a CLA 45 S, kterým v útrobách pracují nejsilnější čtyřválce světa. O zvukový projev naštěstí nepřijdeme úplně. AMG zapracovalo na akustice v kabině. Nepracuje však s falešným zvukem z reproduktorů, jako jiní výrobci, ale do kabiny skutečně putuje ryzí zvuk automobilu.
Opačný problém řešila Evropská unie u elektromobilů. Ty jsou zase při svém provozu tiché, což prý může být nebezpečné pro chodce a cyklisty. Od 1.7. 2019 tak musí být každý nový elektromobil vybavený systémem, který v rychlostech do 20 km/h vydává zvukové signály, čímž informuje ostatní účastníky provozu o svém pohybu. Od roku 2021 pak bude taková funkce vyžadována od všech elektromobilů.