Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové sporťáky musí být kvůli evropským regulím tišší. Doplatí na to celý svět

Stanislav Kolman
Diskuze (39)

Na očesávání a upravování motorů kvůli emisním normám jsme si už zvykli. Brzy se ale začnou seškrtávat také decibely sportovních aut. Ta už nebudou moci být tolik hlučná.

Když testujeme sportovní vozy, součástí našeho hodnocení je rovněž celkový zvukový projev. Někdo miluje jadrný zvuk motoru, jiný zase brumlání či práskání od výfuku. Většinou si každý přijde na své, ať už řídíme drahý supersport, nebo dostupnější hot hatch. Jenže na akustiku hlučnějších aut si posvítily evropské regule a zdá se, že minimálně z části máme po zábavě.

Mercedes-AMG už teď přiznává, že bude muset projev svých automobilů utlumit. Byť na některých trzích žádné omezení decibelů neřeší, ostrá divize stříbrných šípů bude své vozy „ztižovat“ plošně. Jak přiznal vedoucí produktového plánování Bastian Bogenschutz, vyvíjet několik různých systémů pro různé trhy by bylo finančně příliš náročné. Situaci navíc komplikuje fakt, že na vybraných trzích se regule zpřísňují každé dva roky.

Prvními vozy Mercedesu-AMG, které projdou úpravou kvůli přísnějším pravidlům, jsou modely A 45 S a CLA 45 S, kterým v útrobách pracují nejsilnější čtyřválce světa. O zvukový projev naštěstí nepřijdeme úplně. AMG zapracovalo na akustice v kabině. Nepracuje však s falešným zvukem z reproduktorů, jako jiní výrobci, ale do kabiny skutečně putuje ryzí zvuk automobilu.

Opačný problém řešila Evropská unie u elektromobilů. Ty jsou zase při svém provozu tiché, což prý může být nebezpečné pro chodce a cyklisty. Od 1.7. 2019 tak musí být každý nový elektromobil vybavený systémem, který v rychlostech do 20 km/h vydává zvukové signály, čímž informuje ostatní účastníky provozu o svém pohybu. Od roku 2021 pak bude taková funkce vyžadována od všech elektromobilů.

Stanislav Kolman
Diskuze (39)

Doporučujeme

1. 8. 2019 23:31
dovolím si s tím souhlasit...
...otázka je, čeho vlastně chtějí úředníci dosáhnout. Ale vcelku mi tato snaha nevadí. Kecy o utlumování výkonu jsou žvásty první kategorie. Můj pohled na věc je, že klasická vzduchem chlazená 911 a třeba i Turbo nebo třeba Ferrari 355 nebo třeba BMW M3 E30/E36 nebo třeba Honda NSX nebo třeba ..... Renault 19 16S (pamatuje si tady někdo ten skvělý zvuk divokého čtyřválce?) Tyhle auta nejsou ani hlučná, ani nepráskají do výfuku. Nepotřebují to, jsou dokonalá. Dřív bylo ve zvyku, že když někomu práskalo do výfuku, tak měl špatně seřízený karburátor nebo zapalování. A lešenářská trubka místo výfuku byla trapná už před dvaceti lety stejně jako dnes. Dnešní nafrněné stroje potřebují být okázalé, protože jich je moc a normální auta už jsou taky rychlá, tak práskají do výfuku a otevírají klapky a dělají různá další divadla na parádu. Aby ospravedlnila svoji cenu a nadřazenost (pocitovou). Kravál je součást divadla - dnes - dříve nebyl třeba. Dřív měly auta libový zvuk, ale nedělaly samoúčelně kravál. A argument, že kravál je ospravedlněn výkonem dřívější formule 1 není argument, kravál patří na závodní trať, civilní auto má mít civilní projev. Bylo to možné dřív, musí to být možné i dnes :-)
Avatar - SKAY
31. 7. 2019 19:14
polizei
Tak u Skopčáku nato maji nějakou jednotku proti ,,utomobilovým pozérum,, Zbytkum státu to nakažou když už stím začli.....
Avatar - CHerokee
31. 7. 2019 14:28
Re: Ekofašismus stále sílí...
U nás spíše nevolí, k volbám přišel každý pátý volič. Skoro se mi chce napsat, dobře nám tak. Já samozřejmě volit byl. Už předtím jsem komunikoval s některými politiky a sledoval, jak hlasují v oblasti automobilového průmyslu....
Avatar - CHerokee
31. 7. 2019 14:25
Re: A vítězem se stává
milná možná, ale mylná není. Všechny tyhle evropské pitomé nápady poškozují evropský automobilový průmysl, zvedají náklady apod.
31. 7. 2019 10:11
Re: ok...
To s tebou souhlasím. Sám nechápu motorkáře, kteří jdou jezdit po městě v deset večer (vidět na to není, místo není atd.). Když jdu jezdit, jdu o víkendu, za světla a mimo obec.