Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Axer od Karosy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Elegantní, dostupný, komfortní… Tak charakterizuje výrobce nový víceúčelový dvanáctimetrový meziměstský autobus Karosa Axer. Je vyráběn v českém závodě Karosa-Irisbus a je odvozen od autokaru Karosa LC 956.

V rámci koncernu Renault je nástupcem model Renault Tracer. Nový model je určen pro střední a delší tratě.

Axer má oproti Traceru mnohé přednosti. Počínaje motorem Iveco F2BE 1682G (Euro3) o výkonu 228 kW/2050 ot/min, nezávisle zavěšenými předními koly, lepenými bočními skly a výrazně sníženou podlahou ve výši pouhých 890 mm od země, na rozdíl od 995 mm v Traceru.

Při pohledu zdálky připomíná novinka svými čistými a vyváženými liniemi slavný model PR 14. Design nepostrádající agresivitu, čelní část (v jejímž středu se větví delfíní logo Irisbusu) je zaoblena na bocích, které jsou v nižší partii mírně stlačeny a sledují linii štítu. Nad tím se široké, zabarvené a vypouklé čelní sklo v horní části mírně klene dozadu a nese uvnitř zapuštěný velký informační panel s dobře viditelnými osvícenými písmeny. Skla bočních oken jsou vlepena do karoserie.

Dovnitř se vstupuje dvěma dvoukřídlými dveřmi (690 a 700 mm širokými) na pravé straně s vyklápěním ven a s pneumatickým ovládáním – jedny jsou klasicky u řidiče, druhé uprostřed. Přístup předními dveřmi je pro cestující velmi pohodlný, protože zde chybí sedadlo pro průvodce a lze se chytit pevného madla po pravici. Zadní strana je z jediného polyesterového bloku, což zaručuje vedle větší pevnosti i tepelnou izolaci na vysoké úrovni. V její horní části oceníme velké rozměry zadního okna, stejně jako níže, kde téměř stejně velký zdvihací panel umožňuje přístup k mechanice. Po obou stranách je umístěno sedm nad sebou položených světel, které umožňují dobrou signalizaci autobusu ve tmě.

Konstruktéři mysleli v neposlední řadě na řidiče. Velký volant s dvěma rameny umožňuje snadný přehled o číselnících na palubní desce (původní z Karosy), tlačítka a páčky na destičkách se sklonem k hlavní desce jsou dobře dosažitelné prsty. Vedle osobní skříňky upevněné ke stropu má řidič k dispozici nastavitelné sedadlo s pneumatickým pérováním, odkládací plochu nalevo a za sebou silné oddělovací sklo.

Všechna sedadla (49 až 53 dle provedení) jsou vybavena dvoubodovým nebo tříbodovým bezpečnostním pásem. Všechna mají regulovatelné sklopné opěrky. Pro usnadnění pohybu cestujících jsou všechna sedadla u uličky vybavena záchytnými madly, přičemž nahoře se táhne pevná průběžná rukojeť rovnoběžná s úložnými prostory vlevo. Přímo naproti jsou umístěny, vpředu, uprostřed a vzadu, tři tlačítka pro znamení k zastavení…

Palivová nádrž má objem 350 litrů. V nezávislých testech Axer dosahoval průměrné spotřeby mezi 22 až 25 litry na 100 kilometrů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)