Nový Citroën C5 Aircross: Dravější vzhled i elektrická verze s velkou baterií
Druhá generace Citroënu C5 Aircross je větší a luxusnější. Jednou z novinek bude i čistě elektrické provedení.
Aktuální Citroën C5 Aircross zatím využívá starší techniku koncernu Stellantis v podobě platformy EMP2, která má kořeny ještě ve skupině PSA. Naproti tomu sourozenci v podobě Peugeotů 3008 a 5008 a Opelu Grandland již v minulém roce přepřáhli na novější architekturu STLA Medium, která vedle spalovacích motorů a plug-in hybridu umožňuje také zástavbu čistě elektrického pohonu.
Design vychází ze studie, kterou Citroën ukázal na loňském podzimním autosalonu v Paříži. Rozdílů je ovšem několik. Čerstvě představené provedení je umírněnější, přesto výraznější než u dosluhující generace. Návrháři se tentokrát zaměřili na aerodynamiku, která má přinést mimo jiné i lepší efektivitu.
Dalším velkým přínosem jsou výrazně větší vnější rozměry. Na délku druhý Citroën C5 Aircross měří o 150 milimetrů (4652 mm) více než předchůdce, rozvor se protáhl z 2730 na 2784 mm, což se pozitivně projeví na prostoru pro posádku. Ta si bude moci užívat luxusnějšího a komfortnějšího interiéru. Citroën u C5 Aircross představuje koncept C-Zen Lounge, díky kterému se cestující v kabině prý budou cítit jako v obývacím pokoji.

Automobilka zmiňuje, že například palubní deska byla navržena s ohledem na tradiční nábytek v obýváku, který mají připomínat bohaté měkčené plochy odkazující na polstrování pohovky. Chybět nebude ani ambientní osvětlení v osmi barvách. Jednou z dominant interiéru bude vertikální středový displej o úhlopříčce 13 palců připomínající obrazovky v mercedesech. I v novém Citroënu C5 Aircross bude hlavním ovládacím centrem, přes který budete obsluhovat třeba ventilaci. Standardem však bude 10palcový monitor, ve výbavě by měla být i podpora umělé inteligence díky ChatGPT. Volitelný head-up displej bude o 30 % větší než dosud.
Příplatková maticová LED světla mají 20 diod v každém reflektoru a umožňují vykrývání okolního provozu, jak to známe z jiných aut s tímto systémem. Na přání bude k dispozici i velká panoramatická střecha o rozměru 1069 x 720 mm, kterou bude možné i částečně otevřít.
Sedadla Advanced Comfort dostanou tlustší polstrování, novinkou bude elektrické nastavování bočních polštářů. Zmíněný nárůst rozměrů se konkrétně projevuje o 51 milimetrů větším prostorem pro kolena cestujících vzadu, nad hlavami pak cestující dostanou o 68 mm více místa. Opěradla v druhé řadě bude možné nastavovat v úhlech 21 až 33 stupňů, k dispozici budou též dva držáky na nápoje a stejný počet portů USB-C.

Zavazadelník uveze minimálně 651 litrů, se sklopenými zadními opěradly do vozu naskládáte 1668 dm3 nákladu.
I u druhé generace C5 Aircross je francouzská automobilka chlubí tlumiči pérování s progresivními hydraulickými dorazy. Jejich hlavním přínosem je schopnost absorpce rázů od kol na nerovném povrchu, což klasické řešení úplně nedokáže. Vpředu jsou dary dva: jeden pro stlačení, druhý pro fázi rozpínání. Podvozek stejně jako u předchůdce dokáže pracovat ve dvou režimech. Při mírnějším stlačení a rozpínání se do hry zapojí pouze tlumič s pružinou, dorazy přijdou ke slovu až při vyšším zatížení podvozku.
Jízdních a bezpečnostních asistentů nabízí Citroën C5 Aircross spoustu. Za zmínku stojí například systém umožňující částečně autonomní změnu jízdního pruhu v rychlostech nad 70 km/h, kterou řidič vyvolá zapnutím směrového světla a potvrdí stisknutím tlačítka OK na volantu. Potěší také hlídání mrtvého úhlu, které místo ultrazvukových senzorů používá radar s dosahem až 75 metrů.
V duchu elektrifikace
Koncern Stellantis, minimálně jeho francouzsko-německá větev, v posledních letech rezignovala na vývoj spalovacích motorů. I v Citroënu C5 Aircross proto najdeme pouze dvě verze s klasickým agregátem pod kapotou.
Základ tvoří přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,2 litru, který dává 100 kilowattů. Pohon je zkombinován s malým elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 9 až 21 kilowattů, který si bere energii z trakčního akumulátoru s kapacitou 0,9 kWh. Standardem je šestistupňová dvouspojková převodovka. Automobilka uvádí, že tahle motorizace je o 15 % úspornější než varianta bez mild-hybridu.
Přeplňovaná čtyřválcová šestnáctistovka PureTech se 110 kW a sedmistupňovou dvouspojkou je dostupná pouze v rámci plug-in hybridu. Spolu s 92kW elektromotorem máte k dispozici 143 kilowattů, přičemž baterie má celkovou kapacitu 21 kWh, využitelnou pak 17,8 kilowatthodin. To podle oficiálních údajů stačí na 86 elektrických kilometrů (v městském režimu pak přes 100 km). Velkým plusem je palivová nádrž na 55 litrů. Na druhou stranu zamrzí podpora dobíjení o maximálním výkonu 7,4 kW. Například konkurence z koncernu Volkswagen podporuje rychlodobíjení až o 50 kW.
Milovníci elektřiny budou mít na výběr hned z dvou provedení. Základní verze se 157 kilowatty a trakčním akumulátorem s kapacitou 73 kWh na jedno dobití zvládne až 520 km. Výkonnější varianta se 170 kilowatty dostane baterii s 97 kilowatthodinami. V obou případech se jedná o předokolku s maximálním dobíjecím výkonem 160 kW. Od roku 2026 bude k dispozici volitelná palubní nabíječka s 22 kW, standardem je poloviční výkon.
Do prodeje se nová generace Citroënu C5 Aircross dostane v druhé polovině letošního roku.
Zdroj: Citroën, video: Citroën