Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Citroën C5 Aircross naživo: Nejen speciální sedačky a displej. Už jsme v něm seděli!

Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
42 Fotogalerie
Jan Faltýsek

Vypravili jsme se do Paříže, abychom si nový Citroën C5 Aircross prohlédli zblízka a zjistili, zda vyniká nad svými mechanicky podobnými stájovými kolegy i další konkurencí.

Nová generace Citroënu C5 Aircross působí na první pohled jako zdařilý krok – designově zajímavá a ambiciózní, a hlavně prostorná. Kontroverzním prvkem jsou zadní světla, podle automobilky každopádně přispívají k lepší aerodynamice i bezpečnosti.

Kokpit je propracovaný, ale zároveň nepůsobí přeplácaně. Zvláštní pochvalu si zaslouží centrální dotykový displej – na rozdíl od některých konkurentů není nijak nešikovně vystouplý, ale elegantně zapuštěný z palubní desky až ke středové konzoli. Je to největší displej, který koncern Stellantis zatím použil. Ergonomii má Citroën zmáknutou, stejně jako ambientní podsvícení a vylepšený infotainment, který umožňuje téměř libovolně přizpůsobit zobrazení klíčových funkcí a funguje krásně plynule.

Pod loketní opěrkou je velký praktický box a ve dveřích rozměrné kapsy. Naopak méně promyšlené jsou držáky na nápoje. Jeden malý se nachází za bezdrátovou nabíječkou a hodí se spíše na plechovku než větší kelímek. Další jsou umístěné pod „plovoucí“ středovou konzolou – tam se ale hůř dostává a při řízení to může být nepraktické.

Křesílka a hodně místa

Na sedadla bylo použito o 50 % více pěny než v předchozím modelu, což je okamžitě znát – člověk se zaboří jako do měkkého křesla. Efekt umocňují široké sedáky s příjemnou oporou, zvláště ve vyšší výbavě připomínají dražší prémiové vozy. I zadní cestující si přijdou na své – mohou si nastavit sklon opěradel a mají více než dost místa na nohy. Při krátkém sezení na statické prezentaci byl komfort vynikající, zvlášť ve srovnání s tužšími konkurenty typu Opel Grandland. Uvidíme, zda na dlouhé cesty nebudou sedadla naopak příliš měkká, ale zdá se, že opora zad je dostatečná.

Z hlediska vnitřního prostoru se nový C5 Aircross zařazuje na špičku segmentu. Zadní sedadla nabízejí mimořádný prostor pro kolena i hlavu (mezigeneračně +68 mm výšky), jsou vyhřívaná, sklopná v rozsahu 21–33° a doplněná centrální loketní opěrkou. V nabídce bude i sedmimístná verze. Je ale škoda, že nezůstaly tři stejně velká, samostatně posuvná zadní sedadla se třemi Isofix úchyty, která byla výhodou vycházejícího C5 Aircross.

Kufr s objemem až 1 668 litrů (po sklopení) je praktický a dobře přístupný. Člověk vysoký 190 cm má dost místa vpředu i vzadu. Každodenní použitelnost zvyšují příjemné detaily jako USB-C zásuvky, indukční nabíječka, vyklápěcí střešní okno či dvě úrovně podlahy zavazadelníku. Velké plus jsou také nově dostupné Matrix LED světlomety – ty Citroënu dosud zoufale chyběly.

Vinná réva v interiéru

Palubní deska, výplně dveří i sedadla jsou potaženy látkami z recyklovaných zdrojů, přičemž automobilka výslovně zdůrazňuje, že vůz neobsahuje žádné kůže a jen minimum chromových prvků. Celkem je ve voze použito 47 kg plastů z recyklovaných nebo biozdrojů a 160 kg recyklovaných kovových dílů. Zajímavostí je aplikace materiálu z vinné révy – konkrétně výlisků z organických vinic v Burgundsku, které byly dříve spalovány a nyní jsou využity v transparentních úložných prostorech dveří a středové konzole. I přes použití všech zmiňovaných materiálů je interiér útulný a působí kvalitně. Látky jsou příjemné a plasty měkčené, určitě nejde o nějaké tvrdé výlisky ze zbytků.

Podvozek zůstává u již známé techniky tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy (Advanced Comfort Suspension). Mají nabídnout nadprůměrný komfort, což si ověříme až při prvních jízdách. Škoda však nevyužitého potenciálu, protože sametový aktivní podvozek z modelu C5 X v nabídce není.

Video placeholder
Nový Citroën C5 Aircross (exteriér) • Zdroj: Citroën

Hybrid v každém případě

Co trochu zamrzí je nabídka motorizací. Zdá se, že Stellantis na vývoj spalováků trochu rezignoval. Základ tvoří již známý mild-hybrid s tříválcem 1.2 PureTech (100 kW), který sice papírově působí přijatelně, výkonovou rezervu ale určitě nenabídne. Plug-in hybridní verze se 195 koňmi slibuje více, nabídce by přesto slušel ještě skutečný full-hybrid.

V době, kdy se Citroën profiluje jako značka orientovaná na elektromobilitu, je poměrně nepříjemným překvapením rychlost AC nabíjení (u PHEV standardně 3,7 kW, za příplatek 7,4 kW). U elektromobilu s 97kWh baterií už sice najdeme 11kW palubní nabíječku a rychlonabíjení 160 kW, ale i tak nedosahuje rychlosti nejlepších konkurentů. Naopak potěší plánovaná V2L funkce (napájení externích zařízení), uvidíme, jak využitelná bude v reálném životě.

Video placeholder
Citroën C5 Aircross • Zdroj: Citroën

Zajímavý, i když už bez dieselu

Nový C5 Aircross také přináší pokročilé asistenční systémy, jako je Pack Drive Assist 2.0, který zahrnuje adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a další funkce zvyšující bezpečnost a komfort jízdy. Vůz je postaven na nové platformě STLA Medium, která umožňuje flexibilitu v oblasti pohonných jednotek a zároveň zajišťuje dostatek prostoru pro cestující i zavazadla.

Protože vycházející C5 Aircross s dieselem je stále jedním z nejprodávanějších vozů značky v Česku, pro zajímavost jsme se zeptali zástupců z vysokého managementu Citroenu, zda o naftové motorizaci uvažovali – odpověď zní jasné ne, motor 1.5 BlueHDi byl od počátku vývoje nové generace mimo hru.

S výrobou v závodě v Rennes ve Francii se nový C5 Aircross začne prodávat na hlavních evropských trzích ve druhé polovině roku 2025. Ceny ještě nejsou známé, ale měly by být srovnatelné například s novým Opelem Grandland, který začíná na ceně 769.990 Kč s DPH.

Zdroj: Autorský text, video: Citroën