Nový Citroën C5 Aircross naživo: Nejen speciální sedačky a displej. Už jsme v něm seděli!
Vypravili jsme se do Paříže, abychom si nový Citroën C5 Aircross prohlédli zblízka a zjistili, zda vyniká nad svými mechanicky podobnými stájovými kolegy i další konkurencí.
Nová generace Citroënu C5 Aircross působí na první pohled jako zdařilý krok – designově zajímavá a ambiciózní, a hlavně prostorná. Kontroverzním prvkem jsou zadní světla, podle automobilky každopádně přispívají k lepší aerodynamice i bezpečnosti.
Kokpit je propracovaný, ale zároveň nepůsobí přeplácaně. Zvláštní pochvalu si zaslouží centrální dotykový displej – na rozdíl od některých konkurentů není nijak nešikovně vystouplý, ale elegantně zapuštěný z palubní desky až ke středové konzoli. Je to největší displej, který koncern Stellantis zatím použil. Ergonomii má Citroën zmáknutou, stejně jako ambientní podsvícení a vylepšený infotainment, který umožňuje téměř libovolně přizpůsobit zobrazení klíčových funkcí a funguje krásně plynule.
Pod loketní opěrkou je velký praktický box a ve dveřích rozměrné kapsy. Naopak méně promyšlené jsou držáky na nápoje. Jeden malý se nachází za bezdrátovou nabíječkou a hodí se spíše na plechovku než větší kelímek. Další jsou umístěné pod „plovoucí“ středovou konzolou – tam se ale hůř dostává a při řízení to může být nepraktické.
Křesílka a hodně místa
Na sedadla bylo použito o 50 % více pěny než v předchozím modelu, což je okamžitě znát – člověk se zaboří jako do měkkého křesla. Efekt umocňují široké sedáky s příjemnou oporou, zvláště ve vyšší výbavě připomínají dražší prémiové vozy. I zadní cestující si přijdou na své – mohou si nastavit sklon opěradel a mají více než dost místa na nohy. Při krátkém sezení na statické prezentaci byl komfort vynikající, zvlášť ve srovnání s tužšími konkurenty typu Opel Grandland. Uvidíme, zda na dlouhé cesty nebudou sedadla naopak příliš měkká, ale zdá se, že opora zad je dostatečná.
Z hlediska vnitřního prostoru se nový C5 Aircross zařazuje na špičku segmentu. Zadní sedadla nabízejí mimořádný prostor pro kolena i hlavu (mezigeneračně +68 mm výšky), jsou vyhřívaná, sklopná v rozsahu 21–33° a doplněná centrální loketní opěrkou. V nabídce bude i sedmimístná verze. Je ale škoda, že nezůstaly tři stejně velká, samostatně posuvná zadní sedadla se třemi Isofix úchyty, která byla výhodou vycházejícího C5 Aircross.
Kufr s objemem až 1 668 litrů (po sklopení) je praktický a dobře přístupný. Člověk vysoký 190 cm má dost místa vpředu i vzadu. Každodenní použitelnost zvyšují příjemné detaily jako USB-C zásuvky, indukční nabíječka, vyklápěcí střešní okno či dvě úrovně podlahy zavazadelníku. Velké plus jsou také nově dostupné Matrix LED světlomety – ty Citroënu dosud zoufale chyběly.
Vinná réva v interiéru
Palubní deska, výplně dveří i sedadla jsou potaženy látkami z recyklovaných zdrojů, přičemž automobilka výslovně zdůrazňuje, že vůz neobsahuje žádné kůže a jen minimum chromových prvků. Celkem je ve voze použito 47 kg plastů z recyklovaných nebo biozdrojů a 160 kg recyklovaných kovových dílů. Zajímavostí je aplikace materiálu z vinné révy – konkrétně výlisků z organických vinic v Burgundsku, které byly dříve spalovány a nyní jsou využity v transparentních úložných prostorech dveří a středové konzole. I přes použití všech zmiňovaných materiálů je interiér útulný a působí kvalitně. Látky jsou příjemné a plasty měkčené, určitě nejde o nějaké tvrdé výlisky ze zbytků.
Podvozek zůstává u již známé techniky tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy (Advanced Comfort Suspension). Mají nabídnout nadprůměrný komfort, což si ověříme až při prvních jízdách. Škoda však nevyužitého potenciálu, protože sametový aktivní podvozek z modelu C5 X v nabídce není.

Hybrid v každém případě
Co trochu zamrzí je nabídka motorizací. Zdá se, že Stellantis na vývoj spalováků trochu rezignoval. Základ tvoří již známý mild-hybrid s tříválcem 1.2 PureTech (100 kW), který sice papírově působí přijatelně, výkonovou rezervu ale určitě nenabídne. Plug-in hybridní verze se 195 koňmi slibuje více, nabídce by přesto slušel ještě skutečný full-hybrid.
V době, kdy se Citroën profiluje jako značka orientovaná na elektromobilitu, je poměrně nepříjemným překvapením rychlost AC nabíjení (u PHEV standardně 3,7 kW, za příplatek 7,4 kW). U elektromobilu s 97kWh baterií už sice najdeme 11kW palubní nabíječku a rychlonabíjení 160 kW, ale i tak nedosahuje rychlosti nejlepších konkurentů. Naopak potěší plánovaná V2L funkce (napájení externích zařízení), uvidíme, jak využitelná bude v reálném životě.

Zajímavý, i když už bez dieselu
Nový C5 Aircross také přináší pokročilé asistenční systémy, jako je Pack Drive Assist 2.0, který zahrnuje adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a další funkce zvyšující bezpečnost a komfort jízdy. Vůz je postaven na nové platformě STLA Medium, která umožňuje flexibilitu v oblasti pohonných jednotek a zároveň zajišťuje dostatek prostoru pro cestující i zavazadla.
Protože vycházející C5 Aircross s dieselem je stále jedním z nejprodávanějších vozů značky v Česku, pro zajímavost jsme se zeptali zástupců z vysokého managementu Citroenu, zda o naftové motorizaci uvažovali – odpověď zní jasné ne, motor 1.5 BlueHDi byl od počátku vývoje nové generace mimo hru.
S výrobou v závodě v Rennes ve Francii se nový C5 Aircross začne prodávat na hlavních evropských trzích ve druhé polovině roku 2025. Ceny ještě nejsou známé, ale měly by být srovnatelné například s novým Opelem Grandland, který začíná na ceně 769.990 Kč s DPH.
Zdroj: Autorský text, video: Citroën