Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Ford E-Transit Courier oficiálně: Má hranatý volant a slušný výkon, zloděj se dovnitř jen tak nedostane

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Automobilka Ford se pochlubila novým užitkovým modelem E-Transit Courier, kompaktní dodávka slibuje nekompromisní výkon i výrazně větší a flexibilnější úložný prostor.

Automobilka Ford, respektive na užitkové vozy zaměřená společnost Ford Pro, představila nový plně elektrický užitkový model E-Transit Courier, který míří do segmentu kompaktních dodávek. Zákazníky přitom láká na vyšší produktivitu díky větší praktičnosti i lepší konektivitě.

Nový E-Transit Courier byl navržen a zkonstruován týmy ve výzkumném a vývojovém centru Ford Otosan v Turecku, na vývoji se však podíleli i specialisté na užitkové vozy Ford Pro v britském Duntonu a německém Kolíně nad Rýnem. Díky jejich práci se tak zákazníci mohou těšit na podstatně vyšší praktičnost ve srovnání s generací minulou, osazenou pouze spalovacími motory.

Video se připravuje ...

Začněme od designu exteriéru, který zaujme vysokou linií kapoty, vzpřímenou maskou chladiče s integrovanými světlomety, charakteristickou LED světelnou lištou nebo chromovanou mřížkou s diamantovým vzorem. Pestrá by měla být také nabídka barev, včetně odstínů Cactus Grey, Fantastic Red nebo Bursting Green.

Kabina, která byla stejně jako další prvky vozu vyvíjena na základě zkušeností zákazníků s kompaktními dodávkami, by měla nabídnout „jedinečnou konfiguraci pro vyšší produktivitu“. Mezi hlavní přednosti ale patří hranatý volant Squircle, uvolňující více místa pro nohy a zlepšující výhled, nový digitální přístrojový štít Digiboard s 12“ obrazovkou nebo infotainment SYNC 12“ obrazovkou o stejné úhlopříčce.

E-Transit Courier posouvá svůj segment o úroveň výš díky nekompromisnímu výkonu elektromobilu, vyšším užitným vlastnostem a kompletní konektivitě. Dlouhodobé vedoucí postavení společnosti Ford Pro na trhu nám dává bezkonkurenční přehled o potřebách zákazníků a znamená, že jim můžeme prostřednictvím větší konektivity a lepších schopností pomoci zvýšit produktivitu jejich kompaktních dodávek více, než kdykoli předtím,“ uvedl Hans Schep, generální ředitel Ford Pro pro Evropu.

Přístrojová deska s plovoucím designem slibuje lepší prostor a viditelnost, kromě toho ale designéři zapracovali také na zvětšení úložných prostor a lepší organizaci. Nový model tak nabídne třeba volitelnou skládací podložku, dostatečně velkou pro laptop nebo papír velikosti A4, a volič převodovky a parkovací brzdu na sloupku volantu. Tím vznikla velká středová konzole, která pojme více drobností a lze ji různé konfigurovat.

Automobilka navíc zákazníky láká i na vyšší bezpečnost. Kabina je například vybavena pokročilými pohybovými senzory, které mohou posílat výstrahu do aplikace. Nechybí však ani obvodový alarm nebo funkce dvojitého zamykání. Novinkou jsou také speciální zámky vyvinuté ve spolupráci s TVL Security, které pomáhají chránit vozidlo a jeho obsah.

Mezi prvky, které mají obsah vozu chránit, patří také bezpečnostní zámek proti otevření dveří řidiče, klíčky automaticky uzamykající posuvné boční dveře a zadní dveře při jejich zavření, oddělené hákové zámky na bočních a zadních dveří nebo tvrzené vnější zámky Armour Shell.

Hlavní důraz byl ovšem kladen na praktičnost vozu, kterou na novou úroveň posouvá nová architektura i optimalizovaný design. Pro zákazníky tak bude jistě důležité, že díky úpravě zadního zavěšení a zvětšení prostoru mezi podběhy až na 1220 mm je možné do úložného prostoru naložit dokonce dvě europalety.

Video se připravuje ...

Šířka mezi podběhy je tedy 1220 mm, na výšku v nákladovém prostoru naměříte 1253 mm a na délku až 1803 mm. Objem úložného prostoru je 2,9 m3, užitečné zatížení pak dosahuje až 700kg. Praktickou vychytávkou je volitelná přepážka s otvorem, díky které lze po sklopení sedadla spolujezdce převážet náklad o délce až 2661 mm.

Maximální rozměry nákladového prostoru Předchozí model Nový E-Transit Courier Nárůst
Délka podlahy (mm) 1 621 1 803 (2 661 s průvlakovou přepážkou) 182 (1,040 s průvlakovou přepážkou)
Šířka mezi podběhy kol (mm) 1 012 1 220 208
Maximální výška (mm) 1 244 1 253 9
Objem (m3, SAE) 2,3 2,9 0,6
Užitečné zatížení (kg) 582 700 118

Mezi praktické detaily patří i volitelný kolejnicový systém ve střední výšce nákladového prostoru, který usnadní zajištění nákladu, nebo přední úložný prostor (tzv. frunk) o objemu 44 litrů. Ten lze využít například pro uložení nabíjecích kabelů. Dosud jsme se bavili o verzi Van, zákazníci však budou mít k dispozici i model Kombi s třímístnou zadní lavicí a sklopnou přepážkou pro maximální využití nákladového prostoru a vyšší flexibilitu.

K dispozici budou navíc i vznětové a zážehové modely Ford Transit Courier, které nabídnou užitečné zatížení 678 kilogramů, respektive 845 kilogramů s volitelnou výbavou High Payload. Rozměry nákladového prostoru přitom zůstávají bez ohledu na pohonné ústrojí vždy stejné. Maximální hmotnost přívěsu u dieselových modelů bude 1100 kilogramů, u benzínových modelů 1000 kilogramů a elektrická verze by měla utáhnout 750 kilogramů.

Pohon modelu E-Transit Courier zajišťuje elektromotor o výkonu 100 kW (136 k), roztáčející přední kola. Informace o točivém momentu nebo zrychlení z 0 na 100 km/h sice automobilka zatím nezveřejnila, maximální rychlost by však měla dosahovat až 145 km/h. S optimálním přenosem výkonu na asfalt pak mohou pomoci tři jízdní režimy: Normální, Eco a kluzký povrch.

Neznámou zůstává dojezd a kapacita baterie, známe už ale rychlost nabíjení. Na pomalé nabíječce, tedy se střídavým proudem, zvládne E-Transit Courier nabíjet při výkonu 11 kW, takže nabití z 10 na 100 % by mělo trvat 5,7 hodiny.

Automobilka předpokládá, že většina zákazníků bude preferovat pomalejší nabíjení, například přes noc někde v depu. Současně však zákazníci budou moci využít i rychlonabíječky při cestách, kde E-Transit Courier nabídne podporu nabíjení při výkonu až 100 kW. Nabití z 10 a 80 % pak bude trvat méně než 35 minut, přičemž už po 10 minutách získají dojezd 87 km.

Dodejme, že Transit Courier se spalovacími motory bude dostupný se zážehovým litrovým motorem EcoBoost ve variantách 100 a 125 koní, případně se vznětovým 1,5litrovým motorem EcoBlue o výkonu 100 koní. Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, výkonnější EcoBoost ale nabídne i nový sedmistupňový dvouspojkový automat.

Video se připravuje ...

Jedním z důvodů k volbě čistě elektrické verze, tedy bez ohledu na různá zvýhodnění odvíjející se od jednotlivých trhů, by přitom mohl být i citelně levnější provoz. Podle předpokladů automobilky by totiž náklady na neplánovanou údržbu čistě elektrického modelu měly být až o 35 procent nižší než u modelů s dieselovým motorem.

Při jízdě se pak řidiči Fordu E-Transit Courier mohou těšit na zásadně vylepšené vlastnosti nebo pestrou paletu pokročilých asistenčních systémů. Chybět nebude tempomat, upozornění řidiče na nebezpečí v okolí, asistent rozjezdu do kopce, předkolizní asistent nebo parkovací kamera. V různých příplatkových balíčcích pak řidiči najdou i adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, asistent pro jízdu po křižovatce nebo aktivní brzdění při couvání.

Mimochodem jízdu po městě by měly usnadnit doplňky jako bezklíčové startování, zadní parkovací kamera nebo přední a zadní parkovací senzory ve standardu. Zmínku si pak jistě zaslouží i průměr otáčení 10,7 metru, což na kompaktní elektrickou dodávku s délkou 4,4 metru nakonec nezní vůbec zle.

Na samotný závěr dodejme, že všechny modely Ford Transit Courier budou vyráběny v rumunském závodě v Craiově, který je součástí výrobní sítě Ford Otosan. Oficiální premiéra by měla proběhnout ve dnech 18. až 20. dubna na veletrhu užitkových vozidel v britském Birminghamu, výroba je naplánována na rok 2024 a zákazníci si budou moci objednat nový Courier se spalovacími motory již od léta 2023, čistě elektrický model bude zřejmě dostupný až na přelomu roku.

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Doporučujeme

7. 4. 2023 09:16
Tisková zpráva?
Není to jen zkopírované PR automobilky? Přejde mi to tak. Dříve se to dávalo do sekce tiskových zpráv. Ten nejdůležitější údaj, tedy dojezd tam radši už nepíší, asi se nepředpokládá, že s tím bude někdo jezdit, maximálně rozvážet pizzu.
6. 4. 2023 21:14
Re: Drísty, drísty, drísty...
Tak nějak, 1300km na 7 nabíjení je výsměch - každých 180km? To musel být super výlet, potřeboval tak týden na cestu :-[]
6. 4. 2023 20:13
Re: Co hranatý volant
No řekněme, že z těch všech dvojramenných volantů tenhle zatím vypadá jako ten nejméně ošklivý, ale uvidíme naživo.
6. 4. 2023 18:01
Re: Co hranatý volant
No problem, k vašim hranatým hlavám sa to bude hodiť.
6. 4. 2023 18:00
Re: Drísty, drísty, drísty...
Čo je na tom hejt? Tebe príde 100 kW na takéto auto ako "nekompromisný výkon"? Sorry, mne ani omylom. Nazval by som ho prinajlepšom použiteľným. Pre mnohých použiteľným s výhradami.

Maximálka 145 km/h je podľa teba iečo ako "až"? Platí to, čo v prvom prípade. Použiteľné, ale nič viac.

Ten displej je v kabíne jak päsť na oko. Tebe sa zdá nejak pekne a citlivo zakomponovaný? Sorry, že mám vyššie nároky.

Kde teda vidíš ten hejt?