Nový Hyundai Inster je stylový malý elektromobil do města s dojezdem až 355 km
Korejci představili nový městský elektromobil, který míří do segmentu s velkým potenciálem. Právě na kratších trasách totiž elektřina dává největší smysl.
Segment malých elektromobilů patří mezi nejméně obsazené, přitom dává větší smysl než velká a těžká SUV za miliony, která na dálnici musíte dobíjet každých 250 kilometrů. V Evropě se tahle kategorie po počátečním rozpuku, o který se zasloužila především koncernová trojice Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up s lokálně bezemisním pohonem, začíná zase nadechovat.
Nejnovějším přírůstkem je korejský Hyundai Inster, který jako jeden z mála (ve své třídě spolu s čínským Dongfengem Box a Dacií Spring po faceliftu) disponuje funkcí V2L, díky které může přes nástavec napájet vybrané elektrické přístroje včetně pil, koloběžek nebo kempinkového vybavení.
Novinka designově vychází z Hyundaie Casper z roku 2021, který je nabízen výhradně v Jižní Koreji. V případě insteru je ovšem použita platforma s delším rozvorem. Díky vyšší karoserii a decentním ochranným plastům se elektrický hyundai snaží tvářit jako SUV.

Osobitost modelu Inster zajišťuje charakteristický design LED světel pro denní svícení v kombinaci s pixelovou grafikou směrových ukazatelů, zadních svítilen i na povrchu nárazníků. Zákazníci mohou dále odlišit vzhled svého vozu projektorovými LED světlomety a dvoubarevným exteriérem s kontrastní černou střechou. V závislosti na stupni výbavy jsou nabízena 15“ ocelová kola s ozdobnými kryty nebo kola z lehké slitiny o rozměrech 15“ a 17“.
Paleta barev karoserie zahrnuje laky Atlas White, Tomboy Khaki, Bijarim Khaki Matte a Unbleached Ivory, i několik dalších nových odstínů jako Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Buttercream Yellow Pearl a Abyss Black Pearl. Interiér může být buď černý, nebo dvoubarevný v kombinaci Khaki Brown a Newtro Beige s textilním čalouněním.
I díky absenci středového tunelu je uvnitř dostatek místa, přičemž jak v exteriéru, tak v interiéru jsou použity udržitelné materiály. Například v lesklém černém laku je tradiční uhlíkový pigment nahrazen barvivem z recyklátu, který se získává z použitých pneumatik. V interiéru je zase použit recyklovaný termoplast PET z plastových lahví a bio polypropylenový materiál vyráběný z cukrové třtiny.
Hned dvě verze
Hyundai Inster je nabízen hned ve dvou variantách, které se liší výkonem elektromotoru a kapacitou trakčního akumulátoru. Kompletní přehled dostupných technických dat přinášíme v tabulce.
Technické údaje | ||
Standardní verze | Verze s prodlouženým dojezdem | |
Výkon (kW) | 71 | 84,5 |
Kapacita akumulátoru [kWh) | 42 | 49 |
Provozní napětí [V] | 266 | 310 |
Max. rychlost [km/h] | 140 | 150 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,7 | 10,6 |
Maximální dojezd [km] | 300 | 355 (s 15" koly) |
Vnější rozměry [mm] | 3825 x 1610 x 1575 | 3825 x 1610 x 1575 |
Rozvor [mm] | 2580 | 2580 |
Zavazadlový prostor [l] | 280 (až 351 s posuvnou zadní lavicí) | 280 (až 351 s posuvnou zadní lavicí) |
Větší baterie přináší dojezd až 355 kilometrů, což je na městské auto více než dostatečná hodnota. Korejská automobilka neuvádí maximální dobíjecí výkon, zato však víme, že z 10 na 80 % se vůz za ideálních podmínek dostane za 30 minut. Palubní nabíječka disponuje 11 kilowatty, což je mezi elektromobily standard.
Hyundai Inster disponuje sadou vyspělých asistenčních systémů včetně prostorového kamerového systému SVM (Surround View Monitor), asistenta pro předcházení kolizím při parkování a couvání PCA-R (Parking Collision-Avoidance Assist Rear), kamerového asistenta pro sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor) a asistenta pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA 1.5 (Forward Collision-Avoidance Assist 1.5). Nechybí ani asistent pro jízdu v pruhu LKA (Lane Keeping Assist), aktivní asistent pro jízdu v pruhu LFA (Lane Following Assist) s aktivním systémem pro odvrácení kolize s vozy ve slepém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) a další pomocníci.
Vůz bude uveden v létě nejprve v Koreji. Na českém trhu budou objednávky spuštěny v letošním čtvrtém kvartálu, první vozy přijedou na přelomu roku. V budoucnu rozšíří modelovou řadu i další varianta s označením Inster Cross, která se bude vyznačovat ještě robustnějším, outdoorově zaměřeným designem.