Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Hyundai Santa Fe odhaluje svoji hybridní techniku. Plug-in hybrid dorazí v roce 2021

David Bureš
Diskuze (31)

Velké korejské SUV bude nově dostupné také jako full-hybrid a plug-in hybrid. Nasadí i nový turbodiesel řady Smartstream s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Hyundai Santa Fe v letošním roce čeká zásadní proměna. Na trh vstoupí zásadně modernizované provedení, které by klidně mohlo být nazváno novou generací. Rozsáhle upravený design totiž doplní i proměněná technika v útrobách, základem bude totiž nová platforma, která umožní zástavbu hybridního pohonu. A právě techniku elektrifikovaných variant nyní Santa Fe odhalila.

Santa Fe se totiž stane prvním modelem Hyundai s novou hybridní technikou řady Smartstream. Počítá se přitom s více stupni elektrifikace. K dispozici bude jak full-hybrid, tak plug-in hybrid, přičemž se očekává rovněž příchod mildhybridu.

Video se připravuje ...

Co se týče full-hybridu, tak ten se spolehne na nový přeplňovaný benzinový motor 1.6 T-GDi spárovaný s nově vyvinutým šestistupňovým automatem a elektromotorem o výkonu 44,2 kW, využívajícím energii z lithium-iont polymerových baterií s kapacitou 1,49 kWh, umístěnou pod sedadlem spolujezdce. Dohromady toto ústrojí poskytne výkon 230 koní (169 kW) a točivý moment 350 N.m, přičemž bude dostupné jak s pohonem jedné, tak obou náprav.

Plug-in hybrid s možností dobíjení ze zásuvky využije shodný agregát 1.6 T-GDi a šestistupňový automat, v tomto případě však zkombinované s elektromotorem o výkonu 66,9 kW a lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 13,8 kWh, uloženým pod předními sedadly. Výsledkem bude 265 koní (195 kW) a 350 N.m. Tato varianta na trh dorazí na začátku roku 2021, přičemž k dispozici bude s pohonem všech kol.

Nová šestnáctistovka přitom kvůli snížení spotřeby paliva využívá systém regulace časování otevření a uzavření ventilů (tzv. CVVD) nebo nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů (LP EGR), vracející výfukové plyny k oběžnému kolu turbíny turbodmychadla místo do sací soustavy, což má chladicí účinek a snižuje emise oxidů dusíku. Řadovému čtyřválci s turbodmychadlem navíc nechybí přímé vstřikování pracující až s tlakem 350 barů (předchůdce měl 250 barů) nebo nízkotlaký systém směřující spálenou směs na přední stranu kompresoru turbodmychadla pro zvýšení účinnosti za vysokého zatížení.

Santa Fe se ale dočká novinek i na straně konvenčních variant. K dispozici bude totiž nová generace turbodieselu rodiny Smartstream. Motor o objemu 2,2 litru nabídne výkon 149 kW a točivý moment 440 N.m.

Jednotka využívá hliníkový blok místo litinového, což snižuje její hmotnost o 19,5 kg. Zapracovalo se také na snížení vnitřního tření, třeba pomocí nového vačkového hřídele, přičemž maximální tlak přímého vstřikování vzrostl z 2.000 na 2.200 barů. Turbodiesel bude k dispozici jak s pohonem jedné nápravy, tak se čtyřkolkou, novinkou je pak spárování s novým dvouspojkovým automatem s osmi stupni.

Převodovka s mokrými spojkami je přizpůsobena vyšším točivým momentům než předchůdce, poskytnout chce kombinaci hladkého řazení na úrovni automatů s hydrodynamickým měničem s vyšší účinností pro snížení spotřeby paliva.

Přestože jde jen o facelift, v útrobách nové Santa Fe se objeví nová architektura, sdílená třeba s novou Kiou Sorento. Ta ukládá nejtěžší komponenty co nejníže pro snížení těžiště a tím zlepšené jízdní vlastnosti, zatímco pevné body ramen přední nápravy jsou co nejblíže středům kol pro agilnější chování. Zapracovalo se rovněž na odhlučnění pomocí nových řešení pohlcování zvuku u komponentů citlivých na vibrace, zatímco lepší pohlcování sil při nárazu zlepšuje bezpečnost posádky, díky minimalizaci deformace prostoru kabiny.

Nová platforma má navíc pozitivní vliv na vnitřní prostor, a to přestože si Santa Fe zachovává rozvor 2.765 mm. Zavazadelník pětimístné varianty se zvětšil o devět litrů na 634 litrů, u sedmimístné verze pak dokonce o 24 litrů na 571 litrů. Mluvíme přitom o hodnotách při posunutí druhé řady vzad, při jejím posunu zcela vpřed objem zavazadelníku činí až 831 litrů (u pětimístné verze), respektive 782 l (sedmimístná varianta).

Novinka je mimochodem díky novým nárazníkům o 15 mm delší než dosud, což znamená délku 4.765 mm. Auto se také rozšířilo o 10 mm na 1.900 mm a zvýšilo o 5 mm na 1.685 mm.

Na evropských trzích by se nový Hyundai Santa Fe měl začít nabízet již od září tohoto roku.

David Bureš
Diskuze (31)

Doporučujeme

1. 7. 2020 17:50
Re: Re: Tohle je špatný....
Kazda automobilka robi to, co sa jej najviac vyplati, teprv v dnesnych ekonomicky napatych casoch. Ak maju statistiku, ze sa im manualy s tymto motorom predavaju iba minimalne, tak ho tam proste nedaju (okrem toho este nevieme, ci ho prestanu davat, to z clanku uplne jasne nie je). Ale mas este moznost kupit si manualy v inych Hyundai modeloch.
A k tym pokrokarom: historia nam nie raz ukazala, ze pokroku sa da vzdorovat len do urciteho casu a miery ale inak sa mu trvalo vzdorovat neda ;-)
Avatar - Hammunasakra
1. 7. 2020 16:55
Re: K čemu jsou plug-in-hybridy.
A Win psal že se necítí https://www.idnes.cz/…brno-zpravy_krut osaměle nepochopeně a frustrovaně :-!
Avatar - _Karel_
1. 7. 2020 16:54
Re: K čemu jsou plug-in-hybridy.
Já psal o tom, že jsou ostatní blbí? Já jsem ti odpověděl na otázku, kterou bych čekal od automobilové lamy, ne od tebe. Přechytřelé odsudky jsem četl spíš od tebe na téma jak jsou PHEV k ničemu.
Avatar - Hammunasakra
1. 7. 2020 16:50
Re: K čemu jsou plug-in-hybridy.
To si HODNĚ NEpochopil = promiň ale je to tak kámo
Avatar - Hammunasakra
1. 7. 2020 16:49
Re: K čemu jsou plug-in-hybridy.
No ani ne = jaký sou průměrný nájezdy je známo = takže už dnešní plug-in a to sou na cestě fakt lepší baterky = v naprostý většině tu denní potřebu pokryje. Ale jo vědět za kolik to jede jako běžnej hybrid když jednou za rok jedeš do Chorvatska = to určitě