Nový Jeep Compass oficiálně: Tříválec, plug-in i čtyřkolka s výkonem 375 koní
Americká automobilka představila novou generaci kompaktního modelu Compass, který dostal koncernovou techniku známou například ze sesterského Peugeotu 3008.
Hlubší provázání značek koncernu Stellantis pokračuje uvedením třetí generace Jeepu Compass, která nahrazuje provedení, jež se světu představilo již v roce 2016. Novinka vsadila na techniku koncernu Stellantis, kterou známe již například z Peugeotů 3008 a 5008, Opelu Grandland a čerstvě uvedeného Citroënu C5 Aircross, přidává ale také i něco nového.
Design navazuje na minulé provedení, sází ovšem na hranatější linky, kterými se chlubí například vrcholný Jeep Grand Cherokee. Compass bude dostupný v šesti barevných odstínech, z nichž každý odkazuje na nějakou geografickou oblast. Jedním z uváděcích laků bude například zářivě zelená barva Hawaii, přičemž chybět nebude ani modrá připomínající Tichý oceán, bílá odkazující na Antarktidu, hnědozelené (Amazonie), šedá (Yosemitský národní park) a černá, jež má připomínat sicilský ostrov Vulcano.
Dokonce i verze s pohonem předních kol se může pochlubit světlou výškou 200 milimetrů a předním a zadním nájezdovým úhlem 20 a 26 stupňů, respektive přechodovým úhlem 15 stupňů. Brodivost dosahuje slušných 470 milimetrů. Standardem pro všechny verze bude systém Select-terrain podporující co nejlepší průchodnost terénem.
Čtyřkolka bude mimo zpevněné povrchy ještě schopnější. Přední a zadní nájezdové úhly totiž v tomhle případě dosahují 27, respektive 31 stupňů, přechodový pak šestnácti. Zvýší se též světlost a brodivost, byť oficiální údaje přesná čísla zatím neuvádějí.

Nový Jeep Compass stojí na známé platformě STLA Medium a do délky dosahuje 4,55 metru. Ve srovnání s předchůdcem má o 55 mm více prostoru pro nohy cestujících. Ti ocení též 34litrovou schránku vpředu a o 45 litrů větší zavazadelník (550 litrů).
Analogových palubních přístrojů se nedočkáme, místo nich compass dostal 10palcový displej. Středová obrazovka má dokonce 16 palců, přičemž aktualizace palubního systému probíhají on-line (over-the-air). Bezpečnost na silnicích podporují technologie pro autonomní jízdu úrovně 2 v podobě například částečně automatické změny jízdního pruhu. Za příplatek bude dostupný třeba head-up displej či maticové přední světlomety.
Od tříválce po elektrickou čtyřkolku
Ačkoliv oficiální tisková zpráva je co do technických údajů docela skromná, z přiložených informací můžeme vyčíst, že základním pohonem se stane 48V mild-hybridní tříválec o objemu 1,2 litru s šestistupňovou dvouspojkou a výkonem 100 kilowattů. Další verze již dostanou výraznější elektrifikaci.
Na výběr totiž bude mimo jiné plug-in hybridní provedení kombinující čtyřválec o objemu 1,6 litru s elektromotorem. Systémový výkon dosahuje 143 kW, očekávaná kapacita baterie dosáhne 17,8 kWh, tedy stejně jako u zmíněných sourozenců.
Ti ovšem zatím nabídnou pouze dvě elektrické verze, Jeep Compass přidává třetí v podobě varianty s dvojicí elektromotorů (ten vzadu má 49 kW a 232 Nm) se systémovým výkonem 276 kilowattů. V kombinaci s reduktorem s převodem 14 : 1 může na zadní kola teoreticky putovat až 3100 newtonmetrů, elektrický Jeep Compass 4x4 by tudíž měl být schopný vyjet i 20stupňové stoupání i bez záběru předních kol.
Dvojice slabších variant má pouze pohon předních kol. Základní elektrický compass má 213 koní a pravděpodobnou kapacitu baterie 73 kWh. Po vzoru peugeotů se v nabídce objeví též provedení s výkonem okolo 170 kW a trakčním akumulátorem s kapacitou 96,9 kWh, které na jedno nabití ujede až 650 kilometrů.

Palubní nabíječka bude na přání dosahovat výkonu až 22 kW, stejnosměrným proudem (DC) nabijete výkonem až 160 kilowattů, z 20 na 80 % se tudíž podle Jeepu dostanete už za 30 minut.
Pro nedočkavce
V rámci uvedení bude k dispozici verze First Edition, jež se bude vázat k tříválci a nejslabšímu elektromobilu. Standardem budou například 20palcová kola, maticové přední světlomety, čalounění sedadel kombinující látku s vinylem s vyhříváním a manuálním nastavením v šesti směrech či přední a zadní parkovací senzory se zpětnou kamerou. Za příplatek budou k dostání panoramatickou střecha nebo masážní přední sedadla s odvětráváním. K prvním zákazníkům se Jeep Compass First Edition dostane ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.
Zdroj: Stellantis