Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Renault Espace oficiálně: Vyzyvatel Kodiaqu má na vrcholu tříválec, 7 míst a nálož technologií

Stanislav Kolman
Diskuze (68)

Kultovní MPV se mění a jde vstříc trendům. Šestá generace je sedmimístným SUV bez čtyřkolky a dieselu, vrchol chce zaujmout hybridním 200koňovým tříválcem a technologiemi chytrého telefonu.

Příběh Renault Espace coby prostorného francouzského MPV odstartoval v roce 1983 premiérou první generace. Letos tak francouzská rodinná ikona oslaví 40 let existence a ke kulatému jubileu si nadělila ten nejhezčí dárek. Generaci zcela novou, v pořadí šestou. Ta se však od prapůvodního Espacu (a vlastně i všech dalších pokračovatelů) diametrálně odlišuje.

Novinka už totiž není typickým MPV s obřími prosklenými plochami. Vsadila na trendy karoserii SUV, která je menší než předchozí Espace, uvnitř však slibuje obdobný prostor a až sedm míst k sezení. S vozem jsme se ještě před slavnostní premiérou seznámili v pařížských ateliérech a změny se prý nemusíme bát. „Espace je francouzský výraz pro prostor. A právě o něj jde. Espace nedefinuje, zdali je to MPV nebo SUV. Definuje jej velkorysý prostor,“ dozvídáme se na začátek od zástupců francouzské automobilky.

Video se připravuje ...

Třetí řada bez příplatku

Technickým základem nové generace je platforma CMF-CD, která však prošla speciálními úpravami pro maximalizaci vnitřního prostoru. Ač je auto s délkou přes 4,7 metru o 14 cm kratší než předchůdce, místo pro posádku uvnitř je shodné. Jak už jsme avizovali, novinka pojme až sedm cestujících, přičemž třetí řada sedadel je bezpříplatková.

Nové SUV sdílí architekturu s menším Australem, což z velké části platí i pro vnější design. Vpředu i vzadu najdete celou řadu společných vzhledových prvků, kola mají v závislosti na zvoleném výbavovém stupni (vstupní Techno doplňuje sportovní Espirit Alpine a luxusnější Iconic) od devatenácti do dvaceti palců. Vrcholové provedení se odlišuje černou mřížkou chladiče či okenními a střešními lištami. Nejvíce ale možnosti absolutního vrcholu oceníte uvnitř.

Když dýchne luxus

Už Austral nás překvapil kvalitně zpracovanou kabinou s puncem luxusu. A protože Espace jej v tomto směru následuje, ani tady nemusíme šetřit pozitivními dojmy. Obzvlášť u verze Iconic, se kterou se při prvním pařížském setkání seznamujeme. Ta má uvnitř pravé jasanové dřevo na přístrojové desce, světle šedé kožené čalounění v kombinaci s obložením v mokka hnědé barvě a chybět nesmějí ani pohodlná, elektricky nastavitelná sedadla s měkoučkými polštářky na opěrkách ve druhé řadě.

Opěradla zadních sedaček lze navíc naklápět do úhlu až 31 stupňů, čímž si vzadu vytvoříte opravdu příjemné pohodlí. S výškou 178 cm mám „sám za sebou“ dostatečnou rezervu ve všech směrech, tedy před koleny i nad hlavou. Nástup do třetí řady samozřejmě tak elegantní není a prostornost tady už přináší jisté kompromisy, i dospělí tu však nějaký ten krátký přesun bez problému zvládnou. Obzvlášť pokud cestující ve druhé řadě svolí a posunou svou sedačku více vpřed. Učinit tak lze v rozsahu dvaadvaceti centimetrů. Pro malé ratolesti pak bude prostor vzadu naprosto ideální.

Slabinou druhé řady je snad jen to, že oproti předchůdci nenabízí tři samostatná sedadla s Isofixem, ale lavici rozdělenou v poměru 60:40 s Isofixy na krajích. Naopak přerod v SUV s menšími prosklenými plochami vás zas až tolik mrzet nemusí. Boční skla sice nejsou tak obrovská, za příplatek však dostanete panoramatické střešní okno, které má přes metr čtvereční! Nepotřebuje ani příčný nosník, neboť jde o řešení se speciálním povrchem, které filtruje UV záření a většinu paprsků a tepla dokáže odrazit. V takovém případě není potřeba zatemňovací roleta, ostatně podobné řešení známe (nejen) z novodobých volkswagenů.

Zavazadlový prostor pojme 777 litrů v pětimístné verzi s druhou řadou posunutou zcela dopředu. Za sedm vzpřímených opěradel se pořád vejde 159 litrů nákladu. A když sedačky ve druhé řadě pětimístné konfigurace sklopíte, vznikne obrovský 1818litrový prostor pro přepravu rozměrných předmětů. Drobnou nevýhodou nového Espacu je však omezený vstup do zavazadelníku. Oproti předchůdci, který stál hned vedle, je patrné, že je o poznání nižší a užší. Navíc ani se svou skromnou výškou nemohu stát pod otevřeným víkem tak, abych se jej hlavou nedotýkal.

Jako smartphone

Espace navazuje na svého předchůdce nespočtem úložných prostor napříč kabinou. Celkem v interiéru najdete devětatřicet litrů místa, přičemž 20 litrů je k dispozici cestujícím vpředu. Jen schránka v loketní opěrce má objem 3,6 litru a velmi rozměrné jsou rovněž kapsy ve dveřích.

Po stránce multimédií a moderních technologií je však novinka oproti páté generaci o několik úrovní výše. Středobodem dění je totiž prostředí se dvěma obrazovkami – 12,3“ digitálním přístrojovým štítem a dvanáctipalcovou obrazovkou infotainmentu uprostřed. Zábavní systém běží na systému Android a funguje velmi podobně jako váš chytrý telefon, včetně bezdrátových aktualizací, osobních profilů a nespočtu aplikací, které si do vozu můžete stáhnout. Ano, jsou mezi nimi i hry! Celé řešení se jmenuje OpenR a znovu se bavíme o velké inspiraci Australem. V něm nás systém potěšil svižným chodem a intuitivností, pravdou ale je, že po vzoru „androidích“ telefonů tu a tam zamrzl.

Modernizaci prostředí pak umocňuje 9,3“ head-up displej promítající to důležité přímo na čelní sklo. Chybět samozřejmě nesmí ani plejáda bezpečnostních a asistenčních pomocníků. Namátkou 360stupňové sledování se čtyřmi kamerami, nejnovější generace asistenta pro řízení v jízdním pruhu či upozornění na pohyb za vozem.

Ač jde nový Espace ve velkém vstříc digitálním trendům, po vzoru Australu si zachovává fyzická tlačítka pro nastavení teploty a nejdůležitějších funkcí. Vhod přijde i středová konzola s prostorem pro položení ruky, abyste se třeba za jízdy dokázali na obrazovku lépe trefit.

Vrchol? Hybridní tříválec

Paleta motorů se bude s postupem času rozrůstat, při uvedení modelu nám Renault představil absolutní vrchol nabídky, což je hybridní soustava s tříválcovým základem. Spalovací motorem má objem 1,2 litru a dodává 96 kW a 205 newtonmetrů točivého momentu. Agregátu vypomáhají dva elektromotory – hlavní s výkonem 50 kW a krouťákem 205 Nm. Tato jednotka je poháněna lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 2 kWh. Elektromotoru sekunduje ještě startérgenerátor s 50 newtonmetry, jenž slouží ke spuštění spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů. Výsledkem je systémový výkon 200 koňských sil, stovka za 8,8 sekundy a maximální rychlost 175 km/h.

Inženýři avizují, že díky elektrickému zapalování a rekuperaci lze ve městě jezdit z 80 % v čistě elektrickém režimu a spotřebu paliva snížit až o 40 procent. To vše bez nutnosti externího dobíjení. Samočinná vícerežimová převodovka kombinuje dva převodové stupně u elektromotoru a čtyři u spalovacího motoru. Ač nejde o žádného drobečka, výsledkem sofistikovaného pohonu má být průměrná kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km dle metodiky WLTP.

Byť se motorové možnosti nového Espacu ještě rozrostou, na turbodiesel či pohon všech kol si můžeme nechat zajít chuť. Nechybí však systém 4Control s natáčecí zadní nápravou. V nižších rychlostech se zadní kola oproti předním natáčí o pět stupňů v opačném směru (dříve systém uměl jen 3,5 stupně), čímž se poloměr otáčení francouzského SUV zmenšuje na 10,4 metru. To znamená obratnost shodnou s malým Cliem.

Působivá je rovněž dieta, kterou si Espace mezigeneračně naordinoval. Oproti předchůdci je lehčí o znatelných 215 kilogramů! Jen nová platforma shodila přes čtyřicet kilo, 50 kilogramů uspořila pohonná jednotka, čtyřiaosmdesát kilo dole hlásí Renault díky kompaktnějším rozměrům vozu. Výsledkem jsou na takové auto nízké tabulkové emise (104 g CO2/km, o 30 g méně než konkurence), nižší spotřeba a tím i perfektní dojezd až 1100 km na jednu nádrž.

Závěrem Francouzi naznačují, že nehodlají ztrácet čas! Objednávky nového Espacu odstartují na jaře letošního roku, krátce poté bychom se novinkou měli svézt v rámci mezinárodních jízd i během tradičního týdenního soužití na českých cestách.

Renault Espace 2023: Základní technická data
Motor E-Tech Hybrid 200
Válce/ventily 3/12
Objem motoru [cm3] 1199
Maximální výkon soustavy [kW] 147
Točivý moment [Nm] 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,8
Maximální rychlost [km/h] 175
Kombinovaná spotřeba WLTP [l/100 km] 4,7
Objem palivové nádrže [l] 55
Délka x šířka x výška [mm] 4722 x 1843 x 1645
Rozvor [mm] 2738
Pohotovostní hmotnost [kg] 1587-1698
Zavazadlový prostor 5místné verze [l] 777-1818
Zavazadlový prostor 7místné verze [l] 677-1714
Video se připravuje ...
Stanislav Kolman
Diskuze (68)

Doporučujeme

Avatar - Barry Lyndon
29. 3. 2023 17:52
Re: Poslední atraktivní a dobře prodejný velký Renault....
tak zase jako mamacar na kroužky ve městech, kde se bude jezdit max. 30 ... A jinak i ten Kodiaq alespoň TSI (a radši si trochu připlatit za banány).
29. 3. 2023 10:42
Re: Koleos
Zrovna vibrace druheho radu ma trivalec ze sve podstaty vyvazene. Narozdil od ctyrvalce. Problem trivalcu je prvni rad, ale ten lze vice ci mene uspesne resit bud vyvazovaci hrideli, setrvacnikem nebo kombinaci obojiho. V kazdem pripade ani ctyrvalec neni idealne vyvazeny motor (casta predstava, ze dva valce jdou dolu a dva nahoru, cimz se to vyvazi, neplati, jelikoz maji odlisnou setrvacnost).
29. 3. 2023 09:10
Re: Další generické velké SUV
No asi by sa neuzivilo, ked predaje klesali vsetkym. Prvy problem nasich "velkych" MPV je, ze sa na velke iba hraju. Druhy problem je cena.
Ak potrebujes vozit 7 ludi, tak je jedno, ze je to "velke" MPV, proste stale je male - v okoli vidim viacdetne rodiny presedlavat rovno na VANy, kde ked nalozis 7 ludi, tak este aj odvezies pre nich bagaz: Travellery, ST, Pro ace verso, Zafira - defacto vsetko koncept traveller. Ti solventnejsi Vcka a multivany. Dovod - u "velkych" MPV ked nalozis 7 ludi, ostane ti kufor tak nakup a stresny box ta nespasi.
Ak vozis 5 ludi a chces len nieco vecsie ako bezny kombik, tak z tejto strany zabila MPV cena. Predaje jasne ukazali, ze ludia za rovnake prachy radsej odidu s SUV ako s MPV.
29. 3. 2023 08:24
Re: No, tak až do něj naskáče
Já raději ani ne.... :-O :-( :no: Zejména poté, co po pár km vybije své baterky... :-[]
Avatar - kruskar
29. 3. 2023 08:13
No, tak až do něj naskáče
sedm maníků a něco ještě přihodí do kufru, tak bych tu jízdu chtěl vidět.