Nový Renault Twingo za půl milionu se bude vyrábět ve Slovinsku. Kdy přijede?
Plánovaný dostupný elektromobil svým designem naváže na slavnou první generaci. Ve srovnání s ní ovšem podraží. Přesto i tak se má vejít pod magickou hranici půl milionu.
Nové technologie se v drtivé většině případů nejdříve prosazují u dražších produktů. Zpočátku jsou totiž drahé, firmy na nich proto chtějí vydělat (nebo alespoň výrazně neprodělat). Postupem času ovšem jejich vývoj a výroba zlevňují, proto se následně objevují i v levnějších výrobcích.
V automobilovém průmyslu je to jedno ze základních pravidel. Proto se také většina novinek představuje nejdříve v luxusních modelech za několik milionů, do levnějších aut za desetinu ceny se dostanou o několik let později.
Nejinak je tomu s elektromobilitou, kterou automobilky nejdříve „krmí“ movitější zájemce. Ti jsou totiž mnohem ochotnější zaplatit tento stále docela drahý pohon. Vývoj ovšem zastavit nelze. Klesající ceny lithia zlevňují trakční akumulátory, nejdražší položku elektrického auta, proto se dnes ceny nejlevnějších plnohodnotných aut pohybují pod půl milionem. V Česku je aktuálně nejdostupnější Dacia Spring s 33 kilowatty a 26,8 kWh, jež vyjde na rozumných 419.900 Kč.
Sesterský Renault Twingo čtvrté generace bude o něco dražší. Mluví se o částce 20.000 eur neboli zhruba 500.000 Kč. Chystaná novinka se tak zařadí pod stylový Renault 5 E-Tech. Oba vozy bude spojovat retro design. Twingo totiž sáhne k inspiraci prvním a rozhodně nejroztomilejším vydáním tohoto modelu.
Třídveřový vůz se k zákazníkům dostane v roce 2026, přičemž výroba bude probíhat ve slovinském Novom mestě, kde sídlí výrobce Revoz, který stoprocentně vlastní skupina Renault. V dvoumilionové zemi s rozlohou 20.273 km2 (Středočeský kraj spolu s Jihočeským mají dohromady necelých 22 tisíc kilometrů čtverečních) se jedná o jediného výrobce aut. Kořeny tamní fabriky o rozloze 67,6 hektaru sahají až do roku 1955. Aktuálně zde pracuje okolo 1400 zaměstnanců, kteří se podílejí na výrobě modelů Renault Twingo a Clio.