Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Volkswagen ID.7 na českých silnicích: Konečně pořádný elektromobil od VW

Ondřej Šámal
Diskuze (108)

V Česku odstartoval prodej vrcholného elektrického volkswagenu, který konečně přiváží od začátku vyladěný celek. Díky akční nabídce People navíc v jeho případě dostanete výbavu téměř za 189 tisíc v ceně. Jak jezdí?

Elektromobily od Volkswagenu byly v posledních letech skoro jako na pranýři. A v řadě ohledů i oprávněně. Největší evropská automobilka totiž své modely z rodiny ID. zřejmě šila horkou jehlou, což se odrazilo například na pomalých a zamrzávajících multimédiích, které jsou přitom pro lokálně bezemisní vozy naprosto klíčové.

Kritika se také snáší příliš ekonomické pojetí interiérů, které bilo do očí hlavně u nejmenšího ID.3. Tam už tuhle nectnost z větší části vyřešila loňská modernizace, v jejímž rámci kabina dostala více měkčených plastů a kvalitnějších materiálů. Některé nepochopitelné ústupky ovšem zůstaly. Na mysli mám především absenci tlačítek elektrického ovládání zadních oken. Mezi nimi a předními okny totiž přepínáte pomocí nijak zvlášť citlivé plošky u řidiče. A tuhle naprostou nesmyslnost, která při výrobě ušetří maximálně několik eur na vůz, bohužel dostal i vrcholný Volkswagen ID.7 s cenou minimálně 1.479.900 Kč.

Pokud však zvolíte akční model People za 1.531.900 korun, dostanete balík výbavy v hodnotě 188.700 Kč v ceně. V paketu najdete například metalízu, patnáctipalcový středový displej s navigací, vyhřívaný volant, přední sedadla Comfort, IQ. Light Matrix světlomety, zadní diodová světla s animací a další prvky.

K dispozici je zatím pouze jedna konfigurace kombinující nový zadní elektromotor APP550 s 210 kW a 545 Nm s akumulátorem s využitelnou kapacitou 77 kWh. V průběhu roku ovšem dorazí ještě provedení Pro S s 86 kWh, přičemž v plánu je též varianta GTX s pohonem všech kol a systémovým výkonem 250 kW. A také kombi ID. Tourer, které stane jedním z mála elektromobilů s praktičtějším zavazadelníkem na trhu.

Konečně pořádný elektromobil

Ve srovnání s nejnovějším Passatem Variant je ID.7 o 24 mm delší (4961 milimetrů), má o výrazných 125 milimetrů delší rozvor (2966 mm) a o 32 mm nižší (1538 mm) a deset milimetrů širší (1862 mm) karoserii. Průměr otáčení se díky absenci spalovacího motoru vpředu snížil na 10,9 metru (o 1,1 metru méně než u Passatu Variant). Novinkou je zcela nový multimediální systém s 15“ středovým displejem se známou lištou, která je však konečně podsvětlena.

Proti starším verzím je rozhraní výrazně rychlejší a citlivější na povely prstu. Vyspělé hlasové ovládání s virtuálním asistentem IDA mi ovšem při jízdě několikrát reagovalo na běžnou komunikaci se spolujezdcem a neaktivovalo se až na přání.

Volant s dotykovými ploškami reagujícími i na stisk má nové rozvržení, z praktických zkušeností bych ovšem uvítal klasická tlačítka, která dostal třeba zmodernizovaný Volkswagen Golf. Po vzoru zmíněného Passatu Variant se volič jednostupňové převodovky přesunul na sloupek řízení hned za volant, stěrače tudíž ovládáte pomocí kolébkového přepínače na levé páčce.

Díky nízkému koeficientu aerodynamického odporu 0,23 se ID.7 pyšní dlouhým dojezdem na jedno nabití. Podle normy WLTP akční rádius dosahuje 621 kilometrů, varianta s 86 kWh by měla zvládnout přes 700 kilometrů. V praxi ovšem počítejte spíše s hodnotami přes 500 kilometrů. Ostatně již brzy Volkswagen ID.7 prověříme i v rámci klasického testu, tak se ukáže.

Dobíjecí výkon okolo 170 kW (Pro S s 86 kWh zvládne až 200 kilowattů) je na 400V architekturu solidní číslo, které dostatečně výkonný stojan za ideálních podmínek i o něco překoná. Němci do ID.7 konečně integrovali také velmi užitečnou a v reálném životě vlastně nutnou funkci předehřevu baterie, kterou můžete aktivovat v palubním systému, případně v rámci integrované navigace. Stačí jako cíl zadat konkrétní nabíječku. Líbí se mi ukazatel nejvyššího aktuálního dostupného dobíjecího výkonu, který záleží na teplotě baterie a stavu jejího nabití.

Video se připravuje ...

Z komfortní výbavy mohu vypíchnout „chytrou“ klimatizaci s průduchy ovládanými elektromotory a vrcholná sedadla ergoActive Premium, jež vedle vyhřívání a odvětrávání zvládají také kombinaci těchto dvou funkcí v podobě sušení. Samozřejmostí je i masážní funkce, šikovná je možnost nastavit si odlišnou intenzitu chlazení či vyhřívání sedáku a opěradla. To mi třeba u ostatních aut dost chybí, kolikrát bych si totiž potřeboval zahřát jenom záda.

K dispozici máte také prosklenou panoramatickou střechu, která ovšem na první pohled postrádá stínění. To je ovšem vyřešeno pomocí krystalků, jež pomocí elektřiny mění svoje uspořádání. Když chcete, je sklo zcela transparentní. Jedním stiskem se ovšem struktura změní a střecha připomíná mléčné sklo.

Jak to jezdí?

Jestliže starší Volkswageny ID. jsou vlastně velmi povedené automobily, ale horší elektromobily, ID.7 už konečně vyniká v obou oblastech. Nízká silueta je u lokálně bezemisního auta ještě důležitější než u spalovacího konkurenta. ID.7 i díky ní totiž dokáže být velmi efektivní.

Spotřeba během zhruba hodinové jízdy se sice pohybovala okolo 22 kWh/100 km, jenže se nejednalo o běžný styl. V delším horizontu se i v chladnějším počasí dostanete pod dvacet kilowatthodin na sto kilometrů. A až se opět probudí jaro s teplotami okolo 20 stupňů, můžete se dostat i na mnohem nižší čísla a dojezd okolo 500 kilometrů.

Video se připravuje ...

Pochválit musím cestovní komfort. Snad až na výjimky v podobě ostrých nerovností si Volkswagen ID.7 s většinou nástrah poradí bez známky potu. Řízení je lehčí, ale přesné. Samotné auto poslušně reaguje na povely volantu a rozhodně se nechová jako téměř pětimetrový liftback s těžkým akumulátorem v podlaze.

Někdo z kolegů zmiňoval ostřejší reakce akcelerátoru, mně jeho odezva ovšem přišla standardní. Zato bych se přimlouval za lepší brzdy. Osobně mi přišlo, že pedál na stisknutí začíná reagovat až někdy za polovinou chodu, přičemž brzdný účinek ani tak nebyl úplně nejsilnější. Příliš jsem v tu chvíli necítil ani rekuperaci. U jiných elektromobilů přitom zpomalování cítíte výrazně více.

Trochu postesknout si musím i nad samotným designem. Herbert Diess, bývalý šéf koncernu Volkswagen, chtěl mít z německé automobilky přímého konkurenta Tesly. Jenže ze všech vlastností se Volkswagen americkému konkurentovi přiblížil především právě tvary exteriérů, jež trochu připomínají ocucaný bonbon. Ani ID.7 není výjimkou. Třeba Škodovka se tématu elektromobility v tomhle ohledu chopila atraktivněji. Osobně bych si proto představoval pohlednější karoserie se zajímavějšími liniemi, což vedle Volkswagenů ID. platí také pro elektrické Mercedesy EQE a EQS podobného ražení.

Jinak ovšem vrcholný bezemisní volkswagen představuje velký skok kupředu, který však Němci měli předvést už před třemi lety. Na druhou stranu lepší pozdě nežli později.

Ondřej Šámal
Diskuze (108)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
3. 2. 2024 10:58
Re: Opravdu existuje nějaký relevantní počet šílenců...
SF90 aj keby nejazdila a len stála v garáži tak to je krásne potešenie pre oko.
Tiež som mal kedysi problém s tým čo na to okolie keď si kúpim to či hento ale už prdím na to. Ukazovať, chváliť sa nechcem alebo to není priorita ale treba si spraviť občas radosť a kúpiť po čom srdce túži.
2. 2. 2024 21:47
Re: Opravdu existuje nějaký relevantní počet šílenců...
:yes: ;-)
Avatar - Mokrous
2. 2. 2024 20:57
Re: Opravdu existuje nějaký relevantní počet šílenců...
:yes:
Avatar - speedfred
2. 2. 2024 20:25
Re: Opravdu existuje nějaký relevantní počet šílenců...
Cez víkend budem trénovať 😀
2. 2. 2024 20:23
Re: Opravdu existuje nějaký relevantní počet šílenců...
:-) :-) No, uvidíme...