TEST Volkswagen ID.3 Pro S – Evoluce pod slupkou
Revoluční elektromobil Volkswagenu se letos představil s opticky decentním faceliftem přinášejícím i zásadní technologické novinky. Technika se sice nezměnila, ale automobilka vylepšila účinnost architektury i reálnou využitelnost vozu.
Design, interiér
Inovativní elektromobil Volkswagen ID.3 je na světě už od roku 2019 a za tu dobu oslovil velkou skupinu zákazníků. Jen v loňském roce byl pátým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, když se německé značce povedlo prodat 50.015 kusů. Konkurenční Tesla Model 3 se sice prodala v dvojnásobném počtu, ale i přesto je to pro automobilku přijatelný výsledek. Zejména, když elektrický ID.3 má stejně důležitou roli, jakou v minulosti měli Brouk nebo Golf.
Volkswagen ID.3 se začátkem letošního roku představil s decentní evolucí, protože na sebemenší revoluci je zatím brzy. Novinka je značkou nazývána novou generací, ale dokonce i vizuálních novinek je absolutní minimum. Faceliftovaný Volkswagen ID.3 má pouze centimetrový rozdíl v celkové výšce a vizuálně se skoro nezměnil. Základní rysy jsou stále stejné, na předním nárazníku se objevily tzv. vzduchové záclony a z kapoty zmizela černá plocha.
Inženýři Volkswagenu totiž zapracovali na aerodynamice a při změně tvaru kapoty zjistili, že se bez velkého černého plastu obejdou. I díky tomu je předek modernizovaného ID.3 opticky čistší, delší a celkové proporce jsou teď vyváženější. 3D zadní světla s LED technologií se pokusila o vzájemný kontakt protažením až do výklopného víka, na úplné propojení však nedošlo. Zásadní novinkou pak je nová zelená barva Dark Olivine.
Sice se zdá, že vylepšení v exteriéru je minimum, ale ta nejdůležitější jsou technologická. Automobilka vybavila „ID-trojku“ volitelnými světlomety ID.Light LED Matrix s osmnácti moduly na každé straně, z nichž jedenáct lze samostatně zhasnout nebo ztlumit. Ty jsou současně spojeny svítícím bílým LED páskem s charakteristickým světelným podpisem v noci. Vzadu jsou nové OLED svítící plošky s prostorovými animacemi pro trvalé svícení i brzdová světla, nově ve tvaru X.
V modernějším interiéru je velkých novinek ještě méně. Volkswagen vylepšil kvalitu materiálů, u staršího modelu právem kritizovaných. V návaznosti na dnešní trendy pak je vše z veganských nebo recyklovaných materiálů. „Nová“ kabina je teď mnohem hodnotnější a ze sedadla řidiče si můžete všimnout i technologického vylepšení – ID.3 nově má příplatkový head-up displej s rozšířenou realitou.
Volkswagen při uvedení faceliftu zmínil, že head-up displej má nejdokonalejší vizuální navigační systém značky. Dokonce mu pomáhá stabilizace vůči pohybům auta a údaje se promítají ve dvou úrovních – ke stávajícímu zobrazení rychlosti a dalších údajů přibylo také zobrazení s ohniskovou vzdáleností 10 metrů před autem pro aktivní a dynamické navigační pokyny v reálném prostředí snímaném kamerou a radarem.

Bohužel, automobilka pochopitelně zachovala architekturu interiéru s ovládáním komfortní výbavy na dotykovém displeji infotainmentu. Ten se občas pomaleji načítá, ale už v základní výbavě má konektivitu mobilních telefonů přes Apple CarPlay a Android Auto nebo bezdrátovou nabíječku. Díky Paketu Infotainment pak můžete navíc získat i nadstavbu We Connect Plus s inteligentním hlasovým ovládáním, decentralizovanou konektivitu s okolím V2X nebo online navigací se sledováním dopravy v reálném čase.
Modernizovaná „ID-trojka“ navíc umí sledovat i obsazenost nabíjecích stanic a vylepšený plánovač tras zohledňující aktuální provoz i prognózy dalšího vývoje, obsazenost nabíjecích stanic i výkony příslušných stojanů. Elektromobil umí sám posoudit, zda je lepší navrhnout dvě kratší zastávky na nabíjení místo jedné delší. Cestování s elektromobilem na delších trasách tak je zase o trochu příjemnější a efektivnější.
Vylepšený Volkswagen ID.3 si ponechal i zjednodušené ovládání okének z místa řidiče, které má pouze dvě tlačítka. Pokud chcete ovládat zadní okénka, musíte nejprve stisknout čudlík s nápisem Rear. Funkce vyžaduje opětovné vypnutí, když se následně potřebujete vrátit ke standardnímu ovládání předních oken. Celková praktičnost interiéru pro čtyři dospělé osoby se nezměnila, stejně jako zavazadlový prostor se základním objemem 385 litrů.
Pohon, jízdní vlastnosti
Volkswagen při modernizaci elektromobilu ID.3 vyslechl zpětnou vazbu a kritiku a vydal se cestou evoluce a vylepšování. Elektrická technika však zůstala beze změn, takže stále zakládá na modulární platformě MEB se dvěma dostupnými akumulátory s kapacitou 58 a 77 kWh. Stejně tak v nabídce zůstává jediná výkonová specifikace s elektromotorem o 150 kW (204 koních) na zadních kolech.
Pro elektromobil do města je koňské stádo bohatě dostačující, a díky instantnímu točivému momentu 310 Nm se s pomocí okamžitě reagujícího elektromotoru budete jednoduše připojovat na dálnici i bezpečně předjíždět. Volkswagen ID.3 Pro S s větším 77 kWh akumulátorem má však dynamiku závislou na stavu nabití akumulátoru. Při poklesu stavu nabití pod 40 procent je už výrazně slabší a nejedno předjíždění pro jistotu vzdáte.
Charakteristika elektromotoru a nastavení stabilizačních asistentů je navíc nekompromisní. „Silné“ elektrické zadokolky se nemusí bát ani nezkušení řidiči. Cíleně jsem ID.3 Pro S zkoušel „utrhnout“ při odbočování v křižovatkách, ale dynamická stabilizace vozu zabraňuje i v sebemenším skluzu a pečlivě reguluje točivý moment tak, aby kola neměla jedinou šanci protočit se. Jízdní stabilizace je současně nevypnutelná. Zábava v elektromobilu? Proč?
Jenže to jsou jízdní schopnosti, jaké můžete v čistě elektrických autech klidně hodit za hlavu. Nejrozumnější jsou pro každodenní cestování ve městech a Volkswagen ID.3 je komfortní i na horších silnicích. Tichost elektromobilů současně nutí automobilky, aby věnovaly více úsilí celkovému odhlučnění, takže se s ID.3 příjemně cestuje i ve vyšších rychlostech na širokých okreskách na dálnicích.
Modernizovaný Volkswagen ID.3 je navíc jedním z bezproblémově použitelných elektromobilů, se kterými už nemusíte tolik řešit, zda vůbec někam dojede. Automobilka pro námi testovanou nejvyšší specifikaci Pro S udává maximální dojezd až 556 kilometrů. Nám po ukončení nabíjení do stoprocentního stavu nabití ukázal reálný dojezd 542 kilometrů.
Na nejdelší dojezd se pochopitelně váže spotřeba elektrické energie, která s lehkou nohou ve městech klesá až k 12 kWh/100 km. Mimo města a dálnice se s Volkswagen ID.3 pohybuje za přibližně 15 kWh/100 km a na dálnicích se přibližuje k 20 kWh/100 km. Automobilka tak sice nezměnila techniku jako takovou, ale zapracovala na její účinnosti i spotřebě elektrické energie. S ohledem na letní testování však zatím můžeme jen spekulovat, jak se bude chovat v zimě.
A vylepšením prošlo také nabíjení. U námi testovaného modelu Pro S se zvýšil maximální nabíjecí výkon stejnosměrným elektrickým proudem z předchozích 125 na výsledných 170 kW. Od „rychlonabíječek“ tak s novou „ID-trojkou” budete odjíždět výrazně dříve. Bohužel, architektura vozu stále disponuje slabší nabíjecí křivkou s výrazným postupným poklesem výkonu.
Nově se u Volkswagenu ID.3 objevuje funkce Plug & Charge pro zpříjemnění dobíjení, kdy přihlášení vozu k nabíječce, nabíjení a vyúčtování probíhá automaticky. Volkswagen ID.3 Pro S se přitom nabije z 10 na 80 procent stavu baterie za 29 minut, při méně efektivnějším dobíjení do 100 procent mu to pak trvá 48 minut.
Závěr
Závěr
Elektrický Volkswagen ID.3 prošel modernizací, jakou v exteriéru prozrazuje minimalističtější a aerodynamičtější design. Nejvýraznější novinkou jsou modernější technologie a vylepšení, při nichž značka zakládala na zpětné vazbě od zákazníků i novinářů. Základní elektromobil z Wolfsburgu tak je ještě příjemnější pro život ve městech i na delších cestách. S reálným dojezdem okolo 500 kilometrů se s ním můžete odhodlat i na cestování po Evropě.
Volkswagen jej dokonce zpřístupnil větší skupině potenciálních zákazníků, protože spolu s faceliftem snížil základní cenu těsně pod milion. Nově si Volkswagen ID.3 v nejlevnější specifikaci Life Pro s 58 kWh akumulátorem můžete koupit za cenu od 999.900 Kč. Námi testovaná nejvyšší varianta Pro S s větší 77 kWh baterií pak začíná od 1.272.900 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 999.900 Kč (ID.3 Life Pro 150 kW, 58 kWh) |
Základ s testovaným motorem | 1.272.900 Kč (ID.3 Pro S, 4místné, 150 kW, 77 kWh) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.272.900 Kč (ID.3 Pro S, 4místné, 150 kW, 77 kWh) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.450.100 Kč (ID.3 Pro S, 4místné, 150 kW, 77 kWh) |
Plusy
- Solidní dojezd
- Nízká spotřeba
- Komfortní podvozek
- Technologická výbava
Minusy
- Stále pomalejší infotainment
- Dotykové ovládání všeho
- Nabíjecí křivka
- Výrazně slabší pohon s nízkým nabitím
