Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Volkswagen Polo poprvé naživo. Technika golfu v menším balení! (+videa)

Jan Mička
Diskuze (53)
Nový Volkswagen Polo jsme si poprvé prohlédli v rámci prezentace v Berlíně. Výrazně narostl a dostal prvky, o kterých si může konkurence nechat zdát.

Megaúspěšný Volkswagen Polo se po řadě upoutávek ukázal v celé své kráse v pátek 16. června před polednem. Aktuálně se bavíme o šesté generaci, která má rozhodně na čem stavět. Od března 1975, kdy začaly sjíždět z výrobní linky ve Wolfsburgu první sériové kusy značené jako Typ 86, se prodalo více než čtrnáct milionů exemplářů, což z pola dělá jednoho z nejúspěšnějších zástupců velmi nabitého segmentu malých vozů. Považuji jej za takovou „klidnou sílu“ – zatímco někteří konkurenti stavěli a stále stavějí na výraznějším designu, polo zůstávalo spíše konzervativní. A nic se na tom nezměnilo ani u šestého vydání.

Video se připravuje ...

Jenže i konzervativní auto může být ve skutečnosti nepřehlédnutelné, záleží pouze na zvolené verzi. Volkswagen udělal dobrý tah v tom, že vedle standardního provedení a sportovněji laděné linie R-Line představil také variantu GTI, která se designově mimořádně povedla. Zejména přední část nemá chybu – exkluzivně u GTI totiž automobilka nabízí diodové přední světlomety s rudou linkou ve tvaru křídla, která navazuje na pruh v masce chladiče. Vůz působí dospěleji, má svalnaté boční proporce, ale není nabubřelý. Jasnou volbou mladších zákazníků bude linie Beats s audiem o výkonu 300 Wattů. Možná jste si všimli, že na všech fotkách a videích najdete pouze pětidveřové varianty. Třídveřová totiž ani nebude kvůli předpokladu menšího zájmu ze strany zákazníků. Škoda…

Premiéra nového Volkswagenu Polo se od těch konkurenčních nelišila – mraky lidí schopných stoupnout si vám před objektiv foťáku prakticky kdykoliv, zkrátka jako na světových autosalonech. Prodrat se za volant alespoň jednoho ze čtyř vystavených kousků bylo zprvu téměř nemožné, nejvíce narváno bylo tradičně na hlavním podiu a nepřekvapivě u GTI, které je díky motoru 2.0 TSI o výkonu 147 kilowattů ryzím hot-hatchem. Vždyť takový výkon měl pětkový Golf GTI, který stále platí za velmi vyhledávaný ostrý hatchback. Navíc na něj nebudeme muset čekat déle, než je nezbytně nutné. Volkswagen totiž v listopadu uvede na český trh všechny verze najednou, ceny ale budeme znát už na přelomu srpna a září.

Polo mezigeneračně pořádně narostlo, do šířky je o 69 milimetrů větší než předchůdce a rozvor náprav narostl o těžko uvěřitelných 94 milimetrů, což se uvnitř prostě muselo projevit. Měřím 190 centimetrů a s místem v podélném směru se nebojím polo srovnávat s golfem, je to zkrátka rodinné auto, které díky nárůstu objemu kufru o 25 procent (nyní má 351 litrů) odveze ještě více zavazadel než doposud. Šířka vpředu vyhoví i tělnatějším jedincům, atmosféra na palubě je vzdušná a taková „měkoučká“. A to ať se bavím o čalounění níže ukotvených sedadel, nebo plastech v horní části přístrojové desky. S výhledem ven také problém nebude – subtilní přední sloupky příliš nebrání pohledu šikmo ven, naprosto stejné je to při pohledu šikmo vzadu. Jenom se podívejte, jak jsou zadní sloupky tenké, skoro jako by designéři brali inspiraci u tiguanu.

Volkswagen Polo – srovnání rozměrů s předchozí generací
Model Polo Mk6 (2017-) Polo Mk5 (2009-2017)
Délka (mm) 4053 3972
Šířka (mm) 1751 1682
Výška (mm) 1446 1453
Rozvor (mm) 2564 2470
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1525/1505 1463/1456
Objem zavazadelníku (l) 351 280

Polo se navíc umí uvnitř pořádně odvázat. Je libo například červený dekor přístrojové desky? Není problém, má ho zmíněná verze Beats. Vrcholné provedení infotainmentu disponuje displejem o úhlopříčce osm palců, který je navíc v přístrojové desce zasazen výše, aby byl více v zorném poli řidiče. Ovládání je samozřejmě dotykové s velmi slušnou citlivostí, stejně jako v případě Seatu Ibiza se však nezapomnělo ani na softwarová tlačítka pro ovládání hlasitosti audia a rolování v seznamech položek. Důvodem je zřejmě snaha o lepší finanční dostupnost, plně dotykové systémy známé z golfu nebo arteonu budou jistě dražší.

Ta hlavní novinka se však nachází přímo před řidičem. Digitální přístrojový štít s možností zobrazení mapy navigace se totiž s malém autě objevuje úplně poprvé a polu dodává punc luxusu. Ovládání se neliší například od golfu nebo passatu - je třeba si jej trochu osahat, na zásadní nedostatky však nenarazíte. Vedle toho se však ukázala i klasická analogová verze digitálního štítu, mělo ho Polo Beats. Mezi dvěma přehlednými a dobře čitelnými ukazateli najdeme klasický palubní počítač, stejně jako u minulé generace pola.

Místo na zadních sedadlech bylo dosud u pola trochu kamenem úrazu. Měřím 190 centimetrů a sám za sebe jsem se v minulém vydání posadil, kvůli menšímu nástupnímu prostoru a pouze nezbytnému místo před koleny a nad hlavou to byl zdlouhavá a spíše bolestivý proces. A dnes? Na zadní sedačky pola jsem zaplul snadno a rychle, nastupování nepřekážejí podběhy kol ani prahy, všechno je zkrátka uzpůsobeno i pro dlouhány. V loktech je ve srovnání s přední částí těsněji, naopak nad hlavou mi zůstávaly ještě asi tři centimetry prostoru i po napřímení zad. Krajní opěradla jsou navíc velmi příjemně tvarovaná a sedáky slušně podepírají stehna, bavíme se o plnohodnotných místech s výraznějším bočním vedením. Je znát, Volkswagen ukotvil opěradla více dozadu, že bych ale pociťoval při vystupování diskomfort? To ne…

Samozřejmě jsem nakouknul i do zavazadelníku se zmíněným základním objemem 351 litrů. Oproti 280 litrům pola minulé generace je to velká změna, kufr je dokonce ještě o 21 litrů větší než u golfu čtvrté generace. Hodnota je naměřena podle normy ISO 3832, podle automobilky je exaktnější. Ložná plocha je příkladně přehledná, nechybí výklopná podlážka, a dokonce ani postranní „packy“, které ji zajistí ve vyklopené poloze.

Polo je po Seatu Ibiza druhým vozem koncernu Volkswagen, který vyjíždí je postaven na modulární platformě MQB A0. Jde o „nejmenší“ variantu základu, který používá golf a všechny od něj odvozené modely, nejenom to však polo spojuje s vyššími třídami. Jde také o výbavu, na jakou v segmentu malých modelů zatím nejsme zvyklí. Jmenujme například adaptivní tempomat schopný pracovat až do rychlosti 210 km/h, adaptivní tlumiče, sledování slepého úhlu, systém automatické jízdy v kolonách u verzí s převodovkou DSG, poprvé v kombinaci s mechanicky ovládanou ruční brzdou, asistent pro vyjetí z parkovacího místa nebo internetové služby s novinkou v podobě platformy We by Volkswagen.

Jejím prostřednictvím můžete využívat programu bezhotovostní parkování WePark, který byl v rámci premiéry pola poprvé spuštěn v Berlíně. Stačí si stáhnout stejnojmennou aplikaci do chytrého telefonu, jednou se přihlásit na webu park.we-vw.com a pak už vlastně nic neřešíte. Aplikace hlídá polohu vozu, zobrazí vám cenu parkování a nakonec bezhotovostně vyúčtuje cenu za skutečnou dobu parkování. Služba bude v dohledné době spuštěna i v dalších německých městech.

Jak už psal kolega David Bureš v pátečním článku, v nabídce pohonných jednotek převládají zážehové verze. Atmosférické litrové tříválce MPI mají výkon 48 a 55 kW a jsou párovány s pětistupňovým manuálem, přeplňované varianty TSI se 70 a 85 kilowatty mohou spolupracovat i se sedmistupňovou převodovkou DSG, nechybí nová patnáctistovka TSI se 110 kilowatty (šestistupňový manuál nebo sedmistupňové DSG) a již zmíněný dvoulitr TSI se 147 kilowatty pro verzi GTI (převodovky jako u 1.5 TSI).

Vznětové varianty mají výkony 59 kW (pětistupňový manuál) a 70 kW (pětistupňový manuál a sedmistupňové DSG) a disponují systémem vstřikování močoviny SCR známým z větších modelů. Premiéru v polu slaví verze 1.0 TGI na stlačený zemní plyn. Má výkon 66 kW jedinou možností je manuální pětistupňová převodovka.

Podívejte se na záznam tiskové konference v Berlíně:

Video se připravuje ...
Jan Mička
Diskuze (53)
Avatar - white label
19. 6. 2017 18:33
Re: Redaktor - výška
Jo. ze začátku (učinkování v a.cz) přibral, ale teď zase shodil a docela rychle. :yes:
19. 6. 2017 17:34
Vele úspěšné Polo?
Zejména se sedáky vzadu tak ukrutně sklopenými vzad !!!! Tradičně - v několika generacích !! Naštěstí to Fabia vždycky opravila, protože v Polu se sedět vzadu nedalo.
Avatar - Avanti
19. 6. 2017 16:28
Re: tak
Ja som asi mesiac dozadu u nás videl 2 úplne nové Puntá a v podstate pri pohľade a tú ochudobnenú verziu sa naozaj oplatí iba za výpredajovú cenu - t.j. 8-9 000 €.
Avatar - iudex
19. 6. 2017 09:19
Re: tak
Otázka je, či v tej predajni Fiatu nestojí celý rok, kúpiť si takto staré nové auto si viem predstaviť len pri veľmi výpredajovej cene a rovnako to zrejme vidia aj kupujúci.
Avatar - iudex
19. 6. 2017 09:17
Re: Redaktor - výška
Ale podľa videa v poslednej dobe hodne schudol, voľakedy bol väčší macek.