Nürburgring Nordschleife: Znáte jednotlivé sekce nejtěžšího okruhu světa?
Severní smyčka bájného Nürburgringu má mnoho přezdívek skrývající jeden uznávaný význam. Nordschleife je objektivně nejtěžší závodní okruh světa a naučit se všechny zatáčky dává zabrat i ostříleným pilotům. Tady je máme.
Od svého vybudování v letech 1925–1927 si Severní smyčka Nürburgringu čili Nordschleife získala pověst děsivé a nemilosrdné silniční dráhy v pohoří Eifel na západě Německa. Anglický novinář po zahajovacím závodu 18. června 1927 dospěl k závěru, že „byl vyslán opilý obr, aby určil trasu“. Pilot Formule 1 Jackie Stewart vyhrál tři tituly mistra světa, ale něco podobného nikdy neviděl.
Špičkový skotský okruhář byl silnicí vážně ohromen, proto vyslovil jednu z nejznámějších přezdívek, které okruhu už nikdy nikdo neodpáře. Označení Grüne Hölle, Green Hell, nebo prostě Zelené peklo je libozvučný pojem mezi všemi generacemi automobilových nadšenců.
Desítky zatáček s originálními názvy
Turistické jízdy veřejnosti nebo oficiální závody v Zeleném pekle byly, jsou a budou pro účastníky velmi speciální událostí, protože Nordschleife také známá jako Severní smyčka je jednou z nejnáročnějších silnic planety. Pekelně složité zatáčky střídají zrádné nerovnosti, strmé svahy a slepé horizonty, během průjezdu se neustále mění povrch vozovky a do všeho promlouvá proměnlivé počasí. Snadno se startuje na slunci, projíždí deštěm a vrací opět do sucha a naopak.
Komplikovaný charakter je výzvou pro otrlé, ale zároveň ohrožuje bezpečné ježdění. Záludnosti byly příliš i na piloty Formule 1, kteří v roce 1970 odmítli startovat. Došlo na velkolepé stavební úpravy, aby byl snížen strach nejlepších jezdců na Zemi. Další ročníky se konaly, dokud nepřišla známá havárie Nikiho Laudy. Populární pilot málem uhořel před částí zvané Bergwerk v mírné levotočivé zatáčce.
Zelené peklo měří celkem 20,832 kilometru, což je délka dohromady 73 zatáček (33 vlevo a 40 vpravo). Mezi nejznámější sekce patří i Bergwerk, Carraciola-Karussell nebo Brünnchen. O všech si povíme více v přehledu nejznámějších zatáček či sekcí, chcete-li.
0 km: Antoniusbuche
Na tomto místě kdysi stál obrovský buk s oltářem zasvěceným svatému Antonínovi. Strom stál nalevo od závodního okruhu a v roce 1935 byl pokácen, aby uvolnil místo pro novou federální silnici B 258.
1 km: Tiergarten
Česky přeloženo jako Zoologická zahrada názvem připomíná bývalé pohřebiště němých tváří, které údajně zahynuly v boji.
1 km: Hohenrain
Mírné esíčko za hrbolatým průjezdem kompresí není zvané podle žádného odkazu minulosti jako ZOO o několik desítek metrů zpět. Jméno evokuje hranici nějaké vysoko položené oblasti podle německého slovíčka „Feldrain“ (česky: přechod mezi pozemky).
2–3 km: Hatzenbach
Zábavná sekce se v názvu nechala inspirovat malým vodním tokem podél divácky atraktivní části Severní smyčky.
3 km: Hocheichen
„Eichen“ je německy dub a v místech okruhu před výstavbou stály dubové lesy, které vystřídal záludně klopený hladký asfalt.
3–4 km: Quiddelbacher-Höhe
Nájezd do kopce se jmenuje podle nejbližší obce Quiddelbach. Auta sviští po hřebenu nad vesnicí s necelými třemi stovkami obyvatel.
4 km: Flugplatz
Bývalé letiště pro lehká letadla na levé straně dalo výstižné označení dlouhé rovinky, kde auta nabírají nejvyšší rychlosti.
5 km: Schwedenkreuz
Donedávna opět hrbolatý úsek byl opraven, ale složitá levotočivá zatáčka přes horizont stále nahání hrůzu. Děsivá je i minulost místa spojena s téměř třímetrovým křížem napravo ve směru jízdy. Kamenná stavba údajně odkazuje na unesení a zabití Hanse Friedricha Datenberga. Bývalého starostu Kehlbergu a výběrčího daní pro Adenau prý v roce 1638 zavraždili zbloudilí švédští vojáci.
5–6 km: Aremberg
Prověrka brzdového systému směrem doprava nabízí méně schopným autům výlet do kačírku za vysokým obrubníkem. Závan brzdových destiček se nese daleko skoro až do stejnojmenné vesnice Aremberg.
6 km: Fuchsröhre
Stavební práce na Nordschleife se zde dočasně zastavily. V odtokové trubce byla nalezena liška a podle ní stavební dělníci spontánně pojmenovali rychlý sjezd jako Liščí nora. Zde se řidiči dělí na piloty a držitele řidičského průkazu.
7 km: Adenauer Forst
Jednoduchý název odpovídá zalesněné oblasti blížící se obci Adenau, o které bude řeč o pár řádků a zatáček níže.
7–8 km: Metzgesfeld
Levotočivý úsek se v titulku inspiroval názvem pole z katastru nemovitostí. Vlastníkem zemědělských pozemků okolo Zeleného pekla byl jistý hospodář Mertges.
8 km: Kallenhard
Tato část leží na bývalém zalesněném území zvaném Hart. Samotný kopec v místě však obrůstal pouze keři a vřesovišti, proto „kalt und kahl“ (studený a holý). Odtud název „Kallenhard“.
8–9 km: Wehrseifen
„Seifen“ je keltské slovo pro údolí. A co víc, v údolí se dříve nacházelo cvičiště domobrany. „Wehrseifen“ byla jakousi hranicí mezi vládci obcí Adenau a Breidscheid. V dřívějších dobách tu dokonce byl přítomen hraniční kámen.
9 km: Ex-Mühle
Prostor bývalého mlýna čili ex-mlýna, dalo by se říci. Původně zde měl okruh začínat/končit, ale mlynář odmítl poskytnout potřebné pozemky. Zatáčka se také občas zmiňuje jako Junkova po Čeňkovi Junkovi. Manžel Elišky Junkové tu havaroval a následně zemřel 15. července 1928 ve věku 34 let.
11 km: Bergwerk
Bergwerk je česky „důl“ a za Adenau se těžilo olovo a stříbro. Dobývání trvalo do roku 1900, poté už se dolování nevyplatilo. Přímo do Bergwerku už nedojel Niki Lauda, o pár sekund dříve nezvládl levou zatáčku lehce nadnášející monopost a těžce narazil do svodidel.
12 km: Kesselchen
Název vznikl opět během stavebních prací, protože okruh v tomto bodě prochází povodím (německy „Talkessel“).
13 km: Klostertal
Další rychlý úsek, tentokrát mezi Kesselchenem a Karussellem ve 14. století obýval byl Řád rytířů svatého Jana Jeruzalémského. V 18. století zde údajně žil samotářský mnich, který pomáhal potřebným.
13 km: Steilstrecke
Doslova strmý úsek vlevo od Zeleného pekla se dnes nepoužívá, ale dříve sloužil pro automobilové zkoušky. Sklon až 27 % byl skutečným testem výdrže vozidel, některá se prý převrátila dozadu. Ve středu zarůstající cesty vede žlábek na odtok kapalin unikající z přetížených motorů.
13–14 km: Carraciola-Karussell
Zřejmě nejslavnější zatáčka Severní smyčky. Strmě klopený levotočivý průjezd připomíná kolotoč. Kvůli zkracování stopy se jezdí hodně vnitřní stopa po specificky vydlážděném podkladu. Auta často chytají předními spojlery a na výjezdu z betonových panelů si odskočí. Jméno zatáčce propůjčil nejúspěšnější předválečný závodník Rudolf Caracciola.
14–15 km: Hohe Acht
Jeden z vysoko postavených bodů na dráze má nadmořskou výšku 746 metrů nad mořem. Vrcholek odpovídá názvu a mnoho lidí jej vnímá jako absolutně nejvyšší místo trati. Ještě o pár metrů vyšší je zatáčka jen pár stovek metrů za startem Nordschleife.
15 km: Hedwigshöhe
Název je odvozen od křestního jména manželky okresního správce a duchovního kmotra Nürburgringu. Choť si užívala pohled z tohoto místa, když byl její manžel na staveništi.
15 km: Wippermann
Stále složitě projížděná zatáčka byla pojmenována podle způsobu, jakým se auta v této části trati houpala nahoru a dolů, dokud správci Nürburgringu nesvolili k úpravě uskákaného charakteru silnice. I dnes je možné odlepit kola od země, jelikož se tudy jezdí agresivně přes vyšší obrubník. Laborování s rozhozeným těžištěm auta je pro zkušené mistry volantu.
15–16 km: Eschbach
Nájezd do druhé neznámější zatáčky nese pojmenování opět po nedaleké vsi. Před položením asfaltu se svodidly v lokalitě stály jasany (německy die Esche).
16 km: Brünnchen
Pramenitá oblast, odkud na přelomu století vedla řada zavlažovacích kanálů. Originální minulost není nic platná vedle stále častějšího přezdívání zatáčce jako „Youtube Corner“ kvůli přírodní tribuně, ze které se točí videa jízd zveřejňovaných na webu Youtube.
17 km: Pflanzgarten
Dřívější lokalita zahrad a polí pro pěstování plodin vznešených pánů z hradu Nürburg. Neměli šanci tušit, že po jejich úrodě se budou prohánět nejlepší auta světa, někdy si i skočí na příčném zlomu silnice.
17 km: Stefan-Bellof-S
Natažená sekce vzdává hold Stefanovi Bellofovi, to on 28. května 1983 zajel úžasně rekordní čas 6 minut a 11,13 sekundy za volantem Porsche 956. Bizarní výkon je i na dnešní poměry neuvěřitelný. Kromě toho šílený závodník v tomto místě přežil bez zranění vážnou nehodu, při které byl nezvladatelný vůz zcela zničen.
18 km: Schwalbenschwanz
Jazykolam Schwalbenschwanz navrhli doboví projektanti, protože se jim tato část okruhu z výšky jevila podobná konci vlaštovčího ocasu. Blížíme se ke konci nejnáročnějšího okruhu světa.
18–19 km: Galgenkopf
Záhadný Galgenkopf je název odvozený od slov šibenice a hlava. Význam přesně odpovídá tajemným myšlenkám, protože zde údajně opravu stávalo popraviště, kde vládci z Nürburgu pořádali veřejné soudy s nejkrutějším zakončením.
19–20 km: Döttinger Höhe
Rovinka do cíle a startu zároveň je bez významnějšího nápadu pojmenována podle blízké vesnice. Kdo dojede do Döttinger Höhe, může se považovat za šťastného člověka, který zdolal nenáročnější okresní silnici planety. Formálně plnohodnotná jednosměrka prověří techniku řízení i schopnosti auta zvládat nefalšovanou zátěž v délce téměř 21 kilometrů.