Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

O budoucnosti designu Škodovek s šéfdesignérem Oliverem Stefanim (rozhovor)

David Bureš David Bureš 9. 3. 2019
32
16
Zobrazit náhledy (32)
Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV
S šéfdesignérem Škody Auto, Oliverem Stefanim, jsme si popovídali nejen o nástupu elektromobility, ale také o mezikontinentální spolupráci stylistů.

Dnešní automobilový svět je pro designéry velkou výzvou, musejí si poradit nejen s novými módními trendy nebo rozšiřující se nabídkou modelů, ale také nástupem nových technologií. O tom všem jsme si v průběhu ženevského autosalonu popovídali s šéfdesignérem Škody Auto Oliverem Stefanim, který něco málo prozradil o designu budoucích modelů mladoboleslavské značky.

Ten se ponese hlavně v duchu výraznějšího stylu. Stefani o emocionálnějším designu mluvil již loni a na svém názoru trvá. V rozhovoru také přiznal, že se sjednocující designérský prvek, jako jsou rozdělené světlomety u SUV, chystá také u konvenčních aut i chystaných elektromobilů. A odhalil, jakým způsobem funguje spolupráce s asijskými kolegy.

V Ženevě odhalená studie Vision iV se prezentuje se světelným pásem mezi předními světlomety. Stane se tento detail typickým prvkem pro vaše nové elektromobily?

To auto, které jsme zde ukázali, je opravdovou škodovkou se vším všudy, najdete zde řadu designových prvků, které nacházíte i na vozech naší značky, ale tomuto autu jsme chtěli propůjčit ještě něco, čím se bude odlišovat, něco, co bude nad rámec toho, co už známe. Tím novým prvkem je hra se světly a chtěli jsme připomenout i tradici s křišťálem. Myslím, že toto je jeden z prvků, který budeme nacházet u našich elektromobilů. Do budoucna však chystáme ještě další překvapení u našich vozů.

Jak je složité navrhnout nový design pro elektromobily, abyste udrželi příslušnost ke značce a zároveň je odlišily od konvenčních vozů?

Není to až tak složité. Škoda má jednoduchý a čistý designový jazyk, který nevyžívá zbytečně moc linek. Boční linie se táhne od předních po zadní světla, což je něco velmi typického pro Škodu, dále jsou to křišťálové elementy a šestiúhelníková maska. Toto jsou dané prvky, které pak můžeme kombinovat s dalšími, jako jsou ty světelné technologie a nebo specifická linka střechy.

Jaké nové možnosti vám přináší nástup LED světlometů? Stanou se do budoucna hlavním osvětlením?

LED technologie přináší mnoho výhod, zejména jsou to výhody pro zákazníky, jako je vyšší účinnost těchto světlometů než u halogenů. My designéři díky ní můžeme navrhovat menší světlomety, zatímco u halogenů byl vždy dán nějaký určitý rozměr, které světlo muselo mít, aby dobře svítilo. V budoucnu budeme LED technologie využívat co nejvíce, je to však také otázka nákladů.

Plánujete do budoucna pracovat s nějakými novými materiály, ať už v exteriéru, nebo interiéru?

Určitě. Nové materiály budete nacházet především v interiéru, najdete zde zcela nové prvky. Můžeme se také pochlubit zcela veganskými materiály a chceme do budoucna pracovat s myšlenkou trvalé udržitelnosti. Když si vzpomenete na studii Vision RS, kterou jsme představovali v minulém roce, tak tam najdete koberečky vyrobené z banánových listů. Myšlenka trvalé udržitelnost skvěle zapadá do koncepce Škody Auto. Jako designéři máme v nových materiálech pochopitelně zálibu, protože přináší nové možnosti.

Objeví se některé z těchto nových materiálů už v příští rok v chystaném elektrickém voze?

Na toto nemohu nyní odpovědět, ale hledáme nějaká řešení.

Charakteristickým prvkem pro vozy SUV jsou horizontálně rozdělené světlomety. Plánujete nějaký nový spojující prvek mezi ostatními, běžnými modely?

My ve Škodě Auto se držíme našeho designového jazyka a chceme, aby každý vůz byl jasně přiřaditelný k naší značce, ale nechceme se dopustit té chyby, že budou všechny modely vypadat úplně stejně. U našich vozů SUV najdete ten prvek dělených světlometů a budeme mít novou samostatnou strategií také pro limuzíny. Jak jste si všimli a zmínili, chystáme vlastní designový styl také u elektromobilů postavených na platformě MEB. Ale neznamená to, že dané elementy budou platit navždy, budeme si s nimi dále hrát a rozvíjet je. V budoucnu přijdou nové nápady. Je to taková designérská hra, jejímž cílem je dosáhnout toho, aby ty vozy působily stále svěže a neotřele.

Vývoj designu je věc, která se připravuje dlouho dopředu. Vy jste ve Škodě Auto od roku 2017. Můžete prozradit, který model navrhujete od prvního nákresu?

Koncept Vision iV je vůz, který vznikal 100% pod mým vedením a na jehož vývoji jsem se podílel od začátku. Všechny vozy, které byly a jsou v přípravě od roku 2017 a začnou ve vyrábět v dalších letech, už jsou mnou ovlivněny. My u designu vždy navazuje na design z minulosti a pokračujeme v tradici. Byť do budoucna musí být naše auta více emocionální. Více také budeme pracovat s povrchy, kde najdete více elementu 3D. Naše vozy ale budou i nadále přinášet určitou přidanou hodnotu.

Jaká oblast designu prochází ve Škodě největším vývojem?

Je zde mnoho výzev, jednou z ní je zmiňovaná technologie LED, je to něco velmi inovativního a její nástup je nezadržitelný. Zabýváme se také využitím nových technologií, kam jde také mnoho prostředků. Ale největšími proměnami prochází v současnosti interiéry našich vozů. Nové obrazovky, povrchové materiály. Důraz je tedy kladen velmi na vnitřek vozu, neboť i elektrifikace přináší zcela nové možnosti a stejně tak přichází čím dál více elektronických systémů.

Škoda Auto už dnes nabízí i specifické modely pro Čínu nebo Indii. Jakým způsobem spolupracujete s tamějšími designérskými týmy a jaký vliv máte na tyto modely?

Máme vlastní designové oddělení studio v Číně, v Indii ho sice nemáme, ale pravidelně se stýkáme s našimi tamními zástupci, abychom zůstali v úzké spolupráci. Navíc se snažíme naslouchat trhu a potřebám zákazníků, protože by bylo špatně, kdybychom zákazníkům měli diktovat, co mají chtít a co se jim má líbit. Vyměňujeme si pravidelně informace o vkusu a potřebách na trhu. Do našeho týmu v Mladé Boleslavi jsme také nabrali několik lidí z Indie a pravidelně tam také jezdíme. V Číně máme vlastní oddělení, neboť tam se ten design vyvíjí velmi rychle a vstupuje tam na trh i hodně nových značek.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - rokyta.p
sehr gut
rokyta.p
| 10. 3. 2019
Veganský materiál se myslí to, že "kůže" není vůbec ze zvířete, ale jde o umělinu. Jak zvládnutou nebo ne, to už je věc druhá. Jenže v názvu záměrně drží název kůže, ekokůže a jiné. Přitom je to víceméně guma s něčím, na palubce měkčené pvc a tak. Ale aby tomu dali nový název, třeba i marketingově chytlavý to ne. Musí se zamontovat slovo kůže. Ale dřevěné dekory jsou také lakovaný plast, chromované taky.
Avatar - Blue Sun
sehr gut
Blue Sun
| 10. 3. 2019
Veganské materiál... A ví vůbec lidi, co to je?
Veganské materiály jsou obyčejné plasty, umělá vlákna, guma a podobné věci. Jen se tomu dal vzletný název a označení pro módní postižené vegany.
Avatar - Blue Sun
Ne-rozhovor
Blue Sun
| 10. 3. 2019
Na cingrlátka tu máme přechromovaný Volkswagen, ale to nikdo nechce vidět.
Lidi jsou v zásadě tupí. Na jedné straně od PSA chtějí avantgardu, aby ji hned nato kritizovali.
*
Meky
| 9. 3. 2019
Ako voda v koši.. Banánové listy? Trvala udržatelnosť? Naozaj? *! Na zakaznikov skodovka sere jak na placaty kameň :-) Ale nevadi, ja som si skodovku kupil raz a viackrát tu chybu uz neurobím. Lebo nakresliť a predať auto ke jedna vec a potom sa na zakaznika * je vec druha.
Design ksichtu
čert
| 9. 3. 2019
Vážený Olivere Stefani, pokud to budeš číst, tak se mi ozvi. Dám ti kontakt na moji holičku. Je to děs, takhle nejdu ani ke kravám, natož mezi lidi.