Škoda má nového šéfdesignéra. Podívejte se, jaká auta Oliver Stefani v minulosti navrhnul
Po několika měsících čekání vyšlo konečně najevo, kdo bude nově vést design modelů Škoda. Jozefa Kabaně na pozici šéfdesignéra vystřídá Oliver Stefani, který do mladoboleslavské automobilky přichází z mateřského Volkswagenu. Jelikož v českém prostředí není moc známou postavou, rozhodli jsme se připomenout jeho dosavadní práci.
Oliver Stefani zahájil svoji kariéru v německém koncernu VW Group v roce 1992, kdy postupně vystřídal různé funkce v různých značkách (třeba u Seatu a Audi). V roce 2002 se vrátil do mateřského Volkswagenu, kde naposledy působil jako vedoucí designu exteriéru.
Z titulu této funkce vyplývá, že se podílel na prakticky všech Volkswagenech poslední doby, od těch nejmenších, po ty největší. Konkrétně jsou s jeho jménem spojovány dnešní modely Sharan, Passat, Tiguan, Golf nebo Up!, na nichž se Stefani podílel rozhodující měrou. Rovněž pracoval na sedanu Jetta, Atlasu, velkém SUV určeném primárně pro Severní Ameriku a Čínu, nebo na odcházející generaci Pola.
V poslední době se Stefani zabýval hlavně koncepty rodiny I.D., tedy předobrazů chystaných sériových modelů elektrické řady Volkswagenu. Jmenovitě je zmiňován hlavně u I.D. Buzz, moderní reinkarnací slavného „hippie“ Busíku, alias Typu 2, dodávky postavené na základech Brouka.
A co Stefani říká o své dosavadní práci? „Máme dobrého Passata v sedanu a kombíku, chybělo nám ale více emocí. Proto jsme se rozhodli postavit výrazné, elegantní, dynamické auto, což je dobré jak pro značku, tak pro rodinu Passat,“ prohlásil o vzniku Passatu CC v době jeho premiéry. Rovněž tehdy přiznal, že se při jeho vzniku hledal co nejlepší kompromis mezi nízkou karoserií a prostorným interiérem. „Pokud jde o výraz, myslím, že nakonec lehce zvítězil exteriér,“ řekl o předchůdci dnešního Arteona designér, který vystudoval umělecký design na Akademii výtvarných umění v německém Braunschweigu a uměleckou školu v kalifornské Pasadeně.
„Jedním z mých nejoblíbenějších pohledů na Passat je zadní tříčtvrteční pohled, která vyzařuje celkovou krásu hru stínů. Z tohoto pohledu ostrá a nápadná charakteristická linka tvoří organizující prvek, do něhož jsou zakomponovány kliky dveří,“ uvedl zase o současném Passatu.
Jistě vás budou zajímat také Stefaniovy oblíbené automobily. V oblibě má historické Jaguary, přičemž jeho výběr dokazuje, že má opravdu vybraný vkus! „Z hlediska designu mám rád Jaguar D-Type a Jaguar XK-SS. Jsou senzační se svojí dlouhou kapotou a svými tvary. Preferuji D-Type z Le Mans,“ prohlásil v roce 2008 s tím, že v té době dokonce měl ve své kanceláři obraz několika D-Typů z Goodwoodu.
Co Stefaniho čeká?
Co se týče práce pro Škodu Auto, bude mít za úkol navázat na designérsky úspěšné období Jozefa Kabaně, jímž navržené automobily jsou v mnoha případech oceňovány jak odborníky, tak veřejností. Vedle již tradičních „Simply Clever“ řešení Kabaň propagoval tvary inspirované českým křišťálem, a tak jsme hodně zvědavi, zda nový šéfdesignér bude v tomto trendu pokračovat, nebo zda půjde odlišným směrem. Jelikož je ale Škoda konzervativní značka, žádné radikální změny nečekejme.
Třiapadesátiletý stylista se nicméně bude muset poprat s novými trendy v automobilovém světě. „S Oliverem Stefanim nyní zahajujeme další fázi rozvoje. Naše auta navrhne a povede do éry digitalizace a elektrifikace výroby vozů ještě emocionálněji,“ řekl k příchodu Stefaniho předseda představenstva automobilky Bernhard Maier. „Jsem přesvědčen, že Oliver Stefani bude dále důsledně rozvíjet nový designový jazyk značky Škoda a úspěšně ho pozvedne na další úroveň,“ říká k této akvizici zase Christian Strube, vedoucí technického vývoje v automobilce Škoda.
Oba Stefaniovým schopnostem věří. „Oliver Stefani má velký kreativní potenciál,“ prohlašuje šéf automobilky. „Díky svým dovednostem zákazníky značky Škoda budoucími modely nadchne. Ke značce Škoda se hodí,“ dodává pak vedoucí technického vývoje.
Kdy uvidíme první díla?
V praxi si ale na nějaký hmatatelný výsledek Stefaniovy práce ještě počkáme. Kabaňův tým totiž nejenže navrhnul již představeného Karoqa, ale stačil ještě zvládnout připravit facelift pro Superba nebo Fabii. A rozpracovaná je i nová Octavia... „S Jozefem Kabaněm jsme rozpracovali designovou strategii, jak bude v příštích letech vypadat interiér i exteriér našich vozů,“ přiznal na jaře Maier.
Stefaniovo tvůrčí úsilí tak zřejmě uvidíme třeba až na novém Superbu nebo na chystaném modelu s elektrickým pohonem. Mluvíme tedy o modelech, kterých se dočkáme až kolem roku 2020. Do té doby ale jistě přijde nějaký koncept, které už bude dílem nového vedoucího designu.
Podobně tomu bylo i u Kabaně. Ten jakožto šéfdesignér Škody jako první představil druhou generaci Superbu z roku 2008, na ní ale ještě pracoval jeho předchůdce, Jens Manske, stejně jako na Yetim nebo modernizované Octavii II. Čistě v režii Kabaně tak vznikl až třeba koncept Vision D z roku 2011, představený tři roky po Kabaňově nástupu do funkce šéfdesignéra mladoboleslavského výrobce.
Oliver Stefani převezme odpovědnost za oblast designu ve společnosti Škoda Auto 1. září. Mladoboleslavská automobilka se tudíž bez vedoucího designu bude muset obejít více než půlroku. Jozef Kabaň z firmy odešel v únoru, kdy zamířil k BMW, na pozici šéfdesignéra mnichovské značky. Funkce se ujme až na podzim, kdy se začne starat o vznik tvarů budoucích BMW, přičemž se bude zodpovídat Adrianu van Hooydonkovi, šéfdesignérovi koncernu BMW Group. Pravomoc šéfdesignéra ve Škodě Auto v tomto mezidobí převzal vedoucí designu exteriéru Karl Neuhold.