Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obytný kompakt do terénu je garsonka na podvozku Fordu

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Důmyslně koncipovaná úprava Transitu vytváří trvalou adresu pro řidiče-cestovatele. I se spolujezdcem mají oba k službám komfort jednopokojového bytu.  

Novinka kompaktních rozměrů na podvozku Fordu Transit láká potenciální zájemce o kempování na dostatek dobrodružství a zároveň lehkosti dorazit prakticky kamkoliv. Garsonka zařízená vysoko nad zemí se skrývá v novém obytném vozidle dlouhého názvu All-Terrain Electric Overland New Ideas RV (zkráceně AEONrv). 

Představený rekreační automobil má konkurenci předhánět působivým uspořádáním umožňující poskytovat posádce více prostoru, dalším trumfem má být neobvyklé množství možných zásob vody a posledním zdůrazněným plusem jsou nízké emise škodlivých látek během provozu. Jak říká výrobce, AEONrv je dokonalou kompaktní dodávkou k nezávislému bydlení.

Marketingové promo snese vše, ačkoliv terénní garsonka mezi čtyřmi stěnami skutečně nabízí základní vybavení jednopokojového bytu. Za vstupními dveřmi nad schody je situován malý obývací pokoj i jídelna, těsně vedle nechybí kuchyňka, toaleta, sprcha ani manželská ložnice. Role jednotlivých místností zajišťuje modularita a systém mechanismů pro posun nábytku či skládání postelí například z pohovky. Na malém měřítku bylo třeba vymyslet celou architekturu interiéru a výsledek se povedl o to více, že celý koncept navrhli dva softwaroví inženýři.

Ve výpočtech kabiny rozvržené snad na milimetry se počítalo i s komfortem nájemníků. AEONrv je postaven tak, aby odolal chladnému podnebí, výlety mimo civilizaci se mohou konat i v zimě. Zdi kryje izolace a okna tvoří dvojité prosklení vhodné i jako bezpečnostní prvek.

Zmíněné úložné prostory jsou zastoupeny množstvím odkládacích schránek, šuplíků, skříní a úkrytů, na zádi je zvenčí přístupný sklad kol, grilovacích potřeb, posezení a podobných věcí. Pod podlahou se vezou nezvykle velké zásoby vody, pitné se tankuje až 250 litrů, přičemž splašková nádrž pojme cca 30 litrů špinavého odpadu například z mytí nádobí v malém dřezu vedle dvouplotýnkového elektrického vařiče. 

V názvu stroje zní zmínka o elektrice, přesto je karavan poháněn poctivým šestiválcem o objemu 3,5 litru od Fordu. Vidlicový agregát dopují hned dvě turbodmychadla, elektrika se stará hlavně o chod palubních systémů. Energie je uložena v 7,7kWh lithium-iontových bateriích, které lze navýšit na kapacitu 12,8 kWh. Dobíjení pomáhají zefektivnit solární panely na střeše vozu.

Jízdu mimo asfalt jistí vždy přítomný pohon 4x4, montáž zadních kol je možné továrně zdvojit pro lepší trakci a stabilitu. Volba sériového obutí padla na terénní vzorek od BF-Goodrich, v nouzi je pak možné zapojit příplatkový naviják.

Základní cena není nízká, 194.500 dolarů čili 4,2 milionu Kč postrádá daň, ale kupec má jistotu multifunkčního karavanu do celoročního putování i s partnerkou po celém světě. Vzhledem k výbavě není třeba omezovat trasy na dobré cesty v létě a jen po okolí.

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

17. 9. 2021 15:02
Důmyslně koncipovaná úprava ?
Za velkou chybu považuji oddělení obytné části od kabiny, které omezuje zásadním způsobem využití prostoru. Sezeni vzadu u stolu je pak spartánské a jen pro dva lidi. Opravdu důmyslně koncipovanou úpravu bych si představoval jinak

A ta klima vzadu je dobrý úlet :-)