Oči pro pláč: Velká galerie nabouraných sporťáků a superaut
Moderní automobily jsou vybaveny množstvím systémů, které výrazně snižují riziko havárie i její následky. Přestože třeba Volvo věří, že jeho vozy v budoucnu už nebudou vůbec bourat, to je stále jen hudba budoucnosti, dopravní nehody jsou nadále nedílnou součástí silničního provozu. Vedle běžných aut při nich dojdou k úhoně i vozy za několik milionů korun.
Právě jízda se sportovními a supersportovními vozy je často riziková. Přestože se s takovým vozem řidič snaží jet sebevíc opatrně, stále se při jízdě děje všechno mnohem rychleji než v běžném automobilu. Uvědomili jsme si to i my s kolegou při nedávné jízdě s novým Audi R8. Stačilo v něm jen trochu víc ťuknout na plynový pedál a jeli jsme rychlostmi, při nichž reálně hrozila ztráta řidičáku.
Právě s tímto charakterem mohou mít nezkušení jezdci problém, protože na takovou rychlost nejsou zvyklí. Přitom na nějaký problém musí zareagovat mnohem rychleji než v běžném autě, což si v mnohých případech neuvědomí, nebo případně nezvládnou.
To, že sportovním autům hrozí větší riziko nehody, naznačují i statistiky. ČSOB Pojišťovna před lety zveřejnila statistiky nehod na českých silnicích podle automobilových značek, z nichž vyplynulo, že mezi nejčastěji havarovaná auta patří modely Ferrari a Porsche. Za rok 2009 dle tohoto žebříčku havarovalo 2,3 % v Česku registrovaných Ferrari a rovná dvě procenta Porsche. Nejvýše byl mimochodem Mercedes-Benz (4 % evidovaných aut), nejníže naopak Dacia (0,5 %).
Jak havárie sportovních a supersportovních aut dopadají, si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii. Někdy to odnesou jen plechy, jindy jsou následky horší. Netřeba připomínat i havárie slavných osobnostní, které skončily tragédií. Ve sporťáku přišli o život třeba herci James Dean a Paul Walker.