Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Octavia Combi přichází

Ondra Bobal
Na ženevském autosalonu byla oficiálně představena nová Octavia Combi. Díky přítomnosti redaktorů AUTO.CZ v Ženevě máte možnost se nyní o této novince naší automobilky dozvědět více. Za překvapivou novinku lze v každém případě považovat rozšíření...

ZAVAZADLOVÝ PROSTOR

Díky úspornému umístění pružení a tlumičů zadní nápravy nabízí Octavia Combi velkou ložnou šířku přesahující jeden metr. Maximální šíře zavazadlového prostoru je 1232 mm. Až po opěradlo zadní sedačky činí hloubka ložné plochy 1139 mm. Sklopí-li se sedačky, zvětší se maximální hloubka pro přepravu extrémně dlouhých předmětů (surfové prkno) až na 1702 mm. Ložná výška dosahuje až jeden metr. Nízká nakládací hrana se nachází ve výši 593 mm.

Vůz nabízí značnou variabilitu vnitřního prostoru. Rozdělením opěradla a sedáku v poměru 1/3 ku 2/3 lze zavazadlový prostor libovolně upravovat a zvětšovat.

Oba sedáky lze jednotlivě či společně překlopit o 90 stupňů dopředu. Po demontáži zadních hlavových opěrek lze úplně překlopit vpřed i opěradla a vytvořit tak rovnou plochu, která leží ve stejné výši jako podlaha zavazadlového prostoru.

Až po roletu má kufr objem 548 litrů (norma VDA), až po střechu je pak k dispozici 800 litrů prostoru. Po sklopení asymetricky dělené zadní sedačky lze objem zavazadlového prostoru zvětšit až na 1.512 litrů.

KAROSERIE

Konstrukce Octavie Combi byla simulována a vyvinuta pomocí počítačového systému CAD/CAM ve vývojovém středisku Česana. Ty nejvyšší nároky splňuje zejména v odolnosti vůči nárazu a v torzní tuhosti. Octavia Combi dosahuje ve své třídě nejvyšší úrovně tuhosti a splňuje všechny dnes známé bezpečnostní požadavky. Navzdory velkým, 1 metr širokým zadním dveřím se škodováckým technikům podařilo podstatně překročit požadovanou tuhost.

Základem této vysoké torzní tuhosti je zesílení vzadu v podlaze v prohlubni pro záložní kolo a třídílné zesílení mezi zadními podběhy. Právě s ohledem na optimální geometrii podvozku a nízkou tvorbu hluku je nutné, aby základní tuhost karoserie byla vysoká.

Pro příjemnou akustiku uvnitř vozu byly podle technických hledisek v oboru kmitání upraveny tloušťky stěn příček, střešního rámu a střechy. Náročné vedení zadních dveří, které je při zavírání automaticky vystředí, zabraňuje jejich zkroucení a navíc i tvorbě hluku.

Dalším faktorem nízké hlučnosti je potlačení bručivých zvuků a vibrací pocházejících od vozovky. Tvar karoserie minimalizuje vznik aerodynamického hluku. Dobré aerodynamické vlastnosti se projevují i v koeficientu odporu vzduchu, který (i přes výrazný tvar přední části karoserie) je 0,31.

BEZPEČNOST

Koncepce bezpečnosti vozu Škoda Octavia Combi splňuje všechny celosvětově platné normy a zohledňuje též i budoucí zákony Evropské unie a ve velké míře přispívá k utlumení následků skutečných nehod, jako jsou čelní, boční a zadní náraz a převrácení vozu.

Při čelní kolizi nebo i přesazeném nárazu je nárazová síla svedena do konstrukce vozu třemi cestami:

- přes spodní přední podélník do prahu

- přes horní podélník do výztuh ve dveřích

- rovněž přes horní podélník do velmi stabilní výztuhy sloupku A směrem nahoru.

Toto vyztužení zaručuje i při převrácení vozu dostatečný prostor pro přežití cestujících. Výztuhy ve dveřích byly navrženy tak, aby se dveře i po nárazu daly ještě snadno otevřít.

Zadní sedačka je konstruována tak, aby bezpečně zadržela zavazadla (i při dělené sedačce) v zavazadlovém prostoru. Dodatečná torzní výztuha bezprostředně za zadní sedačkou zadržuje předměty a nedovolí, aby se dostaly dopředu na sedačku. Navíc se v zavazadlovém prostoru nacházejí oka k bezpečnému upevnění nákladu.

Trubkové výztuhy

Také v prahu byla jako speciální bezpečnostní opatření, kromě normálního plechového profilu, namontována ocelová trubka o průměru 23 mm, která je určena především k ochraně před zraněním v oblasti boků. Dveře jsou navíc ve spodní části vyplněny strukturní pěnou, která při bočním nárazu působí jako nárazový polštář. Při nárazu zezadu je energie pohlcena zadními podélníky. Palivová nádrž se přitom nachází pod zadní sedačkou v chráněném prostoru pro přežití.

Dodatečné bezpečnostní aspekty

Kromě konstrukčních opatření na karoserii poskytuje Octavia Combi ještě další prvky bezpečnosti: Nový vůz může být vybaven bočními airbagy, airbagy pro řidiče a spolujezdce, předepínači bezpečnostních pásů vpředu a čtyřmi stavitelnými hlavovými opěrkami.

Všechny čtyři airbagy se spouštějí z jedné řídící jednotky. K rozpoznání bočního nárazu je navíc kromě normálního snímače zrychlení na každé straně instalován jeden speciální satelitní senzor. Centrální řídící jednotka rozhodne na základě rozdílných signálů, které airbagy musí být spuštěny. Nově vyvinuté předepínače bezpečnostních pásů optimalizují zadržovací systém: Nespouštějí se elektricky, ale mechanicky iniciují pyrotechnický systém. Oproti tradičním předepínačům byl zmenšen prostor pro jejich zabudování a také jejich hmotnost.

PODVOZEK

Přední náprava

Vpředu je použita teleskopická pružící jednotka se spodními trojúhelníkovými příčnými rameny. Záporný poloměr rejdu a velký úhel záklonu zaručují bezpečnou přímou jízdu a vysokou brzdnou stabilitu. Kinematika předních příčných ramen byla upravena tak, aby ve vzpěrách McPherson nemohly na tlumiče působit žádné rušivé příčné síly.

Trubkový stabilizátor redukuje při jízdě v zatáčkách boční náklon karoserie a umožňuje komfortní základní vyladění pružení. Přední náprava je namontována na nápravnici tak, aby co nejvíce tlumila hluk.

Zadní náprava

Na vlečené zadní nápravě bylo oddělením tlumičů a pružení dosaženo optimální reakce zadní nápravy při nerovnostech na vozovce. Prostorově úsporné uspořádání pružení umožnilo dosáhnout nakládací šířky přes jeden metr. Ve všech verzích je zabudován stabilizátor. Stavitelná nápravová ložiska zvyšují jízdní komfort a umožňují ovlivnění bočních sil. Tím také zvyšují bezpečnost jízdy v zatáčkách.

Kola

Celková geometrie náprav byla dimenzována na velká kola. Nejmenší velikost pneumatik je 175/80 R s ráfky 6x14". Větší verzí jsou pouze 15" kola: 195/65 R 15 na ráfcích 6 x 15".

Brzdový systém

Brzdový systém je vpředu standardně vybaven vnitřně chlazenými kotoučovými brzdami a vzadu brzdami bubnovými. Zadní nápravy vozů s motory Turbo, 20V a TDI se vybavují kotoučovými brzdami.

Čtyřokruhový systém ABS nejnovější generace je v nabídce pro všechny verze vozů. Ve spojení s motory 110 a 92 kW, motory 1,9 TDI 81 kW a i s motory 1,6 I 74 kW je systém ABS u vozů s automatickou převodovkou sériově rozšířen o elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS. Vozy bez ABS mají regulátor brzdné síly, který i při proměnlivém zatížení zadní osy (podle velikosti zatížení) zajišťuje bezpečné brždění.

NOVÝ MOTOR

Octavia Combi bude k dispozici se třemi benzinovými motory o výkonu od 74 do 110 kW a nabídka obsahuje také tři naftové motory o výkonu od 50 do 81 kW. Oním třetím benzinovým motorem je novinka - 1,8 Turbo.

1,8 Turbo pro Octavii Combi!

Přeplňovaný dvacetiventilový motor o objemu 1,8 I a výkonu 110 kW ( 150 k)

Řadový čtyřválec o objemu 1,8 I s turbodmychadlem je zdařilým produktem v oblasti motorové techniky. Disponuje dostatečným kroutícím momentem, vykazuje sportovní jízdní výkon a příjemně překvapuje rozumnou spotřebou paliva.

Technická data

Maximální kroutící moment je 210 Nm při otáčkách 1.750 ot/min až 4.600 ot/min. Nejvyšší rychlost vozidla je 216 km/h. Z 0 na 100 km/h dokáže nová Octavia Combi s turbodmychadlem zrychlit za 9,0 sekund. Vynikající jsou i hodnoty pružnosti motoru: Ke zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném čtvrtém převodovém stupni potřebuje pouhých 9,5 sekundy. Na 100 km spotřebuje přitom průměrně jen 7,9 litrů (norma MVEG).

VÝBAVA, PŘÍSLUŠENSTVÍ

Octavia Combi se představuje ve třech variantách výbavy, které každému zákazníkovi umožní individuální úpravu vozu.

LX (Základní výbava)

Již základní výbava LX je poměrně bohatá. Několik příkladů: Nárazníky v barvě vozu, posilovač řízení, automatické vypnutí světel po uzamčení vozidla, imobilizér, výstražná signalizace zapnutých světel, tónovaná skla, výškově stavitelný volant a sedačka řidiče, větrací systém s pylovým filtrem, zadní stěrač s intervalovým spínačem, přední a zadní nastavitelné bezpečnostní pásy, dělená zadní sedačka, příprava pro rádio se zabudovanými 4 reproduktory.

Výbava LX je k dispozici s motorem o objemu 1,6 litru a výkonu 74 kW (101 k) pod označením "LXi" nebo se čtyřválcovým motorem SDI o objemu 1,9 litru a výkonu 50 kW (68 k) s označením "LX SDI".

GLX (Komfort)

GLX označuje komfortní výbavu. Navíc nabízí airbag pro řidiče s předepínači bezpečnostních pásů, potahy sedadel ve 3 barevných variantách, kryty zpětných zrcátek v barvě vozu, ochranné boční lišty, centrální zamykání, elektricky stavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, opěrku páteře v sedačce řidiče, palubní počítač, zpožďovač vypnutí vnitřního osvětlení, dvoutónovou houkačku, uzamykatelnou odkládací schránku, tónovaná skla, krytku palivové nádrže odjistitelnou z místa řidiče a světlomety do mlhy.

Výbava GLX zahrnuje v nabídce motor o objemu 1,6 litru a výkonu 74 kW (101 k) jako "GLXi", nebo dvacetiventilový motor o objemu 1,8 litru a výkonu 92 kW (125 k) jako "GLX 20V" nebo turbodiesel TDI o objemu 1,9 litru a výkonu 66 kW (90 k) jako "GLX TDI".

SLX (Luxus)

Maximální výbavu charakterizuje variantu Octavia Combi SLX. Kromě výbavy GLX nabízí toto provedení: airbag pro řidiče a spolujezdce s předepínači pásů, elektrické stahování oken vpředu a vzadu; potahy sedaček a výplní dveří z kvalitnějšího materiálu; elektricky nastavitelnou posuvnou a vyklápěcí skleněnou střechu a výškově nastavitelnou sedačku spolujezdce s opěrkou páteře, příprava pro rádio s 8 reproduktory. Výbavu SLX lze objednat k těmto morům: Motor o objemu 1,8 litru turbo o výkonu 110 kW (150 k) jako "20V Turbo", pětiventilový motor o objemu 1,8 litru a výkonu 92 kW (125 k) jako "SLX 20V", motor o objemu 1,6 litru a výkonu 74 kW (101 k) jako "SLXi", turbodiesel "SLX TDI" o objemu 1,9 litru a výkonu 81 kW (110 k) a 66 kW (90 k). Vozy s výbavou SLX mají hliníkové disky se speciálním designem Škoda o velikosti 6 J x 15, s pneumatikami 195/65 R 15.

BARVY

Zákazník má u vozu Octavia Combi možnost volby mezi dvanácti barvami, z toho sedmi metalízami. Nárazníky jsou přitom lakovány ve stejné barvě jako vůz, ochranná lišta je nelakovaná.

Metalízy:

- červená Hot-Chili

- modrá hlubinná

- zelená smaragdová

- stříbrná diamantová

- černá magická s perleťovým efektem

- kaštanová

- granitová

Základní barvy:

- bílá Candy

- červená Rallye

- zelená petrolejová

- modrá námořní

Všechny použité laky jsou šetrné k životnímu prostředí, protože jsou rozpustné ve vodě.

ZVLÁŠTNÍ VÝBAVY

Své individuální představy může zákazník realizovat volným výběrem ze zvláštních výbav. Kromě jiného Škoda nabízí:

- klimatizaci

- boční airbagy

- skleněnou zvedací střechu a zasouvací střechu

- světlomety do mlhy

- ostřikovač světlometů

- výběr autorádií

- elektrické centrální zamykání

- vyhřívané přední sedačky

- autoalarm

- ABS

- ABS + EDS

- airbag pro řidiče nebo/a spolujezdce s předepínači pásů

- elektricky ovládané stahování oken

- vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka

- zvýšenou podlahu v zavazadlovém prostoru

- střešní nosič

- tónovaná skla

- 4 reproduktory navíc ke 4 v základní výbavě



Ondra Bobal