Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
44 Fotogalerie

Odveta za cla. Čínský Leapmotor nerozšíří výrobu v Polsku

Marek Bednář

Leapmotor hledá jinou továrnu koncernu Stellantis, kde by vyráběl elektrický crossover B10. Polsko totiž hlasovalo pro uvalení cel na elektromobily vyrobené v Číně. Ve hře je Slovensko nebo Německo, které hlasovaly proti.

Nedávná zpráva o tom, že čínská vláda instruovala své automobilky, aby pozastavily či přehodnotily velké investice v těch zemích EU, které hlasovaly pro uvalení dodatečných tarifů na elektromobily vyráběné v Číně, nabírá reálné obrysy. Automobilka Leapmotor, která je čínským partnerem Stellantisu, měla v továrně tohoto koncernu v polských Tychách začít vyrábět druhý model, ale nestane se tak.

Agentuře Reuters to uvedly dva nejmenované zdroje obeznámené se situací. Protože Polsko spolu s 9 dalšími státy EU hlasovalo pro cla, Leapmotor zvolí nějakou jinou zemi pro výrobu elektromobilu B10. Přitom by se ho cla netýkala, ani kdyby výroba probíhala v Polsku, stejně jako se netýká T03, již v Tychách z dílů importovaných z Číny montovaného vozu. Jsou to sice čínská auta, ale vyrábí se v EU, kdežto dodatečná cla se vztahují na auta vyráběná v Číně, i když je tam vyrábí evropské automobilky, jako Cupra, Dacia nebo Mini.

Pro výrobu Leapmotoru B10 jsou ve hře továrny ve slovenské Trnavě, kde se připravuje start výroby nového Citroënu C3 Aircross a Opelu Frontera, anebo fabrika v německém Eisenachu, kde vzniká nový Opel Grandland. Slovensko i Německo totiž patří k pěti státům, které hlasovaly proti zavedení dodatečných cel. Zbylých 12 členských států se hlasování zdrželo.

Leapmotor, celým názvem Zhejiang Leapmotor Technology Co., je v roce 2015 založený start-up věnující se výrobě automobilů se sídlem v Chang-čou, hlavním městě provincie Če-ťiang. Koncern Stellantis v ní drží 20 % akcií od roku 2023; akcie Leapmotoru jsou veřejně obchodované.

Čínské firmy podle Reuters mohou přímo investovat v zahraničí jen se schválením čínské vlády. Prodej aut značky Leapmotor mimo Čínu má na starosti organizace Leapmotor International, která je společným projektem Stellantisu a Leapmotoru. 51% podíl v ní drží Stellantis.

Video placeholder
Leapmotor C10 a T03 • Leapmotor