Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá elektrická Škoda Citigoe: Ustoupila drahým SUV

Svět motorů
Diskuze (14)

Po desítkách let opatrných pokusů pod značkou Citystromer se e-up stal v roce 2013 historicky prvním sériově vyráběným osobním elektromobilem od Volkswagenu. Za necelou dekádu prokázal svou spolehlivost a dnes je oblíbenou ojetinou u těch, kteří chtějí za auto do zásuvky utratit co nejméně. A pochopitelně se podíváme i na Škodu Citigoe.

Up je městským miniautem, které po letech zapláclo díru na trhu po starším modelu Lupo. K původní spalovací verzi postupně přibyla elektrická varianta e-Up, která by se dala označit za duchovního nástupce speciálního úsporného modelu Lupo 3L. V obou případech jde o výrazně upravené auto s mnohem vyšší pořizovací cenou a výrazně nižšími provozními náklady. Zatímco 3L mělo speciálně navržený naftový motor 1.2 TDI, e-up na to šel jinak – dostal 60kW elektromotor a baterii zajišťující dojezd 100-130 km.

Elektrická varianta nebyla náhodným dodatečným počinem. Ve skutečnosti byla ve formě konceptu představena už v roce 2009 a platforma produkčního auta byla pro zástavbu baterií připravena. Sdílení platformy se spalovacími modely nicméně definovalo, že poháněná náprava musí být vpředu, aby nebyl omezen prostor v kabině ani zavazadelníku.

Video se připravuje ...

Podruhé s lepším dojezdem

Druhá generace e-upu sice zachovává osvědčenou původní pohonnou jednotku, ale v roce 2019 dostala novou baterii s vysokokapacitními články s jinou velikostí. Při nutnosti vtěsnat bateriové bloky do původního místa sice byla kapacita navýšena o 70 %, ale systémové napětí kleslo, což vede k několika negativním efektům. Baterie se musí nabíjet výrazně nižšími výkony a motor musí plynule omezovat svůj maximální výkon s tím, jak klesá úroveň nabití. Řidič je informován horizontálními proužky na displeji palubního počítače – při polovičním nabití chybějí dva proužky a výkon motoru dosahuje již jen 53 kW.

Byť jde v městských rychlostech v obou případech o nezvykle čiperná auta, první generace za určitých podmínek má v dynamice navrch.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Svět motorů
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
24. 10. 2022 12:56
Re: Ale ale
Za 600 litrů elektrická nákupní taška, https://www.sauto.cz/…citigo/180745844

Která 2 roky nejela a sem zvědav, jak to pravidelně nabíjeli když to nejelo.

To bude kauf století :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
23. 10. 2022 17:39
Re: Ale ale
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Kolik platí Gazprom za propagaci fantasmagorické, neosovětské pavědy?
Avatar - xxc
22. 10. 2022 13:17
Re: Ale ale
Prvy krat pri dotaciach im nespadol server, ale bolo treba menit nejake nastavenia prehliadaca, aby slo formular odoslat. Druhy krat to bolo do mozno 3 minut, kto to nemal natrenovane z prveho pokusu, alebo mal pomalsi internet, tak to ani nestihol. Inak bude tazko predvidatelne spravanie, ked maju v plane vyrobit 120 kusov pre slovensky trh. Pokial budu chciet nejake dotacie, alebo pomoc od statu, tak tie auta mali produkovat tisice.
22. 10. 2022 09:54
Re: Ale ale
Nemám premium, možno je to v článku aj spomenuté, ale teda aj sa to tu viackrát riešilo.

Škodu vznik elektrického Citiga skoro nič nestál, bol to e-Up! a prišli s tým zámerne v čase, keď sa už začali počítať flotilové emisie. Linka na výrobu tohto auta stále existuje (robí sa dnes na nej primárne Karoq, ktorý do nej neskôr integrovali), ale už to koncern VW vie vykrývať inými elektrickým modelmi ako bolo trio NSF. Samozrejme, že výrobcom v dnešnej dobe ide o maximalizovanie zisku, keďže stále sa klasické spaľováky viac a viac obmedzujú na výrobe kvôli emisiám a po Európe pribúdajú továrne, ktoré nemajú čo vyrábať.

S elektrickým Citigom som mal možnosť jazdiť a musím povedať, že tí, čo stihli dotácie na elektromobil na Slovensku a kúpili si ho, tak dobre spravili. Získali ho za cenu o akej dnes môžeme snívať aj pri najlacnejších autách so spaľovacím motorom.

Neviem, či to Škoda urobila zámerne, ale vtedy dávala uvádzaciu zľavu tuším 3000 € a vzápätí sa dalo od ministerstva hospodárstva získať príspevok 8000 €. Ak si dobre pamätám, elektrické Citigo tak vyšlo na 10 000 €! Dnes týchto šťastlivcov na cestách spoznáte podľa tejto nálepky vzadu, ktorú musia mať: http://www.techbox.sk/…elektromobil.jpg

Tých áut bolo myslím nejakých 120, čím sa úplne vyčerpala kvóta pre slovenský trh na dva roky, čiže v predaji bolo elektrické Citigo na Slovensku možno tak dva mesiace.

Ten príspevok 8000 € sa žiadal elektronicky a rozchytal sa za necelé tri minúty (odvtedy už iný u nás nebol, lebo Sulík stále len bľabotal o vodíku a kašlal na rozvoj elektromobilov) a tým pádom elektrické Citigo u nás aj skončilo. Samozrejme, na prvý pokus to elektronické žiadanie o príspevok zbabrali a tuším im padol server.

Bol som v tom období pracovne na návšteve v bratislavskom Volkswagene, kde bola delegácia z centrály a dosť otvorene a nahnevane kritizovali túto nesystémovú podporu elektromobilov na našom trhu. To ma dosť prekvapilo, lebo potom to fakt vyzeralo, že s niečím takým nerátali, že ho u nás vypredajú tak rýchlo. Neviem, čo si mysleli, asi, že sa to bude predávať tak pomaly ako predtým e-Up, ten malo fakt vtedy len pár firiem a nebol oň záujem.

Takže aby som to zhrnul, toto je len príklad zo Slovenska s ukážkou ťažko predvídateľného nákupného správania. Ak sa niečo podobné udialo aj v iných krajinách, krátka kariéra Citiga-e iV je pochopiteľná. V jeho kontexte na ňom neprerobili si myslím, ale ak to už potom porovnávali s Enyaqom, tak zrejme áno. Mal som možnosť jazdiť s elektrickým Citigom a neskôr zo zvedavosti aj s Daciou Spring a teda zlaté Citigo.
Avatar - twistedTSD
22. 10. 2022 01:49
Re: Ale ale
To nemá prakticky žádnou výpovědní hodnotu.