Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Cee'd: S benzinem starosti nebudou

Bazarové Recenze Bazarové Recenze 23. 1. 2015 • 19:21
33
124
Zobrazit náhledy (33)
Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed
Automobilka Kia modelem Cee´d z roku 2006 ukázala, že umí udělat pořádná a v evropské konkurenci schopná auta. Facelift z roku 2009 je žádoucí nejen díky lepší výbavě, ale také kvalitě.

Kia Cee'd se začala vyrábět v roce 2006 a nahradila nepříliš kvalitní korejské produkty, které jsme znali do té doby. Novinka přinesla vskutku evropské auto, které se hned mohlo postavit velmi těžkým soupeřům. Ani vedle modelů Volkswagen Golf nebo Ford Focus nepůsobil Cee'd nepatřičně. Díky zadnímu nezávislému zavěšení dobře jezdil, měl příjemné řízení a nabízel slušný vnitřní prostor.

Když se k tomu přidala ještě rozumná pořizovací cena a lákadlo sedmileté záruky na všechno, bylo na úspěch zaděláno. Zpočátku se objevovaly spekulace, že Kia Cee'd bude další laciné korejské auto, ale tyto obavy se nevyplnily a i po letech je Cee'd pořád atraktivní. Je to totiž spolehlivé a dobře postavené auto, které má velký smysl i jako ojetina za rozumnou cenu. Jenom musíte pečlivě vybírat.

Historie modelu v kostce

Kia Cee'd se začala prodávat v roce 2006 jako klasický pětidveřový hatchback. Později dorazil také třídveřový model Pro_Cee'd a prodloužený hatchback SW, který zastupoval v nabídce kombi. Pod kapotou jste našli benzinové motory 1.4 CVVT (66 až 80 kW), 1.6 CVVT (90 až 93 kW), 2.0 CVVT (105 kW) a turbodiesely 1.6 CRDI (66 - 94 kW) a 2.0 CRDI (103 kW).

Facelift v roce 2009 přinesl především novou přední masku a modernější a kvalitnější materiály v interiéru. Také základní cenové verze vypadaly mnohem lépe a trochu se rozšířila sériová výbava. Díky různým výhodným paketům jsou ojeté Cee'dy zvláště po faceliftu slušně vybavené a mívají například elektricky ovládaná boční okna, klimatizaci, slušné autorádio s USB a MP3, centrální zamykání, palubní počítač a další příjemné drobnosti. V roce 2012 nahradila Cee'd nová generace, kterou si necháme na jindy.

Nabídka ojetin je docela slušná, nejčastěji se setkáte s turbodieselovými motory 1.6 CRDI, který jsme si i půjčili na test v Autocentru ESA, a s benzinovými jednotkami 1.4 CVVT a 1.6 CVVT. Dvoulitrové motory nejsou u nás moc obvyklé, i když samozřejmě existují. Dvoulitrový turbodiesel je ale poměrně těžký a přední náprava s ním dost trpí.

Benzinový dvoulitr zase nepřinášel proti nejsilnější šestnáctistovce vyloženě lepší dynamiku, i když si řekl o přibližně stejný příděl paliva. Navíc po zavedení emisních norem Euro 5 v září 2010 oba dvoulitry skončily, stejně tak čtrnáctistovka z výkonem 80 kW.

Dobré motory

Turbodiesel 1.6 CRDI nemusí být špatný, pokud víte, od koho automobil kupujete a má jasnou servisní historii. Problém je, že plno motorů je utrápeno z levého dálničního pruhu. Nejrozumnější je varianta o výkonu 66 kW, která má poměrně plochou křivku točivého momentu. Vrchol 235 N.m přichází již v 1750 ot./min a turboefekt není moc citelný, narozdíl od silnějších verzí, které zatahují až u hranice 2000 ot./min.

Pokud ročně najezdíte méně kilometrů nebo používáte automobil hlavně ve městě, je vhodný čtyřválec 1.4 CVVT, na výlety mimo město spíše silnější 1.6 CVVT. Atmosférické benzinové motory na auto stačí a i když se musí častěji řadit, aby Cee'd stíhal okolní provoz, jsou tyhle jednotky nenáročné a spolehlivé. Spotřeba obou se pohybuje mezi sedmi a osmi litry na 100 km, turbodiesel si vezme kolem šesti litrů.

Nevhodný motor

Silnější naftová šestnáctistovka má poměrně výrazný turboefekt a některé mohou být velmi unavené s opotřebovaným dvouhmotovým setrvačníkem. Dvoulitrový turbodiesel zbytečně zatěžuje přední nápravu a Cee'd je s ním hůře ovladatelný. Benzinový dvoulitr zase nepřináší proti šestnáctistovce výraznou výkonovou převahu a navíc si v reálném provozu řekne klidně i o devět litrů paliva na 100 km.

Nejčastější problémy a závady

Kia Cee'd je spolehlivé auto, i když se občas vyskytují nějaké problémy, které je třeba řešit. Choulostivým místem Cee'du je třeba přední náprava, u které se poměrně brzy začnou ozývat tyčky stabilizátoru a odcházejí kulové čepy a silentbloky. Poslouchejte, zda se zepředu neozývá při popojíždění v plném rejdu kovové cvakání a zda automobil necuká.

V prvních letech výroby se objevoval problém s řízením, kdy se nadměrně opotřebovávala převodka a například při vjetí do velké díry mohl volant klidně i o zub přeskočit. Zlobilo také zadní zavěšení, které vydávalo nepěkné bouchané zvuky vlivem nadměrného opotřebení. U hodně ojetých automobilů jde hlavně za studena těžce řazení, takže je lepší nechat vyměnit olejovou náplň v převodovce a zkontrolovat jí. Nový olej často pomůže.

Stávkování elektroniky je spíše výjimkou. Vyskytovaly se ale problémy s autorádiem, které někdy prostě "zamrzne". Dokonce kvůli tomu byla vyhlášena jedna svolávací akce. Zlobit může i přehrávání disků nebo přípojka USB. Zkontrolujte také, jestli funguje vyhřívání sedaček, elektrické nastavení zrcátek a centrální zamykání.

Slabým místem Cee'du, zejména pak vozů vyrobených před faceliftem, je nižší odolnost vůči nadměrné zátěži. To bohužel neplatí jen pro interiér, ale také pro mechaniku, hlavně pak na podvozku. Auto, které dostávalo za uši a majitel se o něj moc nestaral, bude prostě unavené. Hodně napoví stav interiéru, zejména vzhled tvrdých plastů. Pokud má i hodně ojeté auto interiér pěkný, svědčí to o tom, že mu pravděpodobně majitel dával dost péče.

Někteří motoristé ale prostě brali tuhle Kiu jako konzumní spotřební materiál, je to přece levné korejské auto... U turbodieselů se tak může projevit poměrně brzy unavený dvouhmotový setrvačník, který odhalí poslech při řazení. Auto nesmí nepříjemně při rozjezdu bouchat od motoru. Když stojíte na místě a po sešlápnutí spojky zmizí charakteristické tlučení od motoru, pravděpodobně už je "dvouhmoťák" za zenitem.

Diesely mohou mít i porouchané vstřikovače, které se neopravují zrovna levně. Naftové motory rovněž "žerou" spojku, hlavně ten nejsilnější. Poslouchejte, zda není unavené turbodmychadlo. Cee'd dostal variantu s proměnnou geometrií lopatek, což přispělo plynulejšímu nástupu výkonu, ale nadměrné pískání svědčí o tom, že už by turbína potřebovala repasi.

Vyskytovat se ve výjimečných případech může i koroze. Tahle moderní Kia obvykle moc nerezne, ale velmi exponované místa, jako jsou podběhy, hrany dveří a kapoty či zadní páté dveře mohou už “chytat”. Nejčastěji to postihuje auta s proběhem přes 250.000 km a také vozy, které jsou opravované po nehodě. Vyskytnout se může i vrzání pedálů a pozor na plíseň čalounění v interiéru na špatně přístupných místech. Zejména v zimním období se na obuvi dostane dovnitř vlhkost, která se v autě udržuje a vnitřek pak hnije.

S tím souvisí i kontrola klimatizace. Dlouho odstavená auta, například ta z plochy autobazarů, mohou mít nepříjemně zapáchající klimatizaci kvůli zkondenzované vodě v systému. Autu se pak také velmi mlží okna. Preventivně nechte klimatizaci vyčistit, zbavíte se tak zápachu a mlžení.

Za volantem

Kia Cee'd potěší slušnými jízdními vlastnostmi, i když takovou zábavu za volantem jako ve dvojkovém Focusu od ní nečekejte. Díky nezávislému zavěšení vzadu a příjemně vyváženému řízení s dobrou zpětnou vazbou se skutečně dobře řídí. Tomu pomáhá i ergonomická poloha řidiče za volantem, která odpovídá spíše evropským než korejským zvyklostem.

Pozor, některé Cee'dy v úplně základní výbavě nemají stabilizační systém nebo kontrolu trakce a zejména na mokré silnici a na horších pneumatikách dokáže náhlá ztráta trakce překvapit. Nebojte se investovat do kvalitních pneumatik, dobré jízdní vlastnosti Cee'du na nich vyniknou.

Komfort odpružení je solidní a automobil ani ne poměrně velkých nerovnostech neztrácí jistotou. Nepotěší snad jenom vyšší hluk při dálničních rychlostech, zejména pak od slabších motorových verzí s krátkými převody. Paradoxně pocitově tišší jsou turbodiesely, benzinové motory při ustálené jízdě dálniční rychlostí nepříjemně hučí. Do kabiny proniká i více valivého hluku od kol. Přesto by se dala kultivovanost označit za průměrnou. Není to žádná katastrofa a hlava vám ze Cee'du nepraskne.

Náklady a praktičnost

Spotřeba paliva se samozřejmě odvíjí od stylu jízdy. Nám se v testu podařilo spotřebu naftové šestnácistovky udržet na 5,7 litru na 100 km, benzinové motory jezdí za sedm až osm litrů podle toho, kolik dynamiky od nich vyžadujete. Na Cee'd koupíte prakticky všechno a základní servis provedou všude. Přesto se na některé díly čeká déle.

Některá auta jsou ještě v sedmileté tovární záruce, ale ta platila jenom tehdy, pokud jezdil Cee'd do autorizovaných servisů. Raději se zeptejte v servisu Kia, zda na váš vůz ještě záruka platí a nechte si prověřit servisní historii. Ceny práce a dílů nejsou drastické, ale zadarmo taky nejsou. Na korejská auta se také hůře shánějí díly z druhovýroby.

Celkové hodnocení

Kia Cee'd je rozumná ojetina, která i po letech dokáže překvapit svou kvalitou. Auto je citlivější na zacházení, ale pokud mu věnujete alespoň základní péči a pravidelný servis, mělo by sloužit dobře. Solidní jízdní vlastnosti jsou příjemným bonusem, ale plno motoristů osloví především dobrá pořizovací cena, nízké provozní náklady, dostupný servis a pohodlný a praktický interiér. Jenom věnujte velkou pozornost tomu, jaké auto a po kom kupujete. Vozy, které byly velmi intenzivně používány, už toho budou mít za sebou dost a budou vyžadovat větší investice.

Plusy

  • Řízení, ovladatelnost a jízdní vlastnosti
  • Nabídka benzinových i dieselových motorů
  • Některá auta jsou ještě v záruce
  • Dostupný servis
  • Přijatelné provozní náklady

Minusy

  • Kvalita materiálů v interiéru levných verzí
  • Někteří majitelé zanedbávali servis
  • Turbodiesely bývají velmi unavené
  • Nižší kultivovanost
  • Dynamika základní motorů
  • Zastaralé automatické převodovky
Kia Cee'd 1.6 CRDI - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1582
Maximální výkon (kW/min) 84/4000
Maximální točivý moment (N.m/min) 260/1900-2750
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4
Největší rychlost (km/h) 188
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km) 4,7
Rok výroby testovaného vozu 2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů 159 579
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 135 000/100 000

Vybraní konkurenti

Peugeot 307 (2001-2008)

Peugeot nabízí solidní praktičnost, občas ho ale trápí problémy se spolehlivostí. Nicméně liší se to auto od auta, byť obecně tenhle francouzský hatchback okupuje spodní příčky různých statistik spolehlivosti a oblíbenosti. Na druhou stranu se to projevuje i na cenách, takže velmi dobře vybavená auta se slušnými motory a malým kilometrovým proběhem lze koupit za hezké peníze. Musíte ale pečlivěji vybírat.

kia bazar kia bazar

Renault Mégane (2002-2009)

Mégane není vyloženě špatné auto, navíc se dá sehnat za velmi hezké peníze. Velký zájem je především o diesely, ale i benzinová šestnáctistovka může být dobrou volbou. Renault ovšem trpí na stávkující elektroniku, která si žije vlastním životem, a třeba kvůli takové hlouposti, jako je výměna žárovky, musíte sundat přední kolo a rozebrat podběh. Na údržbu to tedy není nejjednodušší společník.

kia bazar kia bazar

Volkswagen Golf (2004-2009)

Golf je klasika, která je možná nudná, ale velmi dobře jezdí. Je jich na trhu dost, takže vybírejte velmi pečlivě. Plno exemplářů má nejasnou minulost a stočený tachometr, protože precizní interiér a vysoká kvalita zpracování maskují stárnutí. Golf i po 150.000 km vypadal pořád dobře, takže se hojně stáčel a stáčí. Pozor na stav turbodieselů, kvalitní ojetiny jsou poměrně drahé.

kia bazar kia bazar

Škoda Octavia (2004-2013)

Domácí stálice poskytuje větší zavazadlový prostor a především lepší dílenské zpracování interiéru i vyšší kultivovanost běhu motorů. Nicméně agregáty Cee'du jsou zase o něco živější a korejský hatchback je také obratnější. Oproti Octavii je Cee'd k mání za lepší peníze a není takovým cílem podvodníků, kteří by například stáčeli tachometry.

kia bazar kia bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Související články

Témata
Avatar - trapid
26. 1. 2015 21:35
Re: Starou Kiu???
Taky jsem na to narazil a je pravdou, že to není tak profláklé jako u TSI (VW group) nebo u 1,6 THP (PSA).
Taky však nejsou profláklé problémy s rozvody u BMW a to nejen u zmiňované 1,6, která je společná s PSA.
Avatar - trapid
26. 1. 2015 21:29
Re: Starou Kiu???
Nechci se Kie zastávat, ale je potřeba taky říct, že v rámci programu 777 máš servisní prohlídky u Ceedu a myslím ještě u Sportage celých 7 let zdarma a u nejvyšší výbavy i materiál zdarma, takže kromě gum a brzd jsou v ceně veškeré kapaliny, filtry a samozřejmě práce.

To poněkud vylučuje tvoji teorii o nekřesťanských penězích při pravidelných prohlídkách.
Samozřejmě se to vztahuje na auta koupená tuším od roku 2013, takže ne starší.

Chci se však vrátit k tomu, co si psal výš.
Asi jsem natvrdlý, ale vysvětli mi, proč by zákazník H/K měl platit potkaný motor za těch tvých 160 tisíc, když má auto a tedy i MOTOR v záruce???

Mě vyměnili na záruku i 4 roky staré žhavící svíčky a zjevnou vadu motoru by záruka nekryla? Tomu přece sám nevěříš ;-) .
25. 1. 2015 11:57
Re: Dobré auto
To, kde je maximum krouťáku nic neznamená, důležitý je jeho průběh. Krouťák může být klidně maximální při 6000 rpm a dole to může táhnout více než slušně. Příkladem je třeba dvoulitr z Primery, maximum krouťáku měl sice při 4800 rpm, ale při 2500 rpm měl druhé "lokální" maximum, které bylo jen o pár Nm nižší než to "globální", takže akcelerace při 2500 rpm a při 4800 rpm byla v podstatě totožná (potvrdila to i má měření akcelerace).
25. 1. 2015 10:57
Re: Korejec nakonec
Nemachruj, rika se "japonec az na konec". (a hlavne se to rymuje, jinak je to predevsim kvuli zustatkove hodnote) :-!
Avatar - Katikakus
25. 1. 2015 10:49
Re: Starou Kiu???
Ty zjevně nechápeš jednu věc. Tady nejde o žádné bránění, tady je o zjevné rozpory v tom, čo nám tady tvrdíš a hlavně je to tvé anonymní tvrzení. Myslíš, že kdyby se to opravdu dělo, tak jak se nám snažíš namluvit, že by se toho už nechytila auto/moto média stejně jako v případě TSI? Ani tam VW nic oficiálně nepotvrdil a zapíral a přece se o tom napsalo tuny článků. Proto jsem od tebe chtěl hned na začátku nějaký relevantní zdroj. Zatím je to pouze tvrzení jednoho anonyma....
Články odjinud