Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr

Bazarové Recenze
Diskuze (221)
Tohle trochu kontroverzní BMW vydrželo na trhu osm let a i když bylo z počátku přijato chladně, je to dnes atraktivní ojetina. Jenom velký pozor, jaký motor kupujete a jaká je minulost vozu.

BMW 5 generace E60 přišlo na trh v roce 2003, kdy nahradilo veleúspěšnou a dnes stále ještě oblíbenou řadu 5 generace E39. Na trhu vydržela nová pětka až do roku 2011 a ještě v roce 2007 stihla prodělat povinný facelift, který se dotkl designu i techniky.

Tato pětka se ještě prodávala pouze v klasických provedeních sedan a kombi Touring. K dispozici byla široká škála motorů a převodovek, ale na českém trhu patří k nejvyhledávanějším logicky turbodiesely. Ten jsme si také půjčili na test v Autocentru ESA, jedná se o provedení 525d po modernizaci, takže má objem 3,0 l proti původním 2,5 litru.

Benzinové motory v BMW 5 jsou silné, mají krásný zvuk a umějí jezdit poměrně úsporně. Zajímavostí je pak model BMW M5, který se tentokrát vyráběl s pětilitrovým desetiválcem o výkonu až 507 koní a se sekvenční převodovkou SMG.

Tabulka motorů a roků výroby
Model Kód motoru Válců Objem cm3 Výkon kW Točivý moment N.m Výroba od - do
520i N43B20OL 4 1995 125 210 09/2007-09/2010
520i M54B22 6 2171 125 210 2003 - 2005
523i N52B25UL 6 2497 130 230 2005 - 2007
523i N53B25UL 6 2497 140 235 2007 - 2007
523i N53B25UL 6 2497 140 240 09/2007 - 09/2010
525i M54B25 6 2497 141 245 2003 - 2005
525i/xi N52B25OL 6 2497 160 250 2005 - 2007
525i/xi N53B30UL 6 2996 160 270 04/2007 - 09/2010
530i M54B30 6 2979 170 300 2003 - 2005
530i/xi N52B30 6 2996 190 300 2005 - 2007
530i/xi N53B30OL 6 2996 200 320 09/2007 - 09/2010
535i N54B30 6 2979 225 400 09/2007 - 09/2010
540i N62B40 8 4000 225 390 2005 - 09/2010
545i N62B44 8 4398 245 450 2003 - 2005
550i N62B48 8 4799 270 490 2005 - 09/2010
M5 S85B50 10 4999 373 520 2005 - 09/2010
520d M47D20 4 1995 120 340 2005 - 2007
520d Fleet N47D20 4 1995 120 350 09/2008 - 09/2010
520d N47D20 4 1995 130 350 09/2007 - 09/2010
525d M57D25 6 2497 130 400 2003 - 2007
525d/xd M57D30UL 6 2993 145 400 03/2007 - 09/2010
530d M57D30 6 2993 160 500 2003 - 2005
530d M57D30OL 6 2993 170 500 2005 - 2007
530d/xd M57D30OLTÜ 6 2993 173 500 03/2007 - 09/2010
535d M57D30TOP 6 2993 200 560 2004 - 2007
535d M57D30TOPTÜ 6 2993 210 580 03/2007 - 09/2010

Nové pětkové BMW přineslo spoustu moderní elektroniky, což sice vypadá v tabulce příplatkové výbavy hezky, ale občas to dokáže potrápit. Nicméně o třídu níže se dostala výbava, která byla v té době vyhrazena spíše pro vrcholné BMW 7.

V autě tak můžete mít například head-up displej, adaptivní tempomat, elektricky nastavitelná sedadla s vyhříváním a ventilací, noční vidění, adaptivní podvozek nebo hlasové ovládání. Všechno se pak dá ovládat přes programovatelná tlačítka na volantu a systémem iDrive.

Ten byl zpočátku terčem kritiky pro nelogické ovládání, ale chce to zvyk. Nicméně v ojetém autě dokáže iDrive potrápit, zejména v prvních exemplářích, kde má tendenci zamrzat (a to doslova, v teplotách pod nulou často nefunguje).

Nejspolehlivější je elektronika u vozů vyrobených po roce 2005, kdy už BMW doladilo počáteční problémy. Přesto všechna hejblátka a ovladače vyzkoušejte. Věci jako nefunkční elektrické sedačky se opravují dost těžko a hlavně draze.

Co říká statistika

Podle TÜV Report 2014 bylo BMW 5 ve stáří čtyři až pět let na 55. místě spolehlivosti s průměrným proběhem 104.000 km a poruchovostí 14,2 %. Dostalo tak trojku. Auta stará šest až sedm let jsou pak na 69. místě těsně na hranici mezi trojkou a čtyřkou s průměrným proběhem 127.000 km a poruchovostí 23,3 %.

Vozy ve stáří osm až devět let se nacházejí na 55. místě s průměrným proběhem 136.000 km a poruchovostí 28,9 % (opět hodnoceno trojkou). Nejstarší deseti- až jedenáctiletá auta jsou na 51. místě, mají v průměru podle TÜV najeto 171.000 km a poruchovost 36,2 %. Jsou ohodnoceny známkou čtyři. BMW 5 je tak spíše trochu podprůměrné auto, co se týče statistiky spolehlivosti.


Nejlepší motory

Turbodiesel 3,0 litru v modelech 525d a 530d je jasná volba, pokud chcete provozní náklady udržet v rozumných mezích. Slabší jednotka v 525d má možná ještě větší šanci vydržet déle díky tomu, že není tak přebuzená jako silnější motor.

Zajímavé jsou i atmosférické benzinové šestiválce, zejména pak model 530i. Je to velmi spolehlivý motor, má krásný charakterní zvuk a i když nedisponuje tak úderným zátahem v nízkých otáčkách jako turbodisely, má sametový běh a rozumnou spotřebu. Pozor ale na auta s manuálem a stav jejich zadního diferenciálu.

Nevhodné motory

Čtyřválcový turbodiesel 2,0 l na velké auto nestačí a navíc je docela nespolehlivý, zvláště pokud ho majitel utrápil na dálnici. Vyhněte se také nejsilnějšímu šestiválcovému dieselu v 535d, protože si ho plno lidí kupovalo jako náhražku BMW M5 a podle toho se k němu také chovalo. Motor je velmi citlivý na kvalitu nafty a pravděpodobně za sebou bude mít těžký život.

Nepříliš spolehlivý je rovněž dvakrát přeplňovaný šestiválec v 535i a dokonce i osmiválce mají velký výskyt poruch, i když většinou jde především o palubní elektroniku a ne mechaniku motorů. Šestiválec v 535i trpí na poruchy palivového systému a vstřikování a také na zapékání turbodmychadel olejem. Má i větší spotřebu oleje.

Pokud kupujete BMW M5, což je samozřejmě velmi lákavé, když se pohybují už kolem 600.000 korun, dejte si pozor na servisní historii, stav zadního diferenciálu a převodovky SMG. V některých trápených autech zadní diferenciál nevydržel ani 60.000 km. Neřešte spotřebu, důležité je myslet na pravidelný servis a na automobilu nešetřit. Jako ojetina to ale už nebude vhodné auto na každodenní provoz, servisní náklady jsou totiž v takovém případě extrémní.


Na co si dát pozor

Předně pamatujte na to, že kupujete luxusní auto, respektive auto z takové kategorie. Tomu budou odpovídat ani ne tak ceny náhradních dílů, jako ceny práce, pojištění a podobně. Tohle byl drahý automobil a i když ho nyní koupíte za zlomek původní ceny, na servisu se propad ceny neprojevuje.

Obecně je BMW 5 E60 spolehlivé a kvalitní. To je vidět hlavně na interiéru, který v udržovaných exemplářích i hodně po 200.000 km vypadá stále jako nový, materiály jsou kvalitní a nikde nic nevrže. Stav interiéru hodně napoví, jak se kdo o vůz staral.

Důležitá je servisní historie, protože složité a namáhané motory v pětce potřebují pravidelně čerstvý olej. Výrobcem doporučené long-life intervaly výměny se doporučuje ignorovat a prostě měnit olej mnohem dříve. Zejména přeplňované benzinové motory potřebují olej vyměnit nejpozději jednou za rok nebo po ujetí 15.000 km.

I turbodiesely trpí na zanášení usazeninami z nekvalitního paliva a doslova zapékání namáhaných turbodmychadel starým olejem. Navíc je potkává stále problém s vířivými klapkami v sání, které se mohou uvolnit a motor je doslova vcucne. Tohle ale umí řešit plno šikovných mechaniků, stejně tak čištění zanesených sacích kanálků. Pozor také na stav filtru pevných částic, pokud ho automobil má. To poznáte podle informací z kódu VIN.

Podvozek BMW 5 vydrží na českých silnicích zhruba 150.000 km. „Častou závadou jsou opotřebované stabilizační tyčky, čepy a ramena,“ říká o podvozku Jindřich Šilhánek, manažer Autocentra ESA. Nevhodné jsou i standardně dodávané dojezdové pneumatiky runflat. Ty totiž kazí jízdní komfort, majitelé si stěžují na větší hlučnost plášťů a také paradoxně časté úniky vzduchu. Velká nízkoprofilová kola pak těžce padají do každé díry a jízda s jinak komfortním automobilem se stává velmi nepohodlnou.

Pokud chcete komfort, dejte na pětku nejmenší možná kola s běžnými pneumatikami s vysokým profilem. Nechte také seřídit geometrii, pětka je na dobře seřízený podvozek docela citlivá. Nutností jsou i kvalitní značkové pláště, investice se skutečně vyplatí.

BMW 525d - informace o testovaném voze
Motor R6
Objem motoru (cm3) 2993
Maximální výkon (kW/min) 145/4000
Maximální točivý moment (N.m/min) 400/1300-3250
Rok výroby testovaného vozu 2007
Počet ujetých km dle palubních přístrojů 136.480 km
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 320 000 Kč / 285 000 Kč

Hodně automobilů má automatickou převodovku - dobře prověřte její funkci, protože repase nebude levná záležitost. Zvažte i výměnu oleje v převodovce u hodně ojetých automobilů. Již po 200.000 km se může začít automat ozývat, takže pozor.

Oblíbená jsou i auta s pohonem všech kol xDrive. Důkladně prověřte funkci čtyřkolky a podívejte se na spodek, jestli nikde neuniká ze systému olej a neozývají se podezřelé zvuky zejména při vytočení kol do plného rejdu a manévrování na místě.

Doporučujeme zadokolku, protože pak je BMW 5 mnohem vyváženější a řídí se lépe. Se čtyřkolkou je auto takové tupější s horší odezvou a pocitově těžší na předek. Nicméně chápeme, že někdo chce prostě kombi ve čtyřkolce a nechce třeba místo toho SUV BMW X5.

Z drobností pak jmenujme netěsnost kolem dveří a oken u exemplářů z prvního roku výroby a také občasné problémy s těsněností střešního okna. Střešní okno navíc pocitově ubírá místo nad hlavou. Některé pětky také mají vlhkost ve světlometech a zlobivý zámek kapoty.

Jízda a praktičnost

Nečekejte od BMW 5 kdovíjaké sportovní vlastnosti. Je to prostě pohodlné auto a zejména s turbodieselem a automatem mu svědčí spíše klidná jízda. Nebojte se zadokolky, tenhle vůz je i při ostré jízdě spíše nedotáčivý a hlavně naprosto krásně a snadno ovladatelný.

Hodně záleží na výbavě a sedačkách, takže vyzkoušejte několik provedení, ať víte, co vám sedne. Anatomická sportovní sedadla jsou samozřejmě příjemná, ale i základní sedačky poskytují slušnou oporu a jsou pohodlné.

Vzadu je místa dostatek, pokud si řidič sedne normálně a dobře si nastaví sedačku. V sedanu i kombi zbývá prostor nad hlavou a omezujícím faktorem sedanu je spíše úzký nakládací otvor. Kombi je praktické a i když nemá největší zavazadelník ve třídě, bohatě to stačí. Pozor na funkce otevírání zádi, vyhřívání okna, stírače a ostřikovače.

Celkové hodnocení

BMW 5 modelové řady E60 je robustní a kvalitní automobil, ovšem vyžaduje pravidelný servis. Bohužel ne všechna auta na českém trhu mají jasnou historii a jsou po pečlivém majiteli, který na voze nešetřil. Chtějte proto automobil z prověřeného zdroje a raději si připlaťte za očividně kvalitní ojetinu s průkaznou servisní historií. Vyhněte se také podezřele výhodným nabídkám. Pokud kupujete auto po nehodě, důkladně prověřte, zda byla opraveno pořádně a kvalitně z odpovídajících dílů.


Plusy

  • Vysoká kultivovanost a komfort jízdy
  • Relativně dobrá spolehlivost a kvalita
  • Silné a zároveň úsporné motory
  • Charakter tradičních řadových šestiválců
  • Velmi dobrá ovladatelnost

Minusy

  • Ceny práce v autorizovaném servisu BMW
  • Pozor na podezřele výhodné nabídky!
  • Mnoho aut s nejasnou minulostí
  • Pneumatiky runflat kazí komfort jízdy
  • Problémová elektronika a systém iDrive


Vybraní konkurenti

Mercedes-Benz E W211 (2002 - 2009)

Kvalitou interiéru se tenhle Mercedes-Benz vyrovnává spíše o generaci starší řadě 5 E39, nicméně co se komfortu jízdy týče, je na tom na správných pneumatikách velice dobře. Dynamika motorů je solidní a spotřeba také, ovšem tentýž Mercedes-Benz dokáže pozlobit nespolehlivou elektronikou a velmi vysokými servisními náklady.

Audi A6 (2004 - 2011)

V případě základních verzí 2.0 TDI se dají servisní a provozní náklady udržet ještě na přijatelné hranici, ale nepočítejte s tím, že tohle Audi bude jezdit zadarmo. Originální servis je drahý a díly také. Spolehlivost je však slušná a kvalita zpracování jakbysmet. Audi ovšem za BMW pokulhává pohodlím, kultivovaností a chováním na silnici.

Škoda Superb II (od 2008)

Domácí Superb je sice v podobné cenové relaci jako BMW, ale co se dynamiky a jízdních vlastností týče, na mnichovského soupeře nestačí. Má možná více místa vzadu na nohy, ale není ani pohodlnější, ani kultivovanější. Výhodou jsou snad jenom nižší servisní a provozní náklady a dostupnost náhradních dílů, aspoň co se týče ceny.

Bazarové Recenze
Diskuze (221)
3. 1. 2015 09:58
Re: Za pět
Vždyť se tu bavíme o lidech, kterým vyhovují klasická BMW. Nikdo nepopírá, že jsou čtyřkolky oblíbené. Jen tvrdíme, že jsou v některých ohledech horší.
3. 1. 2015 09:44
Re: Za pět
Dinar to už napsal a já s ním souhlasím (tedy horší řízení a větší sklon k nedotáčivosti). Porovnávám samozřejmě v rámci stejného modelu a karoserie, pokud možno i motorizace, podvozku (pružiny, tlumiče, stabilizátory), řízení. Bohužel ty podle mne nejlepší konfigurace jsou se zajímavějšími motory vzácné (když najdeš slibného kandidáta, tak to nejspíš bude základní diesel). Z posledních dvou generací mám projety téměř všechny modely (výjimkou jsou kombi a sem tam něco dalšího).
1. 1. 2015 22:19
Re: Za pět
Co myslíš tím "odladit"? Mimochodem, s jakýma BMW s xDrivem máš zkušenosti? A s jakou zadokolkou od BMW je porovnáváš?
1. 1. 2015 15:49
Re: Za pět
Je snad někde psáno, že je to jen o pohonu všech kol? BMW zkrátka neumí auta s xDrive (SUV nepočítaje) tak dobře odladit jako s sDrive. Proč bych si za to připlácel, pokud se chci co nejvíc přiblížit tomu, co BMW odlišovalo, co ho dělalo BMW? Když si chci koupit Audi, tak si koupím Audi.

Nejde o to, že si někdo zvolí xDrive do slouhy, auta pro každý den. Dá se žít i s RWD, ale je to každého věc. Smutné je, když lidé, kteří se prohlašují za fanoušky BMW, nadšeně opěvují xDrive.
1. 1. 2015 15:18
Re: Za pět
550-2 prodávali i mimo tuhle edici.

Tady nejde o rychlost, ale o pocit. Jinak za dobrých podmínek bývají čtyřkolky pomalejší, protože pohon všech kol má typicky menší účinnost.