Ojeté Ferrari 599 GTB Fiorano je v Praze na prodej za 10,6 milionu. Proč je tak drahé?
V pražském oficiálním zastoupení značky Ferrari jsou aktuálně na prodej dva ojeté exempláře modelu 599 GTB Fiorano. Obě jsou na první pohled stejná, mají červený lak a světlý interiér, jenže pohled do ceníku je zarážející. Zatímco jeden kus se prodává za 3,6 milionu korun, druhý stojí závratných 10.611.000 korun. Proč je jedno z prodávaných aut tak drahé?
Důvod nehledejme ve slavném majiteli nebo netradiční barevné kombinaci, ale v interiéru. Tohle červené ferrari totiž disponuje poctivým fofrklackem, a jak fanoušci supersportů dobře vědí, to už dnes není zrovna běžná záležitost. A nebylo to běžné ani v dobách fiorana, vyráběného mezi lety 2006 a 2012.
Prodávaný exemplář prvně registrovaný v roce 2007 je totiž jedním z pouhých 30 vyrobených fioran, která byla vyzbrojena manuální převodovkou. Prodejce tvrdí, že pouze 10 kusů s manuálem zůstalo v Evropě, ostatní měly podle jeho informací zamířit na americký trh. Zbytek vyrobených fioran, kupé s šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 456 kW, disponovalo šestistupňovou semiautomatickou převodovkou F1 SuperFast.
Červený kousek s 9.800 najetými kilometry je speciální i v tom, že model fiorano bylo vůbec poslední ferrari oficiálně dostupné s manuální převodovkou. Manuál sice dostala ještě pozdější California (prodávaná od roku 2008), automobilka ale postavila pouhé dva exempláře (některé zdroje hovoří až o pěti kusech) tohoto vozu s ručně řazenou převodovkou. A tak se o sériové výrobě nedá moc hovořit...
Budoucnost přitom trend nezvrátí, Ferrari se už k manuálu nehodlá vrátit. „Manuální převodovka je přežitek, který není schopen držet krok se současnými špičkovými technickými řešeními,“ tvrdí technický šéf Ferrari Michael Hugo Leiters. A Ferrari se jako nositel špičkové techniky nechce spoléhat na něco nedokonalého.
Současná silniční ferrari tak koupíte výhradně s dvouspojkovými převodovkami, které vedle manuálu nahradily i dřívější sekvenční skříně. To ale neznamená, že by o starší vozy s manuálem nebyl zájem. V Praze prodávané fiorano s manuální převodovkou se už stává sběratelskou záležitostí, jehož hodnota pouze poroste. Možná by tak těch 10,6 milionu stálo za něj utratit. Nové fiorano totiž na českém trhu v roce 2006 stálo 6,1 milionu, a to už je pěkný nárůst ceny.