Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba

Bazarové Recenze
Diskuze (18)
Malé MPV Ford C-Max se představilo v roce 2003, o tři zimy později prodělalo facelift a v roce 2010 ho nahradila druhá generace. C-Max potěší hlavně jízdními vlastnostmi.

Ford C-Max se začal vyrábět v roce 2003 jako Focus C-Max a v prosinci 2006 prodělal větší facelift, který se dotkl především jeho jména. Místo označení Focus C-Max se vozu už říkalo jenom C-Max. Změnila se i přední část tohoto MPV a detaily v interiéru, další změny byly spíše kosmetického rázu. Silnou stránkou C-Maxe jsou jízdní vlastnosti a prostor pro posádku. Někoho možná nepotěší relativně menší kufr, ale jinak je to velmi praktické a pohodlné rodinné auto. V roce 2011 byl C-Max nahrazen novou generací.

Na trhu je poměrně dost automobilů a můžete si vybrat mezi zážehovými a vznětovými motory. Protože je C-Max relativně kompaktní, ještě na něj spolehlivá a jednoduchá benzinová šestnáctistovka stačila a proto ji má docela dost vozů. Pro automobil, se kterým se najezdí menší porce za rok nebo slouží primárně pro krátké trasy, se hodí. C-Max s naftovým čtyřválcem 1.8 TDCI, který jsme si půjčili na tento test v Autocentru ESA, dává samozřejmě více smyslu, pokud jezdíte delší trasy a váš roční proběh překračuje 20.000 kilometrů. Navíc si turbodiesel dobře drží cenu.

Nabídka motorů byla docela široká, všechny dostupné verze přikládáme v tabulce:

Ford C-Max - přehled motorů
MotorVýkon [kW]Točivý moment [N.m]Výroba od - doPřevodovka
1.6 16V741462003 - 20105 MT
1.6 16V851552004 - 20075 MT
1.8 16V881662003 - 20075 MT
1.8 16V921662007 - 20105 MT
2.0 16V1071852004 - 20105 MT
1.6 TDCi662152005 - 20085 MT
1.6 TDCi802402003 - 20105 MT/CVT
1.8 TDCi852802005 - 20085 MT
2.0 TDCi812752005 - 20086 AT PowerShift
2.0 TDCi1003202003 - 20106 MT/6 AT PowerShift

Dobré motory

Jak už jsme naznačili, pokud toho najezdíte málo, mohla by benzinová šestnáctistovka stačit. Samozřejmě jí na dálnici a s naloženým autem dojde dech, ale při civilizované jízdě se se spotřebou vejde do osmi litrů a pokud dáváte motoru pravidelně čerstvý olej a pohlídáte si výměnu rozvodů, nemáte se čeho bát.

Logickou volbou je turbodiesel 1.8 TDCI, který nemá filtr pevných částic, takže odpadá jeden potenciální problém. Pokud dobře vyberete, bude tento motor sloužit věky, jenom potřebuje opatrného řidiče, který se o něj bude starat. Spotřeba do šesti litrů je příjemná.

Problém ale je, že lidé ví o kvalitách těchto motorů a z bazarů mizí velmi rychle. Musíte se tedy při hledání dobrého exempláře obrnit trpělivostí a chvíli počkat, než se něco objeví.

Nevhodné motory

Vyhněte se turbodieselu 1.6 TDCi - je poruchový a slabý, v kombinaci s automatem CVT se mu moc nedaří a spotřebuje sedm až osm litrů nafty. Spousta motorů již po 100.000 km vyžadovala generální opravu, protože je majitelé trápili v levém dálničním pruhu. Nejčastějším problémem jsou rozpadlá turbodmychadla a plno motorů se zadřelo vlivem velké spotřeby oleje.

Dvoulitrový benzin je docela spolehlivý, ale neposkytuje vozu zase tak dechberoucí dynamiku, navíc jezdí za zhruba devět litrů. Benzinová osmnáctistovka je také výkonově nevýrazná a i když umí jezdit za málo, trápí ji problémy s elektronikou a někdy vynechává. Rozhodně ale berte raději zážehový motor než jednotku 1.6 TDCi, nižší spotřeba dieselu je vykoupena vysokým rizikem selhání.

Pozlobit může i dvoulitrový turbodiesel, nejsou u něj výjimkou poruchové řídící jednotky, unavená turbodmychadla a v případě modelu s automatem značně opotřebovaná převodovka. Musíte opatrně vybírat. V zásadě to totiž nemusí být špatný motor, jenom je potřeba dávat si pozor při koupi a pečlivě auto s odborníkem prověřit.

Nejčastější problémy

První Ford C-Max nebyl zrovna extrémně spolehlivým a kvalitně postaveným vozem. Majitelé hlásí neodolný a choulostivý interiér, který se snadno poškodí, plasty se poškrábou a sem tam něco odpadne. Zlobí prý elektronika a poměrně dost automobilů může mít nefunkční ovládání zrcátek, stahování oken nebo třeba autorádio.

C-Max, hlavně ten před faceliftem, trpěl i na poruchový motorek stíračů, který rád pálil pojistku. Zlobí i zámek pátých dveří a nejsou výjimkou zaseklé zámky kapoty, které se u některých modelů otevíraly klíčkem zapalování přes logo v masce chladiče.

Pozor si dejte na auta s korozí. Ford C-Max nemá prvotřídní antikorozní ochranu a zejména ve velmi exponovaných místech, která jsou otlučená od kamínků, se může objevit rez. Podběhy se chytnou docela rychle, stejně tak prahy a páté dveře. Stačí, když bylo auto trošku ťuknuté a pak špatně opravené.

Toto MPV Ford je známé i stávkujícím startérem, rychle se vybíjejícím akumulátorem a s tím souvisejícím problematickým alternátorem. Nemá to každé auto, ale prostě si při koupi dejte na tyto věci pozor. Dá se to samozřejmě vyřešit, ale aspoň si vytvoříte půdu pro vyjednávání o ceně. Aut je také na trhu docela dost a rychle se točí, takže při sebemenších pochybách se podívejte jinam, nebo počkejte na jiný exemplář.

Při nákupu ověřte, zda dobře funguje mechanizmus sklápění a posouvání sedaček. Snadno se do něj dostanou nečistoty a pak se tu může něco zaseknout a ulomit. Také pečlivou prohlídkou zavazadelníku a zadních sedadel zjistíte, zda auto nesloužilo primárně k vození stavebního materiálu a jiného harampádí.

Svolávací akce

Vozidla vyrobená mezi 19. únorem 2004 a 25. lednem 2007 musela do servisu kvůli ventilátoru chladiče, který mohl vlivem solení silnic přireznout, zadřít se a v extrémním případě mohlo dojít k přehřátí elektromotorku, zkratu a požáru. Ford C-Max byl svoláván i kvůli poruchovému motorku stíračů a také kvůli elektronické parkovací brzdě.

Silné stránky

Přes to všechno není Ford C-Max vůbec špatný automobil. Pokud má v pořádku podvozek, kvalitní pneumatiky a dobré brzdy, jezdí se s ním skvěle, je pohodlný a velmi dobře se řídí. Dá se říci, že patří k těm zábavnějším MPV, takže řidič v něm nebude usínat nudou. Jen je potřeba pravidelně kontrolovat seřízení geometrie. Rozhozený podvozek se nejčastěji projeví horší stabilitou a rychlým sjížděním pneumatik.

Turbodiesel 1.8 TDCI je trvanlivý a jenom si dejte pozor, jestli se o něj předchozí majitel dobře staral. Pravidelné výměny oleje jsou nutností, stejně tak opatrné zahřívání a dochlazování. Motor má litinový blok, takže déle trvá, než se prohřeje. Proto mu nesmíte hned "naložit" - mnoho aut už na to doplatilo prasklým blokem nebo hlavou válce.

Vyhněte se automobilům, která někdo načipoval. To platí zejména pro dvoulitrový turbodiesel. Takový motor může mít zničené turbodmychadlo a propálené písty. A nebude mu stačit sériová spojka, brzy se spálí. Lidé vždycky vidí levnou cestu zvýšení výkonu a už nechápou, že na čipování nejsou konstruované především periferie motoru - palivový systém, chlazení, spojka a podobně. Výkonnému motoru pak nestíhají ani sériové brzdy.

Naftová jednaosmička je také velmi jednoduchá na servis díky řemenem poháněnému vačkovému hřídeli. Je to prostě jednoduchý motor a pokud máte šikovného mechanika, poradí si téměř se vším poměrně snadno. Pozor na dvouhmotový setrvačník, který je choulostivým místem u snad všech turbodieselů. Převodovka by měla jít přesně, i když po velkém kilometrovém proběhu bude již vyžadovat trochu rozvážnou ruku, nesmíte na ni moc pospíchat.

Celkové hodnocení

Ford C-Max není zázrak spolehlivosti, ale pokud se o něj dobře staráte a budete tolerovat občas stávkující elektroniku, může sloužit dobře. Jezdí se s ním příjemně a ceny už spadly na únosnou mez, že se i vyplatí investovat do větších oprav, pokud auto není vyloženě shnilé a základní prvky mu fungují.

Motor 1.8 TDCI by neměl majitele překvapit fatálním selháním a i benzinová jednotka 1,6 l může znamenat sázku na jistotu. Jenom prostě vybírejte pečlivě a důkladně auto prověřte. C-Max není víkendová hračka ale automobil, který se používá často v plném zatížení. Bude vyžadovat sem tam nějakou investici, ale z dlouhodobého hlediska by se měl vyplatit.

Informace o testovaném automobilu
ModelFord C-Max 1.8 TDCI
Objem motoru (cm3)1753
Maximální výkon (kW/min.)85/3700
Maximální točivý moment (N.m/min)280/1900
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,2
Největší rychlost (km/h)188
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)5,4
Rok výroby testovaného vozu2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů171437
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)175 000/140 000


Vybraní konkurenti

Renault Scenic (2003 - 2009)

Francozuské MPV je docela praktické a pohodlné, nicméně trápí ho problémy se spolehlivostí a ve statistikách se pravidelně umisťuje na spodních příčkách. Ani kvalita dílenského zpracování interiéru není nejvyšší, ovšem celkově může sloužit Scenic nadmíru dobře. Nevýhodou jsou potíže při řešení triviálních záležitostí, jako třeba výměna žárovek.

Volkswagen Touran (2003 - 2010)

MPV od Volkswagenu je možná o kus pohodlnější a ergonomicky příjemnější než Ford, ale nemá tak dobré jízdní vlastnosti a řízení. Nicméně jeho interiér působí bytelnějším dojmem. Pod kapotou v bazaru sotva najdete jiný motor než turbodiesel. Při rozhodování mezi Volkswagenem a Fordem bude hrát poslední roli spíše cena a stav konkrétního vozidla. Ceny jsou ale výše než v případě Fordu.

Škoda Roomster

Roomster není tak úplně konkurent podle velikosti, ale spadá do podobné cenové hladiny. V jeho neprospěch hovoří nabídka slabších motorů a méně místa vpředu, výhodou je poměrně levný servis. Nicméně ve statistikách spolehlivosti a hlavně oblíbenosti či spokojenosti majitelů se nachází nepoměrně výše než Ford. C-Max je ale prostornější a řidičsky zajímavější.


Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Příjemné řízení a ovladatelnost
  • Kompaktní rozměry pro jízdu ve městě
  • Příznivé ceny dílů i servisních prací
  • Prakticky bezproblémový motor 1.8 TDCI

Minusy

  • Náchylnost starších vozů ke korozi
  • Nekvalita některých dílů v interiéru
  • Problematický zámek kapoty
  • Vyšší kouřivost turbodieselu 1.8 TDCI
  • Omezená nabídka verzí s automatem

Text a foto: Dalibor Žák

Bazarové Recenze
Diskuze (18)
9. 12. 2014 10:44
Re: rakovinomet - nejlepsi volba ????
Nafta hoří výrazně hůř než benzin. Čili riziko vznícení naftovýho auta je výrazně menší než benzínovýho. To ti teda moc lidí sympatickejch není. Možná tak místní Antidiesel elita a i to je dost sporný, protože to jeho elktro autíčko potřebuje elektřinu, která se vyrábí z velký části spalováním fosilních paliv. ;-\
9. 12. 2014 09:58
Re: rakovinomet - nejlepsi volba ????
to ses na velkym omylu.
volal sem hasice, když naftovej pezot narazil do stromu a zacal hořet.
az tak velka rana to nebyla, protože posadka nezranena vylezla.
za 7 minut uz nebylo co hasit, když prilitli hasici, uz jen dohasili vrak.
od ridice jsem ještě dostal vynadany, ze sem to neuhasil ja.
od ty doby vozim v obou autek dvoukilovej hasicak, i když pochybuju, ze bych mel sanci to uhasit..

me neni sympatickej nikdo, kdo kolem sebe siri rakovinu a jedy NOx
9. 12. 2014 09:14
Re: rakovinomet - nejlepsi volba ????
Víš mě je ten nafťák sympatičtější nejen kvůli nízký spotřebě, ale i kvůli tomu, že v něm v případě nehody neuhořím. ;-)
9. 12. 2014 07:35
Re: korózia
1.6 thp je v týchto autách dosť okrajová motorizácia ;-)
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
8. 12. 2014 18:07
Re: korózia
Tomu se zase potká motor a nebo totálně zanese karbonem. A polomotor stojí 130 000 korun (1.6 THP), takže bych neřekl, že C4 Picasso je taková výhra.