Ojetý Ford Fiesta 7. generace: Nejdražší fiesta všech dob!
Nikdy dřív nebyla fiesta tak pohodlná, tak dobře vybavená, ale ani tak drahá jako v sedmém pokolení, prodávaném od roku 2017. Umí být i rekordně drahá na servis, když neprozřetelně sáhnete po její nejčastější motorizaci.
Model vyráběný od roku 2017 je v některých pramenech označován jako Mk8, ale fakticky jde teprve o sedmou generaci fiesty – je v tom podobný zmatek jako u mondea, protože i zde byl v minulosti jeden z faceliftů prezentován jako zcela nový model.
Sedmá generace sice z předchozí šestky (2009-2017) přebírá některé motory, část zavěšení kol i povědomou siluetu, ale jinak je to jiné auto. Má větší i pevnější karoserii a kompletně přebudovaný interiér, jemuž nyní vévodí vystrčený tablet multimediálního systému Sync3. Nemají ho pouze vozy v základní výbavě Trend s obyčejným rádiem s tlačítky, ale i to je vyvedeno v plovoucím stylu, jakoby dodatečně přilepené na palubní desku.
Pořád malá, ale noblesnější
Prakticky zaměřené jednoduché auto už Ford v nabídce měl (pětidveřové ka+), takže nepříliš prostorná fiesta musela vsadit na jinou strategii: bohatší výbavu, individualizaci a moderní technologie. Ovšem také s nimi adekvátně zdražila, což speciálně na praktičtěji zaměřeném českém trhu její prodeje skoro zabilo.
Tady v bazarové rubrice jí asi také moc nepomůžeme. Můžeme pochválit pohodlí a odolnost podvozku, slušnou spolehlivost elektroinstalace i zlepšenou kvalitu zpracování, ale pokud u její nejběžnější motorizace stojí výměna rozvodů 30.000 Kč a měla by se opakovat každých 100 000 km (jestliže nechcete zažít problémy), těžko ji prezentovat jako úžasný tip na ojetinu…
S řemenem – časovaná bomba
Pokud chcete fiestu primárně používat k městskému kodrcání, škrtněte si 1.0 EcoBoost. Přinejmenším jeho horší, starší verzi, používanou před rokem 2020. Poznáte ji podle výfukových svodů na čelní straně (směrem k přídi). Tento motor s „mokrým“ rozvodovým řemenem (známý třeba z Focusu III) je bohužel dominantní motorizací bazarových fiest a trpí stejnými problémy jako koncepčně podobný francouzský 1.2 Puretech: olejem smáčený rozvodový řemen uložený v horkých útrobách motoru se časem rozpraská, začne se drolit a z něj uvolněný materiál ucpává olejové čerpadlo. U fordu se to díky kvalitnějším řemenům (v tomto motoru jsou dva – delší pohání vačky, kratší olejové čerpadlo) stává sice později, ale nakonec tomu neujdete. Avizovaný interval na rozvody 240.000 km/10 let je čirou utopií – kusy využívající servisní intervaly long-life mívají už po 100.000 km řemen zralý na výměnu a sítko olejového čerpadla už skoro ucpané. V případě častých krátkých tras, kde se ještě do hry vloží kontaminace oleje nespáleným benzinem, k tomu může dojít dokonce ještě dřív. K řadě škod na mechanice dochází ještě před tím, než se rozsvítí kontrolka mazání, takže čekat až na ni znamená riskovat kompletní odpis motoru – pěkných pár majitelů „trojkových“ focusů se o tom už přesvědčilo.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.