Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Ford Fiesta 7. generace: Nejdražší fiesta všech dob!

Svět motorů Svět motorů 8. 6. 2022 • 17:09
27
7
Zobrazit náhledy (27)
Takhle už vypadá novější typ tříválce 1.0 EcoBoost s rozvodovým řetězem. Na čelní straně má plastové sací potrubí, turbodmychadlo je naopak schované vzadu za motorem. Tento motor se už volitelně nabízel i v hybridní verzi (mHEV) a v předfaceliftových fiestách umí cíleně vypnout jeden válec. Děje se tak řízeným odtlakováním jeho hydraulických zdvihátek – tedy podobným principem, jaký kdysi používal Chrysler 300C 5.7 Hemi. I když je kabina prostornější než u předchůdce, v rámci třídy je to pořád horší průměr. Děti se dozadu poskládají v pohodě, pro větší nároky se už logicky kupují jiná auta. Nabídku méně praktické, ale hezčí třídveřové karoserie už konkurenti vzdali, Ford ji ale dokázal uchránit před finančními škrty, a navíc ji uměl spojit s téměř kompletní škálou motorizací i výbav – luxusní Vignale nevyjímaje. Skautsky oplastovaná Fiesta Active s vyšší světlou výškou (15 cm proti běžným 13 cm) a vždy pětidveřovou karoserií se prezentuje jako crossover. U nás se prodávala výhradně s motorem 1.0 EcoBoost (staršího i novějšího typu, podle data výroby), na Západě však existovala i kombinace s naftovým čtyřválcem 1.5 TDCI, levnějším na provoz i servis. Čerstvě nastupující faceliftové provedení už má odlišnou příď a příplatkově slibuje i světlomety Matrix LED. Ostrá Fiesta ST (na snímku) s tříválcem 1.5 Ecoboost/147 kW nově přináší 320 Nm namísto dřívějších 290 Nm, ale vypínání válce při nízké zátěži si ponechává. Základní dvouparabolové halogenové světlomety s žárovkovým denním svícením byly v Německu standardem pro verze Trend a Cool&Connect. Na potkávací světlo jsou paradoxně zdatnější než verze s projektorem. U nás byly i pro základní výbavu Trend standardem halogeny s projektorem. U lepších výbav (Active Plus, Titanium, Vignale) byly vždy spojeny s denním svícením LED, u modelů Active a ST Line příplatkově. V roce 2018 přibyla možnost příplatkových plných světlometů LED. Jsou sice statického typu, ale noční jízdy opravdu povýší na jinou úroveň. Fordovské bezzátkové hrdlo Easy Fuel hezky usnadňuje tankování, jenže tady nikdy nejsou uzamykatelná dvířka – a to je dohromady špatná kombinace Ford Fiesta Příplatková panoramatická střecha v podání fiesty je skutečně poctivá – s elektricky odsuvným předním dílem. Bohužel se od něj často odděluje těsnění. Běžná pevná střecha nezklame nikdy. Multimediální systém Sync3 si zaktualizujete i z webových stránek českého Fordu, vzácnější verzi Sync2.5 jen u dealera. Android Auto či Apple CarPlay podporují obě, musíte však mít kvalitní datový kabel a smartphone ze seznamu konkrétně podporovaných typů systémem Sync, který také najdete na ford.cz Ford Fiesta Dominantním prvkem interiéru je obrazovka multimediálního systému, většinou ve větší, 8“ variantě (vzácně narazíte i na Pouze u základní verze Trend místo ní může být designově podobné rádio s tlačítky, které šlo osadit odnímatelným držákem mobilního telefonu MyFord Dock. Německá specifikace Cool&Connect je zvenčí téměř k nerozeznání od základní verze Trend. Zdejší 16“ kola jsou také nejmenší, jaká tahle generace fiesty nabízí. Starší tříválcový ecoboost sice není nejšťastnější motorizací, ale ze zkušeností servisu Auto Viki jde pečlivou prevencí u oleje a rozvodů motoru zásadně prodloužit život Ačkoliv má automatická verze těžší převody než varianta s manuálem (automat 2500 min-1 při 130 km/h, manuál 2800 min-1), díky menší efektivitě pohonu je v průměru o litr žravější Fordův automat 6F15 s hydro dynamickým měničem neřadí ani hladce, ani důvtipně. Pozdější kombinace se sedmistupňovou dvouspojkovou skříní Getrag bude nesrovnatelně lepší. Varianty do 74 kW mají bubnové zadní brzdy. Elektrickou parkovací brzdu tu nenajdete nikdy, což je do budoucna servisní výhoda. Na poměry „levných“ vozů má fiesta neobvykle kvalitní výfuk, dokonce s koncovkou ze skutečného nerezu. Její sterilní čistota prozrazuje, že náš kus už má částicový filtr – i staré řemenové ecoboosty ho už v závěru kariéry dostávaly. Z motoru už trochu prosakuje olej, což je u těchto starších verzí ecoboostu běžné i v takto nízkých kilometrech. Protikorozní ochrana celé fiesty je velmi slušná, odolnost podvozku výborná. Čepy se v budoucnu musí měnit s celými rameny, v originálu za 4000 Kč. Dnešní volanty jsou už kapku přetlačítkované a občas se z nich ztrácí logika. Kdo proboha vymyslel, aby dálkové ovládání rádia ve výsledku zaměstnalo obě ruce? Hlasitost vlevo, přepínání stanic vpravo?

Nikdy dřív nebyla fiesta tak pohodlná, tak dobře vybavená, ale ani tak drahá jako v sedmém pokolení, prodávaném od roku 2017. Umí být i rekordně drahá na servis, když neprozřetelně sáhnete po její nejčastější motorizaci.

Model vyráběný od roku 2017 je v některých pramenech označován jako Mk8, ale fakticky jde teprve o sedmou generaci fiesty – je v tom podobný zmatek jako u mondea, protože i zde byl v minulosti jeden z faceliftů prezentován jako zcela nový model.

Sedmá generace sice z předchozí šestky (2009-2017) přebírá některé motory, část zavěšení kol i povědomou siluetu, ale jinak je to jiné auto. Má větší i pevnější karoserii a kompletně přebudovaný interiér, jemuž nyní vévodí vystrčený tablet multimediálního systému Sync3. Nemají ho pouze vozy v základní výbavě Trend s obyčejným rádiem s tlačítky, ale i to je vyvedeno v plovoucím stylu, jakoby dodatečně přilepené na palubní desku.

Pořád malá, ale noblesnější

Prakticky zaměřené jednoduché auto už Ford v nabídce měl (pětidveřové ka+), takže nepříliš prostorná fiesta musela vsadit na jinou strategii: bohatší výbavu, individualizaci a moderní technologie. Ovšem také s nimi adekvátně zdražila, což speciálně na praktičtěji zaměřeném českém trhu její prodeje skoro zabilo.

Tady v bazarové rubrice jí asi také moc nepomůžeme. Můžeme pochválit pohodlí a odolnost podvozku, slušnou spolehlivost elektroinstalace i zlepšenou kvalitu zpracování, ale pokud u její nejběžnější motorizace stojí výměna rozvodů 30.000 Kč a měla by se opakovat každých 100 000 km (jestliže nechcete zažít problémy), těžko ji prezentovat jako úžasný tip na ojetinu…

Video se připravuje ...

S řemenem – časovaná bomba

Pokud chcete fiestu primárně používat k městskému kodrcání, škrtněte si 1.0 EcoBoost. Přinejmenším jeho horší, starší verzi, používanou před rokem 2020. Poznáte ji podle výfukových svodů na čelní straně (směrem k přídi). Tento motor s „mokrým“ rozvodovým řemenem (známý třeba z Focusu III) je bohužel dominantní motorizací bazarových fiest a trpí stejnými problémy jako koncepčně podobný francouzský 1.2 Puretech: olejem smáčený rozvodový řemen uložený v horkých útrobách motoru se časem rozpraská, začne se drolit a z něj uvolněný materiál ucpává olejové čerpadlo. U fordu se to díky kvalitnějším řemenům (v tomto motoru jsou dva – delší pohání vačky, kratší olejové čerpadlo) stává sice později, ale nakonec tomu neujdete. Avizovaný interval na rozvody 240.000 km/10 let je čirou utopií – kusy využívající servisní intervaly long-life mívají už po 100.000 km řemen zralý na výměnu a sítko olejového čerpadla už skoro ucpané. V případě častých krátkých tras, kde se ještě do hry vloží kontaminace oleje nespáleným benzinem, k tomu může dojít dokonce ještě dřív. K řadě škod na mechanice dochází ještě před tím, než se rozsvítí kontrolka mazání, takže čekat až na ni znamená riskovat kompletní odpis motoru – pěkných pár majitelů „trojkových“ focusů se o tom už přesvědčilo.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
8. 6. 2022 22:01
Re: 123
Chvili jsem premyslel, jestli mu mam psat o tom, ze zaplatit za kvalitu proc ne, ale pozadovat platbu za takovyhle sracky je troufalost.
Ale pak jsem si to rozmyslel.
:-)
8. 6. 2022 19:23
Ford novinky
Ford novinky naleznete na jednom miste: http://www.fordauto.sk/
8. 6. 2022 18:29
Re: Premium recenze na malou ojetinu?
Proc se rozcilovat? Uz podle uvodu jde o clanek o h.o.v.n.e.
8. 6. 2022 16:45
Re: 123
Jo? A můžeš mi tedy vysvětlit, z čeho redakce žila ta minulá desetiletí?! Jedná se o klasickou ziskovou nenažranost vydavatelství, nic víc! :-O :-( :no:
8. 6. 2022 16:09
Re: 123
A ty reklamy tady všude kolem dokola?
Články odjinud