Ojetý Ford S-Max II (2015 až současnost): Vyhledávaný, ale stále drahý
Současný s-max se letos vyrábí pátým rokem. Coby ojetina je pro typické české kupující stále drahý, navíc auta prodaná nová v ČR aby jeden pohledal. V brzké době lze ovšem očekávat, že kariéra tohoto vozu coby ojetiny bude strmě růst.
S minulou generací velkého MPV se ford přesně trefil do vkusu kupujících. Nabídnout dvě technicky stejná auta, ale každé s jiným pojetím konkurence dosud nedokázala. Zatímco galaxy oslovoval konzervativněji smýšlející rodinné zákazníky, měl s-max plnit roli sportovně laděného MPV, jakkoliv zní spojení „MPV a sport“ trochu nezvykle. Obě auta měla základ v předchozí generaci mondea, což jim zajišťovalo velmi dobré jízdní vlastnosti. Nabídka motorů zpočátku trochu kulhala, od modernizace v roce 2010, kdy dorazily agregáty splňující Euro 5, však byla již bez výhrad stejně jako kvalita zpracování, které se rovněž zlepšila.
Od roku 2015 Ford nabízí druhou generaci, která je technicky zcela odlišná. Opět využívá základ v mondeu, tentokrát v jeho lehce kontroverzní současné generaci. Novinka oproti předchůdci už možná není tak sportovně pojatá, avšak jízdní vlastnosti jsou stále jednou z předností. K té patří také prostornost a využití obestavěného prostoru. Stejně jako dříve lze narazit na pěti či sedmimístné provedení. Na rozdíl od řady jiných MPV se v s-maxu sedí pohodlně i ve druhé řadě, neboť sedadla jsou dobře dimenzovaná, a hlavně mají správnou výšku a sklon sedáku. S-max je tak rovněž velmi pohodlným vozem, čímž poněkud fušuje do řemesla sourozenci galaxy.
Vzhledem k roku uvedení splňují všechny pohonné jednotky od začátku normu Euro 6. Ty benzinové byly a jsou pouze dvě, a sice čtyřválce 1.5, respektive 2.0 EcoBoost. Menší motor je posledním zástupcem řady sigma, přičemž se jedná o důkladnou evoluci vrtošivé přeplňované šestnáctistovky. Její problémy s praskajícími písty či přehříváním jsou již dostatečně známé. Patnáctistovka dostala odlišný klikový hřídel se čtyřmi protizávažími a zkráceným zdvihem. Důležité je, že se menšímu a novějšímu motoru tyto rébusy zatím vyhýbají, tudíž představuje v ojetinách velmi dobrou volbu. Pouze doporučujeme jej čas od času „nakrmit“ benzinem o vyšším oktanovém čísle z důvodu prevence proti karbonování. Vzhledem k přímému vstřiku jej lze s léty a ujetými kilometry očekávat. Po ujetí 200.000 km nebo 10 letech by se měl vyměnit rozvodový řemen, vůle ventilů se vymezuje mechanicky. V s-maxu nabízí motor výkon 118 kW.
Větší dvoulitr je od začátku nabízen ve druhé generaci s celou řadou zlepšení. Změn je tolik, že lze mluvit skoro o novém motoru. Novinkou je například turbodmychadlo twinscroll, nová hlava válců s integrovanými svody výfuku či vyšší kompresní poměr 10:1 místo 9,3:1 u první generace. Spolehlivost je zatím vynikající. V roli samočinné převodovky vystřídal původní, dvouspojkovou skříň powershift planetový šestistupňový automat 6F35 coby produkt „joint venture“ mezi Fordem a GM.
Do příchodu zcela nových dieselů 2.0 EcoBlue neboli Panter poháněl s-max dvoulitr duratorq čili poslední Fordova evoluce motoru PSA 2.0 HDi. Mechanika je zatím odolná, v minulosti se vyskytl problém s příliš vysokou teplotou vinou špatně nastaveného software u snímače teploty. V extrému mohlo dojít až k prasknutí spodního víka motoru (olejové vany). Většina takto postižených aut však byla opravena v záruce, přičemž jako prevence „stačilo“ nahrát nový software řízení motoru.
Současný s-max se tak ukazuje jako vzorně spolehlivý. Z těch několika problémů, které servisy řešily, zmíníme špatně pracující ostřikovače čelního skla. Příčina byla odhalena v nesprávně namontovaném takzvaném torpédu (plastu pod čelním sklem). Za nefunkční klimatizací zase obyčejně stojí uvolněná řemenice elektromagnetické spojky pohonu kompresoru, kterou výrobce měnil v záruce.
Největším problémem s-maxu je, že je stále dost drahý. I nejstarší exempláře se prodávají od částky tři sta padesát tisíc korun, což je pro českého kupujícího ojetiny příliš mnoho peněz.
Motory
1.5 EcoBoost/118 kW: Výkon 118 kW stačí na svižnou rodinnou jízdu. Oproti starší šestnáctistovce je dynamika novějšího motoru trochu otupělá, avšak kýžená spolehlivost je násobně lepší. Motor se pojil pouze se šestistupňovou manuální převodovkou.
2.0 EcoBoost/177 kW: S příchodem nové generace s-maxu přišla druhá generace přeplňovaného dvoulitru. Ford změnil celou řadu komponentů a výsledkem je vyšší spolehlivost a současně nižší spotřeba. Výkon zůstal téměř stejný. Novinkou je ale planetová samočinná převodovka, která nahradila dosavadní dvouspojkový automat Powershift.
2.0 TDCi Duratoq/88/110/132/154 kW: Poslední evoluce motoru PSA DW10 v podání fordu se v s-maxu nabízela jen do loňského roku, kdy ji nahradily nové vlastní motory EcoBlue neboli Panter. Verze se 110, respektive 132 kW byla alternativně dostupná s pohonem všech kol AWD. Vrcholná varianta se 154 kW využívá dvojici kaskádovitě uspořádaných turbodmychadel. Na rozdíl od motoru 2.0 EcoBoost zůstal u dieselu dvouspojkové automat Powershift.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Ford S-Max II
Druhá generace s-maxu svou bazarovou kariéru po čtyřech letech od uvedení teprve začíná rozjíždět, není však mnoho důvodů, aby nezopakovala úspěch předchůdce. Ten je na trhu ojetin spolu s větším galaxy už léta velmi populární díky vynikajícímu poměru ceny, užitné hodnoty a spolehlivosti. A kromě toho si také drží pověst jednoho z nejlépe jezdících MPV. Druhá generace postavená na bázi aktuálního „globálního“ mondea už působí trochu vyměkleji a podvozek je laděn spíš na komfort než na řezání zatáček, to ale cílovou klientelu nejspíš neodradí, ostatně v rámci segmentu je stále na špici. Nabídka v bazarech se teprve v posledním roce začala pomalu rozšiřovat s tím, jak se na trh dostávají auta z leasingů. Zatímco v ČR si s-max kupovala spíš soukromá klientela, na Západě byl celkem často pořizován i do firemních flotil. Proto nepřekvapuje, že převážná většina ojetin nabízených na českém trhu pochází z dovozu. Překvapit naopak může převažující podíl ojetin s automatem, což u předchůdce nebývalo. Oproti němu má druhá generace výhodu i v možnosti pohonu všech kol. Ceny začínají těsně pod hranicí 400 tisíc a u aut s rozumným nájezdem budou nejspíš klesat pomalu.
Náhradní díly na Ford S-Max 2.0 TDCi (132 kW) | |
Sada rozvodů INA | 6709 Kč |
Rameno přední nápravy Vaico | 4960 Kč |
Sada spojky LuK | 14 592 Kč |
Dvouhmotový setrvačník LuK | 12 438 Kč |
Přední brzdový kotouč Brembo | 2544 Kč |
Přední brzdové destičky Brembo | 40305 Kč |
Problémy
Kvalita plastů: Interiérová plastová obložení mají průměrnou kvalitu a jsou náchylná na poškrábání.
Špatně pracující ostřikovač čelního skla: Z důvodu špatně usazeného takzvaného torpéda.
Přehřátí motoru s rizikem prasknutí olejové vany: Motor 2.0 TDCi do roku 2018.
Střední konzola je dobře vymyšlená, avšak s manipulací je to horší.
Nefunkční klimatizace z důvodů uvolněné řemenice s elektromagnetickou spojkou kompresoru.
Riziko náhlého zhasnutí předních světlometů: Verze s adaptivními diodovými svítilnami. Vinen je software řízení osvětlení.
Závěr
Současný s-max je skvělým MPV. Škoda, že je méně sportovní než předchůdce. Právě tato vlastnost jej dělala ve třídě těchto aut do jisté míry unikátním. Kladem je vysoká spolehlivost, nevýhodou fakt, že je na trhu ojetin méně rozšířený, a hlavně stále příliš drahý.
Plusy
- Stále vynikající jízdní vlastnosti (s větším důrazem na komfort)
- Spolehlivost
- Moderní technika
- Úroveň sezení i ve druhé řadě sedadel
- Prostornost a variabilita
- Může být sedmimístný
- Hladce řadící samočinná převodovka ve spojení s motorem 2.0 EcoBoost
- Vynikající odhlučnění
- V pětimístném uspořádání velký zavazadelník
- Může mít pohon všech kol
Minusy
- Zatím méně ojetin v nabídce
- Vysoká cena ojetin
- Jen průměrná dynamika motoru 2.0 TDCi
- Pro někoho zbytečně komfortní charakter (když je na trhu galaxy)
- Omezená nabídka pohonných jednotek