TEST Ford Galaxy & S-Max 2.0 EcoBlue (140 kW) – Zachránci vymírajícího druhu
Zatímco pro jiné značky přestávají být rodinná MPV atraktivní, Ford jich stále nabízí několik. Krátce po sobě nám dělaly společnost modely Galaxy a S-Max, oba s novým naftovým dvoulitrem.
Design, interiér
Aktuální automobilové trendy asi netřeba podrobně rozebírat. Doba přeje sportovně-užitkovým vozům a crossoverům nejrůznějších velikostí a segmentů, zatímco ostatní kategorie jsou kvůli tomu na ústupu. Řeč je například o velkých MPV, což byla ještě donedávna pravidelná volba rozvětvených rodin. Jenže víceúčelových vozidel je na trhu méně a méně a jejich roli zastupují právě SUV a po novém i malé osobní dodávky, jako třeba náš dlouhodobě testovaný Citroën Berlingo.
Světlou výjimku v nastolené politice představuje modrý ovál, jenž v nabídce stále drží několik MPV – C-Max, S-Max a největší Galaxy. Právě dva poslední jmenované kousky se u nás krátce po sobě zastavily, což mělo svůj důvod. Pro modelový rok 2019 dostaly zcela nový dieselový motor, jenž se nabízí v několika výkonnostních provedeních. Náš měl v obou případech 140 kW a vyzkoušeli jsme jej jak s manuálem a předokolkou, tak i coby čtyřkolku s automatem.
Elegán, který občas šlápne vedle
Zatímco malé městské crossovery se na trhu snaží prosadit co možná nejstylovějším balením, od dnešních MPV nic takového nečekejte. Přednosti těchto aut jsou schovány jinde. V případě rodinných fordů mi to ale vůbec nevadí. Nejsou to auta, za nimiž se budou otáčet davy, mají však elegantní a decentní háv, se kterým i pro MPV charakterizující vyšší stavba nevypadá nevzhledně či disproporčně.
Oba testované exempláře jsou posazeny na osmnáctipalcových kolech. V případě větší Galaxy jde o příplatkovou položku, pro S-Max ve sportovně střiženém balení ST-Line je to standard. Výsadou okořeněnějšího „esmaxe“ je také sportovní odpružení s nižší světlou výškou a poznávacím znamením jsou také červeně lakované brzdové třmeny za příplatek 6500 Kč. Nutno říct, že testovaná konfigurace se povedla. Na první dobrou připomíná spíše zvýšený kombík, který však uvnitř nabídne nesrovnatelně více prostoru.
Právě prostornost a praktičnost interiéru jsou největším plusem fordích MPV. Zejména kabina Galaxy je naddimenzovaná tak, že si na nedostatek místa nebudou stěžovat ani urostlí jedinci. Sám za sebe si s výškou 176 cm sednu s velkou rezervou, před koleny mi zůstává několikacentimetrová mezera a o strop bych neškrtal snad ani s kouzelnickým kloboukem na hlavě. Ve třetí řadě je sice o něco více místa než v dnešních sedmimístných SUV, přesto je na delších cestách využijete hlavně pro ratolesti. S-Max je ve všech aspektech o něco skromnější, přesto jde o auto, které s přehledem vystačí i náročné rodině.
Pohodlné sedačky, obrovská porce prostoru a odkládacích ploch a díky velkým proskleným plochám dostatek světla. To jsou největší klady, kterých si po prvním usednutí do těchto MPV všimnete. Velmi rychle tu ale najdete i slabá místa. Například středový panel vypadá jako z patnáct let starého vozu. Osmipalcová obrazovka infotainmentu je na dnešní poměry malá. To by zas až tak nevadilo, jenže ikonky pro přepínání mezi jednotlivými možnostmi multimédií jsou ve spodní liště a trefit se na ně není snadné ani v klidu, natož za jízdy. Pochvalu si zaslouží fakt, že nastavování teploty zůstává samostatné.
Malou, avšak vítanou změnou pro aktuální modelový rok jsou lepší stěrače. Ty totiž dostávají integrované ostřikovače, které podle Fordu přinesou účinnější čištění obrovských ploch oken a zároveň sníží spotřebu kapaliny.
Naopak digitální budíky s 10,1“ obrazovkou se modrému oválu povedly. Displej má vysoké rozlišení a je přehledný. Páka šestistupňového manuálu je ideálně při ruce, svrchní kovová část však v zimních měsících před vyhřátím vozu nepříjemně studí, v létě pod náporem sluníčka zase bude pořádně horká. Samočinná převodovka sází na otočný ovladač. Nemám vyloženě nic proti tomuto řešení, ale zrovna s velkou „galaxynou“ se v podzemních parkovištích nemotá zrovna snadno a potřeba couvání je častější. V takovém případě by se mi s klasickou pákou rozhodně pracovalo snadněji.
Ještě jedné otravné maličkosti si na nových fordech všimnete - cokoliv elektrického pracuje neskutečně pomalu. Vozy po zhasnutí motoru umí posunout sedačku dozadu, abyste měli co nejvíce prostoru pro vystoupení. Určitě šikovná věc. Jenže potom spěcháte, naskočíte do auta, nastartujete, rozjíždíte se a… Až při vyjetí z garáže se sedačka začne vracet na vámi definovanou pozici. Obdobným hlemýždím tempem se zvedá víko zavazadelníku či sklápí třetí lavice sedaček. V tomto případě bychom snad raději volili staré dobré mechanické řešení.
Ale zpátky k přednostem rodinných fordů, mezi které rozhodně patří obrovské zavazadelníky. Víko se otevírá dostatečně vysoko a nakládací hrana je umístěna nízko, takže prostoru pro vkládání zavazadel máte habaděj. A když na to přijde, Galaxy i S-Max se mohou hravě přeměnit na pomocníka při stěhování. Při sklopení zadních lavic dostáváte ideálně rovnou ložnou plochu s celkovým objemem 2339 litrů, menší sourozenec nabídne skromnějších, přesto stále velkorysých 2020 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Novinka v nabídce
Tou největší novinkou na čerstvých provedeních modelů Galaxy a S-Max je však nový dieselový motor. Pod označením 2.0 EcoBlue se ukrývá dvoulitrový turbodiesel dostupný s výkony 88, 110, 140 a konečně 176 kW (to už je řeč o bi-turbu). V našem případě se bavíme o nejvýkonnější verzi s jedním turbodmychadlem, tedy 140 kW v 3500 otáčkách a 400 newtonmetry točivého momentu ve 2000 otáčkách.
Diesely objednávkám nových MPV stále dominují, což je hlavní důvod toho, proč na ně Ford ještě nezanevřel. Musel se však vypořádat se zpřísňujícími se emisními normami (v tomto případě Euro 6d-TEMP), takže nový čtyřválec přijíždí se systémem selektivní katalytické redukce se vstřikováním AdBlue. Doposud ve svých velkých modelech spoléhal Ford na denox katalyzátor, současné řešení však likviduje oxidy dusíku účinněji.
Motor lze pořídit v několika konfiguracích. V našem případě se bavíme o S-Maxu se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol, zatímco Galaxy nabízí čtyřkolku a osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem.
Vozy jsme testovali ještě v zimních měsících a za studena doprovází starty poněkud hrubší chod, který je však eliminován velmi dobrým odhlučněním kabiny. Papírové předpoklady potvrzuje pohonná jednotka v praxi a výkon 140 kW nijak nemaskuje. Motor zabírá již od nízkých otáček a pod tlakem nemá problém šponovat ručičku otáčkoměru přes čtyři tisíce. Vzhledem k charakteru aut jim je ale nejpříjemnější poklidné tempo, za které se odvděčí kultivovanou a pohodlnou jízdou. Na druhou stranu se nemusíte bát toho, že byste v táhlých stoupáních byli v levém pruhu za brzdu.
Z našeho výběru začnu šestistupňovým manuálem. Páka cestuje v přesně dané kulise a pracuje se s ní vcelku příjemně, jediným negativem jsou snad jen delší dráhy mezi jednotlivými převody.
Osmistupňové samočinné ústrojí si zaslouží pochvalu, v klidném tempu mění rychlosti hladce, při rozjíždění od křižovatek nikterak neškube a při svižnějším tempu nechá motor příjemně vytočit. Toto naladění se Fordu opravdu povedlo.
Byť mají obě auta vysokou stavbu karoserie, i při dálničním tempu se dokážou odměnit slušnou spotřebou paliva. Galaxy s automatem a čtyřkolkou si v rychlostech do 140 km/h řekne o necelých osm litrů, klidná okresková jízda se pak pohybuje zhruba o litr níže. S-Max coby předokolka s manuální převodovkou je samozřejmě ještě úspornější. Palubní počítač ukazuje nejčastěji něco kolem šesti litrů, dálniční tempo si řekne zhruba o sedm.
Šťastný kompromis
Také podvozkově není těmto MPV mnoho co vytknout. Naladění se snaží najít ideální kompromis mezi tuhostí a pohodlím, o což se stará modifikovaný McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Záplaty a drobné nerovnosti žehlí osmnáctipalcová kola bez ztráty kytičky. Podvozek S-Maxu je o poznání tužší, což fanoušci sportovnějšího svezení určitě ocení. Na druhou stranu nevím, kolik z nich by si pro potěšení za volantem koupilo rodinné auto. Sportovní vzezření lze určitě pochválit, co do podvozku bych ale přeci jen preferoval plavnou a komfortní jízdu.
Vyčítat MPV náklony karoserie v zatáčkách při svižnějším tempu asi není úplně na místě. Jak už jsme si řekli, tato auta nejsou stavěna na žádné ostré řezání zatáček a dávají to jasně najevo. Na druhou stranu řízení je velmi slušné. Nedává příliš mnoho zpětné vazby, ale je přesné a lehké, takže se s těmito minibusíky manipuluje snadno i na malém prostoru. A když přijde na hbitou změnu směru jízdy, ani v tomto ohledu se fordy nenechají zahanbit. I s autem takových proporcí lze provést vyhýbací manévr, aniž byste se museli bát zběsilých korekcí s hrozbou převrácení.
Ještě jedna věc mě na “galaxyně” překvapila a dává empévéčkám ve srovnání s osobními dodávkami obrovskou výhodu. Je to jízdní komfort v momentě, kdy v autě cestuje jen sám řidič. Zatímco dlouhodobě testované berlingo je s každou další osobou na palubě jistější, ve velkém Galaxy to nijak nepociťujete. Sebejistě si totiž auto počíná, ať je člověk na palubě sám, nebo veze celou rodinu s plným zavazadelníkem.
Závěr
Závěr
Galaxy ani S-Max se v průběhu posledních let příliš nemění. Ne že by se do toho Fordu nechtělo, ale tak nějak není k velkým změnám důvod. Auta nepotřebují reagovat na dnešní módní vlnu, svůj účel plní skvěle a co víc, s umírající konkurencí seznam potenciálních kupců roste. Test mě opět přesvědčil, že MPV je pro velkou rodinu stále nejlepší volbou. Nabídne obrovskou porci prostoru, dostatečně silné motory a prima jízdní vlastnosti. A je jedno, jestli se bavíme o sedmimístném Galaxy, nebo menším sourozenci S-Maxu.
Ne, v tabulkách níže jsme opravdu neudělali chybu a větší Galaxy s automatem a pohonem všech kol vychází levněji než S-Max s předokolkou a manuálem. Ford totiž aktuálně nabízí akční ceny, které sice platí i pro S-Max, avšak námi testovaná konfigurace v ceníku chybí. Musíme tedy vycházet z cen, které byly k dispozici naposledy. Již standardní výbava obou exemplářů je velice slušná, za což si Ford nechá řádně zaplatit. S-Max bez jakékoliv slevy stojí v daném provedení 1.197.290 Kč. Galaxy bez příplatkových položek se vejde pod milion, s nimi jsme na částce 1.142.900 Kč. Připomeňme, že se jedná o cenu po slevě, předtím cena činila téměř 1,4 milionu korun, což opravdu není málo.
Plusy
- Jednoduchý design
- Obrovské a praktické kabiny
- Komfortní jízdní vlastnosti
Minusy
- Zastaralý infotainment a středový tunel
- Pomalé elektronické prvky
Ford Galaxy 2.0 EcoBlue (140 kW)
Nejlevnější verze modelu |
739.900 Kč (1.5 EcoBoost/121 kW Titanium) |
Základ s testovaným motorem |
899.900 Kč (2.0 EcoBlue/140 kW Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků |
949.900 Kč (2.0 EcoBlue/140 kW Titanium) |
Testovaný vůz s výbavou |
1.142.900 Kč (2.0 EcoBlue/140 kW Titanium) |
Ford S-Max 2.0 EcoBlue (140 kW)
Nejlevnější verze modelu |
639.900 Kč (1.5 EcoBoost/121 kW Titanium) |
Základ s testovaným motorem |
799.900 Kč (2.0 EcoBlue/140 kW Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků |
1.044.990 Kč (2.0 EcoBlue/140 kW ST-Line) |
Testovaný vůz s výbavou |
1.197.290 Kč (2.0 EcoBlue/140 kW ST-Line) |