Ojetý Opel Astra K (od 2015): Jaký je život ve stínu
Aktuální astra sice před třemi lety získala evropský titul Auto roku, prodejně ovšem na svého největšího rivala v podobě Volkswagenu Golf ztrácí. Čím to?
Minulá generace Opelu Astra patřila k nejtěžším kompaktům vůbec. Podobně jako tehdejší insignia byla obalena spoustou masy, která hmotnost vyhnala vysoko nad 1,5 tuny, přičemž konkurence byla o stovky kilogramů lehčí. Proto nástupci obou modelů přišli s radikální dietou, jež se promítla do lepší spotřeby, dynamiky i prostornější kabiny. Aktuální astra s označením K je proti předchůdci o pět centimetrů kratší, uvnitř je přitom vzdušnější. Nižší hmotnost nicméně přinesla i některé ústupky. Jeden z největších představuje absence adaptivních tlumičů FlexRide z minulého provedení. Ty prý vzhledem k lehčí stavbě nebyly třeba. Chybí nám také ostrá verze OPC, respektive silnější motory obecně (hlavně ty vznětové).
Na druhou stranu běžný zákazník má na výběr z dostatečného množství agregátů o objemu 1,0 až 1,6 litru. Novinkou v nabídce se stal nový zážehový tříválec 1.0 Turbo, který po atmosférickém čtyřválci 1.4 16V postupně přebral roli základní jednotky. S točivým momentem 170 N.m je vhodný především pro klidnější řidiče, jimž nebude vadit pouze pětistupňová přímo řazená převodovka (pětirychlostní automatizovaný manuál Easytronic s ohledem na spolehlivost a komfort řazení raději nedoporučujeme). Mnohem univerzálněji se jeví čtyřválcová čtrnáctistovka, kterou ovšem minimálně zkraje trápilo dost problémů.
Diesely mají vždy kubaturu 1,6 litru. Pokrývají poměrně širokou škálu od 70 do 118 kilowattů v případě verze se sekvenčním přeplňováním. Jejich choulostivým místem je systém recirkulace výfukových plynů, kterým si pomáhají proti přísnějším normám. Kvůli jeho častějšímu zapojení do procesu už někteří majitelé řešili výměnu ventilu EGR, který však stojí okolo šesti tisíc. U zmíněného biturba počítejte s případnými vysokými výdaji za servis v případě poruchy. Jen systém přeplňování s dvěma turbodmychadly totiž vyjde na 90.000 Kč. Jestliže však budete měnit olej klidně i po 15.000 kilometrech či po roce a tankovat kvalitní pohonné hmoty, neměl by vás žádný z agregátů vypéct.
Opel Astra K je stále novinkou, zásadní problémy tedy odhalí až zub času (pokud vůbec). Zatím jej tak trápí spíše dětské bolístky v podobě špatně fungující kamery u zpětného zrcátka pro rozpoznávání dopravních značek či nouzové brzdění. Další kritika míří na motor 1.4 Turbo v obou výkonových variantách, jemuž někteří majitelé vyčítají cukání v oblastech nad 2500/min, což však může vyřešit aktualizace softwaru řídicí jednotky.
Náhradní díly na Opel Astra 1.4 Turbo/110 kW 2016 | |
Přední/zadní brzdový kotouč Delphi | 6500/2150 Kč |
Sada předních/zadních brzdových destiček Delphi | 2011/1776 Kč |
Olejový filtr Febi | 223 Kč |
Tyčka předního stabilizátoru Vaico | 1255 Kč |
Spojková sada XTend Sachs | 12 050 Kč |
Motory
1.0 Turbo/1.4 66/77/74 kW: Základní agregáty, z nichž ten větší bez přeplňování se již nenabízí. Oběma vyhovuje spíše klidnější tempo, takže zvládají především roli nenáročného společníka na kratší pojížďky. Tříválec 1.0 bude díky turbodmychadlu a 40 newtonmetrům navíc čilejší, takže se nebude bát ani předjíždění.
1.4/1.6 Turbo 92/110/147 kW: Silnější čtrnáctistovku se 110 kilowatty považujeme za optimum. U starší verze tohoto motoru (včetně 92kW verze) jste se ovšem mohli dočkat praskajících pístů a natahování rozvodového řetězu. Při akceleraci se občas objevuje cukání, případně ztráty výkonu. Tento problém by však měl vyřešit nový software řídicí jednotky. Šestnáctistovek je na trhu málo, jedná se však o velmi příjemný motor, s nímž určitě neuděláte krok vedle.
1.6 CDTI/BiTurbo CDTI 70/81/100/110/118 kW: Jedno- a dvouturbová verze (118 kW, později 110 kW) většinou sloužila ve firemních flotilách, takže ji obvykle najdete s vyšším nájezdem. Kromě opotřebovaného ventilu EGR zatím nevykazuje žádné chronické nedostatky. Hlavní nevýhodou tak zůstává případný dražší servis, který se vyplatí pouze při vysokém ročním proběhu.
Ceny ojetin podle Eurotaxu | |||
2015 | 1.4 Turbo/110 kW | 78 600 km | 286 000 Kč |
2016 | ST 1.6 CDTI/100 kW | 88 400 km | 317 500 Kč |
2018 | 1.0 Turbo/77 kW | 22 300 km | 358 700 Kč |
Problémy
Selhání multimédií: Systém IntelliLink se občas kousne, takže pomůže až odpojení baterie. V krajním případě musíte do servisu kvůli přehrání nového softwaru.
Přední kamera: Čočka obsluhující některé asistenční systémy včetně vykrývání pasivních maticových LED světlometů se může zamlžit. Pomáhá sundat její kryt a nechat vyvětrat.
Netěsnící tlumiče: Nejedená se o chronický problém, spíše o následek vyššího nájezdu
Koroze: Přední část prahů není dostatečně chráněna před odlétajícími kamínky, které na nich zanechávají jizvy. Ty pak mohou začít decentně korodovat.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Opel Astra K
Zatímco předchozí generace astry byla terčem kritiky kvůli překvapivě stísněnému interiéru (s ohledem na vnější velikost) a také kvůli citelné nadváze omezující jízdní dynamiku, nová Astra K prošla zásadním přepracováním, jež se odrazilo na hmotnosti nižší až o 200 kg. Zejména kombi Sports Tourer bylo na českém trhu očekáváno s napětím a rozhodně nezklamalo. Proti předchůdci přineslo větší a lépe využitelný kufr a také o něco líbivější tvary. Na trhu to ovšem astra ani přes nesporné zlepšení jednoduché neměla, přece jen konkurence je v segmentu nižší střední třídy tradičně dost ostrá. Vůči octavii, golfu a focusu tak zůstávala ve stínu a prodejní výsledky nijak zázračné nebyly. Stejně jako u všech předchozích generací její zůstatková hodnota klesá rychleji, po třech letech od uvedení se ceny propadly už pod čtvrt milionu, zatímco třeba srovnatelný golf bývá stále minimálně o 50 tisíc dražší. To ovšem z astry může na trhu dělat tajný tip na auto s výborným poměrem ceny a užitné hodnoty, objektivně jí totiž nic zásadního vytýkat asi nelze.
Závěr
Opel Astra je velmi solidní ojetinou s mnohem příznivějšími cenami než část konkurence, proto bych ji rozhodně zařadil do užšího výběru. Nenápadnost je totiž jednou z jeho největších výhod.
Plusy
- Velmi příznivé ceny ojetin
- Slušná nabídka vozů na trhu
- Prostorná kabina
- Nadprůměrná mechanická spolehlivost
- Komfortní podvozek
- Skvělá sedadla AGR
- Slušná spotřeba
Minusy
- Dlouhé a méně přesné dráhy manuální převodovky
- Vyšší ztráta zůstatkové hodnoty u zánovních exemplářů
- Chybějící motory s vyšším objemem
- Dynamika tříválce 1.0 Turbo