Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny

Diskuze (85)
Krátce po světové premiéře jsme se svezli s novou Astrou sedan, navíc s novou verzí motoru 1,4 Turbo.

Čtyřdveřová karoserie patří ke kompaktním Opelům jaksi odjakživa. Kadett A, který letos slaví 50 let, byl sice jen dvoudveřovým sedanem, od té doby se ale na klasický tříprostorový model nikdy nezapomnělo.

Priorita ale dnes patří hatchbackům, a tak si dal Opel u předchozí i té současné Astry na čas. Verze sedan přichází až tři roky po pětidveřovém hatchbacku a představuje svým způsobem doplněk nabídky.

V západní Evropě má zůstat 25 % produkce, zbývající tři čtvrtiny zamíří do zemí střední a východní Evropy. A tím se nemyslí ani tak Česká republika nebo Slovensko, největší zájem automobilka čeká v Rusku a Turecku. I proto proběhla světová premiéra na autosalonu v Moskvě.

Opel Astra - produktový mix a očekávaný podíl na prodejích v roce 2013
Verze Astra pětidveřová Astra Sports Tourer Astra Sedan Astra GTC / OPC
Podíl na prodejích 44% 30% 15% 11%

My jsme ale za novým sedanem vyrazili do německého pohoří Taunus, které leží nedaleko sídla Opelu v Rüsselsheimu. K vyzkoušení se nabídl vůz s inovovaným motorem 1,4 Turbo a automatickou převodovkou. Ne náhodou – čtyřdveřová Astra je určena pro soukromé zákazníky a pro ně je tato kombinace zajímavou volbou.

Kromě toho mohou zákazníci vybírat ze dvou klasických atmosférických čtyřválců (1,4 a 1,6 litru) a vrcholného 1,6 Turbo. Ten je však nejdražším motorem v Astře sedan, dokonce dražším než každý ze tří dodávaných turbodieselů (1,3 CDTI a dvě verze 1,7 CDTI). Dvoulitrové turbodiesely se s karoserií sedan prodávat nebudou, a to včetně nové varianty Astra BiTurbo.

Opel Astra Sedan - srovnání generací
Model J (od 2012) H (2007 až 2012) rozdíl
Délka [mm] 4658 4587 +71
Šířka [mm] 1817 1753 +64
Výška [mm] 1500 1458 +42
Rozvor [mm] 2685 2703 -18
Rozchod vpředu [mm] 1541 1488 +53
Rozchod vzadu [mm] 1551 1479 +73
Zav. prostor [l] 460 490 -30

První a vlastně nakonec největší chyba se ukazuje už při přebírání testovacího vozu. Jak se dostat do kufru? Tlačítkem nad panelem rádia. To by bylo hezké, kdyby existovala další možnost. Ale zvenku to nejde a řidič se musí naklonit pořádně dovnitř. Přitom konkurenční VW má tlačítko se stejnou funkcí na dveřích řidiče, kde je lépe v dosahu.

Ale po této drobné epizodě už převažují pozitiva. Po usednutí dovnitř je zřejmé, že se nikde nešetřilo. Astra sedan je jednoduše Astra, tedy poctivě navržené a sestavené auto lehce nadprůměrných kvalit. Takže vpředu je hezky pooplovsku všechno na svém místě, včetně záplavy tlačítek na panelu rádia/navigace a klimatizace. Opel si ale drží svou, pod heslem auto není iPod zavrhuje multifunkční a dotykové ovladače. Když se jednou dokážete zorientovat, funguje to překvapivě snadno.

Zavedené pořádky ale trvají i v druhé řadě sedadel, kde nezbylo mnoho místa pro nohy. Sedáky jsou relativně nízko a opěradla předních sedadel jsou blízko. Kdo si zvykl na podélnou prostornost předchozí generace, na toho jen těžko zapůsobí náhrada v podobě širšího interiéru. V kontextu konkurence to ale znamená jen návrat do obvyklých mezí. Akorát Renault Fluence je v tomto ohledu výrazně lepší, ale ten zase na Astru v ničem dalším nestačí (kromě ceny).

Zaujalo nás
+ Komfortní jízdní vlastnosti nejdou proti ovladatelnosti v zatáčkách, adaptivní tlumiče fungují skvěle ve všech přednastavených režimech, boční profil má vyvážené proporce, zvukový projev motoru 1,4 Turbo, příznivá cenová politika.
- Zavazadlový prostor nelze otevřít zvenku, nabídka motorů je proti pětidveřové Astře ochuzená o dieselové dvoulitry, automatická převodovka nemá pádla na volantu, zavazadelník má menší objem než v předchozí generaci.

Pod kapotou pracuje modernizovaný motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW. Výkon se neměnil a zůstává i konvenční technika vstřikování paliva do sání. Opel ale přidal funkci overboost, která díky krátkodobému zvýšení plnícího tlaku turba dokáže při plné zátěži zvýšit točivý moment – konkrétně o 10 % z 200 na 220 Nm.

Ve skutečnosti ale motor za žádného bouřliváka není, i když má příjemně chraplavý zvuk. Plynulý přísun točivého momentu umožňuje jízdu i v nízkých otáčkách, vyšší zátěž ale znamená automaticky přechod do středního pásma. Dynamika odpovídá zvyklostem, VW Jetta 1,4 TSI nebo Mazda 3 2,0 DISI podávají srovnatelné výkony.

Automatické převodovce chybí pádla pro manuální volbu převodů na volantu (možnost řadit pohyby pákou ale zůstává) a ve sportovním režimu je příliš hektická; na drobné změny sešlápnutí plynového pedálu reaguje opakovaným řazením. Sportovní mód je ale nastavitelný, a tak si lze i v něm užívat standardního ladění automatu, který se nebrání nízkým otáčkám ani vcelku hbitému podřazování. V situacích, kdy čtrnáctistovka vede nerovný boj s dlouhými převody a 1500 kg provozní hmoty, se nebojí krátkodobě zvýšit otáčky pomocí prokluzu měniče. Není to moc efektivní, ale tato cesta je příjemnější než neúspěšné hledání vhodnějšího převodu.

A účinnost není nesilnější stránkou tohoto vozu. Loudavá jízda může srazit spotřebu i pod slibovaných 6,5 l/100 km, raději ale počítejte s nějakými osmi litry, při dynamické jízdě více než deseti. Proti alternativě v podobě turbodieselů ale nabídne tento motor vyrovnanější charakteristiku a výrazně tišší chod, navíc dieselovou Astru sedan nezískáte s automatickou převodovkou.

Když byla řeč o sportovním režimu – ten se týká i nastavení podvozku. S adaptivními tlumiči FlexRide nabízí Astra tři charakteristiky tlumení a v kombinaci se 17palcovými koly (nejmenší rozměr litých disků) je rozsah změn výrazný. Na nejkomfortnější Tour se sedan elegantně pohupuje a přesto dobře drží v zatáčkách, nejtvrdší Sport tlumiče citelně utáhne, ale auto neztratí schopnost překonávat nerovnosti v klidu a bez odskakování zadních kol. Kdo si může dovolit dvacetitisícový příplatek (resp. 40 tisíc v kombinaci s adaptivními světly), neměl by nad adaptivními tlumiči dlouze váhat.

Jaký z toho plyne závěr? Nová Astra Sedan je auto bez výrazných chyb. Příjemně se s ním jezdí, hezky vypadá a jak vyplývá z následující tabulky, má přiměřené ceny. Sedan je o 12 tisíc dražší než hatchback. Základní cena na 300 tisíci je sice nepatrně vyšší, než bývá zvykem u konkurence, s nízkými příplatky za lépe vybavené verze a výhodnými pakety se ale situace rychle obrací.

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor 1,4 16V 1,6 16V 1,4 Turbo 1,4 Turbo S/S 1,6 Turbo
Převodovka 5M 5M (6A)* 6M (6A)* 6M 6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3] 1398 1598 1364 1364 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/6000 85/6000 103/4900-6000 103/4900-6000 132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 130/4000 155/4000 220/1850-4900 220/1850-4900 230/2200-5400
Max. rychlost [km/h] 183 193 (185) 207 (205) 207 223 (213)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 11,9 (13,3) 10,2 (10,3) 10,2 8,7 (9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 6,6 (7,1) 5,9 (6,6) 5,6 6,8 (7,2)
Cena Essentia [Kč] 311.900,- 342.900,- 372.900,- - -
Cena Enjoy [Kč] 326.900,- 357.900,- 387.900,- - 437.900,-
Cena Sport [Kč] 349.900,- 380.900,- 410.900,- - 460.900,-
Cena Cosmo [Kč] 359.900,- 390.900,- 420.900,- - 470.900,-
* automatická převodovka příplatek 45.000,-
Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor 1,3 CDTI 1,3 CDTI S/S 1,7 CDTI 1,7 CDTI
ecoFlex S/S
1,7 CDTI 1,7 CDTI
ecoFlex S/S
Převodovka 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1248 1686 1686
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/4000 81/4000 96/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 190/1750-3250 280/1750-2500 300/2000-2500
Max. rychlost [km/h] 180 180 188 191 203 206
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,6 14,6 12,4 12,6 10,8 11,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,1 4,6 3,7 4,6 3,7
Cena Essentia [Kč] 373.900,- 381.900,- 383.900,- - - -
Cena Enjoy [Kč] 388.900,- 396.900,- 398.900,- - 413.900,- -
Cena Sport [Kč] - - 421.900,- - 436.900,- -
Cena Cosmo [Kč] - - 431.900,- 456.900,- 446.900,- 471.900,-


Diskuze (85)
29. 8. 2012 20:13
Re: Sedan? Proč ne Liftback?
Sedan je sedan. A skodovacka Octavia liftback nie je nic nove pod slnkom. Uz pred dvadsiatimi rokmi Toyota vyrabala Corollu liftback:
[odkaz]
[odkaz]
Zadok dost pripomina schemu Audi A5 a A7.
Avatar - Mrakoplas
29. 8. 2012 15:58
Re: Sedan? Proč ne Liftback?
Ty o tom pořád uvažuješ z praktického hlediska, ale tohle nemá s praktičností vůbec co dělat. Limuzínou, tedy sedanem, tam u nich dáváš najevo, že auto nemáš protože ho potřebuješ, ale protože si ho můžeš dovolit. Papaláši si vozí zadky v limuzínách a kdo má kombi je zedník. Příliš chudí na to, aby si koupily pořádnou limuzínu, ale příliš hrdí, aby jezdili v obyčejném hatchbacku. Že máš kombi v hodnotě tří jejich limuzín nikoho nezajímá. Prostě taková jejich (de)mentální zkratka. :-)
29. 8. 2012 15:39
Re: Blitz, gut
nejsou to spatne Opely ;-)
poradna auta jsou o tridu vyse :-! snad s vyjimkou Insignie, ta mela sanci trochu to napravit, ale spousta detailu ji opet pasuje na klasicky domrveneho Opla.
29. 8. 2012 15:30
Re: zase len... opel
nic naplat, pokud ti mechanicka prevodovka sezere10% vykonu, tak u automatu (jakehokoliv) pocitej 15-20, k tomu vyssi hmotnost.
Na druhou stranu.. motor nepretocis ani kdybys chtel, nezhasne ti pri rozjezdu ani kdybys chtel, podrzi te do kopce a pokud jedes nekde v centru ciziho mesta kde to neznas a resis 150 veci naraz anebo pojizdis v kolone, tak se ten plne automaticky mod setsakra hodi.
29. 8. 2012 15:25
Re: zase len... opel
ono by slo udelat ridicsky privetive auto, lehke, pevne, vykonne .. jenze je tu jediny malinkaty problemek : TRH TO NECHCE >:D

Trh koupi to na co je reklama a reklama je na 8 airbagu, asistenty jizdy v pruzich, cenikovou cenu "jiz od" a normovane gramy CO2.

Nikoliv na pocet koni na tunu, na maximalni bocni pretizeni v zatackach a na brzdnou drahu. Proc se nesleduji tyto parametry je take lehke vysvetlit.
Pro vyrobce je mnohem tezsi udelat zivejsi auto s lepsim podvozkem, protoze to chce slozite odladeni, drahe lehke materialy a drahe presne opracovani.

Zato cena baglu a jeho ridici jednotky nekde z tchajwanu je k smichu. A o tom to je...
A politici si tez prihreji polivcicku, nechcou dobra auta, kera zataci zrychluji a brzdi, jeste by lidi jezdili rychle....

Takze nezbyva nez koupit nejakou sportovni motorku, kterou jeste EU a jejich komise nestihly zprznit.