Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Grandland X 1.6 CDTI – Vzhled není všechno

Stanislav Kolman
Diskuze (140)
Než přijede s nejsilnějším turbodieselem a plug-in hybridem do zásuvky, musí se zájemci o Grandland X spokojit s nabídkou dvou motorů. Vyzkoušeli jsme diesel v kombinaci s manuální převodovkou.


Design, interiér


Zaměříme-li se na segment SUV a crossoverů, německá automobilka Opel v nedávné době šlápla na plyn. Správný čuch měla už před pěti lety, kdy zaregistrovala rostoucí popularitu malých sportovně-užitkových aut a uvedla na trh model Mokka. Ten v rámci modernizace dostal přídavek X, což neodkazuje na jiné provedení, ale na fakt, že jím značka do budoucna ozdobí všechny modely této kategorie.

A nemuseli jsme na ně čekat dlouho. Automobilka nejprve obohatila své portfolio o Crossland X a následně většího sourozence jménem Grandland X. Co do velikosti je vůz soupeřem Škody Karoq či Seatu Ateca, avšak vůbec nejblíže má k Peugeotu 3008, evropskému Autu roku 2017. Obě SUV jsou totiž výsledkem práce skupiny PSA, jež je od letošního roku novým vlastníkem německé značky.

Auta kromě platformy pojí i stejné motorizace, ono by vzhledem k totožným základům bylo nesmírně náročné činit jinak. Vedle dostupných jednotek, na něž ještě přijde řada, pracuje Opel i na dvoulitrovém turbodieselu se 132 kW kooperujícím s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ve vývoji je i plug-in hybrid se zadními koly poháněnými elektromotorem, v praxi tak půjde o jediný Grandland X s pohonem všech čtyř kol.

Mladší a střídmější

Před pár dny jsme v redakční garáži měli zaparkovaný právě sesterský Peugeot 3008 srovnávaný se Škodou Karoq. Už od první chvíle je jasné, který z nich upoutá více pozornosti. Zatímco 3008 je po vzhledové stránce nesmírně výrazným výrobkem, Grandland X sází na nenápadnost a střídmost. To ale rozhodně neznamená, že by činil špatně. Naopak, zákazníci rozhodnutí pro techniku skupiny PSA mohou volit, jestli chtějí výrazné auto se všemi těmi ozdobnými lištami a prolisy karoserie, nebo sáhnou po uhlazenějším a „obyčejnějším“ Opelu.

Rozhodně to však neznamená, že by německé SUV nemělo kousek osobitosti. Příď tvoří výrazná maska s okřídleným logem automobilky, na niž navazují zachmouřené světlomety, jež jsou osazeny dvěma linkami denního svícení s technologií LED již v základní výbavě Selection a nejinak je tomu vzadu. Přednímu nárazníku nechybí ochranné plasty, které ostatně doprovází spodek automobilu kolem dokola.

Grandland X však není jen nafouklou bublinou, i zde nalezneme na bočních partiích výrazné prolisy. Viditelnější je určitě ten vrchní, jenž od předního blatníku pokračuje nad klikami dveří až do zadního světlometu. Tady už je vůz zase podstatně uhlazenější než sesterský Peugeot, tygří drápy ve svítilnách či dvoubarevné víko zavazadelníku byste tu hledali marně, Opel opět vsadil na elegantnější a méně křiklavé proporce. Zajímavým detailem je velmi pozvolna se svažující střecha, není to tak výrazný prvek jako u typických SUV-kupé, přesto za tuto maličkost dávám palec nahoru.

Námi testovaný exemplář byl posazen na osmnáctipalcových kolech z lehkých slitin s pneumatikami Nokian 225/55, ve výbavě Innovation jde o standard. Absolutním základem jsou ocelové šestnáctky a naopak ve vrcholové výbavě Ultimate nalezneme 19“ obutí. Jak už jste si mohli všimnout, s rostoucími stupni výbavy (celkem jsou čtyři - Selection, Enjoy, Innovation, Ultimate) narostou kola vždy o jeden palec.

suv opel testy suv opel testy  

Za metalízu se u Grandlandu X připlácí 17.000 Kč, sáhnout však můžete i po levnější alternativě v podobě zářivé barvy (6.500 Kč) či auto naopak vyšperkovat exkluzivním lakem za 21.000 Kč. Zatímco v obyčejné modré barvě, ve které můžeme auto vidět na mnoha tiskových materiálech, působí trochu fádně, zlatý lak mu sluší podstatně více. Zejména pak v kombinaci s černou střechou Mineral za 12.000 Kč, která je v nejvyšším provedením Ultimate v ceně. Za příplatek 35.000 Kč dostanete ve dvou prostředních výbavách LED přední světlomety s adaptivní technologií, což je v nejvyšší verzi znovu standard.

Po usednutí do interiéru byste už příbuznost s 3008 hledali marně. Zapomeňte na futuristický i-Cockpit, malý volant či ovládání, které obsloužíte výhradně na dotykovém displeji. Opel zůstává věrný klasice, což na některé zákazníky nemusí dvakrát zapůsobit, ale vlastně to jde ruku v ruce s již popisovaným exteriérem. Budíky jsou analogové, klimatizace má i v nejvyšších výbavových stupních své vlastní manuální ovladače a volant zase klasickou velikost i tvar.

V samotném pracovišti řidiče se sedí pohodlně, uzpůsobení ideální řidičské polohy pomůžou i sedačky s možností prodloužení sedáku. Za příplatek 10.000 Kč najdete v interiéru čalounění v kombinaci kůže/látka a hlavně ergonomickou sportovní sedačku řidiče. Té asociace AGR (specialisté a doktoři v oblasti bolestí zad) dokonce udělila certifikát. To je u Opelu známá věc, stejný prvek nalezneme i v Astře či Insignii. Lehce utiskovaná tu (stejně jako v 3008) zůstává pravá noha, široká středová konzola vám bude trochu zavazet.

Více strastí s prostorem ale budou mít cestující vzadu. Pro mě s výškou 176 centimetrů tu ještě bylo místa dostatek, avšak kdokoliv jen o trochu vyšší už nad hlavou a v oblasti kolen s příliš velkou rezervou počítat nemůže. Na stejné místo jsem si sedl v sesterské 3008 i konkurenčním Karoqu a v obou případech kolem mě bylo na zadní lavici znatelně vzdušněji. Intimní chvilky zažijí cestující vzadu v případě, že se sem budou muset poskládat tři. Těžko bychom tady mohli mít Opelu něco za zlé, stejné je to i u zmiňovaných oponentů.

Zavazadlový prostor pojme 514 litrů, po sklopení zadní lavice v poměru 60:40 se prostor navýší na 1652 l. Není to málo, avšak 3008 zvládne 520 litrů, i když nepočítáme prostor pod podlážkou. Karoq pak (se standardními sedačkami) pojme o litr více, do Atecy se zase vejde 510 litrů v případě předokolek, případně 485 l při volbě pohonu všech kol. V rámci variability potěší dvojitá podlaha zavazadelníku i průchozí loketní opěrka.

Se zimní sadou za 18.000 Kč dostanete vyhřívání předních a zadních sedadel i volantu, součástí je i ovládání audia a tempomatu na volantu. Vyhřívání čelního skla je v ceníkových položkách odděleno a stojí dalších 5.000 Kč. Vyhřívaná mohou být i vnější zrcátka, která se navíc ovládají elektricky a lze je sklopit. To vše s paketem zvaným Automatické parkování Plus za 48.000 Kč, který dále obsahuje parkovací asistent, kameru, navigaci a hlídání slepého úhlu.

Ovládání navigace je tu poměrně intuitivní a chod infotainmentu svižný, překvapit vás může jen netradiční rozložení písmenek na klávesnici (hezky podle abecedy), což ale lze jednoduše přizpůsobit v nastavení. Ozdobné prošívání nechybí měkčeným plastům napříč interiérem, ale ani řadicí páce. Její hlavice je poměrně velká, ale při řízení to výrazně neobtěžuje. V jejím okolí pak nalezneme tlačítka pro krocení dostupných asistentů, elektronickou parkovací brzdu a konečně volič jednoho z pěti dostupných jízdních režimů.

Motor, jízdní vlastnosti


Dospívání

Grandland X je posazen na francouzské platformě EMP2, kterou pochopitelně taktéž sdílí s Peugeotem 3008. Jak jsme se dozvěděli během mezinárodní prezentace, motory vznikají společně s platformou a pro vývojáře by bylo nesmírně náročné „namontovat“ na stejné základy jiné agregáty. To ale přináší i jednu zásadní nevýhodu - i SUV německé automobilky zůstává se spalovacími motory výhradně předokolkou.

Zákazníkům je tedy k dispozici dvanáctistovka Pure Tech s výkonem 96 kW, o níž se na tuzemském trhu očekává většinový zájem. Alternativu tvoří 1,6litrové CDTI, přičemž oba motory lze párovat s manuální i automatickou převodovkou o šesti rychlostních stupních. Ale jak jsem zmínil v úvodu, těšit se můžeme i na silný turbodiesel a variantu do zásuvky.

Námi testovaný exemplář byl osazen naftovou šestnáctistovkou v kombinaci s manuální převodovkou. Už během mezinárodních testovacích jízd v okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme si společně s kolegy pochvalovali, jak kultivované obě jednotky jsou a jen tím umocňují výborně odhlučněný interiér.

suv opel testy suv opel testy  

Testovací týden na českých silnicích to jenom potvrdil. Dieselový agregát disponuje výkonem 88 kilowattů v 3750 otáčkách a točivým momentem 300 N.m v 1750 otáčkách. Za studena umí být trochu hlučnější, ale během jízdy už se projevuje překvapivě kultivovaně. Výrazně o sobě dá vědět až při vytočení někam nad hranici čtyř tisíc otáček. Méně výrazné jsou vibrace motoru i v případě, že se jej rozhodnete potrápit v nižším spektru otáček. Za projev pohonné jednotky si Opel zaslouží velkou pochvalu.

Auto potěší i minimálním aerodynamickým hlukem. Při rychlostech kolem 90 km/h se do kabiny nedostává takřka žádný „nepořádek“, dálniční jízda se 130 km/h na tachometru už dovnitř pouští trochu toho tradičního svištění, stále však jde o zanedbatelnou porci. Auto mi přišlo ještě o kousíček tišší než dlouhodobě testovaná Ateca, jež má ale oproti testovanému Grandlandu X navíc panoramatické střešní okno.

Komfort především

Pokud jde o samotnou jízdu, volba osmnáctipalcového obutí byla pro české silnice možná už za hranou. Měkčeji naladěný podvozek (i když ne tak moc jako v případě 3008) sice zvládá tlumit tradiční neduhy tuzemských okresek, větší výmoly už se ale do kabiny promítnou nepříjemnými rázy. Při možnosti volby bych raději sáhl po o palec menších kolech, naopak největším devatenáctkám bych se vyhnul.

Lehká skepse doprovázela spolupráci se šestistupňovou manuální převodovkou, která taktéž vznikala pod taktovkou skupiny PSA. V delších dráhách páka poměrně „plave“ a při hbitějším řazení občas nepoznáte, jestli rychlostní stupeň nezůstal někde na půl cesty. Během již zmiňované prezentace ve Frankfurtu jsem stejnou motorizaci vyzkoušel i ve spolupráci se šestistupňovým samočinným ústrojím a dlužno říct, že investice 40.000 Kč navíc bych v tomto případě nelitoval. Chod s automatem je jemný a obejde se bez obávaného škubání.

Co si budeme povídat, Grandland X není autem se sportovními ambicemi, alespoň ne se současným vrcholovým dieselem. Vznětová šestnáctistovka potěší spíše řidiče pohodáře, odmění se přesným průjezdem zatáčky jen s lehounkým náklonem karoserie. Když se stejný úsek rozhodnete projet ostřeji, nejenže bude auto nervóznější, ale i vy se v sedačce začnete přelévat ze strany na stranu a napodruhé už si podobné divočení rozmyslíte.

K dispozici je sice volič pěti jízdních režimů, ale nenechte se zmást. Nejde o tradiční kombinaci kompromisů mezi ekonomickou, normální a sportovní jízdou. V největším „ixku“ Opelu lze kromě normálního režimu volit ten pro písek, bláto a sníh a můžete i omezit funkci ESP. Na displeji infotainmentu to vypadá hezky, ale ihned si vzpomeneme na absenci čtyřkolky a choutky na nezpevněné a terénní cesty jsou tytam.

suv opel testy suv opel testy  

A co spotřeba? Výrobcem uváděné čtyři litry při kombinované jízdě jsou samozřejmě z říše snů, přesto to v případě Grandlandu X vůbec není špatné. S lehkou nohou můžete atakovat hranici pěti litrů, spíše ale počítejte s půl litrem navíc. Dálniční stotřicítku pojedete na šestý rychlostní stupeň se dvěma tisíci otáčkami, což v praxi znamená apetit kolem šesti litrů. Nejnáročnější je pro agregát jen popojíždění městskými kolonami, ale ani tady jsme se nedostali do podmínek tak náročných, které by žádaly více než sedm litrů na každých sto kilometrů.

Závěr


Závěr

Ceníková politika modelu je sympatická. Nabídka startuje zážehovou dvanáctistovkou ve výbavě Selection na 529.000 Kč, avšak aktuálně můžete využít akčních cen Opelu a stejnou motorizaci pořídit za 479.900 Kč. Stejná sleva 50.000 Kč je připravena pro všechny jednotky, které jsou aktuálně k dispozici a týká se i motorů spárovaných s automatickou převodovkou.

Testovanou vznětovou šestnáctistovku pořídíte v základní výbavě výhradně s manuálním ústrojím a to za 539.900 Kč po slevě. Automat je s dieselovým agregátem dostupný až od druhého výbavového stupně Enjoy a při započtení zvýhodnění startuje na 614.900 Kč. Příplatkové položky vymazlily námi testovaný exemplář o vyhřívání sedadel a volantu, parkovací paket či bezdrátovou indukční nabíječku. Seznam dostupných příplatků je bohatý, avšak když se jenom trochu rozšoupnete, můžete se snadno dostat i přes hranici 130.000 Kč jen za příplatky, stejně jako námi testovaný kousek. Dlužno dodat, že většinu položek byste při volbě top výbavového stupně Ultimate dostali v ceně (ten přijde s naftovou šestnáctistovkou a manuálem po slevě minimálně na 771.900 Kč).

Grandland X je Peugeotem 3008 ve střídmějším balení. Pokud prahnete po extravaganci a moderním pojetí interiéru, volba pro vás bude vcelku snadná. Největší SUV Opelu kráčí jinou cestou, vyznává tradiční hodnoty od uhlazeného designu až po analogové budíky v kapličce za volantem. Konzervativní jedince, kteří do svého života vpouští modernu jen v minimálním množství, potěší vedle normálního volantu třeba i to, že teplotu nastaví pomocí tradičních tlačítek. A i když mám nové a netradiční věci rád, při volbě mezi těmito dvěma sourozenci bych se přikláněl spíše k německým kořenům.

suv opel testy suv opel testy  

Nejlevnější verze modelu529.900 Kč (1.2 Turbo/96 kW Selection)
Základ s testovaným motorem589.900 Kč (1.6 CDTI/88 kW Selection)
Testovaný vůz bez příplatků631.900 Kč (1.6 CDTI/88 kW Innovation)
Testovaný vůz s výbavou803.400 Kč (1.6 CDTI/88 kW Innovation)

Plusy

  • Kultivovaný motor
  • Komfortní jízda
  • Slušná spotřeba
  • Ceníková politika

Minusy

  • Chod manuální převodovky
  • Absence čtyřkolky
  • Méně výrazný design

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (140)
Opel Grandland X 1.6 CDTI
Cena základní sestavy 631 900 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ocelové ráfky s kryty, asistent pro rozjezd do kopce, deaktivace airbagu spolujezdce, LED denní svícení, LED zadní světla, elektrické ovládání předních i zadních oken, manuální klimatizace, palubní počítač, grafický informační displej, rozpoznávání dopravních značek, varování před vybočením z jízdního pruhu, tempomat s omezovačem rychlosti, audiosystém se 4 reproduktory, Bluetooth handsfree, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrická parkovací brzda, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka v barvě karoserie, černé lišty okolo bočních oken, sada na opravu pneumatik Kč
Cena testované sestavy 803 400 Kč
Výbava testované sestavy Zlatá metalíza (+17.000 Kč), černé čalounění v kombinaci kůže látka se sedadlem řidiče AGR (+10.000 Kč), zimní sada (vyhřívání předních a zadních sedadel, volantu potaženého kůží, ovládáí audia a tempomatu na volantu) (+18.000 Kč), bezpečnostní sada (senzor únavy řidiče, optická a osvětlovací sada, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění, aktivní hlídání jízdního pruhu) (+13.000 Kč), sada Automatické parkování Plus (automatický parkovací asistent, panoramatická parkovací kamera, navigace, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, hlídání slepého úhlu) (+48.000 Kč), Sada IntelliGrip (kontrola trakce, pět režimů jízdy, 18“kola) (+10.000 Kč), LED přední světlomety s denním svícením (+35.000 Kč), černá střecha Mineral (+12.000 Kč), vyhřívání čelního skla (+5.000 Kč), bezdrátová indukční nabíječka (+3.500 Kč), automatická dvouzónová klimatizace Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.5 / 4
Emise CO2: 104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 514 / 1652
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1317 / 608
Rozměr pneu: 225/55 R18
Opel Grandland X 1.6 CDTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4477
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 12. 2017 08:00
Re: Nikdy
Pokud se Ti v tom dobře jezdí,je mi Tě opravdu líto,neboť jsi to Ty,kdo jezdí starým autobusem..
29. 11. 2017 20:43
Re: Nikdy
no, moje mamka ma mokku, takze jsem s ni neco najezdil a to, co tu pises jsou obycejne pi*oviny. ma tedy zakladni benzin 1,6, coz dela z auta idealni mestsky povoz (a to je to, co ona potrebuje). motor je prijemne pruzny a tichy, ale chybi mu sestka na dalnicni rychlosti. tam se pak zbytecne dostava do vyssich otacek a s tim se i zvyraznuje hluk, ale pro motorizace s turbodiesely a turbobenziny s sestikvaltem tohle samozrejme neplati a mamka to nema na dalnice, ale do mesta a na primestsky provoz. utlumeni podvozku je prijemne, auto ma dobre bocni vedeni. trochu neprijemny je kratky rozvor, ktery zpusobuje vetsi tpredozadni pohupovani na pricnych nerovnostech. interier je velice prostorny na tak male auto, vzadu si pohodlne sedne dospely. palubovka je ergonomicky zcela ok, cervene podsviceni je vec vkusu. trochu blbe se kouka doleva pres mohutne sloupky celniho skla. nekomu muze vadit maly kufr, ale pro ucel "nakupni taska" je pro mou mamku idealni. zvyseny podvozek a oplastovane lemy jsou idealni do mestske dzungle. auto bych s timto komentarem pro podobne ucely vrele doporucil. takze tohle je zase muj nazor na totez.

p.s. a neboj, nastavajic tchan ti to uz urcite nepujci a budes muset dale jezdit autobusem ;-)
29. 11. 2017 13:34
Re: Co je to tady za lidi - Karel+Floyd
Tak jsi rychle přispěchal, ty IQčko. ;-) Kolik jsi dneska prodal křápů, bandito. :-)
Avatar - Charger
29. 11. 2017 12:59
Re: Pekný test
Automat od Aisinu používal dvojkový Cayenne, teď už je v novém Cayenne i Panameře osmikvalt od ZF.
29. 11. 2017 09:46
Nikdy
Jel jsem teď 200 km v Opel Mokka a přestože se mi z venčí líbí,je to strašný,ale opravdu strašný vrak..Nevím, ale Opel zůstal v roce 1990..kokpit katastrofa,obrazovka červeně řve do očí,neskutečný hluk v kabině, jako v multikáře a o automatické převodovce nechci raději vzpomínat..mělo to najeto 17 000km a vím,že už si do toho nikdy nesednu..nechtěl bych Opel ani zadarmo...myslím to vážně..kolik to otce přítelkyně stálo jsem se raději neptal..