Test Auto.cz

Opel Mokka Turbo 4x4 – Yeti by Opel

27.11. 2012
Verdikt
 

Jako první v ČR vám přinášíme test Opelu Mokka. Malé SUV jsme vyzkoušeli s nejsilnějším motorem a pohonem všech kol.

Do speciální nádoby nalijeme nejdřív vodu, potom vsypeme namletou kávu a teprve pak začneme ohřívat nad plamenem. Až voda začne vřít, nádobu odstavíme z ohně, a tento proces několikrát zopakujeme… tak se správně připravuje turecká (nebo arabská) káva.

V německy mluvících zemích se tomuto nápoji říká Mokka. Opel stejné slovo použil pro své malé SUV a chce tím říct jediné: nový model je zvenku malý, ale přesto silný jako pravá turecká káva.

Pro motory ani vnější rozměry to tak úplně neplatí – obojí zcela zapadá do pomalu se rodícího segmentu nejmenších SUV, kam dnes spadá Škoda Yeti, Mitsubishi ASX (a sesterské modely) nebo Nissan Juke. V čem je tedy tento šálek kávy silnější, než by se dalo čekat?

obrázek [600 x 361]  

Od prvního pohledu je jasné, že to bude design. Mokka vypadá zavalitě, designéři vytvořili objemné tvary, které karoserii vizuálně zvětšují a zdůrazňují její výšku. Aby celek vypadal dobře, pomáhá si velkými koly (osmnáctipalcové disky jsou standardem už od prostřední výbavy) a velkou plochou nelakovaných ochranných plastů.

Všechny rysy auta jsou unikátní parafrází současného designového směru, takže si Mokku nelze splést s jiným modelem, ani se sesterským Chevroletem Trax. Jen v zadní části se designéři možná až zbytečně viditelně inspirovali větším SUV Antara. Naštěstí pro Mokku, to a místo výroby v Koreji jsou ovšem jediné společné znaky obou Opelů.

obrázek [600 x 349]  

Interiér je pečlivou evolucí Merivy. Známá koncepce palubní desky vyzrála – displej navigace je zasazen do větší kapličky, odporoučely se retro kruhové výdechy klimatizace a naopak přibyla druhá menší schránka před spolujezdcem. Design palubní desky vypadá dospěle, jediný slabší moment je násilný přechod dekoru z palubní desky na výplně dveří.

Kde se nezapře technický původ tzv. Corsy SUV, to je vnitřní šířka. Kabina měří napříč 142 cm, stejně jako v technicky spřízněném Chevroletu Aveo (nebo i konkurenční Škodě Yeti). Sice to stačí, Opel se ale musel uchýlit k prostorovým kompromisům. Zřejmé je to hlavně vpředu, široká ergonomická sedadla (ovšem s těsným bočním vedením) zabírají hodně místa, a tak je středový tunel mezi nimi úzký. Nezbyl prostor na klasickou loketní opěrku, Mokka má jen autobusovou pro řidiče. A protože místa uprostřed opravdu není mnoho, opěrka překáží při manipulaci s bezpečnostním pásem nebo pákou ruční brzdy.

Ve výšce ramen je ale místa dost a na prostor ve svislém směru si nemůže nikdo stěžovat. Vhodné sladění výšky posazu a spodní hrany oken zaručuje slušný výhled vpřed a do stran v kombinaci s žádaným pocitem robustnosti. Slabší je to jen s výhledem dozadu, moc nepomůže ani malý úhel pokrytí zpětnými zrcátky.

Vzadu je to pro dva dospělé pasažéry tak akorát. Krátké sedáky moc nepotěší, jejich vyšší poloha vůči podlaze ale zajišťuje dostatečnou oporu stehen. Vzpřímená pozice dokáže ze skromného rozvoru vytěžit stejný prostor pro nohy jako v podstatně větší Astře. Střecha se přitom svažuje jen velmi pozvolna, a tak je i v oblasti hlavy a ramen místa dost.

Nelze pominout ani zavazadlový prostor. Nominálních 365 litrů sice na konkurenci nestačí, pravidelný půdorys o rozměrech 71 x 99 cm ale patří k těm větším. Nakládací hrana navíc leží 72 cm nad vozovkou, na SUV slušný výsledek.

obrázek [600 x 374]  

Výbava je další dospělou stránkou Mokky. Už samotný standard je na poměry třídy dobře vybavený a pak je tu demokratický přístup Opelu k nabídce příplatků. V ceníku byste marně hledali adaptivní tlumiče, panoramatickou střechu a odvětrávaná sedadla – jinak ale může Mokka mít cokoliv z výbavy Astry nebo Insignie.

Třeba navigace Navi 600 je úplně stejná a společně s ní si můžete si dopřát příjemný nadstandard v podobě adaptivních světlometů AFL+ s automatickým přepínáním osvětlení podle jízdního režimu. Velmi praktickým doplňkem je letošní novinka u Opelu, zadní parkovací kamera. V nabídce jsou i již zmíněná ergonomická sedadla s certifikátem od sdružení německých ortopedů AGR a specialita Opelu, integrovaný nosič jízdních kol FlexFix.

Zvláštní pochvalu zaslouží vyhřívaný volant. Prvek, který dnes v běžných vozech nabízí jen Opel a korejské duo Hyundai/Kia, zpříjemní používání auta v době, kdy teploty často klesají až k nule. Společně s vyhřívanými sedadly vyjde na přijatelných 8 tisíc korun.

obrázek [600 x 383]  

Motor v dnešním testu je ten nesilnější nabízený: 1,4 Turbo, který už známe z Merivy nebo Astry, dodává se i do Insignie a Zafiry. Kombinace 103 kW a rovných 200 Nm nápadně připomíná atmosférický dvoulitr v Nissanu Qashqai. Tomu odpovídá i udávaná dynamika.

Čtrnáctistovka se vyznačuje velmi plochou charakteristikou. Maximum točivého momentu přichází záhy, už při 1850 min-1. Nástup newtonmetrů je na první dva převody až zbytečně ostrý a vyžaduje trochu zvyku, zároveň ale znamená schopnost jízdy v nízkých otáčkách. Na městské spotřebě to ale bohužel není znát, pohybuje se mezi osmi a devíti litry. Při konstantních 100 km/h pak motor pracující na 2400 min-1 potřebuje 6,2 l/100 km.

Naladění motoru je jeho nejsilnější a zároveň nejslabší stránkou. V nízkých a středních otáčkách zatahuje obstojně, seříznutí výkonu od 4900 min-1 (zde 200 Nm přímo přechází do 103 kW) ale omezují možnosti plné akcelerace. Navzdory výkonu, který překonává jen Škoda Yeti 1,8 TSINissan Juke 1,6 DIG-T, se proto tento motor hodí spíše pro poklidnou jízdu.

Spotřeba a otáčky motoru 1,4 Turbo/103 kW
ModelMerivaMokka 4x4Astra ST
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1]6,2 / 24006,2 / 24005,6 / 2100
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1]8,2 / 31008,0 / 31007,8 / 2700

Na dálnici při 130 km/h točí 3100 min-1, rychlost hravě udrží i do kopce a ustálené tempo mu svědčí – nárokuje si v průměru 8,0 l/100 km. Akcelerace ve vyšších rychlostech ale tomuto agregátu příliš nejde. Kolem 4000 min-1 (odpovídá 170 km/h) ztrácí elán, takže dosažení udávané maximální rychlosti bylo na německé dálnici otázkou velké porce trpělivosti.

Daný motor je zároveň jednou ze dvou možností, jak získat pohon všech kol. Pro 1,4 Turbo je dokonce systém nazvaný Adaptive 4x4 jedinou možností pohonu. Jedná se o elektromagnetickou spojku, která dle potřeby připojuje zadní kola od výchozích 100:0 po 50:50. Spojka je společně s diferenciálem osazena do vlečené nápravy převzaté z modelu Meriva.

obrázek [600 x 278]  

Z jednoduché techniky, která v principu následuje vzor Suzuki SX4, vytěžil Opel maximum. Karoserie se na tuhém podvozku naklání jen mírně a snese i ostřejší průjezdy zatáček. V takových chvílích přijde trakce zadních kol vhod. Spojka reaguje rychle, dosažení limitu brání kontrola trakce omezením výkonu motoru a v záloze je ESP, které ve správný okamžik auto utáhne do požadovaného směru. Stejně dobře bude tato souhra fungovat i mimo suchý asfalt.

Podvozek tedy překvapil svojí vyspělostí. Nejen ovladatelnost, ale i komfort je vzhledem k velikosti kol na slušné úrovni. Ničím nerušená jízda to sice není, Mokka z vás ale nevytřese duši. Škoda jen horšího odhlučnění, kdy je posádka dobře informována o stavu silnice pod koly. Ideální není ani potlačení aerodynamického hluku a při zátěži se ozve i motor. Optimální není ani řízení: kolem středové polohy má vůli, která ve spojení se strmým převodem znamená nespojitou charakteristiku.

obrázek [600 x 314]  

Závěr

K dokonalosti tedy něco chybí, v rodícím se segmentu malých SUV je ale Mokka silným hráčem. Proti robustnímu designu a každodenní použitelnosti nelze mít námitek, Opelu navíc hraje do karet, že po Škodě Yeti je prvním evropským hráčem, který se na vlastní pěst pustil do nové kategorie pseudo-terénních vozů. Fiat, Ford nebo Volkswagen teprve budou následovat.

Zajímavá je i cenová politika, která už od samotného začátku prodeje drží krok s konkurencí. Proti srovnatelně vybavenému MPV Meriva je ovšem Mokka o 140 tisíc korun dražší! To je příplatek za image drsňáka.

První cena vozu379.900 Kč (1,6/85 kW Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací494.900 Kč (1,4 Turbo 4x4/103 kW Enjoy)
Základní cena testovaného vozu544.900 Kč (1,4 Turbo 4x4/103 kW Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků688.600 Kč (1,4 Turbo 4x4/103 kW Cosmo)

Plusy

  • Rozsah standardní výbavy
  • Široké možnosti dovybavení
  • Výkonová rezerva při běžném použití
  • Jednoduchý a přesto funkční systém 4x4
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Vyhřívaný volant

Minusy

  • Vysoká spotřeba paliva při klidné jízdě
  • Pojistka z horní strany páky ruční brzdy
  • Úzký interiér, výhled šikmo vzad
  • Odhlučnění podvozku, obtékajícího vzduchu a motoru
  • Příplatek 140 tisíc proti srovnatelné verzi MPV Meriva
  • Označení motorizace za příplatek
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Mokka Turbo 4x4

Cena v základní výbavě: 544 900 Kč Cena v testované výbavě: 688 600 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP, palubní počítač, čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, denní svícení, tempomat, sada na opravu pneumatik, Rádio CD 400 BT MP3 s CD a MP3 přehrávačem, USB, Bluetooth, ráfky z lehkých slitin 18“, volant potažený kůží s ovládáním rádia, elektricky ovládaná přední i zadní okna, přední mlhová světla, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dvouzónová automatická klimatizace, parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní zatmavená okna, vnější kliky dveří chromované, loketní opěrka na straně řidiče, dešťový senzor, automatické přepínání světel, chromové lišty kolem oken, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, elektrická zásuvka (230V), čalounění v kombinaci kůže/látka

Výbava testovaného vozu:Sada Cosmo: adaptivní přední světlomety, zadní parkovací kamera, rádio Navigace 600 (+49.200,-), Sada Opel Eye: palubní počítač (jednobarevný), varování před kolizí, kamera Opel Eye s varováním o vybočení z pruhu, rozpoznávání dopravních značek (+16.000,-), zimní sada: vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, vyhřívaný volant (+8.000,-), perleťová barva (+14.000,-), FlexFix – integrovaný zadní nosič kol (+19.000,-), označení "TURBO" vzadu (+250,-), označení "4x4" vzadu (+250,-), sportovní ergonomická sedadla s AGR certifikátem (+10.000,-), zadní parkovací kamera (+7.000,-).

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 

Štítky SUV Opel Testy

Technické údaje
Motor Opel Mokka Turbo 4x4
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1850 - 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.5 / 6.4
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 1372
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1429 / 354
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4278
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2555
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Mokka Turbo 4x4 – Yeti by Opel







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Blízká setkání s novinkami Opelu: Mokka X, faceliftovaná zafira a OnStar Blízká setkání s novinkami Opelu: Mokka X, faceliftovaná zafira a OnStar

Proč se nová mokka jmenuje X? Co všechno se změnilo na…

Projeli jsme nový Opel Mokka X: Vypadá dobře, jezdí dobře, ale něco mu chybí... Projeli jsme nový Opel Mokka X: Vypadá dobře, jezdí dobře, ale něco mu chybí...

Malé SUV od Opelu se v rámci faceliftu dočkalo nového…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…