TEST Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…
Úvod, pořizovací náklady
Nedávno jsem viděl legendární díl Top Gearu, kde si Jeremy a James dělali srandu z Peugeotu, že se prý rozhodl vyrábět špatná auta. Určitě si pamatujete, že nejdřív uvedli spoustu příkladů z minulosti, kdy se peugeotům říkalo francouzské mercedesy, nebo kdy lvíček vyráběl sportovní ikony 205 GTi (hodně by mě zajímalo, jak tohle jezdí). Pak ale demonstrovali úpadek značky na modelech 407 a 307 CC. Hlavně v prvním případě lze jistě souhlasit, po úžasných modelech střední třídy bylo tohle cosi s nejdelším předním převisem světa a prostorem na zadních sedačkách jako v dvěstěšestce hodně zvláštní úlet. Na 307 CC nemůžu být zlý, byl to můj úplně první test, takže mě trochu svazují nostalgické vzpomínky.
suv peugeot skoda karoq srovnavacitesty
S aktuální 308 mi ale přišlo, že by si z Peugeotu už mohli pánové (teď už z The Grand Tour) přestat utahovat. A jak je uvedeno v perexu, nová 3008 (letošní Evropské auto roku) už u nás na konci loňského roku dokázala porazit Volkswagen Tiguan, takže nejnovější škodovácké SUV by nemuselo mít cestičku k vítězství vyloženě vyšlapanou. Jak jsem koneckonců napsal v diskuzi u prvního testu Škody Karoq, kdy jsem už s 3008 jezdil, tenhle peugeot není vůbec špatné auto. Překvapilo mě hned v několika oblastech. Tak co nám na konci vyplivne známkovací tabulka?
První překvapení…
… si ale připravilo mladoboleslavské SUV. Psal jsem to už v prvním testu karoqu, základní výbava je nejen na škodovácké poměry nezvykle bohatá. V tuto chvíli sice nemluvíme ještě o opravdovém základu, ceník začíná verzí Ambition, na tradiční mladoboleslavský výchozí bod Active teprve dojde. Nicméně, i prostřední Ambition, byť je skvěle vybaven, začíná na velmi zajímavých penězích. V našem testovaném případě tak jde minimálně o částku 629.900 Kč za Karoq 1.6 TDI/85 kW s převodovkou DSG. Peugeot 3008 je dražší, se vznětovou šestnáctistovkou BlueHDi a automatem EAT6 přijde nejmíň na rovných 670.000 Kč. Výbava je také více než slušná, karoq má ale v tabulce zaškrtnuto o něco víc prvků. A když zabrousíme mezi příplatky, třeba navigace je v případě českého SUV výrazně levnější.
Pořizovací náklady | Peugeot 3008 | Škoda Karoq |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 670.000 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW EAT 6 Active) | 629.900 Kč (1.6 TDI/85 kW DSG Ambition) |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Kolenní airbag [Kč] | X | S |
Mlhovky [Kč] | S | S |
Tempomat [Kč] | S | S |
Dálkový centrál [Kč] | S | S |
Zadní parkovací senzory [Kč] | S | S |
Vyhřívané přední sedačky [Kč] | 7500 | S |
Bluetooth handsfree [Kč] | S | S |
Automatická klimatizace [Kč] | S | S |
Elektrické ovládání oken [Kč] | S | S |
Litá kola [Kč] | S (sedmnáctipalcová) | S (šestnáctipalcová) |
Metalíza [Kč] | 15.500 | 14.700 |
Navigace [Kč] | 30.000 | 11.100 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 14.698/9144 | 6387/4786 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 12.686/9196 | 10.242/8233 |
Přední blatník [Kč] | 6532 | 6003 |
Čelní sklo [Kč] | 12.367 | 4606 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 3735 + 560 | 2733 + 392 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 700 | 786 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 21.400 | 9112 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | zdarma (5 let/100.000 km) | 2000 Kč (5 let/100.000 km) |
A taky servis a drtivá většina náhradních dílů. V prvním oddílu, zaměřeném na pořizovací náklady, si tak možná trochu překvapivé vítězství odnesl karoq.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Peugeot 3008 | Škoda Karoq |
Základní cena | 7 | 8 |
Standardní výbava a příplatky | 9 | 10 |
Servis | 7 | 9 |
Záruky | 8 | 7 |
Průměr | 7,75 | 8,50 |
Design, interiér
Teď už překvapuje 3008
Posouzení vnějšího designu bych tentokrát nechal opravdu hlavně na vás, přijde mi, že se nám sešly opravdu velmi různorodé kousky. Peugeot trošku doplácel na to, že přijel v základní specifikaci Active a vedle nabušeného karoqu tak vypadal přece jenom trošku chudě. Mohly za to hlavně výchozí halogenové světlomety, za full LED se však připlácí i v případě vyšší verze Allure (připravte si dvaatřicet tisíc). S čumákem peugeotu jsem se však při bočním pohledu pral LEDky neLEDky, přijde mi zbytečně komplikovaně zprohýbaný. Zbytek auta je už klidnější a zadní svítilny jsou vybaveny kresbou „třech drápů“, kdybyste chtěli něco vědět. Karoq je podle předpokladů klidnější celý, jenom jsem se ještě úplně nerozhodl, jestli se mi zadní partie zamlouvají, nebo ne. Nekonfliktní jako u kodiaqu nebo atecy tedy úplně nejsou.
A teď už budeme překvapení. Díky Peugeotu 3008. Jak jsem už napsal, do testu dorazil v nejlevnější výbavě Active. Dovybaven tedy ještě několika příplatky, dojem z interiéru ale mohl povýšit vlastně jen navigační systém za třicet tisíc. A právě velmi luxusní a útulný vnitřek mě hodně překvapil, vzhledem k tomu, že se vlastně jedná o nejlevnější specifikaci. Klidně bych uvěřil, že naopak jde o vrchol nabídky. Třeba kvůli úžasným výplním dveří, dekoru přístrojové desky nebo přístrojovému štítu s displejem s vysokým rozlišením. S tím můžete vymýšlet nejrůznější skopičiny a měnit jeho zobrazení, což jsem si jednou vyzkoušel a pak nechal základní.
suv peugeot skoda karoq srovnavacitesty
Tak a teď moje oblíbené téma pežotího i-Cockpitu. Za rozlišení a vlastně i celkové zpracování a logiku ovládání přístrojového štítu pochvala, abyste však na displej viděli, chce to trošku přípravu a kompromis. Peugeot vyčůraně omezil výškové nastavení volantu takovým způsobem, aby věnec (spíš věneček, volantík je miniaturní) zasahoval do přístrojového štítu co nejméně. A opravdu, když se posadíte na vzorňáka, hezky se v sedačce napřímíte, výhled na digitální modernu budete mít vzorový. Chraň vás pánbu se ale jakkoli pokřivit nebo se pohodlněji rozvalit. Už jsem se myslím jednou pokoušel o velice vtipné přirovnání, že je od Peugeotu hezké, že nás takto nenásilnou cestou nutí sedět zdravě, jinak prostě na budíky neuvidíte. Za každé situace tedy ideál ještě ne, proti dvěstěosmičce však nezpochybnitelný pokrok.
Ještě hůř jsem se sžíval s typickým dvojklikem. Tohle mě fakt štve. Máte na centrálním displeji navigaci, chcete si o stupínek zvýšit teplotu. Nejdřív tedy musíte „leteckým“ tlačítkem pod výdechy ventilace vyvolat menu ventilace a pak dotykově na displeji namačkat požadovanou teplotu. A potom zpátky mezi letecké knoflíky, aby se znovu objevila navigace.
Jako oslí můstek, že v koncernovém autě fungovalo všechno tradičně na výbornou s pěti hvězdičkami, poslouží překombinovaný i-Cockpit jen částečně. V karoqu sice na přístroje nerušeně vidíte za všech okolností, ergonomie většiny ovládacích prvků je dotažená ke zmíněné tradiční dokonalosti, vrcholný infotainment Columbus však spoléhá výhradně na dotykové ovládání a tady jsem se často potýkal s velmi podobnými dvojkliky jako u 3008. A zoomování mapy bez klasického kolečka, to je zkouška nervů jak vyšitá.
Jinak už snad ani nemůžete proti peugeotu najít odlišnější interiér. Karoq nepřekvapuje, spoléhá na tradiční architekturu, hlavně v testované specifikaci s dvoubarevnou kombinací však umí být i útulný. Jenže, na rozdíl od peugeotu jde o top verzi Style, navíc dovybavenou kopcem příplatků, takže karoq na fotkách se nakonec zastavil až na částce 878.600 Kč (zlatá 3008 je levnější zhruba o sto dvacet tisíc). Čalounění sedaček jsem si pochvaloval už v prvním testu, znovu vás ale budu s tímhle netradičním materiálem otravovat. Připomíná mi trochu pytlovinu, jakoby Škodovka vyrazila na farmářské trhy a ušila biopotah sedaček. Takhle to možná vypadá (pytlovina, farmářské trhy…), že výsledek působí lacině. Je to však přesně naopak – látka je nesmírně příjemná a hezky se na ni kouká.
Přední sedačky obou SUV na první pohled trošku klamou tělem, jakoby měly opěrky hlavy integrované do opěradla (hlavně ty v karoqu), ve skutečnosti je však nastavovat lze. O něco příjemnější pozici jsem si pak dokázal připravit v karoqu, právě kvůli opěrkám. Ty v peugeotu jsou moc předtrčené, výraznější boční vedení sedáku však bylo fajn.
HODNOCENÍ DESIGNU | Peugeot 3008 | Škoda Karoq |
Vnější vzhled | 8 | 8 |
Vnitřní vzhled | 9 | 7 |
Zpracování | 9 | 8 |
Ergonomie | 7 | 8 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 8,40 | 8,00 |
Karoq a jeho vyrovnaný výkon
Vždyť to dobře znáte, Škodovka si na praktičnosti a prostornosti svých modelů založila živnost. Karoq se v žádném ze sledovaných parametrů třídně nevymyká (třeba jako superb prostorem pro nohy vzadu nebo octavia velikostí kufru), ale nabídne ve všech ohledech mírný nadstandard. Jak vidno z naměřených údajů, i v porovnání s Peugeotem 3008. Pocitový rozdíl jsem však zaznamenal jen na zadních sedačkách, kde je v karoqu opravdu o něco víc místa pro nohy. Jinak je však i 3008 velmi slušně prostorná a dá se říct, že prostor ke stížnostem je veškerý žádný. Možná by se tedy řidič formátu Honzy Mičky před tím, než zhubnul třicet kilo, mohl potýkat s rozměrnějším středovým tunelem. A stejně i tak jeho spolujezdec. Mně přišlo tohle intimnější spříznění se strojem vlastně docela příjemné.
Srovnání rozměrů zavazadlových prostorů | Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 | Škoda Karoq 1.6 TDI DSG |
Objem zavazadelníku min/max [l] | 520/1670 | 521/1630 |
Výška nákladové hrany [mm] | 720 | 690 |
Šířka kufru v nejužším místě [mm] | 1050 | 1010 |
Délka kufru [mm] | 850 | 850 |
Výška pod plato [mm] | 490-570 | 620 |
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm] | 1870 | 1890 |
V kolonce zavazadlových prostorů většinou škodovácké produkty předvádějí one car show, tentokrát to však bude vítězství o bodík pro 3008. Základním objemem se sice ještě obě SUV prakticky shodují (karoq má s výkonem 521 litrů zanedbatelný litříkový náskok), disciplínu po sklopení ale s hodnotou 1670 litrů ovládl peugeot, který škodovku překonal o čtyřicet.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Peugeot 3008 | Škoda Karoq |
Prostornost | 8 | 9 |
Přední sedačky | 7 | 8 |
Zadní sedačky | 8 | 8 |
Kufr | 9 | 8 |
Variabilita | 8 | 8 |
Průměr | 8,00 | 8,20 |
Motor, jízdní vlastnosti
Jedním z největších překvapení prvního testu karoqu byla pro mě kombinace šestnáctistovky TDI a suchého sedmikvaltu DSG. Myslím, že to byl Iudex (snad jsem to napsal dobře), kdo v diskuzi trefně napsal, že se v obou případech jedná skoro o to nejhorší, co může koncern nabídnout. Pokud jste někdy jeli v octavii s 1.6 TDI („nejlépe“ s manuálním pětikvaltem) a se sedmistupňovým DSG cukali zácpou („nejlépe“ se čtrnáctistovkou TSI), jistě budete s Iudexem souhlasit. Taky jsem byl stejného názoru, v testovaném karoqu si však tahle konfigurace nějak rozumí. Škodovka zvládala pomalounké popojíždění, převodovka vhodně vybírala jednotlivé stupně, podřazovala s citem a nenechávala motor pracovat v nesmyslně nízkých otáčkách. A po delší zkušenosti s karoqem se mi taky podařilo snížit spotřebu. V prvním testu, který vznikal během prvních dnů zápůjčky, jsem psal o průměrech kolem sedmi litrů, postupem času jsem se však dokázal probojovat k šesti a půl. Jenom to chtělo trochu míň Prahy, na dálnici plynulejší provoz a šlo to samo.
suv peugeot skoda karoq srovnavacitesty
U 3008 jsem si zapisoval průměr 6,6 litru, tedy v zásadě to samé co u karoqu. Jinak ale peugeot zvládl prakticky všechny motorové disciplíny o kousek líp. Tedy kromě známky za dynamiku, kterou udělujeme podle zrychlení na stovku udávaného výrobcem. Naše měření pružnosti však 3008 ovládla (vzhledem k přítomnosti automatických převodovek v obou měřených případech jednoduše jen plný plyn), šestnáctistovka BlueHDi je taky o něco kultivovanější, líp odhlučněná a klasický měničový automat pracuje nádherně hladce.
Dynamické měření na letišti | Peugeot 3008 1.6 BlueHDi | Škoda Karoq 1.6 TDI DSG |
Pneumatiky | 215/65 R17 | 215/55 R17 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 5,7/8,2 | 6,2/8,7 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2000 min-1 | 2250 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 46,8/86,9/126,1 | 46,7/82,3/122,3 |
Dynamiku bych u obou šestnáctistovek označil za dostačující, dvoulitry TDI, respektive BlueHDi však svoje opodstatnění určitě mají. Až s nimi získáte jistotu výkonového nadhledu, který se šestnáctistovkami může občas chybět (předjíždění, pružné zrychlení na dálnici s naloženým autem…). V karoqu je k dispozici jediná varianta s výkonem 110 kW (možno i DSG), 3008 ke 110 kW přidává ještě verzi se 133 kW (výhradně automat). Karoq ovšem dvoulitr TDI standardně dodává s pohonem všech kol, který se 3008 snaží nahradit takovým tím vychytaným ESP programem Grip Control, pro 3008 dokonce už Advanced Grip Control. Nevím… Asi bych si pořád spíš koupil pořádné zimní gumy, než spoléhal na otočné kolečko s pěti režimy jízdy.
HODNOCENÍ MOTORU | Peugeot 3008 | Škoda Karoq |
Zrychlení | 7 | 8 |
Pružnost | 8 | 7 |
Spotřeba udávaná | 9 | 8 |
Spotřeba v testu | 8 | 8 |
Odhlučnění motoru | 9 | 8 |
Průměr | 8,20 | 7,80 |
Asi vás zajímá komfort
Výše zmíněný stabilizační všeuměl nebyl u zlaté 3008 přítomen, nebrečel jsem. U jízdního oddílu bych s dovolením začal s hodnocením jízdního komfortu, pro danou kategorii mi připadá nejdůležitější.
V diskuzi u prvního testu karoqu jsme se s Webpajou trošku chytli právě u hodnocení jízdního komfortu. Napsal jsem, že i s jednoduchou zadní nápravou a i přes přítomnost vznětového motoru, automatické převodovky a přítěže v podobě kompletní výbavy, je jízdní komfort na vynikající úrovni, tlumení nerovností nevyjímaje. Trvám na tom i při přímém porovnání s Peugeotem 3008, ovšem musím konstatovat, že u francouzského SUV je hlavně úroveň izolace od rázů ještě na víc vynikající úrovni. Zkrátka trefíte díru a peugeot ji před posádkou důsledněji skryje. Může to být i tím, že testovaná 3008 disponovala pneumatikami s vyšším profilovým číslem (215/65 R17 vs. 215/55 R17 u karoqu), každopádně větší klid od podvozku panoval v 3008. Proti prvnímu srovnávacímu testu obrovský rozdíl – loni v zimě nám peugeot nevybíravě bouchal, na nerovnostech odskakoval a podvozkově vlastně slušně propadl. To ale bylo s osmnáctkami, dvoulitrovou naftou, panoramatickou střechou a náloží příplatkové výbavy. Stačilo ubrat kila, o palec zmenšit rozměr pneu, zvýšit jejich profil a dramatická změna v jízdním projevu je na světě.
suv peugeot skoda karoq srovnavacitesty
V zatáčkách je pro změnu o něco větší spolehnutí na karoq. Nemyslím, že by byl nějak dramaticky rychlejší, za volantem škodovky jsem si ale připadal jistější. Že auto víc ovládám. Začíná to už tím pidivolantem v 3008. Nepochybně je to o zvyku, s tímhle plejstejšnem se mi ale hlavně na začátku špatně odhadovalo, jak moc mám zatočit. I díky preciznějšímu řízení se mi karoq dařilo do oblouku nasměrovat přesněji, u peugeotu jsem si nikdy nebyl úplně jistý, co se to pode mnou vlastně děje.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Peugeot 3008 | Škoda Karoq |
Ovladatelnost | 7 | 8 |
Komfort odpružení | 9 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 9 | 8 |
Řízení | 7 | 8 |
Řazení | 9 | 7 |
Brzdy | 8 | 8 |
Průměr | 8,17 | 7,83 |
Závěr
Závěr
Tak mi to vyšlo takhle, kluci a holky. Těsné vítězství peugeotu. Na 3008 se mi nejvíc líbí kultivovaný motor a skvělý klasický automat, ve spojení s podvozkem parádně tlumícím nerovnosti (sedmnáctky s vysokým profilovým číslem) je to velmi příjemný společník. Ještě k tomu útulný interiér, skvělé materiály a zpracování i v nejlevnější verzi… Jo, z tohohle auta by se Clarksonovi dělala prča blbě.
Karoq je absolutní škodovka, podávající vyrovnané výkony úplně ve všem. Mírně zaostal v hodnocení motoru a převodovky, jeho jinak pohodlný podvozek je přece jenom o něco míň komfortní než u 3008. V jednoduchém a praktickém interiéru však nenarazíte na žádné ergonomické chytáky, podobně jako technicky spřátelená ateca je karoq úžasně uživatelsky přívětivý (tedy až na kompletně dotykové ovládání top verze infotainmentu). A cenově nečekaně dostupný, navíc s kompletní výbavou už v základu.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 88 kW EAT6 | Škoda Karoq 1.6 TDI 85 kW DSG |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,75 | 8,50 |
DESIGN | 8,40 | 8,00 |
INTERIÉR | 8,00 | 8,20 |
MOTOR | 8,20 | 7,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,17 | 7,83 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 8,10 | 8,07 |
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6
Nejlevnější verze modelu | 560.000 Kč (1.2 PureTech/96 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 620.000 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 670.000 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW EAT6 Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 750.500 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW EAT6 Active) |
Plusy
- Velmi pohodlný podvozek
- Kultivovaný motor
- Skvěle fungující klasický automat
- Hodnotný a designově zajímavý interiér
Minusy
- Ovládání infotainmentu
- Volant občas zakrývá přístroje
Škoda Karoq 1.6 TSI DSG
Nejlevnější verze modelu | 529.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Ambition) |
Základ s testovaným motorem | 579.900 Kč (1.6 TDI/85 kW Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 684.900 Kč (1.6 TDI/85 kW DSG Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 878.600 Kč (1.6 TDI/85 kW DSG Style) |
Plusy
- Celkově prostorný interiér
- Ve většině případů komfortní podvozek
- Agilnější jízdní vlastnosti
- Bohatá základní výbava, dobrá cena
Minusy
- Výhradně dotykové ovládání top verze infotainmentu
- Při dálničním provozu vyšší spotřeba
Foto: David Rajdl