Opel Zafira Tourer má čistý turbodiesel 1,6 CDTI, stojí 605 tisíc Kč
Větší MPV s bleskem ve znaku se dočká nového přeplňovaného vznětového „srdce“ 1,6 CDTI Ecotec. Pohonná jednotka dostala upravené spalování a je vybavena systémem BlueInjection SCR. Nejde o nic jiného než o vstřikování tekutiny AdBlue na bázi močoviny do výfukových plynů. Nebezpečné oxidy dusíku (NOx) se tak změní na samotný dusík a vodu. Kombinovaná spotřeba nafty díky tomu klesla na 4,1 l/100 km, pochopitelně ta dle současné evropské metodiky. Údaj odpovídá emisím CO2 109 g/km.
Sám Opel tento motor nazývá nejčistším dieselem ve své historii. Jednotka dává největší výkon 100 kW (136 k), točivý moment 320 N.m se přenáší stále na přední kola. Důležité údaje o maximálních otáčkách si však výrobce zatím nechává pro sebe. Na vývoji turbodieselu spolupracovala firemní konstrukční střediska v domovském Rüsselsheimu, italském Turíně a také to zámořské. Takto motorizovaná Zafira může na německých dálnicích upalovat až 193 km/h
Praktické MPV se čtyřválcem 1,6 CDTI se představí na autosalonu v Ženevě, ke koupi bude určitě ještě letos. Opel zatím datum uvedení na trh neupřesnil. Hlavní odbytiště představují turbodieselové bašty Francie, Belgie a Nizozemí, v těchto zemích jsou nízkoemisní vozidla navíc daňově zvýhodněna. Se slušnými prodeji se počítá i v Portugalsku a Španělsku.
Nový přeplňovaný vznětový motor výhledově nahradí agregát objemu 1,7 a také méně výkonné verze většího dvoulitru. Zatím ale v českém ceníku zůstávají obě varianty, přičemž 1,6 CDTI je o 35 tisíc dražší než 2,0 CDTI o výkonu 96 kW a dokonce i 2,0 CDTI/121 kW vychází výhodněji, je o 19 tisíc levnější než nová šestnáctistovka.
Oproti starší sedmnáctistovce jeho výkon stoupl o skoro 5 % a točivý moment o takřka 6 %. Ve srovnání s dvoulitrem je pak spotřeba nižší o 10 procent. Ovšem na to, jak bude supernízký tabulkový údaj odpovídat konzumaci nafty v reálném provozu, si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat.